100-årsstämma i Sunne 2017

Rekordmånga besökare på plats för att fira Fåravelsförbundets 100-års-jubileum på Selma Spa i Sunne den 20–21 maj.

Einar de Wit höll oss under helgen uppdaterade med text och bild.

panel

Söndagens lammriksdag avslutades med en paneldebatt under ledningen av tidningen Jordbruksaktuellts chefredaktör Stefan Ljungdal. Temat var: Hur ser framtiden ut för den svenska fårskötseln och hur tar vi oss dit? Stefan Ljungdahl är känd som en frispråkig och kunnig debattör i lantbrukssverige och han ledde debatten på ett inspirerande och spännande sätt. Debatten blev inspirerande och det enda felet var väl egentligen att den inte var några timmar längre!

Med detta tackar vi styrelsen för Svenska Fåravelsförbundet och alla duktiga Värmlänningar som tillsammans skapade en härlig 100-års-stämma i Sunne. Nästa år ses vi i Borgholm på Öland den 19–20 maj 2018. Hoppas vi ses då!

tranas

Det fanns fler 100-åringar i Sunne! Tranås Skinnberedning fyller också 100 år och förhållandet mellan Förbundet och berederiet har alltid varit gott. Nu överlämnades en gåva från förbundet till Skinnberedningens representanter. Den består av en trevlig matstund för hela berederiets personal och kommer att äga rum i den närmaste framtiden. Gudrun Haglund Eriksson överlämnade gåvan.

barbro

Styrelsen utsåg i år två nya hedersmedlemmar i Fåravelsförbundet. På plats fanns Barbro Nord, som blev hedersmedlem för sitt mångåriga arbete med utveckling av de svenska fårraserna. Den andra hedersmedlemmen fanns inte på plats i Sunne. Det är Håkan Johansson från Mantorp i Östergötland. Håkan är välkänd fårklippare och blev hedersmedlem för sitt mångåriga arbete med att plocka fram och utbilda nya fårklippare.
En hedersmedlem får gratis medlemskap i förbundet livet ut och får också en personlig inbjudan till varje stämma.

karin

Fåravelsförbundets Speciella Pris gick i år till styrelsen för Fårfesten i Kil. De fick priset för sitt fantastiska arbete med att göra Fårfesten till Sveriges idag största mässa för får-och hantverksintresserade människor. Priset togs emot av en märkbart rörd Karin Granström.

eva

Under Lammriksdagen på söndagen hölls många intressanta föredrag i två parallella lokaler. Här syns skinnerskan Eva Alfredsson som höll ett inspirerande föredrag om hur vi kan öka användningen av de vita skinnen i Sverige.

sunne6

sunne5

Nu har den stora festen startat. Allsång, grattishälsningar och allmänna upptåg! Synd om er som inte är här!
sunne4

Stämman är igång. Ordförandeklubban har förkommit, tur då att det fanns en stängselklubba i en av utställningsmontrarna!

sunne3

Nu är det drag! På värmländska dessutom! Värmlands egen rallydrottning Tina Thörner pratar om motivation och om strategier att möta motgångar och vända dem till framgångar. Denna föreläsning somnar man inte på!

sunne2
sunne1

Kalle Hammarberg inledningstalar om fårskötselns 100-åriga historia.