oviex_anuncio_180x120px
hgens webb
keenan_ny
trns2017

Semester och vardag i fårsverige

veckobrev

21 juli | Det löpande SF-arbetet har saktat ner något, en och annan har till och med kallat in fårvakt och åkt på semester. Vi som stannar hemma pysslar med fårbondens sommarsysslor – stängselunderhåll, putsning, andraskörd, avskiljning, klippning inför tidig betäckning, lammgos, grillning/frystömning med mera.

I Elitlamm ökar tempot inför det nya får-året, och supporten håller som redan sagts öppet som vanligt hela sommaren.

Uppmaningen till de som är intresserade av semin att höra av sig var det många som hörsammade. Vi är glada över att det finns ett intresse för att köra vidare och för att skala upp seminverksamheten!

För er som finns i söder blir det ett tillfälle att träffa oss på Tangarás fårdag den 12 augusti, då vi kommer att finnas på plats för att informera om SFs verksamhet. Se Tangarás program här ››

Vi har precis fått besked om att studieresan till Frankrike fått tillräckligt många anmälda och kommer att bli av. Det finns ett fåtal lediga platser. Boka via Equitours: info@equitours.se eller tel 040-29 88 08.

I berörda distrikt är planeringen inför årets Riksbedömningar igång.

riksbedömning-brunnby

Bild från fjolårets riksbedömning i Västmanland. Foto: Britta Wendelius

På gårdsnivå börjar det bli dags att boka in mönstring. Listan över rekommenderade mönstrare finner ni här ››

Tre LRF-regioner, Östergötland, Södermanland och Örebro län, lobbar tillsammans för en ökad svensk lammproduktion. Men ska dessa län kunna öka fårantalet är det nödvändigt med en aktiv rovdjurspolitik och förvaltning samt mera pengar till förebyggande åtgärder. Gudrun är regionernas talesperson, läs pressmedelandet här ››

Med doften av grillad lammbog i nosen tipsar hemsidan om att det finns mycket att läsa och lära om kött i Kunskapsbasen.

Skåningar tipsas även om att Skånes Fårintressenter har uppdaterat sin sida med en hel rad arrangemang som går av stapeln de kommande månaderna.

andraskord

Andraskörd med skånska mått. Foto: Magnus Jönsson