Amaskiner_2017_1
keenan_ny

Skördetid

veckobrev

6 oktober 2017 | Nu fylls frysar med höstlamm och semindoser samtidigt som underbar sommarull skördas.

Seminverksamheten på Alebäck är i full gång med höstens samling. 14 baggar varav 6 lego-tappas till Jordbruksverkets genbank. Ungefär hälften av baggarna är redan igång med att leverera frysbar sperma. Lantbrukspressen har uppmärksammat seminverksamheten under veckan, Land Lantbruk, Jordbruksaktuellt och ATL har alla skrivit om oss. Kul!

Ni såg väl inslaget på Lantbruksnytt om att fler lamm behövs?

En kartläggning har gjorts över vilka möjligheter som finns att sälja sin ull, vad som krävs och till vilket pris. Samt hur många ton ull som köps in av de aktuella företagen. Dessa siffror behövs för att kommande år kunna jämföra, för vi jobbar ju hårt för och hoppas på en uppåtgående kurva när det gäller tillvaratagandet av ullen.

En Sverigekarta över landets alla ullförädlingsföretag med kontaktupgifter kommer i artikel om försäljning av ull i Fårskötsel. Kartan kommer även att finnas här på hemsidan när den är klar.

Ordförandekonferensen närmar sig och intensiv planering pågår för att detta ska bli ett bra möte där alla kan bidra med sina erfarenheter. Annika Bergman kommer att moderera mötet och det kan bara betyda att det kommer att bli jättebra, hon är grym nämligen. (Om någon missat att anmäla sig så är det nu bråttom, kontakta Britta omgående.)

#höstlamm har gått under veckan och fortsätter under nästa. En kampanj där Svensk Kött, Svenskmärkning, LRF, slakterier och detaljhandel lyfter svenskt lamm och kopplar ihop det med märket Kött från Sverige, en märkning med stort konsumentförtroende.

Etableringar av både lo och varg väcker en del oro. Oro för betesdjuren, men också för hundar och barn då man har en (eller flera?) mycket närgången varg norr om Stockholm. Vi hoppas den skyddsjakt som är beviljad i Rialareviret kan genomföras. Denna varg har ett ej önskvärt beteende och ska bort, även om vi behöver sprida ut vargen över stora delar av landet för att minska trycket på varglänen.

Filmen om ull är nu färdigfilmad och håller på att klippas av filmaren Stephane. Vi ser med spänning fram mot att få se resultatet.

I morgon är det baggauktion i Mälardalen. Elof och Britta är där, alltid sugna på en pratstund. De kommer att ägna sig åt aggressiv medlemsvärving och säger att de ska testa era fårkunskaper. Tror att de har lammkorv, håll er framme.

Förra helgens auktion på Gotland var som vanligt välordnad, vädret var härligt och en hel del folk fanns på plats. Dyraste baggen gick för 40 000 kr och snittpriset hamnade runt 13 500 kr. Enbart ett par osålda, och några som strukits av olika anledningar. Några av de äldre baggarna lockade till intensiv budgivning, men några av de äldre såldes till rena fyndpriser. Ungbaggarna varierade i pris och som vanligt blir man aldrig riktigt klok på hur buden faller, men roligt är det!

gotland17
Gotland 2017. Foto Britta Wendelius

Minns ni förresten örnskrämmorna på Gotland? Jag har funderat över dessa många gånger under sommaren och frågade Elof hur det gått. Nja säger Elof, tanken är nog god men konstruktionen behöver göras om så att det reflekterande materialet inte hamnar under magen på djuret. Fortsättning följer.

Vid Ull & Spinn-SM som hölls förra helgen kunde Claudia tyvärr inte närvara eftersom hon blev sjuk. Barbro Nord, jurymedlem och en rutinerad SF-are, genomförde invigningen och läste upp Claudias inledningstal. Detta gjorde Barbro galant enligt säkra källor. I år var det rekord med ca 55 tävlande fällar. Fällarna tävlade i 6 olika klasser; crossbreed, lantras, lantras finull, lantras päls, lantras rya och lantras värmland.

En stor eloge till Södra Kalmar Läns Fåravelsförening för en som vanligt väldigt trevlig och väl genomförd Fårets dag på Borgholms slott. Många av distriktets medlemmar är delaktiga i arrangemanget och ni gör ett toppenjobb!

Hemsidan tipsar om att fårklipparelistan hittas under menyvalet Aktuellt. Där finns även förteckning över dräktighetsscannare.

Island1
Claudia var i september på Island där hon passade på att jobba med fårsortering och traditionsenlig fårvallning med häst. Fler bilder i bildspelet ovan. Foto Claudia Dillmann

Island2
Måste jag flytta dit? Det känns så. Foto Claudia Dillmann