siltbergs hemsida
hgens webb
Hunden Herden
VENO adv.ZW.59x126/2015.indd

Rekordtidningen – hundra sidor om hundra år

veckobrev

10 november 2017 | Denna vecka kort om nya funktioner i Elitlamm, marknaden för vita skinn och om rovdjursinventering.

Två nya funktioner har lanserats under veckan i Elitlamm Avel & Produktion och Elitlamm Fritid. Under fliken Hälsa kan man nu registrera klövvård. Det finns också en användbar sökruta längst upp till höger i huvudmenyn där man kan snabbsöka på djur på samma sätt som i ElitlammMobil. Antingen skriver man in hela individnumret med 5 siffror, eller genom att skriva in minst 2 siffror. Ett snabbare sätt att nå ett specifikt djurs Djurkort.

Elitlammsupporten håller på att lägga in seminbaggarna i alla besättningar som beställt doser. Så snart, om inte redan nu, hittar alla ni som ska skapa Betäckningsgrupper era seminbaggar i listan genom att ställa in urvalet på Status/Övriga.

Claudia och Gudrun har satt igång ett arbete runt de vita skinnen. En artikel i Fårskötsel i ämnet är på gång. Vi tror att korsnings- och köttrasskinnens värden behöver lyftas, värden som till exempel svensk djurvälfärd och att vi inte badar fåren i diverse insektsdödande medel. För att inte tala om förhållandena under själva beredningen av skinnen, med allt från vettiga löner till miljötänk. Faktorer vilka man inte har någon som helst koll på när det gäller de billiga importerade skinn. Mer och bättre marknadsföring med andra ord.

En omröstning på Facebook-gruppen Vi som har får har startats för att fråga uppfödare om i vilken utsträckning de vita skinnen bereds och hur säljbara de är. Är du medlem i Vi som har får så gå gärna in och rösta/kommentera.

Årets rovdjursinventering har börjat och det är väldigt viktigt att alla rovdjur rapporteras, både syn och spillningsinventering. Det har stor betydelse för kommande års jakter och eventuella skyddsjakts beslut.

Järven har ökat i antal från 58 föryngringar till 97 föryngringar och uppskattas i dag till cirka 522 individer. Gynnsam bevarandestatus är minst 600 individer. Järven sprider sig allt längre söderut med konstaterade föryngringar både i Dalarna och i Värmland.

SVT Skåne gästade idag Magnus Js fårhus där installning, inskolning av vinterlamm och sortering av tackor och lamm pågår för fullt. Änmet som diskuterades var lammnäringens tillväxt i Skåne, hoppas vi får se något om detta i Sydnytt.

Under veckan utkom historiens tjockaste Fårskötsel, 100 sidor av läsning. Dels en lång historisk sammanfattning av de senaste hundra åren med svensk fårskötsel. Och dels en helt vanlig Fårskötsel.

Om man ännu inte är medlem i SF är det året ut mycket förmånligt att bli det. Är man snabb får man det supertjocka specialnumret som välkommen-present. Enklast är att anmäla sig här.

jubileumsfs

Hemsidan tipsar om Vetenskapsradions veckomagasin som idag berättar om Cambridge-forskning om fårs förmåga att känna igen ansikten på tvådimensionella bilder. Får är, visar det sig, ungefär lika bra som människor på detta. 27.30 in i programmet börjar inslaget. Även Land Lantbruk har skrivit om detta.

Utflyktstips inför helgen: Tranås Skinnberedning firar sitt 100-årsjubileum med öppet hus lördagen den 11 /11.

Trevlig helg önskar SF!

slaktbil
Slaktbil i soluppgång. I dessa dagar får man vara glad om solen alls visar sig. Foto Elof Nilsson

NorsKlara
Elof: Alla Nors baggar är släppta i sina grupper och semingruppen har fått lite special treatment inför utmaningen, brunstpassning. I år använder vi 4 seminbaggar (varav en i egen hög person) och dessa herrar blir konkurrensutsatta av 5 egenuppfödda ungbaggar. Dessa baggar är utvalda efter några av besättningens ESS till mödrar. Gammal fårexpertis säger att de bästa rekryteringarna görs under besvärliga år, och i kombo med avelsvärdering kan detta bli riktigt bra, känner jag. Kanske den mest spännande säsongen hittills! Ovan 16012 Nors KLARA. Lägg henne på minnet. Hon skall semineras om det går som det är tänkt. Foto Elof Nilsson

blompinne
Blommlådekonst à la farmors rabatt. Foto Elof Nilsson

personligutveckling
Elof förkovrar sig med boken “Att umgås med idioter” och försöker klura ut hur andra ser honom som person. När vi ses nästa vecka för Elitlammskt strategimöte får vi synka våra bilder och se om boken var någe bra. Foto Elof Nilsson

sfar2
Skårves tackor säger “Lamm? Nej vi är nöjda singeltjejer nu.”

Några besättningar har redan skickat tillbaka sina seminrapporter så där har uppenbarligen brunstsynkroniseringen fungerat bra. Lite avundsjuk är jag då mina tackor visar noll intresse för att avla nya generationer. De sätter väl igång nästa vecka när jag ska lämna gården, vilket normalt nästan aldrig händer. Så korkat av mig att tro att de inte skulle utnyttja detta kryphål. Men det är trots allt mitt första år med seminering av får, och jag ser det som ett läro-år – klart att Murphy ska vara med. Foto Anna Bergström

Sammanställt av Anna