Far_gif
Stallmästaren web gif
Wiromin2020_liten

#13 Fårpodden: Lyckas med lamningen

Vi pratar med lammbönder som har lamning vid olika tidpunkter under året och får deras bästa tips för en lyckad lamningssäsong.

• Birgit Fag är lammbonde sedan 1980-talet och lammrådgivare med svart bälte i lamning. Titti intervjuar Birgit som bjuder oss på många konkreta lamningstips. Vi får också en kort resumé av ERFA-projektet om lammöverlevnad, och vilka kunskaper man där samlat om vad man kan göra för att minska antalet dödfödda lamm.
  • Roland Höckert är växtodlare som genom ett väl utvecklat samarbete med sin fårflock når bättre odlingsresultat och får friskare och sundare får när tackorna lammar i juni.
  • Thomas Eriksson i Medelpad lammar både i december och i mars. Vi får veta hur det skiljer sig i praktiken, och hur lamningsrutinerna ser ut på Hälla Gård.
  • Einar om mjölkautmater; hur de fungerar, vilka olika varianter som finns och vad man behöver tänka på. Men framför allt varför lammamman blivit lammbondens bästa vän.

Länkar
Fårpoddens pilotavsnitt (41 min 40 sek in i programmet): Titti Strömne och Ulrika König berättar om hur man förbereder sig inför lamningen och vad man ska ha hemma när det drar igång.
#5 Fårpodden (31 min 40 sek): Allt om flasklamm med Titti och Einar
#6 Fårpodden (34 min 30 sek) : Lammadoptioner med Titti och Einar
Gård & Djurhälsan: Allt om lamm och lamning
Gård & Djurhälsan: Första lammhjälpen filmer
Gård & Djurhälsan: Lamning och lamningshjälp film
ERFA-grupp om lammöverlevnad, kontaktuppgifter till Birgit Fag: 070-829 05 45, birgit.fag@hushallningssallskapet.se
Bonden Einar på Instagram om lammadoption
Kunskapsbasen om lamning
Dräktighetsscannare i Sverige

Kontakta gärna Fårpoddens redaktion, hälsar Anna, Einar och Titti.

Fårpodden finns på Soundcloud, iTunes, Acast och andra ställen där poddar finns.