trns2017
Stallmästaren web gif
Far_gif

Rivstart

17 maj 2019 | Oj oj vilken vecka, först Stämma och Lammriksdag i Mora och sedan flera riktigt roliga besked. Bland annat har pengar beviljats till flera projekt som nu kan förverkligas.

Vi måste börja med ett stort TACK TILL ALLA som tillsammans med oss gjorde stämmohelgen så lyckad! Delegater, föreläsare, medlemmar, utställare, sponsorer, hotellet med personal, mathantverkare – alla som var där. Särskilt tack till Martin Moraeus som gjorde ett superjobb som ordförande för Stämman.

Styrelsen har fått massor med energi och inspiration av alla dessa möten. Många har tagit tillfället i akt att prata med oss, tacka och uppmuntra oss, ge sin syn på frågor och förmedla tankar och idéer. Tack, det är så mycket värt! Vi hoppas att ni andra som var där känner likadant.

Glimtar från helgen i bildform finns här, påfyllt med många nya bilder, och föredragshållarnas presentationer finns att hämta här.

Fårpodden spelade in ett bonusavsnitt från Stämman, där kan ni höra vad som hände och vilka frågor som var heta i år. Vår nya styrelsemedlem Mia Brandqvist och Tomas Kero, från nappaberederiet vi jobbat ihop med under nappaprojektet, intervjuas.

Mia Brandqvist är husdjuragronom med ett helt arbetslivs erfarenhet av avel och avelsvärdering. Fårflocken är finullsfår och finns i Skaraborg. Mia jobbar med tjurar och selektion på Viking Gentics i Skara. Det känns fantastiskt bra att få Mia och hennes stora avelskunnande till förbundsstyrelsen. Välkommen Mia!

PS. Podden om marknaden som vi sedan länge utlovat kommer inom kort, den är så gott som klar. Under Stämman spelades flera intervjuer med mathantverkare in, och ett poddavsnitt om småsklig förädling av kött och mjölk kommer också snart.

smakverkstad
Ost och chark av lamm och får – så otroligt gott. Sverige har råvaror och mathantverkare i världsklass. Bilden är från smakverkstaden som Stämmans deltagare fick uppleva. Lyssna på flera av mathantverkarna i näst-nästa Fårpodden. Foto Elof Nilsson

De tre kommande årens årsstämmor är inbokade: Jönköping 2020, Östergötaland 2021 och Stockholm/Uppsala 2022. Ser fram emot att få besöka er! Dokumentet “Tips för att arrangera förbundsstämma” ska nu uppdateras efter tips och erfarenheter dragna i Mora, och finns sedan som stöd till er som ska arrangera.

Titeln Årets Fårföretagare 2019 tilldelades Öströö Fårfarm. Vi är glada att vi fick möjlighet att prisa Jeanette och Kristian Carlsson i år. De har visat osedvanlig uthållighet, kreativitet och mod i sitt företagande, och aldrig gjort avsteg från sitt ursprungliga beslut att fokusera på fåren. Konceptet som Öströö Fårfarm arbetar med är i stora delar applicerbart för många andra fårföretag, och kan ses som förebild för lönsamt fårföretagande. Läs vår pressrelease här. Tipsar också om reportaget Destination fårfarm som Jordbruksaktuellt tidigare gjort om Öströö.

HallandFotoOfeliaCarlsson
Kristian och Jeanette firar fåret under årets alla dagar. För det firar vi dem, genom att med en ödmjuk bugning utse Öströö Fårfarm till Årets Fårförtetagare 2019. Foto Ofelia Carlsson

Vi bugar även för ytterligare tio fina fårföretag som som nominerades till ÅFF 2019. Alla tio har gjort och gör stora insatser, de är förebilder för oss alla. Hatten av för de nominerade och tack till lokal- och rasföreningar som nominerade!

nominerades
De som nominerats till Årets Fårföretagare hedras alla med ett snyggt diplom och en graverad smörkniv. Varje gång ni breder er frukostsmörgås, tänk på vilka uppskattade fårföretagare ni är! Diplom och smörkniv kommer per post till er som inte var på plats. Foto Britta Wendelius

SFs Speciella Pris går i år till Lena Köster för sitt engagerande arbete med svensk ull. Det var Lena som komponerade ihop Jubileumsullen, som skapades till vårt 100-årsjubileum. Jubileumsullen består av små rutor i valfri teknik i naturfärgad ull, gjorda av många händer från hela landet och av ull från olika fårraser.

Lena_SFsSpeciellaPris2019
Så kul att få dela ut detta pris till Lena! Foto Einar de Wit

God nyhet 1! Vi har fått medel beviljade av Stiftelsen för garverinäringens främjande för att köra en uppföljning av nappaprojektet i lite större skala. Målsättningen är att visa på att det går att få ekonomi på vita skinn om de förädlas, exempelvis till nappaskinn. Projektet vill ta reda på mer om vilka skinn som lämpar sig bäst för nappaberedning. T ex om ras, uppfödningsmodell och slakttidpunkt spelar roll.

God nyhet 2! Jordbruksverket har beviljat pengar som vi sökt för att tillsammans med Gård & Djurhälsan kompetensutveckla fårägare under 2019–2020. Hela 536 800 kr, vilket är hela den ansökta summan, kommer nu att användas för föreläsningar, videokurser och gårdsvandringar om foderplanering över hela landet. Mer information kommer.

Så nu är det bara att kavla upp ärmarna och jobba.

God nyhet 3! Naturvårdsverket beslutade den 9 maj om ändring i Naturvårdsverkets föreskrifter om bidrag och ersättningar för viltskador (NFS 2018:5). Ändringen innebär att länsstyrelserna får möjlighet att ersätta kostnader för kadaverhantering i samband med rovdjursangrepp. Ändringen träder i kraft den 15 juni och gäller retroaktivt för sådana kostnader som uppkommit efter den 1 januari 2018. Äntligen! Mycket bra att beslutet gäller retroaktivt, många djurägare har drabbats hårt av de tidigare reglerna.

Möte i måndags om Nuläge Ull hos Nämnden för Hemslöjdsfrågor. Flera av landets olika ullprojekt deltog i mötet, där temat var svagheter och styrkor i svensk ullproduktion. SF framhåller att råvarupriset måste hållas på en rimlig nivå (40-45 kr/kg). Brist på kunskap och fårklippare indentifierar vi som de största hoten mot framtida ullproduktion. Men vi tror att fårklipparyrket kommer att påverkas positivt om det finns värde i ullen, vilket förhoppningsvis resulterar i en ökad status och tillströmning till yrket. Andra saker som togs upp under konferensen var bland annat samordning och logistik.

Idag möte med representanter från baggaktionkommitéerna om de smittskyddsrekommendationer vi har tagit fram. Dialogen med baggaktionerna handlar om hur vi ska lyckas sprida kunskap om smittskydd till så många fårägare som möjligt, och hur vi kan höja smittskyddet på auktionerna så att köpare kan känna sig trygga, men på ett sätt som är relativt enkelt för säljarna.

Kort rapport från Svenskt Kötts årsstämma. Vår nya VD Isabella Isabel Moretti formar verksamheten på ett spännande och funktionellt sätt. Mycket handlar om kommunikation, något som kräver nytänk och det är fascinerande att följa på nära håll. Basen i budskapet är vår svenska bonde med tillhörande produktion. Bilden visar ett av de mest lästa inläggen på Svenskt Kött från förra året. Här hittar du debattartikeln Du behöver kött – bli inte vegetarian.
Metro

Även denna vecka har det varit rovdjursangrepp. I skrivande stund känner vi till ett i Grums och ett i trakterna av Växjö, båda av varg.

Gudrun ryter till om vildsvin på SVT Nyheter Örebros hemsida. En sammanställning som LRF gjort (2015) visar att kostnaderna för skadorna enbart i Örebro län uppgick till 78 miljoner kronor. Det motsvarar drygt 30 000 kronor per jordbruksföretag. Men det är inte bara spannmålsbönderna som drabbas när vildsvinen drar fram. Som fårägare drabbas man av följderna när vildsvin har bökat upp mark som ska skördas som ensilage. Jordinblandning i enslige kan innebära livsfara för får. Nu är vildsvinsstammen så stor och växer så snabbt att det krävs åtgärder för att inte lantbruk ska gå omkull.

Lammen har nått ut i media i Västernorrland på sistone, som ni läst i de senaste veckobreven. Sundsvalls Nyheter gjorde i sin digitala helgtidning ett reportage om Hälla Gård, ni hittar det här (se sid 4).

Svenska Köttföretagen har i ett öppet brev till Jordbruksverket uppmanat myndigheten till ökade insatser för att få till nationell kalibrering kring hur djurskyddslagen bedöms och tolkas. Idag har vissa Länsstyrelser tagit fram egna tolkningar och riktlinjer, vilket riskerar rättssäkerheten. Svenska Köttföretagen har under längre tid haft dialog med SJV om utvecklingen och hoppas nu att myndigheten agerar i frågan.

Årsredovisningar för SF och SFF samt SFs verksamhetsberättelse finns nu att hämta på hemsidan. SF här, SFF här.

Startskott har gått för en tävling mellan lokalföreningarna i insamling av medlemmarnas epostadresser. Priset till vinnande lokalförening är 10 000 kronor. Den som har flest fungerande epostadresser i sin medlemslista (procentuellt) den 30/9 vinner. Notera datumet redan nu, så att ni inte glömmer att skicka in era listor. 2:a pris är 7 500 kr, 3:e 5 000 kr, 4:e 2 500 kr, 5:e pris 1 500 kr och sista priset är 1 000 kr till respektive förenings verksamhet. Information har gått ut till lokalföreningarnas styrelser. Är du en medlem som vill öka ditt distrikts chanser att vinna, se till att SF har din aktuella epostadress. Meddela Maria Edman centralt, eller din lokalförenings styrelse.

enskog
Det underlättar mycket för SF, både centralt och lokalt, om vi kan nå er via epost. Vi sparar mycket tid, pengar och papper. Prissummorna ger en hint om hur stora pengar vi kan spara på att använda epost i stället för brevutskick. Foto Pixabay

Vasaloppet bjöd in hela Får-Sverige till en utmaning under stämman i Mora. Fårbönder som vill delta i något av alla de lopp eller aktiviteter som arrangeras under sommarveckorna 2019 eller vinterveckorna 2020 får 20 % rabatt på startavgiften. Gå ihop och bilda ett lag till stafetter, eller delta individuellt. Kanske dags att utmana granndistrikten? Ni hittar Vasaloppets lopp och aktiviteter här. Ni behöver koden i bilden. Sista dag för anmälan är 31 maj 2019. Kom igen nu, inget att tveka på ; )
Vasaloppetkod
blabar
Några blåbär som vågar ta sig an Vasaloppets utmaning? Foto Elof Nilsson

Glöm inte att söka torkstödet, sista dag är på måndag den 20 maj.

Trevlig helg önskar SF!

Mora8
Bandet rullar. Mia Brandqvist, vår nya styrelseledamot från Tibro i Västergötland, och podd-Einar. Foto Titti Strömne

20190517_143355
ERFA-träff på Hälla i Västernorrland idag med inbjuden expert Tomas Olsson. Foto Thomas Eriksson

20190517_151055
Sol, gröngräs och ERFA-gänget på Hälla. Men vem höll i kameran?

Sammanställt av Anna