Siltbergs_banner2020_2
Far_gif

Nu är det hett

veckobrev

26 juni 2020 | Sommaren första riktiga värmebölja är ett faktum.

bada
Svalkande bad rekommenderas. Foto Thomas Eriksson

Missat Om Får och Foder? Den mycket uppskattade kursserien som SF och Gård & Djurhälsan hållit tillsammans under vinter och vår är snart avslutad. Endast ett kurstillfälle återstår, den 8 juli i Ljungby. Men nu finns också två chanser att gå kursen hemifrån.

Om Får och Foder-föreläsningarna följs nu upp med intressanta gårdsbesök. Ni som gått kursen får hänga med på hur många gårdsbesök ni vill, och man får dessutom bjuda med en kompis. Tider och platser för 14 gårds- och stallvandringar finns nu anslagna, bara att sätta igång och planera sommarens och höstens road trips. Dröj inte med att anmäla, det finns bara plats för 20 personer per gårdsbesök. Detta för att deltagarna ska höra och se bra, och i enlighet med våra egna och Folkhälsomyndighetens corona-rekommendationer.

Projektet om att ta fram ett antal nya index för Gotlandsfår, Finull och Texel är på väg in i hamn. Arbetet har nu kommit så långt att Växa Sverige ska kunna genomföra beräkningarna för dessa nya totalindex. Ett totalindex är en sammanvägning av ekonomiskt viktiga avelsvärden. Av rasföreningarna var Gotlandsfårföreningen först klara med sina index; köttproduktionsindex, pälsindex och ett sammanfattande rasindex. Finull har krävt mer arbete då det inte har funnits något för ullen som motsvarar helhet päls, men Finull har nu också fått klart med tre index. Texelföreningen gjorde tidigt klart att de inte var redo för ett rasindex då det finns annat som måste göras med avelsvärderingen, därför avvaktar de. Läs mer i nästa Fårskötsel.

Kritik, kriminalitet och hot mot svensk djurproduktion – företagarnas perspektiv är en enkät som har gått ut till en stor mängd företagare med djurproduktion. Forskningsprojektet genomförs av Sveriges Lantbruksuniversitet i samarbete med KTH och LRF. Syftet med studien är att undersöka djurägande företagares erfarenheter av hot, brott och kritik mot djurproduktion i Sverige och bedöma dess konsekvenser. Målsättningen är att få ökade kunskaper och insikter i dessa frågor, och att de ska resultera i en kommande handlingsplan. Forskarna som genomför studien är mycket tacksamma för alla svar. Besvara enkäten här.

Ullrådgivare är ett nytt yrke, godkänt av Myndigheten för yrkeshögskolan. Under våren 2020 har Nämnden för hemslöjdsfrågor tillsammans med SF och ett tiotal andra representanter från ull- och fårnäringen planerat för en 2-årig lärlingsutbildning inom ullområdet i Sverige. Myndigheten för yrkeshögskolan fattade i maj beslut om att en utbildning till Ullrådgivare kommer att starta under hösten 2020. En elev, Liselotte Erixon, har antagits. Hon kommer att gå i en klass där många olika yrken är representerade. Utbildningen är till 80 procent förlagd till lärlingsplatser och till 20 procent förlagd till skolan och teoretiska studier. Utbildningen är CSN-berättigad. Läs mer om den nya utbildningen här.

Ett möte under veckan med Smittskyddsnämnden för att arbeta med frågor som rör den nya Djurhälsolagen (AHL).

AHL står för Animal Health Law och är ett samlingsnamn för den nya djurhälsoförordning som beslutades i EU 2016. Den nya förordningen är som en ramlagstiftning för djurhälsoområdet och kommer att ersätta ett stort antal förordningar, direktiv och beslut som idag reglerar djurhälsa och smittskydd. Den nya förordningen ska tillämpas fullt ut fem år efter att den trätt ikraft, vilket blir i april 2021. Läs mer här.

Plötsligt händer någonting, skriver Svenskt Kött i sitt nyhetsbrev. Efter år av tragglande och debatterande kommer den första riktigt starka signalen på att hållbarhet ska hanteras som hållbarhet bör; komplext och ur flera perspektiv. Äntligen får vi flera signaler som inte bara ger illusionen av engagemang eller att folk vill tjäna pengar på nya produkter och sortiment – nu kommer initiativ som visar den större bilden. Och äntligen kan vi börja ta steg till en mer rättvisande bild av vilket miljöavtryck svenskt kött faktiskt har. Nu fattas bara att addera näringstätheten i relation till miljöavtrycket så är vi nästan hemma! Läs mer här.

Ni vet väl att SF är delägare i Svenskt Kött och att det är där merparten av våra muskler för att nå ut med information till konsumenter finns. Svenskt Kötts kommunikatörer är väldigt bra på det de gör och vi är nöjda med hur de för vår talan.

Fyra seminkurser kommer att hållas under sommaren. Kursen behöver man ha gått för att kunna seminera i sin egen besättning. Semin innebär tillgång till toppbaggar till en låg kostnad och utan de risker som livdjurinköp innebär. Seminera mera!

Föreningen Ryafåret bjuder in ryafårsägare till en egen skräddarsydd riksbedömning för tack- och bagglamm av rasen rya den 5 september. Målet är att öka intresset för rasen som sådan och för att få fler uppfödare att avelsregistrera, gårdsmönstra och riksbedöma sina djur. Läs mer här.

CarinaWenngrenRya
Nyklippta ryatackor som äntligen kommit ut på sommarbete. Denna bild har vi fått från Carina Wenngren som vill önska hela får-Sverige en skön sommar! Foto Carina Wenngren

Den planerade riksbedömningen i Skara för ull och päls är inställd av corona-skäl. Ni som hade planerat att åka till Skara behöver fundera på alternativ ort.

Alla höstens baggauktioner planeras att hållas, och kommittéerna jobbar med hur man ska kunna ordna arrangemangen både bra och på smittsäkert. Nu gäller det alltså coronasäkerheten för människor som tillkommit, utöver det smittskyddstänk som alltid krävs i samband med livdjurshandel. Om det skulle visa sig nödvändigt planeras det för alternativa lösningar. Under veckan har auktionskommittéerna tillsammans med SF haft ett dialogmöte för att stämma av läget och diskutera plan B. Information kommer löpande.

Hushållningssällskapet driver ett projekt som ska ta fram ett enkelt men effektivt verktyg för att öka resurseffektiviteten på djurgårdar. Verktyget ska skapas i Excel, kommer att ligga på Jordbruksverkets hemsida och vara fritt för alla att använda. Anna är med i referensgruppen bestående av lamm-, nöt- och grisgårdar och rådgivare på Hushållningssällskapen som levererar in förslag och önskemål, och de har workshoppat under veckan. I början av nästa år ska verkyget vara klart. Läs mer här.

Naturvårdsverket har lämnat förslag till nya jakttider till regeringen. LRF har lyft att en ny skrivning som ska ge visst skydd för vildsvinssugga med små kultingar är otydlig och inte helt lyckad, men i stort präglas förslaget av att man nu tar viltskador i jord- och skogsbruk på större allvar än tidigare.

Årets Ull i Kubik som skulle hållits på Öströö Fårfarm den 11–13 september har ställts in på grund av det rådande corona-läget. Man lovar att vara tillbaka med dubbel kraft 2021.

Kan inte låta bli att tipsa om ett nytt företag som gör fantastiska produkter av svensk ull, The Swedish Wool Mattress Company. Det händer saker i Halland i spåren av Ull i Kubik, Ull som resurs, den nya ullinsamlingsstationen och tack vare de många eldsjälar som verkar i området.

Produktionen av nästa Fårpodden är i full gång. Denna gång kommer den att handla om stängsel till får. Nödvändigt, men jobbigt tycker många. Vi berättar om hur man på bästa och enklaste sätt håller sina djur där de ska vara. Vi pratar också med några experter, bland annat Anders Råsberg som är fårvärldens “stängselguru”. Vi hoppas kunna släppa nya podden innan vi hörs nästa gång, håll utkik.

Podding
Vi som gör podden spelar ofta in hemifrån. Denna gång blev det kamp om kontorsutrymmet hemma hos familjen de Wit och Einar fick flytta upp i gästrummet (det minst ekande rummet i huset) för sin inspelning. Strykbrädan fick bli skrivbord och barnens gamla Bamsebok fick agera underlag till inspelningsmackapären. Men det blev en bra inspelning! Foto de Wit

Trevlig helg önskar SF!

tillsynsrunda
Om man hade haft ett annat jobb kunde man jobba inomhus hela dagen och slippa bli blöt när det regnar. Man hade kanske haft belysning dygnet runt och sluppit mörkret. Man kunde haft värme på vintern och luftkonditionering på sommaren. Istället har jag det så här på mitt jobb, suckar Einar. Foto Einar de Wit

uppgang
Solen går upp kl 02.49. Foto Thomas Eriksson

redo
Värmen har slagit till även i Norrland. På Hälla jobbar man på natten, det är för varmt att hantera djur på dagen. Fåren samlade för avskiljning i fägata av samtida modell. Foto Jeanette Eriksson

transportredo
Transporten är redo. Foto Jeanette Eriksson

bondenredo
Bonden är redo. Det har bara kommit 4 mm regn den här månaden, så nu måste lammen få det bästa betet. Foto Jeanette Eriksson

kos
Fårmys och bajsplockning. Dags för träckprov inför betesbyte på Stjärnbäck. Foto Britta Wendelius

lammomat
Bra trafik till lammautomaten. Foto Anna Törnfelt

bluefire
Gotländsk blomsterprakt. Foto Elof Nilsson

Angsklocka
Ängsklocka, Dalarnas landskapsblomma. Foto Britta Wendelius

grillen
Ikväll blir det lamm. Foto Elof Nilsson

bada2
Vi slutar där vi började, vid en annan brygga i vårt avlånga land. Som sagt, backa inte för bad om tillfälle ges. Foto Anna Törnfelt

Av veckans bilder kan man nästan dra slutsatsen att vi lever i ett vackert land, i en vacker tid och den där ofta omtalade svemestern bör kunna bli ganska uthärdlig. Eller vad tror ni?

Sammanställt av AnnaSisy