Knarrhult2018
Slide background

På väg mot tre tusen

veckobrev

15 januari 2021 | Idag har vi anledning att fira!

Denna vecka passerade antalet Elitlammanvändare 2900-strecket! Så många har vi aldrig varit tidigare och nu börjar vi tro att 3000 är ett rimligt mål : ) Jätteroligt att en så stor del av Sveriges fårägare väljer att vara med i Elitlamm och att så många uppskattar programmen. Ulf och Britt jobbar för högtryck med den tekniska utvecklingen, och supportteamet har fullt upp med att ta hand om nya och gamla användare. Det är precis som det ska vara. Tack vare er Elitlammare slår vi alla rekord och Elitlamm kan fortsätta att utvecklas!

Köttdelegationen har varit samlad och fått en allmän information om smittläget i landet av LRFs smittskyddsexpert Anna Forslid. Salmonellaläget i landet är allvarligt, främst hos tamgris men salmonella har också påvisats bland vildsvin. Det kommer göras fler provtagningar på vildsvin för att få en blid hur spritt och omfattande det är. Salmonella förekommer även hos våra andra lantbruksdjur och provtagning görs regelbundet i samband med slakt. Även CODD diskuterades, information ut till fårägare (läs mer nedan) och smittspårning. Delegationen har även haft en träff med de tre slutkandidater till Maggan Åbergs tjänst, eftersom hon går i pension under våren.

På tisdag kväll kommande vecka, den 19 januari, är alla fårägare i Skåne välkomna till en informationskväll om CODD. Deltagare kan ställa generella frågor, gör det i förväg i anmälningsformuläret, eller skriv i chatten under mötet. Förutom att CODD är mycket smittsamt är den väldigt svår att behandla, och det finns idag ingen metod för att sanera bort sjukdomen från drabbade besättningar. Vi måste tillsammans göra allt vi kan för att förhindra att CODD etablerar sig i Sverige.

Tanken är att det ska arrangeras fler träffar om CODD framöver.

Referensgruppen för AHL har haft möte. Flera remisser ska besvaras och vi samarbetar med Gård & Djurhälsan och LRF runt dem.

AHL står för Animal Health Law och är den nya djurhälsoförordning som efter fem års arbete ska tillämpas fullt ut från den 21 april. Den kommer att ersätta ett stort antal förordningar, direktiv och beslut som idag reglerar djurhälsa och smittskydd.

Mycket jobb runt djurskydd och SVTs Uppdrag Granskning i onsdags, som siktade in sig på KRAV-gårdar med problem. Vi är delaktiga i jobben som LRF leder med det nationella branschrådet som har syftet att förebygga djurskyddsärenden och runt kommunikation i djurskyddsfrågor. Vi följer utvecklingen och kommer att agera om det behövs. SF accepterar inte dålig djurhållning och tycker att många bilder från programmet inte är ok. Men det är heller inte ok att utmåla svensk djurhållning som undermålning eller KRAV som en bluff då 99 % har bra djurhållning, som vi kan vara stolta över.

Har ni funderat över hur statistiken över förelägganden ser ut för fårnäringen? I så fall kommer här lite fakta:

• Antalet förelägganden per 1000 fårföretag är i storleksordningen 6-8 per år (0,6-0,8%).
  • Antalet djurförbud per 1000 fårföretag är i storleksordningen 0,5-1 per år (under 0,1%).
  • De vanligaste anmärkningarna när det gäller förelägganden på får gäller utrymmen och liggytor, dvs liggytor som inte räcker till eller hålls tillräckligt torra och rena. Magra djur är den anmärkning som därefter är vanligast.

SF och Lammproducenterna gör enad front i detta uttalande som gäller det djurplågeri som visat sig förekomma på ett slakteri i södra Sverige.

Från och med den 12 februari kommer veckobrevet att vara medlemsunik information. Vår grundinställning är att vi ska vara generösa med information till landets alla fårägare, men samtidigt ska förstås medlemmar få valuta för sitt medlemsskap. Efter motion nummer 5 till förra stämman och vårens medlemsenkät har vi kommit fram till att det nu är dags att göra veckobrevet till en medlemsförmån. Alla SFs medlemmar som vi har epostadress till får veckobrevet via epost på fredagar som vanligt, men vill man läsa veckobrevet på hemsidan behöver man ett lösenord. Information och lösenord kommer i Fårskötsel nr 1.

Vi saknar epost till många med familjemedlemskap i SF. Alla, både ordinarie och familjemedlemmar, som vill få veckobrev i den egna inkorgen men inte får det idag, meddela Britta aktuell epostadress.

Är du ordförande eller sekreterare i en rasförening, håll koll på inkorgen då en inbjudan till Avelsutskott är på väg ut. Våra kontaktuppgifter till rasföreningar är inte helt up to date, skicka gärna din förenings aktuella uppgifter till Britta.

Medlemmar i Västmanland och Skåne har fått medlemsbrev under veckan. Kallelse till årsmöte till västmanlänningar, och till informationsmöte om CODD till skåningar.

Förbundsstyrelsen hade styrelsemöte i onsdags för att diskutera kommande temakvällar, budget, digitalisering av riksbedömning, förra stämmans motioner som vi jobbar med, flera förfrågningar om samarbeten runt ull och mycket annat. Budget för 2021 är så gott som klar att klubbas. Protokoll från mötet kommer inom kort till lokal- och rasföreningarnas styrelser.

Vem vill lära sig mer om pälsmönstring? Vi har redan fått intresseanmälningar för att gå mönstringskurs till sommaren, och vi hoppas att pandemin tillåter sådana senare i år. Britta tar gärna emot intresseanmälningar, så att vi kan kolla var i landet kurser behövs och på vilken nivå. Lokalföreningar som funderar på att hålla mönstringskurs, skriv gärna en rad till Britta ni också.

Läget i licensjakten på varg kan följas via Svensk Jakt. I Stora Bör i Värmland är tre av sex tilldelade fällda och i Vidaln som hör till Västmanland/Örebro är fyra av sex fällda. I Gävleborg är alla tilldelade vargar fällda och rättsprocessen fördröjer beslut om utökad jakt på de ytterligare djur som har upptäckts. Det dröjer innan kammarrätten kan fatta beslut om den pågående licensjakten, och det påverkar myndighetens vilja att ta beslut om utökad vargjakt.

HKScans utmärkelse till årets leverantörer av lamm, nöt och gris har tillkännagivits och den ärofyllda titeln Årets Lammleverantör 2020 har tillfallit Thomas och Jeanette Eriksson. Stort grattis! De är båda kändisar i fårsammanhang – Thomas sitter i SFs styrelse och Jeanette i Lammproducenternas. På Hälla Gård kör man flera olika produktionsmodeller samtidigt, och det är ett framgångsrikt koncept. Thomas är med i inte mindre än två lyssningsvärda Fårpoddar, där han berättar om varför de lammar flera gånger under året och hur man säljer kött både till slakteri och direkt till konsument, och hur en del av gårdens produkter vidareförädlas. Som HKScan säger i sin motivering: “Thomas och Jeanette Eriksson är två mycket duktiga lammuppfödare som besitter stor kunskap som de gärna delar med sig av till sina kollegor. Deras stora driv i frågan om god köttkvalitet och tillväxt reflekteras i ständigt goda resultat på lammen.”

ÅretsLammleverantör2020

Grattis en gång till! Bild ur Årets leverantör och djurtransportör nomineringar 2020.

Skriv in 7-9 oktober i kalendern för Baltic Wool Conference på Gotland, och håll tummarna för att det går att träffas IRL till hösten.

Skinn-SM och Fårfest i Kil, båda i mars, kommer att hållas även i år men utan folksamling.

Vi har tipsat tidigare om Svenskt Kötts fina broschyr om svenskt lamm, men nu känns det som dags igen. Perfekt att beställa hem till gårdar som har direktkontakt med konsumenter, oavsett om det gäller att klappa djur, sälja kött eller ull och skinn.

varforvalja
Foto Britta Wendelius

Indien är världens tredje största land när det gäller antal får, men man producerar bara 2 % av världens ull. Av ullen som används i Indien är bara 25 % inhemsk. Det finns en del paralleller med våra svenska utmaningar att få ullen från gårdarna, sorterad, klassad och tvättad till köparna som hellre köper billigare, ren och klassad ull från andra länder. Men man har också ambitiösa planer för att öka både kvantitet och kvalitet på landets ullproduktion. Läs mer i Zengers artikel Australian Sheep to the Rescue of Indian Wool.

20210115_110829
Har alla vinter nu? SNÖ och SOL på Gotland. Foto Anna Törnfelt

20210115_123327
-18 och härligt krispigt i Liden. Foto Thomas Eriksson

20210111_081240
Hälla började veckan med att skicka lamm på slakt för att sedan bli utsedda till Årets Leverantör Lamm 2020 av HKScan. Hoppas att ni hunnit fira lite också! Foto Thomas Eriksson

20210113_105415
Hanna Forsberg var på västernorrlandsturné i onsdags, då hon besökte fem gårdar för att dräktighetsscanna tackorna. Foto Thomas Eriksson

Bal 1
Einar har passat på att flytta på en stor del av sina ensilagebalar sedan det frös på. Gnagarskador på alla ställen där balar stått på gärdena : ( Men hittills bara ett fåtal på gruslagret, där de flesta står.

Enligt Elofs moderna bondepraktika kan bonden vara säker på att få mellanvåningen att fodra sina djur med, när gnagarna förstört det undre lagret och fåglarna det övre. Men det ordspråket var tyvärr lika osäkert som alla andra ordspråk i bondepraktikan. För första gången i Einars långa bondeliv har gnagarna lärt sig att klättra upp till andra våningen och sabotera balar där också! Usch, risk för mycket förstört ensilage och foderbrist till våren. Foto Einar de Wit

sovaute
Det gäller att vara påpälsad när man sover ute i -13. När Stina vaknar är hon varm och go! Foto Gudrun Haglund Eriksson

livtacka
Vägning av finullstacklamm. Här en fröken som utsetts till livdjur. Foto Gudrun Haglund Eriksson

solnervinter
Den går ner tidigt, men vackert är det. Denna veckas solnedgång är närkisk. Foto Gudrun Haglund Eriksson

God fortsättning

veckobrev

8 januari 2021 | En alldeles vanlig fredag, det känns som längesedan sist. Hoppas ni haft det fint över helgerna!

Igår hölls en digital ordförandekonferens där ordförande från lokal- och rasföreningarna tillsammans med förbundsstyrelsen och adjungerade konfererade om aktuella fårfrågor. Några av frågorna på agendan var vårens temakvällar, seminverksamhetens framtid, smittskyddsfrågor, rovdjur, avelsrelaterade frågor och kommande årsmöten på lokal nivå. Det blir överlag digitala årsmöten i år, vilket kan lösas på olika sätt, men det kan vara bra att veta att förbundet planerar att skaffa en digital lösning som vi kan låna ut till lokala årsmöten om behov finns. Ca 40 personer samlades runt denna digitala lägereld, och vi tycker det blev bra samtal och dikussioner. Hoppas att även ni andra känner att det var givande, och att det gavs möjlighet att föra fram sin talan. Tack till alla som deltog!

Valberedningen efterlyser tips på en person med stort intresse och kunskap om avel som kan efterträda Mia. Avelsfrågorna är förstås viktiga i ett fåravelsförbund, och även om en avelsansvarig inte gör allt själv så är det en post som kräver att man har möjlighet att lägga ner en del tid. Vad är detta om inte rikets roligaste och mest spännande post för någon som brinner för fåravel? Vet du någon som kan passa? Kontaktuppgifter till valberedningen finns här.

I väntan på ny avelsansvarig jobbar Carl Helander och Magnus Håård som adjungerade med avelsfrågorna, så arbetet står inte stilla.

Det första fallet av CODD i Sverige konstaterades 2019, och det andra hösten 2020. Sedan det andra fallet upptäcktes har det hållits två möten för att samla branschen mot detta nya hot. Ett mindre möte med myndigheter och ett större där representanter från branschen var inbjudna. Gård & Djurhälsan har gjort ett omfattande jobb för att samla kunskap och informera om denna allvarliga klövsjukdom som drabbar får. Just nu kan Gård & Djurhälsan ge kostnadsfri rådgivning och gårdsbesök vid misstanke om CODD.

Fårägare i Skåne bjuds in till möte om CODD den 19/1 kl. 19–21 (inloggning från 18.45). Ni som är medlemmar i Skånes Fårintressenter kommer att få inbjudan och länk. Arrangörer är SF, Lammproducenterna, LRF, Gård & Djurhälsan och Skånes Fårintressenter.

CODD kan dyka upp var som helst. Att de två första fallen varit i Skåne innebär inte att vi kan slappna av i resten av landet. Nästa fall kan dyka upp var som helst eftersom vi har en omfattande livdjurshandel i Sverige. Vi vet i dagsläget inte varifrån smittan kommer, och inte heller om den är spridd.

Året har nyss börjat men redan nu är det dags att fundera över vem som ska få den ärofyllda titeln Årets Fårföretagare 2021. Nominera din favorit till lokalföreningen eller rasföreningen, och tänk på att lägga omsorg på motiverignen. När förbundsstyrelsen ska kora vinnaren bland de som nominerats gäller det att de tunga argumenten för just din kandidat inte går att förbise. Vi ser fram emot era nomineringar, detta är utmärkelsens fjärde årgång och det har varit fantastiskt roligt att stifta bekantskap med de många fina fårföretag som lyfts upp tidigare år. Ännu fler finns att hylla, det är vi säkra på. Och förresten, men får nominera om företag som varit med tidigare år. Det har hänt förr att omnominering lett till vinst.

Fårpodden om parasiter, resistenta parasiter och betesplanering finns sedan en tid att lyssna på. Har du inte gjort det redan, missa inte denna omfångsrika podd om frågan som alla fårägare måste hantera – parasiterna och vad som händer om parasiter blir resistenta mot avmaskningsmedlen.

I Halland hålls en kurs om parasiter med vet Allan Hägg Grønborg den 26 januari.

Fårsemin har även diskuterats livligt i sociala medier, och vi tycker verkligen att det är roligt att frågan engagerar. Fler raser efterfrågas, en del vill ha möjlighet att använda fler tekniker än vaginal seminering, en del vill seminera men har inte lyckats gå kursen.

Vi tar gärna emot fler önskemål och åsikter, skriv en rad till Anna. Vad behöver du för att börja seminera? Vi vill gärna ta in fler raser, men det krävs att efterfrågan finns och att det går att “få loss” baggar med dokumenterad produktion och mönstrade avkommor, vilket inte alltid är så lätt. Att ni anmäler intresse för att gå seminkursen är viktigt för att kurser ska komma till stånd där de behövs. Vi ska försöka få till kurser tidigare under säsongen, så att ni med tidig betäckning hinner utbilda er. Tack till er som hörde av er efter förra uppropet!

Licensjakten på varg pågår och hittills har 15 vargar skjutits i Gävleborg och 2 st i Örebro/Västmanland. Man har funnit tecken på att det kan finnas ytterligare djur i Andånreviret i Gävleborg där 10 vargar fällts, spårning och DNA-insamling pågår. Om det visar sig finnas djur kvar som tillhör Andån, tror bedömare att ytterligare jakt kommer tillåtas eftersom avsikten varit att tömma reviret. Svensk Jakt publicerar löpande aktuella uppgifter om man vill följa licensjakten.

Vår karta över företag som köper in eller förädlar ull i Sverige har uppdaterats, den finns här.

Fårfest i Kil blir i år inte som vanligt. Folkfestens mingel och trängsel måste förstås utebli, men den 5–7 mars utlovas en annorlunda fårfest och SF kommer att delta.

Om Får och Foder avslutades den 21 december med ett digitalt gårdsbesök där vi fick följa med bonden Peter Andersson och ciceronen Theo den Braver på rundtur på Nyby Gård. Välbesökt och väl genomfört, ett kul sätt att få se hur man löser olika saker på en teknikälskande fårgård. Projektet har rullat på sen mitten av 2019 och har finansierats av Jordbruksverket och EU-medel. Facebookgruppen Får och Foder lever vidare och där kan kan vi fortsätta att byta erfarenheter.

Nyby2
Foto Britta Wendelius

Gård & Djurhälsan ger fyra fårwebbinarier på olika teman under februari, läs mer här.

För dig som vill bli bättre på att planera och beräkna en optimal foderstat till dina får finns chansen att vara med på två digitala föreläsningar. Den första delen går på onsdag. Del 2 har delats upp på två tillfällen, för dig som anmäler dig nu blir träff 2 den 19 januari (samma tid). Läs mer här.

Högsäsong för dräktighetsscanning. Carl Williams kommer att scanna som vanligt om han inte stoppas från att resa in i Sverige på grund av pandemin. Här finns listan över dräktighetsscannare i Sverige.

scannas
Hur många lamm får jag när det blir vår? Foto Gudrun Haglund Eriksson

Gård & Djurhälsan har publicerat en debattartikel med rubriken Djurskyddskontroll både verkningslös och rättsosäker. I samband med slakt besiktigar en veterinär varje djur både före och efter. Det är en källa till oändliga möjligheter för vår bransch att övervaka, mäta och förbättra områden inom både livsmedelssäkerhet, djurhälsa och djurvälfärd. Gård & Djurhälsan anser att det nuvarande kontrollsystemet har misslyckats i det som är kontrollens syfte – att analysera orsaker och genom kommunikation och åtgärder skapa förändring och uppmanar till en omfattande genomlysning av Livsmedelsverkets uppdrag.

Vår enkla webbshop verkar fylla ett behov, försäljningen har slagit oss med häpnad. Julhandeln är över, men det går fortfarande bra att beställa trycksaker.

Vi hälsar Viktoria Östlund välkommen tillbaka efter sin mammaledighet och tackar Erika Brendov för den här tiden!

vinterdag
Nu är det vinter på riktigt på många håll och inte minst i Västernorrland. Foto Thomas Eriksson

vinterlammad3
Vinterlamningen på Hälla Gård fortsätter. Foto Thomas Eriksson

vinterlammad1
Nya lamm kommer till världen! Foto Thomas Eriksson

vinterlammad2
Med mysig ströbädd och mammas mjölk så mår man som en prins, även om det är kallt som tusan. Foto Thomas Eriksson

vinterras
RAS i vila. Skönt att kunna gå förbi utan att behöva tänka på röjning under tråden. Foto Britta Wendelius

tilldate
På väg till träff med dräktighetsscannaren. Foto Gudrun Haglund Eriksson

tupplur
En boskapsvaktare har tagit sig en tupplur : ) Foto Ulf Ekholm

Medlemsfakturor 2021

Medlemsfakturor för 2021 kommer att skickas ut via epost.

Fakturorna kommer från epostadressen ekonomi@faravelsforbundet.com. Lägg gärna in epostadressen i adressbok/kontakter, så minskar risken att utskicket hamnar i skräpposten.

Om du får veckobrevet via epost har vi rätt adress till dig. Om vi inte har din epostadress, meddela Britta hur vi kan nå dig via epost. Tack på förhand!

Vi rundar av 2020 genom att blicka framåt

veckobrev

18 december 2020 | Flaggan i topp, intressant läsning om nappa, avskeds-julklapp från Om Får och Foder och snart är det jul.

Slutrapport från projektet Svenskproducerad lammnappa av svenska lamm- och fårskinn finns nu att läsa på hemsidan. Detta är del 2 i en undersökning av om det kan gå att få ekonomi på vita korsningsskinn, och om de kan förädlas till exempelvis nappaskinn. Att det går att göra högkvalitativ lammnappa av våra svenska skinn vet vi sedan del 1 i projektet. Del 2 har undersökt om vissa fårraser och/eller korsningar lämpar sig bättre eller sämre för nappaskinnproduktion, och om slakttid eller slaktmetod spelar roll. Man har även tagit fram och testat färger anpassade för lammnappa i kombination med ullfärger och undersökt hur vi gör bäst med ID-märkning och spårning.

Tack Claudia för denna rapport som är konkret, spännande och lätt att läsa. Den innehåller också bilder på produkter av lammnappa och olika skador som kan uppkomma på skinnen.

nappaskinn

Bilden t.v. visar 2 fina skinn av lammnappa. Dorperskinnet som ligger överst har en väldigt fin narvyta som uppskattas inom skinnäringen. Det är sällan något ”dubbelskinn” på Dorper, som det kan vara på många andra raser.

Bilden t.h. visar sträckskador som oftast kommer av hanteringen på slakteriet. De kan också bero på att djuret har druckit för dåligt inför slakt. Bilder ur rapporten. Foto båda ovan Claudia Dillmann.

Den 7 januari 2020 är ras- och lokalföreningarnas ordföranden varmt välkomna till en digital Ordförandekonferens. Program kommer via epost, håll utkik.

Blir det en omgång av Årets Fårföretagare även 2021? Flera har undrat och nu är det officiellt; ja det blir det! Börja redan nu fundera på vem DU ska nominera till din ras och/eller lokalförening.

Styrgruppsmöte idag i Lammlyftet. Snart är alla pusselbitar på plats inför lanseringen den 4 februari. Det kommer att bli toppenbra som utbildningsverktyg och kunskapsbank för framtidens lammuppfödare. I dagligt tal kallas lammköttsstandarden för MSS LAMM (Meat Standard Sweden Lamm). Under 2021 kommer Lammlyftet att implementeras i uppfödar- och slakteriled via tillförda medel från LRF och Branschutvecklingspengen. Mer information kommer efter lanseringen.

SF och Lammproducenterna tillsammans med LRF bjöd in till ett branschråd om CODD denna vecka. Med på mötet var Skånes Fårintressenter, Gård & Djurhälsan, SDS, HKScan och KLS, Svenska Köttföretagen, Skånes länsstyrelse, LRF Skåne, Jordbruksverket, Distriktsveterinärerna, SLU och SVA. Vi framhöll näringens rädsla för denna sjukdom och vikten av att behålla de svenska fårens goda hälsoläge. Alla organisationerna är överens om att det måste till krafttag just nu för att kartlägga, säkra smittspårning och hindra att CODD sprids.

Fårägare i Skåne kommer att kallas till ett Teamsmöte om CODD den 19 januari 2021 kl. 19.00. Mer information kommer till er i Skåne. Arrangörer är SF, Lammproducenterna och LRF.

Som ni sett har Gård & Djurhälsan fått pengar till att kostnadsfritt erbjuda rådgivning och gårdsbesök tre månader framåt. Använd den möjligheten om ni ser misstänkta klövförändringar hos era får!

Det är av största vikt att alla fårägare i hela landet kontrollerar klövarna på sina får och speciellt vid inköp, följ rekommendationerna! En karenstid på fyra veckor är vad som gäller sedan CODD åter upptäckts i Sverige.

Projektet Om Får och Foder slutredovisas i dagarna. Lite korta fakta om projektet:

• 22 st digitala föreläsningar Om Får och Foder
  • 289 personer deltog i föreläsningarna
  • 14 st gårdsbesök Om Får och Foder
  • 205 personer deltog i de 13 första gårdsbesöken. Hur många vi blir totalt vet vi nästa vecka …
  • 1410 st medlemmar är med i den ständigt aktuella Facebookgruppen Om Får och Foder där erfarenheter om får och foder delas mellan fårägare

Som avslutning av Om Får och Foders har vi en julklapp till alla medlemmar. Nu på måndag den 21/12 med start kl 14 genomförs ett fjortonde gårdsbesök digitalt och ni får hänga med! Therese och Peter Andersson på Nyby Gård strax utanför Borlänge tar emot tillsammans med vår guide Theo. De har 460 tackor och jobbar mycket med att digitalisera och automatisera sin verksamhet, och att hitta flexibla lösningar för allt. Där finns mycket inspiration och tips att hämta! Kan du ta dig en paus i julstöket under ett par timmar på måndag eftermiddag så anmäler du dig direkt till Theo Den Braver, maila ditt intresse till Theo.denbraver@gardochdjurhalsan.se. Gårdsbesöket är kostnadsfritt men vänta inte med din anmälan, antalet deltagare är begränsat. Läs mer om gården här.

Nyby

Peter och Therese hälsar er välkomna till Nyby Gård!

Möte även för branschens smittskyddsnämnd, där man också diskuterade CODD. Andra ämnen på agendan var resistens hos parasiter och AHL, den nya djurhälsoförordningen som ska träda i kraft i april 2021. Smittskyddsnämnden fungerar som rådgivande organ för SDS verksamhet och består av representanter från LRF, Svenska Köttföretagen, Växa Sverige och Gård & Djurhälsan samt de olika branschorganisationerna för djurslagen nöt, gris och får.

Vi deltog i webbinariet om illegal jakt och jaktsabotage som De 5 Stora arrangerade i måndags. En intressant dag och materialet som presenterades visar på att det med all sannolikhet försiggår illegal jakt, men att det även finns en mycket hög dödlighet som har naturliga orsaker.

Det kommer en webbinariserie om rovdjur under våren på initiativ från Värmlands länsstyrelse, i samverkan mellan viltförvaltare, forskare och intresseorganisationer.

Anna Törnfelt med flera pratade om minskad lammproduktion och ökad konsumtion av svenskt kött på P4 Gotland häromdagen. Anna berättade också om rovdjursproblemen för reportern, och att många slutar på grund av vargangrepp eller oro för angrepp, men det klipptes bort. P4 Gotland har sagt att de ville ha en lokal vinkel, vilket vi kan förstå. Men eftersom ämnet utgick nationell statistik beklagar vi den ofullständiga bild som gavs av den minskade tillgången på svenska lamm.

Förvaltningsrätten i Luleå ger grönt ljus för licensjakt på sammanlagt 24 vargar i fyra revir i länen Gävleborg, Värmland och Örebro/Västmanland. Alltså helt enligt länsstyrelsernas beslut.

För dig som vill bli bättre på att beräkna en optimal foderstat till dina får finns nu chansen att gå två foderplaneringskurser med Birgit Fag. De går digitalt via Teams, så det spelar ingen roll var ni bor.

Vi vill tipsa om Miljöhusesyn, ett digitalt verktyg som hjälper företag på landsbygden att hålla koll på de författningar som styr företagets verksamhet. Huvudsyftet är att samla och göra det enklare att hitta den lagstiftning som styr företagets verksamhet. Gör gärna en miljöhusesyn inför det nya året och få samtidigt koll på nyheter, regelförändringar och tvärvillkor.

Under året har mycket hänt inom den svenska ullnäringen. Nämndens nationella utvecklare Annkristin Hult sammanfattar här vad året inneburit vad gäller konferenser, seminarier, projekt, utbildningar och föreningar samt företag som valt att satsa på svensk ull.

2021 fortsätter Ullkompetens, ett kompetensutvecklingsprojekt som startade i november 2019 med en branschträff för svensk ull.

Svenska Dagbladet hade en stor artikel om ull denna vecka, men tyvärr bakom betalvägg.

Tjockt och fullmatat nummer av Fårskötsel ute nu. Ur innehållet:

• Tackvändare – stor marknadsöversikt. Vilken ska jag köpa?
  • Medlemsenkäten – så tycker förbundets medlemmar
  • Vem, eller vilka har rätt att överklaga beslut om skydds- eller licensjakt?
  • Cheviot – fårrasen som försvann

Plus som vanlige en hel massa annat!

helglektyr Den coronaanpassade julen är räddad. En fullspäckad Fårskötsel damp ner i postlådan idag. Foto Britta Wendelius

En Fårpodd kommer att släppas för lyssning under helgerna, håll utkik.

Kansliets och Elitlammsupportens tider under helgerna finns här. Supportens personal, Anna, Britta och Kicki, tackar för året som gått och önskar alla Elitlammare God Jul och Gott Nytt År!

Detta är årets sista veckobrev. Eftersom jul- och nyårsafton i år infaller på tordagar kommer veckobrevet att ta lite extra julledigt. Juldagen och nyårsdagen kommer det inget veckobrev, vi ses igen den 8 januari.

Vi avrundar 2020 utan att blicka bakåt. Framtiden ser ljus ut för lammnäringen och det pratar vi hellre om än detta knasiga 2020. Tillströmningen av nya användare i Elitlamm har under hösten varit exceptionellt stor, och även om vi inte vet hur gamla de nya fårbönderna är så är vi säkra på att det kommer en ny generation som tar stafettpinnen från dem som slutar på grund av ålder. Betalningen för lammen har varit stadigt hög hela 2020, och vi hör från många håll att investeringsviljan är bättre än på mycket länge. Så vi avrundar året med stor tillförsikt och önskar alla våra medlemmar en god jul och ett riktigt gott nytt år!

Vi skickar med en jullåt också, Jaul ei burs av lammbonden Patrik Johansson som blivit viral på Gotland.

Trevlig helg och en God Jul önskar SF!

Olle

Finullsbaggen Olle är frustrerad! Han går i en ombetäckningsgrupp där inte mycket kul händer, de flesta tackorna är redan dräktiga. Men rätt över foderbordet går ett gäng snygga och högbrunstiga ungtackor. Där skulle man vara! Finullsbaggar är spänstiga herrar så Olle tog saken i egna klövar. Med ett Patrik Sjöberg-skutt tog han sig upp på foderbordet och vidare ner i den andra gruppen. Sedan stökade han runt en hel eftermiddag med den stackars texelbaggen som bodde där. Åtgärder behövde vidtas och efter det förbättras ett par gånger, men nu har det gått en vecka och han är fortfarande kvar där han ska vara. Foto Einar de Wit

bildbevis

Bildbevis, solen finns fortfarande. Den har visat sig på Gotland och snart går vi mot ljusare dagar. Foto Elof Nilsson

Objection!

veckobrev

11 december 2020 | Protest mot ovälkomna planer. Men vi glädjer oss också åt bra avräkningspriser och tackar er som hört av er sedan förra veckan.

En skrivelse har skickats till Regeringskansliet där vi protesterar mot planerna att flytta genetiskt viktiga vargar, och mot att SF och näringen inte blivit tillfrågad innan man uppdrog åt länsstyrelserna i mellansverige att peka ut lämpliga områden. Vi anser att detta fullständigt äventyrar acceptansen för rovdjurspolitiken. Att hänsyn måste tas till fårnäringen och beslutad livsmedelsstrategi ska inte behöva påpekas, men det behövdes tydligen ändå. Skrivelsen kan läsas här.

De 5 Stora arrangerade förra veckan ett webbinarium om tamdjur och rovdjur. Förbundet Svensk Fäbodkulturs Kenneth Jonsson, LRFs Lotta Zetterlund och Gudrun delade på tiden för presentationer, och sedan var det utrymme för frågor som Benny Gäfvert modererade. Informationen var riktad till personer som ska informera om rovdjur ute i landet; tjänstemän på länsstyrelser, naturrum, inom ekoturism etc. Webbinariet kommer att läggas upp på De 5 Storas hemsida, vi tipsar när det finns på plats.

Gruppen som jobbar med CODD har haft en avstämning, och det har beslutats att några enkla informationsfilmer ska tas fram tillsammans med Gård & Djurhälsan. Vi påminner om att det finns möjlighet till kostnadsfri rådgivning vid CODD-misstanke.

Igår vad det dags för SLUs seminarium om vallhundar och hobbyvallning. Hela 350 deltagare slöt upp, så det var ren information men med möjlighet att skiva i chatten. Panelen valde sedan ut frågor för svar och kommentarer. Mycket handlade om djurskyddslagen och vad den säger om träning och tävling. Andra frågor gällde hur stressade fåren egentligen blir och vad som menas med hobbyvallning. Flera personer från SLU var med, Calle Hammarberg, Vallhundsklubben, SKK, de som kallade sig hobbyvallare och några som talade emot vallning. Många framhöll att kunskap om får ofta saknas, där framhöll vi SFs hemsida som kunskapskälla. Anne Awes var med från SKK och hennes definition av hobbyvallare är en person som bara ser hunden, och inte vallningen ur fårens perspektiv. Hunden måste anses som ett arbetsredskap och det är alltid hundföraren som har ansvar för att både hund och får mår bra vid all hantering! SKK tog fram en vallningspolicy 2014 som vi då ställde oss bakom och den är fortfarande aktuell.

a-awes
Ann Awes från SKK har samma inställning som SF, och förde både hundarnas och fårens talan. Bild Gudrun Haglund Eriksson

Idag lämnar Jordbruksverket förslag till utformningen av stöden i den kommande jordbrukspolitiken till Regeringskansliet. Sveriges genomförande av EUs jordbrukspolitik har kritiserats för att vara krångligt och administrativt kostsamt för både lantbrukare och myndigheter, något som bland annat resulterat i försenade utbetalningar av stöd till lantbruksföretag. Jordbruksverket skriver att de arbetat för att stöd och ersättningar ska vara enkla att söka och reglerna ska vara lätta att följa. Läs mer här.

Under storstädning av ett gårdskontor dök en avräkningsnotering från Scan för vecka 14 2006 upp och den väckte intresse. Avräkningen är alltså från den tid på året som priserna brukar vara som högst. Jämför man våren 2006 med våren 2020 så har betalningen i princip fördubblats, genomsnittsligt avräkningspris v 14 2020 var 60,45 kr. Om man räknar på inflationen så motsvarar 30 kr 2006 35 kr 2019 (siffror för 2020 finns ännu inte på ekonomifakta.se). Konumentpriser på livsmedel och alkoholfria drycker har stigit med knappt 34 % under samma period, vilket betyder att (genomsnittslig) mat som kostade 30 kr i butik 2006 kostade ca 40 kr förra året (källa SCB). Betalningen för lamm är riktigt bra nu och det har hållit i sig även under hösten, vilket är unikt. Äntligen!

Avräkningsnotering Scan 2006
Öppna större bild. Foto Einar de Wit

Vi vill tacka för att så många har hört av sig med svar på förra veckans fråga om varför man inte seminerar! Dåligt utbud när det gäller egenseminkurser, dåligt baggutbud och att man inte har tid är återkommande svar. Mycket värdefullt för oss att få veta mer om vilka svårigheter och hinder ni ser. Flera nämner smittskyddet som ett argument för att evntuellt börja seminera. Vi instämmmer, smittskyddet är en mycket viktig drivkraft för oss att försöka driva verksamheten vidare. Fler får gärna svara!

Passa på att gå kurs i villkorad läkemedelsanvändning D9, två digitala kurser hålls under januari.

Medlemsbrev har denna vecka skickats till medlemmar i Kronoberg och Uppsala-Stockholm.

Det är gott om gnagare i år och många har problem med sork som gnager hål på enslilagebalarna. Extra koll på balupplagen kan behövas, och eftersom angreppen sällan syns utåt så behöver man flytta på och lyfta upp balarna för att hålen ska synas. Läs mer här.

Hålbal
Objudna gäster 1. Foto Einar de Wit

IMG_4853
Objudna gäster 2. Frustrerande när inte ens fyra el-trådar håller vildsvinen ute. Foto Claudia Dillmann

Kansliets och Elitlammsupportens tider under helgerna finns anslagna redan nu. Supporten svarar på mail alla vardagar, men stänger telefonen under nyårs- och trettonhelgveckorna (28/12–6/1).

Eftersom jul- och nyårsafton i år infaller på tordagar kommer veckobrevet att ha lite mer julledigt än vanligt. Juldagen och nyårsdagen kommer det inget veckobrev, men nästa vecka hörs vi som vanligt.

Trevlig tredje adventhelg önskar SF!

Bildkavalkad från Hälla Gård där jul-lamningen är igång för fullt. Foto Thomas Eriksson

foderbord-lamningsboxar
Praktikanten Tove utfodrar. Hon går på driftledarutbildningen på Forslundagymnasiet i Umeå.

adventslamm1

adventslamm2

adventslamm4

adventslamm3

adventslamm5
Född idag, tio minuter gammal på bilden. Underbart med pigga lamm. Bonden meddelar att han ännu så länge också är pigg.

luciaskinn
De första av höstens lammskinn har kommit från beredningen. Alltid lika spännande att packa upp säckarna! Foto Britta Wendelius

Parallellogram
Einar och hans hundar roar sig med att bygga parallellogram respektive bada i diken, leka med pinnar och gräva efter sork. 21 parallellogram är klara, den besvärliga terrängen är avklarad och resten blir a walk in the park. Det stora stängselprojektet framskrider med andra ord, och bonden är minst lika nöjd som hundarna. Foto Einar de Wit

Sammanställt av AnnaSisy

Kansliets och Elitlammsupportens tider under jul och nyår

Julveckan (v 52)
Vanlig support och telefontid må–on. Julafton och juldagen stängt.

Vecka 53
Vi svarar på mail alla vardagar. Nyårsafton och nyårsdagen stängt.

Vecka 1 2021
Har vi telefonsupport och mailsupport på måndagen den 4 januari. Trettondagsafton och trettondagen stängt. Vanlig mailsupport torsdag 7/1 och fredag 8/1.

Vecka 2
Nu är det som vanligt igen, mailsupport alla vardagar och telefontid må, ons kl 10-12 samt tis kl 18-19.

Sköna helger önskar
Kansliet och Elitlammsupporten

gojul2

Bild Britta Wendelius

Digitala medlemsträffar under vinter och vår 2021

Under vinter och vår kommer vi att hålla tre digitala medlemsmöten om aktuella ämnen.

Träffarna hålls kvällstid kl 18.30–21 och är öppna för SFs medlemmar.

• Torsdag 11/2 Tema: Hållbarhet
  • Torsdag 18/3 Tema: Småskalig förädling
  • Torsdag 22/4 Tema: Semin

Boka in dessa datum redan nu. Inbjudan kommer att gå ut till alla medlemmar som angivit e-mailadress. Mer information om respektive medlemsmöte kommer här på hemsidan när vi närmar oss.

Hör av er!

veckobrev

4 december 2020 | Denna vecka efterlyser vi kontakt. 1 med fårägare som inte seminerar och 2 någon som vill vara med i Fårpodden.

Datum för nästa års stämma är bestämt, det blir lördagen den 8 maj, och den blir digital. En vanlig stämma skulle börja planeras redan nu, och vi bedömer risken för att det inte går att träffas fysiskt ens i maj nästa år som för stor. Förbundet på riksnivå kommer att hålla ihop stämman, några mer detaljerade planer finns inte såhär långt. Valberedningen har börjat jobba, deras kontaktuppgifter finns här.

2019 beslutade vi om att köra seminverksamheten ytterligare tre år, och 2021 är alltså denna periods final. Antalet seminerande besättningar och sålda doser har gått ner under 2020, vilket gör att en vändning är nödvändig om satsningen ska kunna fortsätta. Nya grepp behövs. Vi vill gärna veta hur ni som väljer bort att seminera tänker, och vad ni skulle behöva för att börja. Lufta gärna era tankar med Anna!

Vid misstanke om CODD finns det möjlighet att få kostnadsfri rådgivning, detta tack vare medel från Jordbruksverket. Erbjudandet gäller till och med april 2021. Rådgivningen kan ges via telefon eller digitalt, och vid behov görs också besök i besättningen. Läs mer här.

Förslag till ändring av Statens jordbruksverks föreskrifter om ansökan om jordbrukarstöd har lästs och ett yttrande har skickats till Jordbruksverket.

enfetremiss

Mer remissjobb på gång, jullektyren är säkrad. Foto Britta Wendelius

SLU-forskare har gjort simuleringar och menar att vargpopulationen sannolikt inte kommer att kolonisera Götaland under de närmaste 10-15 åren. Läs den vetenskapliga artikeln här.

Vargfrågan är het och många kontaktar oss för att diskutera den. Det välkomnar vi, men vill också påminna också om att mycket information om vad som händer i frågan finns att läsa i senaste Fårskötsel.

Innovativt Lantbruk på Gotland höll i onsdags en utbildningsdag för rådgivare om framtidens foderstater för idisslare, med fokus på foderstater som är hållbara ekonomiskt, klimatmässigt och odlingsmässigt. Intressant rapporterar Anna som deltog, och vi räknar med att få höra mer om ämnet framöver.

Jordbruksverket jobbar tillsammans med RISE med att skapa vad man kallar ett kunskapsnav, ett verktyg för att förverkliga livsmedelsstrategin med fokus på konkurrenskraft. Tanken är att man ska samla behov och resurser och att detta ska stärka animaliesektorn på gårdsnivå. Genom att skapa en långsiktig verksamhet med statlig basfinansiering vill man komma tillrätta med dagens projektifiering och se till att framtagen kunskap blir långsiktigt tillgänglig, navet skall utgöra länken mellan forskning och primärproduktion. Kunskapen som tas fram eller sprids med offentliga medel ska vara tillgänglig för alla.

Många aktörer är inblandade, rådgivningsföretag, SLU och universiteten, företag med flera. Det är ett ambitiöst grepp som vi tror kan falla väl ut om man lyckas nå de högt ställda målen att stärka samarbetet med och mellan forskningen, rådgivningen, branscherna och jordbrukarna. Det ligger också ett tydligt ansvar på oss företagare och branchföreträdare att delge forskningen vad vi önskar.

Swedish Design Awards 2020, klassen Mode & accessoarer vanns av A New Sweden för deras sweatshirt i ull från svenska jämtlandsfår. Grattis!
Juryns motivering: En till synes enkel design rymmer en revolutionerande idé: svensk, giftfri ull är en resurs som ska användas. Förslaget kan inspirera andra branscher och därmed leda till en radikal uppvärdering av lokala råvaror. Detta plagg, del av svenskt kulturarv, har potential att förändra hela den internationella ullindustrin.

“Detta plagg har potential att förändra hela den internationella ullindustrin”. Stora ord, tänk att vi lever i en tid då man får höra något sådant. Vi håller tummarna.

Det här är A New Swedens nya plagg i svensk ull. Den är gjord av findor-ull (Finull x Dorset) som har spunnits, vävts och valkats. De två sistnämnda momenten är gjorda i Sverige. En praktisk jacka som praktiskt taget är outslitlig enligt min bedömning, säger Claudia som har hjälpt till att förmedla ullen.

anewsweden-mix

Foto A New Sweden

På hemsidan finns nu en webbshop i sin enklaste form, det vill säga en sammanställning över trycksaker som kan beställas från SF. De flesta finns att ladda ner gratis, men som en medlem som nyss köpte stängselboken återkopplat: “Jag har vid många tillfällen tidigare varit inne på pdf:en via nätet, men vilken annorlunda upplevelse det är att ha en fysisk bok att läsa i vid köksbordet. Kalla mig gärna gammaldags, men inget slår en fysisk bok!”

Väggkalendern Heta Baggar 2021 är en av trycksakerna som finns nu, men inte för alltid. Passar fint som julklapp och är lätt att posta. Britta jobbar extra åt tomten och postar gärna till någon du vill skicka en hälsning. Shoppa här.

Ett annat julklappstips är att ge bort ett SF-medlemskap till någon som skulle ha nytta och glädje av det. Om vi alla ger bort ett medlemsskap eller värvar en ny medlem skulle vi gå från att representera 1/3 av Sveriges fårföretagare till att representera 2/3 … Drömma får man väl?

Gotlandsfårsföreningen påminner om att inte sälja de allra vackraste skinnen nu, utan att spara dem till Skinn-SM 2021 som hålls den 6-7 mars 2021. Det blir ett arrangemang utan publik i år, läs mer här.

En utländsk organisation som rankar poddar har meddelat att Fårpodden ligger på plats 133 över Sveriges mest lyssnade poodar i kategorin utbildning. Det tycker vi låter alldeles i hästeväg bra, undrar om någon fifflat med siffrorna och höjer en skål för alla som brukar lyssna. Här finns alla fårpoddar.

En ny Fårpodd är på gång, den kommer att handla om resistenta parasiter. Ett lämpligt ämne för jullyssning, tänker ni kanske inte. Ärligt talat så är anledningen till att podden ännu inte blivit klar att vi inte lyckats hitta någon fårägare med erfarenhet av resistensproblem som känner att man mäktar med att medverka. Vi tycker det är viktigt att förmedla hur livet med resistenta parasiter i fåren är. Har du erfarenhet och vill berätta? Hör av dig till Anna, Einar eller Titti.

December = dags för räkning av får. Jordbruksverket har skickat ut blanketter, e-tjänsten finns här.

HKScan påminner om att det inte är för sent att rösta på årets leverantör och transportör. Vinnarna presenteras efter julhelgen. Läs mer här.

Appropå jul. SVAs patologer ger ut en annorlunda adventskalender på Instagram. Kräsmagade varnas.

Trevlig andra adventhelg önskar SF!

lockar60darsenare Kommer ni ihåg bilden från Anna när livgimrar och vinterlamm klipptes den 4 september? Så här ser lockarna ut exakt två månader senare. Foto Anna Törnfelt

irl

Digitala möten i all ära, men de fysiska mötena är ändå bäst. Foto Britta Wendelius

Strategi och medlemsmöten

veckobrev

27 november 2020 | 2020 går mot sitt slut och nu tar vi sats inför 2021.

Coronapandemin har gått in i fas två och SF styr nu om alla fysiska möten som normalt brukar hållas under vinter och vår till digitala möten. Tur i oturen är att det idag finns många bra digitala alternativ att ta till. Dessa ersätter självklart inte de fysiska mötena mellan människor, men de möjliggör ändå att förbundets arbete kan löpa på. Att slippa resa gör dessutom att man hinner mer och kan vara med på saker man normalt hade missat på grund av jobb, lamning och något annat som binder oss hemmavid.

Nu bjuder vi in till tre digitala medlemsmöten under vinter och vår. Träffarna hålls kvällstid kl 18.30–21.

• Torsdag 11/2 Tema: Hållbarhet
  • Torsdag 18/3 Tema: Småskalig förädling
  • Torsdag 22/4 Tema: Semin

Boka in dessa datum redan nu. Inbjudan kommer att gå ut till alla medlemmar som angivit sin epostadress. Mer information om medlemsmötena kommer på hemsidan och i veckobreven när vi närmar oss. Om detta blir uppskattat av medlemmarna kan vi tänka oss en fortsättning av dessa föreläsningskvällar, exempelvis en gång per kvartal.

Utöver det blir det en digital ordförandekonferens den 7 januari, och vi kommer att kalla till avelsutskott. Mer information kommer.

Under veckan hölls förbundsstyrelsens höstmöte via Teams, vilket innebar två intensiva och produktiva dagar framför datorn. Vi hade knappt tid att gå på toa och fylla på kaffekoppen. Fördelen med digitalt möte är att det är lättare att hålla ordning på den entusiastiska skocken, som tvingas räcka upp handen för att få lov att prata i tur och ordning. Så ska det vara även vid fysiska träffar! Men det brukar inte fungera lika klockrent, om sanningen ska fram.

Strategiskt beslutades att det kommande året fokusera extra på avel och semin, djurhälsa och smittskydd, rovdjursfrågan och småskalig förädling. Detta betyder inte att någon verksamhet ska monteras ner, vi ska förstås fortsätta att jobba med frågor som rör fårets alla ben; lammkött, ull, kommunikation, näringspolitik och så vidare. Men fokusområdenas ska få extra uppmärksamhet, och det tar vi med oss in i budgetarbetet inför 2021.

Medlemsfakturor för 2021 kommer att skickas ut via epost till alla vars epostadresser vi har. Detta sparar mycket tid och pengar, men det gäller ju att ni hittar dem så att SF inte förlorar medlemmar i onödan. Vi hojtar när de är på väg, det blir på det nya året. Fakturorna kommer att komma från ekonomi@faravelsforbundet.com, lägg gärna in kontakten i adressboken så minskar risken att utskicket hamnar i skräpposten.

Ni som seminerar i höst, glöm inte att registrera semineringarna i Elitlamm, senast 14 dagar efter att de gjorts. Hyrkärlen ska skickas tillbaka senast 15 december, med adressat Torans fårgård i Axvall. Läs mer om detta i informationen som kom tillsammans med kärlet.

Resultatet av projektet Fossilfritt Kött, ett LRF:s Hållbara Gotlandprojekt i samarbete med Gotlands Slagteri, lanseras nu under namnet Klimatsmartare kött. Anna har varit styrgruppsordförande i projektet och en av de tre lammgårdar som ställt upp med underlag till beräkningarna. Det har verkligen varit kul att jobba med projektet och det ska bli intressant att se hur konsumenterna tar emot köttet nu när det lanseras. Ytterst vill ju producenten få en merbetalning, för att vara villig att öka sina insatser i produktionen. Kolla in Klimatsmartare kötts nya hemsida här.

Näringsdepartementet skickade i tisdags ut ett pressmeddelande om åtgärder för att stärka rovdjursförvaltningen. Man skriver bland annat “Miniminivåer fastställs idag både för rovdjursförvaltningsområden och län. Eftersom rovdjur rör sig över stora områden speglar de länsvisa miniminivåerna inte alltid den faktiska situationen för rovdjuren i ett län och kan därför vara missvisande. Genom förslaget att ta bort de länsvisa miniminivåerna vill regeringen skapa större möjlighet till flexibilitet och en mer ändamålsenlig rovdjurs­förvaltning.” Läs pressmeddelandet här.

I dag innehåller viltskadeförordningen ett stödtak som innebär att bidrag till skadeförebyggande åtgärder och ersättning för indirekta skador orsakade av bl.a. stora rovdjur får ges med högst 80 procent av jordbrukarens kostnader. Går förslaget igenom ska vi kunna få stöd som till 100 procent täcker de faktiska kostnaderna. Denna ändring måste först godkännas av EU-kommissionen, men kan träda i kraft den 1 januari 2021.

SF tar emot remissen med tacksamhet. Vi har jobbat i den riktningen under ett antal år och hoppas verkligen att fårnäringen nu tas på allvar. När det gäller täta stammar och den inlåsningseffekt vi sett med de miniminivåer som varit aktuella under flera år är det här verkligen positivt. Bra att ersättningar ses över och regleras! Vi hoppas att även minimistöden ses över, och att ersättningar ur den stödformen tas bort.

Ni kanske har sett en debatt som handlar om att Jägareförbundet anser att Naturvårdsverket räknat fel när det gäller antalet vargar i Sverige och att Jägareförbundet har fått rätt i frågan. För en historisk tillbakablick på hur man räknat varg i Sverige kan man titta på denna film där Gunnar Glöersen, mannen som upptäckte att NV missat att ta med nästa års föryngring när utrymmet för licensjakten beräknades, berättar om sina 30 år med frågan.

Rovdjurscentret De 5 Stora kommer att arrangera en webbinarieserie om illegal jakt och jaktsabotage i samverkan mellan viltförvaltare, forskare och intresseorganisationer på initiativ av Länsstyrelsen Värmland. Webbinarierna vänder sig till alla som arbetar med eller intresserar sig för dessa frågor. Den första träffen är den 14 december, läs mer här.

Gård & Djurhälsan hade styrelsemöte förra veckan. Just nu är ett stående inslag under mötena att de tre djurslagen nöt, gris och får presenterar sig och sina stora frågor för varandra. Nästa möte är det fokus på fåren.

Pressreleasen om CODD med syftet att nå ut till så många fårägare som möjligt har gett bra resultat, t ex en artikel i Jordbruksaktuellt, Smittsam klövsjukdom konstaterad i Sverige och ett inslag i Lantbruksnytt. Ämnet har tagits upp i många lokala medier och en del nischad press också. Men vi ber om hjälp att sprida information om CODD vidare. Använd gärna era digitala och sociala kanaler så att fårägare förstår att ökad försiktighet och noggrann kontroll av klövar vid förflyttning av djur är nödvändig, nu när denna mycket obehagliga sjukdom finns i landet.

LRF Kött drar igång en digital utbildning för köttproducenter. Utbildningen består av tre fyratimmarspass uppdelat på varumärkesbyggande, affärsmodeller och ekonomi. Kan det vara något för dig så läs mer här.

Fin första adventhelg önskar SF!

1advent

adventsgodis
Foto båda ovan Gudrun Haglund Eriksson

chillar
Adventsfrid i fårhuset. Äta, vila, sova och lite kärlek från baggen. Tempot är lugnt i fårens värld den här tiden på året. Foto Britta Wendelius

fulagubben
Med fula gubben på vakt utanför. Foto Britta Wendelius

vinterbouldering
Vinterbouldering funkar bra med benvärmare av ull, så att man kan värma tassarna mellan varven. Foto Anders Dahl

helylle
Det bor en helylleängel i mitt rum. Foto Britta Wendelius

#tacksägelsemiddag

veckobrev

20 november 2020 | Tacksägelsehelgen i USA närmar sig, men det är inte den vi pratar om. Tack Björn Johansson för veckans rubrik!

Tisdag och onsdag kommande vecka är det dags för höstmöte för förbundsstyrelsen och adjungerade. Normalt träffas vi i levande livet en gång på sommaren och en gång under hösten, men denna gång blir det videokonferens hemifrån gårdarna. Budget- och strategiarbete är de stora frågorna under höstmötet, men även ett vanligt styrelsemöte för löpande frågor ska hinnas med. Har du något du vill skicka med till mötet är du välkommen att kontakta lämplig person.

Det har varit ytterligare en avstämning om CODD denna vecka. Det planeras ett möte med berörda organisationer i närtid, och även ett större möte för mer information till djurägare. Det har också varit styrelsemöte med Gård & Djurhälsan under veckan.

Det händer att provtagningar inom MV/CAE-programmet kommer tillbaka med positivt resultat. När det händer görs kompletterande prov för att avgöra om det rör sig om ett falskt utslag, vilket också händer. Därför är det viktigt att man inte skickar djur till slakt innan man kollat att provresultaten är klara och ok. Gård & Djurhälsan skriver mer om detta här, och vill samtidigt påminna om att alltid begära en kopia på giltigt MV/CAE-intyg vid kontakter med andra besättningar. Om inget giltigt intyg finns, då finns heller ingen giltig status.

Efter ett initiativ från Centerpartiet om nya regler för skyddsjakt finns det nu en majoritet i riksdagens miljö- och jordbruksutskott för att regeringen ska få ett så kallat tillkännagivande. Det går ut på att hela vargrevir ska kunna skjutas bort och att även så kallade genetiskt viktiga vargar ska få skyddsjagas. Jakt och Jägare rapporterar här. Ett tillkännagivande i Sveriges riksdag är ett beslut där riksdagen meddelar regeringen sin åsikt. Regeringen är inte rättsligt bunden att tillgodose ett tillkännagivande, men enligt konstitutionell praxis bör utgångspunkten vara att göra det.

En annan vargfråga som kommit upp denna vecka är att regeringen har uppdragit år länsstyrelserna i de mellansvenska rovdjursförvaltningsområdena att peka ut områden för att släppa ut invandrande vargar som klassas som genetiskt viktiga och som man vill flytta från renskötselområdet. SF har varken tillfrågats eller informerats, men vi kommer att opponera oss. Vargar stannar inte kvar där de släpps, inga djurägare är förberedda och i det mellansvenska rovdjursområdet finns det inte utrymme för att öka vargtätheten. Detta äventyrar hela acceptansen för rovdjurspolitiken.

Gård & Djurhälsan höll i onsdags ett webbinarium om klövar där vi fick en timmes genomgång av fårens klövar, hur de sköts och vilka sjukdomar man behöver känna till och vara vaksam mot. Drygt 200 deltog och 98 % lärde sig något nytt, en riktigt givande timme. Webbinariet var kostnadsfritt och öppet för alla. Ni som missade det kan fram till den 26/11 se föreläsningen här.

Gård & Djurhälsan erbjuder en lång rad kurser som man kan anmäla intresse för. Tycker man att webbinarier och digitala kurser är ett bra och effektivt sätt att skaffa sig kunskap kan man gå in på kurser man skulle vilja gå och tala om att man är intresserad om den ges digitalt.

Julklappstipset Heta baggar 2021 kan fortfarande beställas, läs mer här.

Påminner om Svenskt Kötts broschyr om varför man ska välja svenskt lammkött. Kan laddas ner eller beställas kostnadsfritt här.

Ett av argumenten för att välja svenskt kött är vår låga antibiotikaanvändning. Enligt den senaste rapporten från 2018 har Sverige för tionde året i rad den lägsta användningen av antibiotika inom EU. I Danmark används cirka tre gånger mer antibiotika och i Tyskland används cirka sju gånger mer. Italien och Spanien har dryga 19 respektive dryga 17 gånger högre antibiotikaförbrukning än Sverige. Det land som har fortsatt högst användning är Cypern med drygt 37 gånger mer än Sverige. Källa till dessa uppgifter är Svenskt Kötts aktuella artikel om antibiotika och resistenta bakterier.

sk-graf-antibiotika-eu_1-1024x821
Grafik Svenskt Kött

En får tacka – fårglass från Bergslagen lanserade häromdagen, efter att ha avnjutit en delikat måltid, en lämplig hashtag för att uppmärksamma det fantastiska köttet från vuxna får: #tacksägelsemiddag. För att citera Björn “I år har det för första gången blivit aktuellt att slakta ut några tackor. Från dem testade vi att stycka fram innerfilé, ytterfilé och innanlår. Resten ska bli härlig korv, men det återkommer vi till. Och alltså, tackkött! Vilken grej! Oerhört gott, mört och smakmässigt den perfekta kombon av lamm och vilt – ett vuxnare lamm helt enkelt. Dessutom väldigt exklusivt. Vilken butik som helst säljer oxfilé, men var hittar du tackfilén? Alltför mycket prima tackkött försvinner idag in i anonyma charkprodukter.”

Vi får helt enkelt hjälpas åt att tagga med #tacksägelsemiddag när vi får chansen att njuta av tacka eller bagge framöver.

Idag är det manusstopp för nästa Fårskötsel, så för bidrag till tidningen är det bråttom. En tjock och välmatad tidning landar som en tidig julklapp den 18 december.

Smygtitt på vad vi får läsa om i nästa tidning:

• Stor artikel om tackvändare. Fårägarnas egna erfarenheter.
  • Överklaganden om skyddsjakt – hur funkar det? Och kan vem som helst överklaga?
  • Metanmätaren ska göra fåren mer klimatsmarta.
  • Vi tittar på fårägarens byråkratiska belastning, har vi det värst?

Plus en massa annat intressant.

Stangselnovember
Den stora stängselentusiasten Einar tycker att stängsel bäst byggs på hösten, det vet alla som lyssnat på podden om stängsling. Höstens stora stängselprojekt är 1 500 meter helt nytt stängsel som ska upp för att “återta” gammal betes- och åkermark som stått obrukad i 30–40 år. Känns jättekul, både själva jobbet och syftet med det hela. Foto Einar de Wit

vinternkankomma
Höstplöjningen är avklarad och då får snön gärna komma. Foto Thomas Eriksson