keenan_ny
bildspel_Island4

Från får-fronten

veckobrev

20 oktober 2017 | Nu laddar vi för helgens ordförandekonferens, där landets distrikt strålar samman i Älvsjö.

Alla årets seminbaggar utom suffolkbaggen har lämnat sperma i tillräcklig mängd för att alla ska få vad de beställt. Men en del av 2015 och 2016 års baggar kommer att ta slut och kommer därför att kvoteras. Nästa vecka börjar baggarna åka hem, på fredagskvällen ska de vara hemma på sina gårdar igen. Tack killar och deras ägare för att ni gjorde det här för oss! Människorna vars arbete gör SFs seminverksamhet möjlig heter Magnus och Margareta Håård, och i år har de haft hjälp under arbetet med baggarna av veterinärkollegan Vaiva Burneikaite från Litauen. Tack Team Semin för att ni gör det här för oss!

Idag blir det badning och fotografering av de sex ryabaggarna som samlas för Jordbruksverkets genbank. Ett mycket begränsat antal doser efter dessa baggar kommer att kunna köpas. Vid intresse handla snabbt som attan.

Ullkartan har fått 3770 visningar på en vecka! Det finns utan tvivel ett stort intresse.

En av får-Sveriges ikoner har lämnat oss. Pierre Frick fick sluta sina dagar förra fredagen, han blev 83 år gammal. Pierre var en fantastisk nytänkare och har betytt mycket för svensk fårnäring och också för vallhundsklubben. Han satt i valberedningen när SF ombildades 2004 och var en av dem som bidrog till att den förändringen kom till stånd. Det blir en stor saknad för familjen och hans många vänner. Vila i frid Pierre.

Jordbrukaren har en artikel med Ulf som handlar om får-Sverige och ett ökat fårintresse. Ljusnande framtid för svenska får.

ATL har intervjuat Magnus J om ökningen av får och lamm i Sverige. En artikel är publicerad i dagens tidning. På måndag har samma tidning bokat träff med Claudia och hennes får, för att prata om utvecklingen på ullsidan.

Magnus J har mött Sveriges Djurbönders Smittskyddskontroll angående aktuella djurimporter. SDS är böndernas egna smittskyddsövervakning som vi i branschen själv sett ett behov av att skapa sedan vi gick med i EU. Tack vare SDS kan vi som bransch ta ett fortsatt eget ansvar för vårt unika smittskyddsläge i Sverige. SDS jobbar för att importerade livdjur ska genomgå en mer omfattande provtagning än vad lagen kräver, detta för att vi ska slippa ett antal allvarliga sjukdomar som skulle orsaka stort lidande och höga kostnader att få in. Av respekt för kollegor och deras får och lamm anser vi det självklart att importerade livdjur ska genomgå den utökade provtagning som SDS förspråkar.

Maria har mött Jordbruksverket för att bland annat diskutera den nya Zooteknikförordningen och rasföreningarnas avelsplaner. Lite nya riktlinjer kommer det där, gruppen vill ha mätbara mål, uppföljning och mer långsiktiga avelsplaner för de olika raserna. Detta gäller inte bara får utan även nöt, hund, kanin, gris, höns, gäss m.m.

Gudrun var häromdagen jurymedlem i tävlingen Matverk i Närke. Mycket intressant och många spännande produkter. Ett av bidragen var glass gjord på fårmjölk. Denna mycket goda produkt presenterades av ett nystartat företag med mjölkfår i Bergslagen, de har siktet inställt på att producera fårglass i större skala. Vilket bidrag som går vidare från Närke till riksfinalen meddelas den 8 november.

Påminnelser har skickats ut till de som inte betalt sin faktura för riksbedömning eller Elitlamm. Vi vill göra er uppmärksamma på att dessa fakturor numera skickas ut via epost. Kolla i mappen för skräppost någon gång nu och då, och särskilt om du saknar en faktura.

Under måndagens styrelsemöte togs bland annat beslut om att utnämna de båda riksdomaraspiranterna Göran Carlsson och Birgit Fag till ordinarie riksdomare.

Britta har skickat ut protokollsammanfattning nr 177 till distriktens och rasföreningarnas ordföranden. Hon märker att en del mail studsar. Tacksamma om alla som borde få men inte fått protokollsammanfattningar meddelar Britta en aktuell epostadress.

Hemsidan tipsar om att man gratis kan annonsera ut livdjur här på hemsidan. Har du inte annonserat nyligen behöver du skapa ett nytt användarkonto, eftersom hemsidan moderniserades för inte så längesedan.

Trevlig helg och alla ni som träffas i Älvsjö för att jobba med vår förenings framtid tillönskas ett fruktbart, givande och roligt möte! cow

Själv missar jag tyvärr ordförandekonferensen då jag som så mången gång förr har en ko som behöver sin mjölkpiga. Slave to cow blir min låt till fredagsmyset. Foto Anna Bergström

fuktigt
Fuktigt på Gotland nu. Foto Elof Nilsson

mums
Luzern, klöver, käringtand, svartkämpar, cikoria och lite gräs. Lyckliga tackor som ska få detta i sin foderblandning till våren. Foto Elof Nilsson

ekobonde
Från ungarnas mjölkautomat i skolan. Speglar en härlig bild över hur det är och vara ekobonde, hälsar Elof. Med vissa skrämmande inslag, tänker jag. Ej inhemska arter, räv som tänker ta hönsen och är det en björn längst upp till vänster? Fast allt detta är ju också en del av vår vardag. Foto Elof Nilsson

Sammanställt av Anna

Passa på att bli ny medlem – både 2017 och 2018 till kampanjpris!

Under hösten är det mycket förmånligt att bli ny medlem i SF, missa inte nästa Fårskötsel som blir ett tjockt jubileumsnummer. Tipsa livdjursköpare, vänner och får-bekanta!

Som ny medlem under perioden 1/9–31/12 2017 erbjuds du kampanjpris på medlemskap i Svenska Fåravelsförbundet. Kampanjmedlemskapet kostar 500 kr och gäller för resten av 2017 och hela 2018.

Det finns en informationsfolder om medlemserbjudandet, om vad man får som medlem och vad Fåravelsförbundet gör för Sveriges fårägare. Alla som vill är välkommen ladda hem foldern, och sprid den gärna vidare.
Hämta foldern här ››

Man kan anmäla sig som medlem direkt här på hemsidan ››
…………………………………………………………………………………………….
SF arbetar för alla fårägares intressen oavsett fårras, antal djur eller mål med fårhållningen. Vi vill bli fler medlemmar för att påverka mer! Gå med och bidra till utvecklingen av svensk fårnäring! Lär känna kolleger och utveckla ditt nätverk på samma gång!

Välkommen till Svenska Fåravelsförbundet och din lokala distriktsförening!

kampanj2017

Inslag av snö, mildare luft från sydväst och hopp om Indiansommar

veckobrev

13 oktober 2017 | Seminbagarna finns presenterade i Elitlamm, Nordisk lammköttskvalitet med mera kan man läsa om i veckans brev.

Årsmöte för pånyttfödda Dalarnas Fåravelsförening hölls i samband med Ull & Spinn-SM sista helgen i september och den nya styrelsen finns nu på deras distriktsida. Ett varmt välkommen till er!

På SFs seminstation i Alebäck flyter produktionen på som aldrig förr. Har ni inte redan sett bilderna som lagts ut på hemsidan och på Facebook så kolla in dem.

Idag har alla aktuella seminbaggar publicerats i Elitlamm Avel & Produktion (Djurregistrer > Andra djurlistor > Seminbaggar) och snart kommer seminkatalogen. Snart kommer också beställningssedlar att skickas ut, så nu är det dags att sätta ihop shoppinglistan <:o)

Våra medlemmar i Södermanland, Östergötland och Stockholm/Uppsala har fått rovdjur närmare sig och det påverkar deras vardag. Fortsätt att höra av er med frågor och funderingar! Det som är mest frustrerande för oss alla är att det fattas pengar till förebyggaande åtgärder.

Under veckan har en varg i Rialareviret skjutits efter beslutad skyddsjakt. Det har varit ett större vargangrepp i Klockrike i Östergötland där åtta får dödades på en otippad plats – i öppet landskap nära en by. Flera vargar har skjutits enligt § 28 under pågående jakt med hundar.

Återigen rapportera allt ni ser: synintryck, spår och spillning. Det har stor betydelse för inventeringen och eventuella skyddsjaktsbeslut.

I Värmland planerar distriktsföreningen i samarbete med Hushållningssällskapet en “fårdag” för eleverna på Lilleruds Naturbruksgymnasium. Ulf kan hjälpa till med inspiration och information om någon vill kopiera detta lovvärda initiativ.

Magnus J har varit på en intressant resa till Norge. Det finns ett partnerskap mellan forskning och näring för nöt- och lammkött inom regionen Västsverige, Norge och Jylland. Svenska Köttföretagen, SLU och Rise (tidigare Sik) och Svenskt Kött är projektpartners. Bland annat har Svenskt Kött därigenom fått medel till sin fina Köttskola som nyligen lanserades. Temat för mötet var aktuell forskning med mera runt lammköttskvalitet. God stämning, fruktbar dialog, intressanta diskussioner och värdefulla kontakter knöts. Magnus blev inbjuden dels för att han sitter i Svenskt Kötts styrelse men också som representant för svensk fårnäring. Han säger att han nog var ensam bonderepresentant bland akademikerna, men att han bemöttes med stor respekt. Det vi gör i Sverige med Svenskt Kött, Lammlyftet med mera ses som en förebild i grannländerna.

Claudia har haft möte med en representant från Sveriges Konsumenter för att diskutera hur vi kan samarbeta för att öka svensk ullkonsumtion. Det planeras för en gemensam branschträff, men detta är ännu så länge lite halv-hemligt. Mer information kommer, som vi brukar säga. (Jag försöker att komma ihåg dessa löften, men skulle jag missa så är det helt ok att påminna eller fråga.)

Periodbokslut och prognos för resterande del av året har gjorts under veckan.

Riksdomargruppen (päls och ull) har tillsammans med SFs ansvariga Maria och Elof haft höstträff för uppföljning av årets bedömningar. Mötets syfte är att diskutera hur årets riksbedömningar har funkat och om några rutiner behöver uppdateras inför nästa år. Margareta Källberg drar sig tillbaka från uppdraget som riksdomare, efter fantastiska 33 år. Hon övergår nu efter riksdomarnas ödmjuka önskan till att bli senior advisor. 2017 bedömdes ca 70 fler baggar än förra året, vilket tyder på ökat intresse för riksbedömningen. I och med detta möte lämnade Maria över fortsatt arbete till Elof, som nu är SF-ansvarig för riksdömeriet.

På måndag är det dags för förbundsstyrelsemöte per telefon. Att döma av dagordningen är det mycket som händer i får-Sverige. Slakten 2017 ökar jämfört med 2016 enligt färsk statistik (klicka på länken, lamm & får på fjärde fliken) från Jordbruksverket, vilket är ett exempel på något som går åt rätt håll. Ett annat är att intresset för att gå kurs i fårhållning för nya och blivande fårägare är stort.

Missa inte Ullkartan som sammanställer de företag i Sverige som kan köpa och/eller förädla din ull. Kartan hittar ni just nu under Snabblänkar på startsidan, men också i Kunskapsbasen och under Länkar.

Tursam fredag och trevlig helg önskar SF!

trevlighelg

bw
Britta representerar SF på Uppsalaauktionen. Kunskap om fårraser premierades med belöning i form av smakprov på lammkorv från Stjärnbäck. Ett uppskattat inslag. Foto Elof Nilsson

hemtag
Ett gäng finullstackor på väg hem för installning. Foto Einar de Wit

snyggingar
Men titta vilka snyggingar! Baggauktion i Mälardalen 2017, fotograferade av Elof Nilsson

lc
Vita sötnosar. Baggauktion i Mälardalen 2017, fotograferade av Elof Nilsson

Börja med får-kurser

Det hålls nybörjarkurser i fårskötsel på flera håll under hösten och vintern.

Skåne kurssstart 10 september (3 tillfällen)
Västmanland 21 oktober
Bohuslän & granndistrikt kurssstart 7 november (5 tillfällen)

Har jag missat någon? Tipsa mig om fler nybörjarkurser.

Just nu på SFs seminstation

Höstens spermasamling på Svenska Fåravelsförbundets seminstation på Alebäck i Västergötland är i full gång.

Här bjuder vi på ögonblicksbilder som fylls på efterhand (nyast överst).

Aleback17_4

Igår var det stora provtagnings- och fotodagen. Alla baggar ska testas för diverse sjukdomar och få en DNA profil så härstamningen på lammen kan verifieras om det skulle behövas.

Aleback17_5

Aleback17_6

Före foto måste ju särskilt de vita baggarna tvättas …

Aleback17_7

Aleback17_8

… och sedan ställer de sig inte alltid på det vis man önskar.

Aleback17_3

Årets första leverans med sperma frusen förra året.
Continue Reading →

Erfa-grupper Lamm

Projektet kommer att pågå under hela 2018 och halva 2019, slutredovisning är 2019-12-31. Projektet består i att skapa Erfagrupper och fysiska möten ute på gård runt om i hela Sverige.

Erfa-gruppmötena har tre olika fokusområden:

• Byggnader och management (djurvälfärd på stall, hantering av lösgående djur, smittskydd, foderhantering)
  • Lammöverlevnad (avel, urval, skötsel av ungtackan, management & logistik vid dräktighet och lamning)
  • Bete och grassmanagement (parasitkontroll, stressfri hantering av djur på bete, smittskydd)

Det skall bildas 30 st Erfa-grupper runt om i landet dessa kommer att träffas 3 gånger under denna period dvs det blir totalt 90 st Erfa-möten i hela landet med fokus på effektivisering, lönsamhet och produktion. Expertis inom olika områden kommer att vara med vid vissa möten. Detta är ett stort projekt som skall rullas igång och många blir involverade i detta, resultatet blir betydelsefullt för många producenter och för den totala lammproduktionen i landet. Projektpartners är LRF Kött, Svenska Fåravelsförbundet och Sveriges Lammköttsproducenter. Projektet finansieras av EU-medel från landsbygdsprogrammet.

Projektledare: Theo den Braver. Har du frågor eller förslag till mig så ring eller maila: theo.denbraver@gardochdjurhalsan.se, 070-393 30 89

EU-flaggaEuropeiskajordbruksfondenfarg

Skördetid

veckobrev

6 oktober 2017 | Nu fylls frysar med höstlamm och semindoser samtidigt som underbar sommarull skördas.

Seminverksamheten på Alebäck är i full gång med höstens samling. 14 baggar varav 6 lego-tappas till Jordbruksverkets genbank. Ungefär hälften av baggarna är redan igång med att leverera frysbar sperma. Lantbrukspressen har uppmärksammat seminverksamheten under veckan, Land Lantbruk, Jordbruksaktuellt och ATL har alla skrivit om oss. Kul!

Ni såg väl inslaget på Lantbruksnytt om att fler lamm behövs?

En kartläggning har gjorts över vilka möjligheter som finns att sälja sin ull, vad som krävs och till vilket pris. Samt hur många ton ull som köps in av de aktuella företagen. Dessa siffror behövs för att kommande år kunna jämföra, för vi jobbar ju hårt för och hoppas på en uppåtgående kurva när det gäller tillvaratagandet av ullen.

En Sverigekarta över landets alla ullförädlingsföretag med kontaktupgifter kommer i artikel om försäljning av ull i Fårskötsel. Kartan kommer även att finnas här på hemsidan när den är klar.

Ordförandekonferensen närmar sig och intensiv planering pågår för att detta ska bli ett bra möte där alla kan bidra med sina erfarenheter. Annika Bergman kommer att moderera mötet och det kan bara betyda att det kommer att bli jättebra, hon är grym nämligen. (Om någon missat att anmäla sig så är det nu bråttom, kontakta Britta omgående.)

#höstlamm har gått under veckan och fortsätter under nästa. En kampanj där Svensk Kött, Svenskmärkning, LRF, slakterier och detaljhandel lyfter svenskt lamm och kopplar ihop det med märket Kött från Sverige, en märkning med stort konsumentförtroende.

Etableringar av både lo och varg väcker en del oro. Oro för betesdjuren, men också för hundar och barn då man har en (eller flera?) mycket närgången varg norr om Stockholm. Vi hoppas den skyddsjakt som är beviljad i Rialareviret kan genomföras. Denna varg har ett ej önskvärt beteende och ska bort, även om vi behöver sprida ut vargen över stora delar av landet för att minska trycket på varglänen.

Filmen om ull är nu färdigfilmad och håller på att klippas av filmaren Stephane. Vi ser med spänning fram mot att få se resultatet.

I morgon är det baggauktion i Mälardalen. Elof och Britta är där, alltid sugna på en pratstund. De kommer att ägna sig åt aggressiv medlemsvärving och säger att de ska testa era fårkunskaper. Tror att de har lammkorv, håll er framme.

Förra helgens auktion på Gotland var som vanligt välordnad, vädret var härligt och en hel del folk fanns på plats. Dyraste baggen gick för 40 000 kr och snittpriset hamnade runt 13 500 kr. Enbart ett par osålda, och några som strukits av olika anledningar. Några av de äldre baggarna lockade till intensiv budgivning, men några av de äldre såldes till rena fyndpriser. Ungbaggarna varierade i pris och som vanligt blir man aldrig riktigt klok på hur buden faller, men roligt är det!

gotland17
Gotland 2017. Foto Britta Wendelius

Minns ni förresten örnskrämmorna på Gotland? Jag har funderat över dessa många gånger under sommaren och frågade Elof hur det gått. Nja säger Elof, tanken är nog god men konstruktionen behöver göras om så att det reflekterande materialet inte hamnar under magen på djuret. Fortsättning följer.

Vid Ull & Spinn-SM som hölls förra helgen kunde Claudia tyvärr inte närvara eftersom hon blev sjuk. Barbro Nord, jurymedlem och en rutinerad SF-are, genomförde invigningen och läste upp Claudias inledningstal. Detta gjorde Barbro galant enligt säkra källor. I år var det rekord med ca 55 tävlande fällar. Fällarna tävlade i 6 olika klasser; crossbreed, lantras, lantras finull, lantras päls, lantras rya och lantras värmland.

En stor eloge till Södra Kalmar Läns Fåravelsförening för en som vanligt väldigt trevlig och väl genomförd Fårets dag på Borgholms slott. Många av distriktets medlemmar är delaktiga i arrangemanget och ni gör ett toppenjobb!

Hemsidan tipsar om att fårklipparelistan hittas under menyvalet Aktuellt. Där finns även förteckning över dräktighetsscannare.

Island1
Claudia var i september på Island där hon passade på att jobba med fårsortering och traditionsenlig fårvallning med häst. Fler bilder i bildspelet ovan. Foto Claudia Dillmann

Island2
Måste jag flytta dit? Det känns så. Foto Claudia Dillmann

gtlnd
Eller kanske till Gotland? Foto Elof Nilsson

höstsådd
Glad gotlänning har lyckats så vete och jordbearbeta mellan skyfallen. Foto Elof Nilsson

silver
Gotlandstackorna på Stjärnbäck i senaste höstmodet. Det ska tydligen vara silverlamé i år. Foto Britta Wendelius

klipper
Johan Uhlås fixade frisyrerna. Foto Britta Wendelius

mervärde
Ordning och reda skapar mervärde. Foto Britta Wendelius

Island3
Fler isländska får. Foto Claudia Dillmann

Sammanställt av Anna

En helg späckad med stora får-evenemang

veckobrev

29 september | Veckans roliga nyhet är att årets seminbaggar nu anländer en efter en till Alebäck. Sämre humör får vi av det blöta vädret som ställer sig i vägen för ensilageskörd och halmbärgning. Vi vet ju att det inte är någon idé att klaga på vädret och att det mesta brukar lösa sig till slut, men tröttsamt är det.

Kommande två veckor kommer Svenskt kött att köra hårt med #höstlamm. Lammproducenter kommer att förmedla ord och bild från gård och djur på Instagram. Häng på alla som är aktiva i sociala medier! Man slår också ett slag för säsongens mat.

Ull & spinn-SM hos Wålstedts i Dala Floda går av stapeln denna helg. Claudia inviger och finns på plats, ta tillfället i akt att prata med henne. Lycka till, alla ni som deltar!

På Gotland är det i morgon dags för en av årtes höjdpunkter nämligen baggauktionen på Suderby gård i Sjonhem. Elof och Magnus H finns på plats. Passa på att prata semin, avelsvärdering, Elitlamm eller vad ni nu har på hjärtat med dem.

Dessutom är det Fårets dag på Öland. Ett stort årligt arrangemang som genomförs av distriktet Södra Kalmar.

På söndag: Ull i kubik på Öströö Fårgård i Halland.

Jordbruksverkets Dialoggrupp Djurskydd har mötts under veckan. Positiv stämning även i denna grupp. Nästa år har SJV 10 miljoner att dela ut till projekt/försök som ökar produktiviteten och konkurrenskraften med bibehållen god djuromsorg. Via denna grupp är det meningen att vi ska kunna påverka lagstiftning i djurskyddsfrågor, så nu gäller det att fundera ut var vi vill att krutet ska läggas. Magnus H är vår man i denna grupp.

Planering av SFs deltagande i 2018 års Fårfest i Kil har börjat så smått. Resultatet av ullprojektet kommer att premiärvisas där.

Fårfestens arrangörer hälsar att man redan har över 100 utställare som anmält intresse att vara med. Men de saknar fortfarande en del utställare från producentsidan. Intresseanmälningar görs via hemsidan, och senast i slutet av november erhålls besked om man har fått en plats. Sista anmälningsdag till 2018 års Fårfest är 15 oktober.

Faralskad

Gudrun har haft kontakt med flera fårägare som drabbats av vargangrepp den senaste tiden. Som vi sagt tidigare är ni välkomna att kontakta oss med frågor och funderingar som angrepp, och även risk för angrepp, för med sig.

Bra att veta är att om djur blir utskrämda, eller om ni hittar sargade djur i hagen men inte vet vad som hänt, är att många länsstyrelser har tillgång till hundar som kan markera om det varit rovdjur i hagen. Viktigt är då att kontakta er länsstyrelse direkt när det upptäcks. Länsstyrelsens personal avgör om det kan vara idé att pröva med en hund för eventuell markering.

Besked om 2018 års licensjakt på varg har kommit, 22 vargar får fällas totalt. Örebro 2, Dalarna 6, Värmland 6, Gävleborg 2 och Västmanland 6, alla dessa län ingår i den mellansvenska rovdjursförvaltningen. Många tycker att det är en alldeles för låg tilldelning, men siffran är satt för att populationen inte ska vara mindre än 300 individer och för att möjlighet till skyddsjakt ska finnas. Man räknar med 20 vargar i “skyddsjakts-kvoten”. Dock har så många hittills aldrig skjutits under ett år, även om skyddsjakt har beviljats. Detta är matematik och veteskap på hög nivå, och det enda som vi kan påverka med snabba resultat är att inventeringarna blir så rätt som möjligt. Går det att hävda att rovdjuren finns blir det per automatik en större tilldelning vid kommande licensjakter.

Jordbruksverkets remiss Samråd av förslag till ändring av Statens jordbruksverks föreskrifter och allmänna råd (SJVFS 2015:25) om miljöersättningar, ersättningar för ekologisk produktion, kompensationsstöd och djurvälfärdsersättningar har besvarats.

Elof och Maria representerade SF deltog på Jönköpings baggauktion i Riddersborgs ridhus förra helgen. Som vanligt ett välordnat arrangemang av Jönköpings läns fåravelsförening. Relativt mycket besökare, tyvärr lite för få köpare. En hel del nya besättningar deltog med djur. Medelpriset för de 46 sålda baggarna landade på strax över 14 000kr och toppnoteringen var 36 000kr.

Hemsidan tipsar om Elin Stenbergs rapport om utvärdering av lammuppfödnings-modeller som nu finns att läsa.

Sist denna vecka kör vi Elofs stalltips till alla som vill pröva lyckan att sälja bagge på auktion:
– Tvätta baggen ca 10 dagar innan auktion så att ullen hinner återfetta sig.
– Se till att baggen är ren, torr och luftig i ullen vid installning på auktionen. Det lyfter helhetsintrycket och kan innebära många lusentappar mer.
– Preppa med vatten, salt, favoritgrovfoder och bra resesällskap om du reser långt med auktionsdjuret. En bagge med insjunken buk blir ju lite som en halvt uppblåst säckpipa och inte så värst attraktiv.
Lycka till!

Ull & Spinn-SM 2017

Programmet för årets Ull & Spinn-SM är nu klart! SFs Claudia Dillmann inviger på lördagen kl. 10.10, och sedan är en otroligt innehållsrik och intressant helg igång.

Folkets val av favoritull- och garn, ullmarknad, live-klassificering, workshops, film, föredrag och mycket mer.

Se programmet här ››

UllSM2017