Far_gif
siltbergs hemsida
bildspel_Vinnare2018_1
bildspel_Vinnare2018_2

Foderplanering – kompetensutveckling för får och lammproducenter

Svenska Fåravelsförbundet ska under kommande två år, med hjälp av kompetens inom Gård & Djurhälsan fortbilda får och lammproducenter inom ämnet Foderplanering.

Kompetensutveckling i tre steg:
1. Digitala föreläsningar i realtid
2. Stall och gårdsvandringar
3. Lokala träffar/nätverksträffar

Målet med projektet är att fortbilda minst 200 får- och lammproducenter genom minst 20 videokurser/föreläsningar i realtid samt minst 14 gård/stallvandringar.

Projektet genomförs i form av digital föreläsning i realtid där deltagarna kan interagera med föreläsaren och övriga deltagare, uppföljande gård/stallvandringar med fokus på  frågor så som utfodring, bete, lagring, planering och foderproduktion i praktiken samt även ett antal lokala träffar där den kunskap som fångats upp under gårdsvandringen får ytterligare spridning och betydelse.

Genom upplägget av fortbildningen med en kombination av digitala möten, gårdsvandringar och nätverksträffar så når vi ut till många får/lammproducenter. Dessa kommer när projektet är slutfört, att ha ökad kunskap om foderproduktion, betesproduktion, lagring samt foderlogistik för får- och lammgårdar.

Ett sammarbete mellan Svenska Fåravelsförbundet och Gård & Djurhälsan som är möjligt tack vare finansiering från Europeiska jordbruksfonden för landsbygdsutveckling och Jordbruksverket.

EU-flagga+Europeiska+jordbruksfonden+färgjordbruksverket

gres2

Foto Elof Nilsson

Valberedning 2019/20

Karin Granström, Värmland
karin.granstrom@hushallningssallskapet.se

Angelica Skarin, Bohuslän
angelicaskarin@yahoo.se

Titti Strömne, Västmanland
titti@gladafaret.se

Helene Skogqvist, Norrbotten
Helene.Skogqvist@hushallningssallskapet.se

Sven Fridell, Jönköpings län

Olle Bergfors, Dalarna

Rivstart

17 maj 2019 | Oj oj vilken vecka, först Stämma och Lammriksdag i Mora och sedan flera riktigt roliga besked. Bland annat har pengar beviljats till flera projekt som nu kan förverkligas.

Vi måste börja med ett stort TACK TILL ALLA som tillsammans med oss gjorde stämmohelgen så lyckad! Delegater, föreläsare, medlemmar, utställare, sponsorer, hotellet med personal, mathantverkare – alla som var där. Särskilt tack till Martin Moraeus som gjorde ett superjobb som ordförande för Stämman.

Styrelsen har fått massor med energi och inspiration av alla dessa möten. Många har tagit tillfället i akt att prata med oss, tacka och uppmuntra oss, ge sin syn på frågor och förmedla tankar och idéer. Tack, det är så mycket värt! Vi hoppas att ni andra som var där känner likadant.

Glimtar från helgen i bildform finns här, påfyllt med många nya bilder, och föredragshållarnas presentationer finns att hämta här.

Fårpodden spelade in ett bonusavsnitt från Stämman, där kan ni höra vad som hände och vilka frågor som var heta i år. Vår nya styrelsemedlem Mia Brandqvist och Tomas Kero, från nappaberederiet vi jobbat ihop med under nappaprojektet, intervjuas.

Mia Brandqvist är husdjuragronom med ett helt arbetslivs erfarenhet av avel och avelsvärdering. Fårflocken är finullsfår och finns i Skaraborg. Mia jobbar med tjurar och selektion på Viking Gentics i Skara. Det känns fantastiskt bra att få Mia och hennes stora avelskunnande till förbundsstyrelsen. Välkommen Mia!

PS. Podden om marknaden som vi sedan länge utlovat kommer inom kort, den är så gott som klar. Under Stämman spelades flera intervjuer med mathantverkare in, och ett poddavsnitt om småsklig förädling av kött och mjölk kommer också snart.

smakverkstad
Ost och chark av lamm och får – så otroligt gott. Sverige har råvaror och mathantverkare i världsklass. Bilden är från smakverkstaden som Stämmans deltagare fick uppleva. Lyssna på flera av mathantverkarna i näst-nästa Fårpodden. Foto Elof Nilsson

De tre kommande årens årsstämmor är inbokade: Jönköping 2020, Östergötaland 2021 och Stockholm/Uppsala 2022. Ser fram emot att få besöka er! Dokumentet “Tips för att arrangera förbundsstämma” ska nu uppdateras efter tips och erfarenheter dragna i Mora, och finns sedan som stöd till er som ska arrangera.

Titeln Årets Fårföretagare 2019 tilldelades Öströö Fårfarm. Vi är glada att vi fick möjlighet att prisa Jeanette och Kristian Carlsson i år. De har visat osedvanlig uthållighet, kreativitet och mod i sitt företagande, och aldrig gjort avsteg från sitt ursprungliga beslut att fokusera på fåren. Konceptet som Öströö Fårfarm arbetar med är i stora delar applicerbart för många andra fårföretag, och kan ses som förebild för lönsamt fårföretagande. Läs vår pressrelease här. Tipsar också om reportaget Destination fårfarm som Jordbruksaktuellt tidigare gjort om Öströö.

HallandFotoOfeliaCarlsson
Kristian och Jeanette firar fåret under årets alla dagar. För det firar vi dem, genom att med en ödmjuk bugning utse Öströö Fårfarm till Årets Fårförtetagare 2019. Foto Ofelia Carlsson

Vi bugar även för ytterligare tio fina fårföretag som som nominerades till ÅFF 2019. Alla tio har gjort och gör stora insatser, de är förebilder för oss alla. Hatten av för de nominerade och tack till lokal- och rasföreningar som nominerade!

nominerades
De som nominerats till Årets Fårföretagare hedras alla med ett snyggt diplom och en graverad smörkniv. Varje gång ni breder er frukostsmörgås, tänk på vilka uppskattade fårföretagare ni är! Diplom och smörkniv kommer per post till er som inte var på plats. Foto Britta Wendelius

SFs Speciella Pris går i år till Lena Köster för sitt engagerande arbete med svensk ull. Det var Lena som komponerade ihop Jubileumsullen, som skapades till vårt 100-årsjubileum. Jubileumsullen består av små rutor i valfri teknik i naturfärgad ull, gjorda av många händer från hela landet och av ull från olika fårraser.

Lena_SFsSpeciellaPris2019
Så kul att få dela ut detta pris till Lena! Foto Einar de Wit

God nyhet 1! Vi har fått medel beviljade av Elmo Leather för att köra en uppföljning av nappaprojektet i lite större skala. Målsättningen är att visa på att det går att få ekonomi på vita skinn om de förädlas, exempelvis till nappaskinn. Projektet vill ta reda på mer om vilka skinn som lämpar sig bäst för nappaberedning. T ex om ras, uppfödningsmodell och slakttidpunkt spelar roll.

God nyhet 2! Jordbruksverket har beviljat pengar som vi sökt för att tillsammans med Gård & Djurhälsan kompetensutveckla fårägare under 2019–2020. Hela 536 800 kr, vilket är hela den ansökta summan, kommer nu att användas för föreläsningar, videokurser och gårdsvandringar om foderplanering över hela landet. Mer information kommer.

Så nu är det bara att kavla upp ärmarna och jobba.

God nyhet 3! Naturvårdsverket beslutade den 9 maj om ändring i Naturvårdsverkets föreskrifter om bidrag och ersättningar för viltskador (NFS 2018:5). Ändringen innebär att länsstyrelserna får möjlighet att ersätta kostnader för kadaverhantering i samband med rovdjursangrepp. Ändringen träder i kraft den 15 juni och gäller retroaktivt för sådana kostnader som uppkommit efter den 1 januari 2018. Äntligen! Mycket bra att beslutet gäller retroaktivt, många djurägare har drabbats hårt av de tidigare reglerna.

Möte i måndags om Nuläge Ull hos Nämnden för Hemslöjdsfrågor. Flera av landets olika ullprojekt deltog i mötet, där temat var svagheter och styrkor i svensk ullproduktion. SF framhåller att råvarupriset måste hållas på en rimlig nivå (40-45 kr/kg). Brist på kunskap och fårklippare indentifierar vi som de största hoten mot framtida ullproduktion. Men vi tror att fårklipparyrket kommer att påverkas positivt om det finns värde i ullen, vilket förhoppningsvis resulterar i en ökad status och tillströmning till yrket. Andra saker som togs upp under konferensen var bland annat samordning och logistik.

Idag möte med representanter från baggaktionkommitéerna om de smittskyddsrekommendationer vi har tagit fram. Dialogen med baggaktionerna handlar om hur vi ska lyckas sprida kunskap om smittskydd till så många fårägare som möjligt, och hur vi kan höja smittskyddet på auktionerna så att köpare kan känna sig trygga, men på ett sätt som är relativt enkelt för säljarna.

Kort rapport från Svenskt Kötts årsstämma. Vår nya VD Isabella Isabel Moretti formar verksamheten på ett spännande och funktionellt sätt. Mycket handlar om kommunikation, något som kräver nytänk och det är fascinerande att följa på nära håll. Basen i budskapet är vår svenska bonde med tillhörande produktion. Bilden visar ett av de mest lästa inläggen på Svenskt Kött från förra året. Här hittar du debattartikeln Du behöver kött – bli inte vegetarian.
Metro

Även denna vecka har det varit rovdjursangrepp. I skrivande stund känner vi till ett i Grums och ett i trakterna av Växjö, båda av varg.

Gudrun ryter till om vildsvin på SVT Nyheter Örebros hemsida. En sammanställning som LRF gjort (2015) visar att kostnaderna för skadorna enbart i Örebro län uppgick till 78 miljoner kronor. Det motsvarar drygt 30 000 kronor per jordbruksföretag. Men det är inte bara spannmålsbönderna som drabbas när vildsvinen drar fram. Som fårägare drabbas man av följderna när vildsvin har bökat upp mark som ska skördas som ensilage. Jordinblandning i enslige kan innebära livsfara för får. Nu är vildsvinsstammen så stor och växer så snabbt att det krävs åtgärder för att inte lantbruk ska gå omkull.

Lammen har nått ut i media i Västernorrland på sistone, som ni läst i de senaste veckobreven. Sundsvalls Nyheter gjorde i sin digitala helgtidning ett reportage om Hälla Gård, ni hittar det här (se sid 4).

Svenska Köttföretagen har i ett öppet brev till Jordbruksverket uppmanat myndigheten till ökade insatser för att få till nationell kalibrering kring hur djurskyddslagen bedöms och tolkas. Idag har vissa Länsstyrelser tagit fram egna tolkningar och riktlinjer, vilket riskerar rättssäkerheten. Svenska Köttföretagen har under längre tid haft dialog med SJV om utvecklingen och hoppas nu att myndigheten agerar i frågan.

Årsredovisningar för SF och SFF samt SFs verksamhetsberättelse finns nu att hämta på hemsidan. SF här, SFF här.

Startskott har gått för en tävling mellan lokalföreningarna i insamling av medlemmarnas epostadresser. Priset till vinnande lokalförening är 10 000 kronor. Den som har flest fungerande epostadresser i sin medlemslista (procentuellt) den 30/9 vinner. Notera datumet redan nu, så att ni inte glömmer att skicka in era listor. 2:a pris är 7 500 kr, 3:e 5 000 kr, 4:e 2 500 kr, 5:e pris 1 500 kr och sista priset är 1 000 kr till respektive förenings verksamhet. Information har gått ut till lokalföreningarnas styrelser. Är du en medlem som vill öka ditt distrikts chanser att vinna, se till att SF har din aktuella epostadress. Meddela Maria Edman centralt, eller din lokalförenings styrelse.

enskog
Det underlättar mycket för SF, både centralt och lokalt, om vi kan nå er via epost. Vi sparar mycket tid, pengar och papper. Prissummorna ger en hint om hur stora pengar vi kan spara på att använda epost i stället för brevutskick. Foto Pixabay

Vasaloppet bjöd in hela Får-Sverige till en utmaning under stämman i Mora. Fårbönder som vill delta i något av alla de lopp eller aktiviteter som arrangeras under sommarveckorna 2019 eller vinterveckorna 2020 får 20 % rabatt på startavgiften. Gå ihop och bilda ett lag till stafetter, eller delta individuellt. Kanske dags att utmana granndistrikten? Ni hittar Vasaloppets lopp och aktiviteter här. Ni behöver koden i bilden. Sista dag för anmälan är 31 maj 2019. Kom igen nu, inget att tveka på ; )
Vasaloppetkod
blabar
Några blåbär som vågar ta sig an Vasaloppets utmaning? Foto Elof Nilsson

Glöm inte att söka torkstödet, sista dag är på måndag den 20 maj.

Mora8
Bandet rullar. Mia Brandqvist, vår nya styrelseledamot från Tibro i Västergötland, och podd-Einar. Foto Titti Strömne

20190517_143355
ERFA-träff på Hälla i Västernorrland idag med inbjuden expert Tomas Olsson. Foto Thomas Eriksson

20190517_151055
Sol, gröngräs och ERFA-gänget på Hälla. Men vem höll i kameran?

Ta del av Lammriksdagens föreläsningar

Tack till Lammriksdagens föreläsare för delat material!

Blå titel betyder hämtbar presentation. Vi fyller på efterhand det kommer in presentationer.

Fårpodden bonus: Stämma och Lammriksdag 2019

Glimtar från Stämman och Lammriksdagen i Mora, som ägde rum 11–12 maj.

• Vad hände under Stämman och vilka frågor var heta i år?
  • Intervju med styrelsens nya medlem Mia Brandqvist.
  • Intervju med Tomas Kero från Kero Leather om projektet att bereda nappaskinn av lamm i Sverige.
  • Om Lammriksdagen och reflektioner över helgen som gått.

Bilder från helgen finns här och ännu fler på vår Facebook-sida. Reportage kommer i Fårskötsel.

Även intervjuer till en podd om småsklig förädling spelades in under helgen, den kommer snart.

Fårpodden finns på Soundcloud, iTunes, Acast och andra ställen där poddar finns.

Stämma och Lammriksdag

11–12 maj var det Årsstämma och Lammriksdag i Mora.

Bilder i urval lades löpande ut här, nyaste bilden överst. På vår Facebooksida finns fler bilder.

Foto Britta Wendelius, Einar de Wit

loggor2019d
Stort tack till er som sponsrade Stämma och Lammriksdag 2019! Det är tack vare er vi kan erbjuda ett fullspäckat program.

ullutst
Stämmolokalen inramades av en trevlig miniutställning bland annat med produkter av ull, garner och nappaskinn samt kollektionen av nappaskinn.

blomsterkorgar
Stämmans hedersbetygelse – en prunkande korg med Campanula som Stackmora Handelsträdgård ordnade till på mycket bra sätt.

blomster
Den vackra Ängsklockan är Dalarnas landskapsblomma. Ängsklockans “look-a-like” ur familjen Campanula fick rycka in och agera uppskattningsgåva då sommaren ännu var en bit bort …

birgitfag
Birgit Fag från Gimrarna berättar om hur man kan förbättra sin strategi och hålla fokus på sina avelsmål inom korsningsavel. Att få ut det mesta och agera klokt i sin korsningsavel.

Mora15
David och Marie Naraine berättar att de som kommer från modeindustrin kanske inte kan så mycket om får oc hlamm, men de kan bidra med att “tänka utanför boxen” och förstår att lyfta fram värden som vi kanske ibland ser som själklara.  De berättade om sitt koncept Andelslamm vilket innebär att istället för att sälja kött så säljer man  “mjuka värden” och ett ställningstagande  som innebär att vara delaktig i en småskalig får och lamm produktion .

Mora16
Lammriksdagen är i full gång och vi lyssnar med intresse på duktiga föreläsare. Nytt ämne varje halvtimme och vi fortsätter så hela dagen. Fantastiskt inspirerande. Här Titti Strömne om projektet ökad utevistelse för får. Seminarieprogramet finns här.

Mora12
Utdelning av diplpm till nominerade till Årets Fårföretagare 2019. I bild Elof Nilsson (SF), Margareta och Ingemar Zachrisson från Mysten och Tomas Olsson, Norrby Gård.

Mora11
Titeln Årets Fårföretagare tilldelades Kristian och Jeanette Carlsson på Öströö Fårfarm i Halland. Pristagarna kunde tyvärr inte närvara i Mora men de fick en varm applåd av publiken. Läs mer om vinnarna här.

Mora13
SF:s speciella pris för 2019 tilldelades textilkonstnären Lena Köster.

Mora14
SF:s nyvalda styrelse samlade runt en Dalahäst. Övre raden från vänster Ulf Ekholm, Thomas Eriksson, Maria Edman, Elof Nilsson, Mia Brandqvist, Gudrun Haglund-Eriksson. Nedre Britta Wendelius (förbundssekreterare) och Claudia Dillmann.

Mora10
Den stora stämmobanketten började med en fantastisk smakverkstad. Lokalproducerade ost- och charkprodukter från tre producenter. Tillsammans med lite storytelling blev det en gastronomisk höjdarupplevelse!

Mora9
Vasaloppet bjuder på välkomstdrink med blårbärstwist! Perfekt att avnjuta när vi lyssnar på berättelsen om Vasaloppet! Maria Ljung från Vasaloppet berättar med inlevelse!

Mora8
Fåravelsförbundets styrelse fick en ny ledamot i Mia Brandqvist från Tibro i Västergötland. Einar intervjuar Mia för den kommande stämmo-podden.

Mora7
Förbundsstyrelsen presenterar sig och berättar om sina ansvarsområden. Från vänster Thomas, Claudia, Maria, Elof och Ulf.

Mora3
Snart börjar årsstämman. Ordförande Gudrun planerar tillsammans med stämmans ordförande Martin Moraeus.

Mora5 Mora4Mora6
Sponsorer och utställare på plats. Välkommen att träffa dem en trappa upp!

Mora1_5
Välkommen till Stämman i Mora hälsar Lena Lindberg, Dalarnas Fåravelsförening och Britta Wendelius, Förbundssekreterare. Camilla Hjort stämmodelegater från Västernorrlands fåravelsförening checkar in efter en lång resa!

Mora2
I väntan på att delegaterna ska checka in.

Mora1
Mora Hotell & Spa, det är här det händer.

Peppade och förväntansfulla

veckobrev

10 maj 2019 | Idag är det många som reser med näsan riktad mot Mora. Vi ser fram emot en rik helg i det mångbenade fårets tecken.

mangbent

Fåren ger oss så mycket! Illustration Anna Bergström

Vi har tagit fram allmänt hållna smittskyddsrekommendationer som ska kombineras med Gård & Djurhälsans detaljerade rutinbeskrivningar. Använd som kom-ihåg-lista för att undvika att få in sjukdomar och parasiter i din besättning. Var rädd om dina får!

Nappaskinnprojektet har publicerat sin slutrapport. Vi hoppas kunna gå vidare med att undersöka hur ras, uppfödning, slakttillfälle och liknande påverkar nappaskinnens kvalitet och har sökt finansiering för en fortsättning på projektet. Besked om vi får finansiering kommer nästa vecka. Håll tummarna!

LRF kallade oss till ett så kallat högnivåmöte, som vi deltog i. Detta för att redan nu börja förberedda oss inför en eventuell upprepning av förra årets torka. Deltar i högnivågruppen gör LRF, Näringsdepartimentet, Jordbruksverket, slakterierna, rådgivning, representanter från får, nöt och grisnäringarna, Köttföretagarna, Svensk mjölk, Arla, Lantmännen med flera. Även Jordbruksverket och regeringen förbereder sig inför eventuella problem liknande fjolårets.

rotblota
Alla är lite på tårna och nervösa inför sommaren som ska komma. Värmland fick en välkommen rotblöta under natten. Foto Ulf Ekholm

P4 Västerbotten pratades det mycket om lamm i tisdags. Lyssna på Thomas som upplever att det finns stort intresse för att köpa lammkött och tycker att det finns fina förutsättningar för fler får och lamm i norr. Men slakteriernas prissättning hjälper inte den norrländska fårnäringen, just nu betalar Nyhléns Hugosons nio kronor mindre än HK Scan. Jag tycker synd om de fårägare som bor längre norrut och inte kan välja, säger Thomas. På sidan finns länkar till fler intressanta inslag om efterfrågan och lammproduktion i Västernorrland (klicka Visa fler).

Thomas har också träffat Culinary Team North, ett gäng kockar i Västernorrland som ska lyfta den lokala livsmedelsproduktionen, och på sikt också tävla i matlagning. Hoppas vi får höra mer om detta framöver.

TV4 Nyheters inslag om CODD, som vi skrev om förra veckan.

Gröna möten höll under veckan sitt andra seminarium i serien Det digitala djuret. Dagens fråga var hur vi skapar en effektiv och konsumentdriven köttproduktion. Föredragen kretsade kring viktiga faktorer som påverkar en god ätkvalitet på nöt- och lammkött, en ny modell för att förutsäga kvalitetskött, digitala tekniker som stöd för mätning av köttets kvalitet och spårbarhet genom värdekedjan. En hel del intressanta resultat från olika studier som har gjorts presenterades. Det kommer en artikel i Fårskötsel eller på hemsidan där ni kan läsa mer om vilka kossor som blir mest stressade vid slakt, hur uppfödingsmodell påverkar lammköttets smak, hur nära vi är att få klassning av slaktkroppar utförd med kamera, om funderingar över obligatorisk elektronisk id-märkning i Sverige med mera. En mycket intressant dag som satte igång många funderingar kring hur vi kan ta hjälp av teknik. Det första digitala djuret-mötet kan man läsa om i veckobrevet från 29 mars.

Telefonmöte för Gård & Djurhälsans styrelse har också hunnits med denna vecka.

För alla som vill berätta för världen om ullens fantastiska egenskaper finns nu ett bokmärke med samlade “sälj-argument” att sprida. Finns på Stämman, tillsammans med en miniutställning av ullprodukter. Kolla sen med Claudia om det blev några över, efter Stämman.

omullfibrer
Fram- och baksida, fast sida vid sida. Märket är alltså i klassiskt avlångt bokmärkesformat. Foto Katarina Thurell | Form Stephane Lombard

wineStämmogeneralen har bett om att få skicka med lite praktisk information till er som möter upp i Mora i morgon. Lördagens Stämmomiddag består av en tre-rätters med tillhörande mineralvatten. För dig som så önskar erbjuds ett speicalkomponerat dryckespaket, paketet bokas i hotellets bar innan vi sätter oss till bords. Dryckespaketet består av 2 glas vin eller öl och ett glas dessertvin, allt framtaget av hotellets sommelier och anpassat till vår meny. Pris 250 kr betals på plats, baren håller öppet till kl. 01.
Foto Pixabay

Vi blir 150 deltagare på Stämman och personalen på hotellet, med konferensvärdinnan Gerd i spetsen, är superpeppade och väntar nu på oss. Vi ses i Mora, hälsar general Britta!

Brittaontheroad
Det som inte är med nu … Det får vi klara oss utan! Foto Britta Wendelius

Stort tack till er som sponsrar Stämma och Lammriksdag 2019! Det är tack vare er vi kan erbjuda ett fullspäckat program.

loggor2019d

Flera rovdjursangrepp har ägt rum under den gångna veckan. Två vargangrepp, ett i Ljungsbro i Östergötland och ett i Skinnskatteberg, Västmanland. Även ett kungsörnsangrepp i norra Örebro län och ett större lodjurangrepp i Västra Götaland. Dessa är de vi i skrivande stund känner till, eventuellt har det varit ännu fler.

Naturvårdsverket beslutade igår om nya miniminivåer för varg, det vill säga det lägsta antalet vargar som ska finnas i olika delar av landet. Referensvärdet för antalet vargar i Sverige är efter detta beslut 300 individer. Se Naturvårdsverkets pressmeddelande här och mer info här.

En av EU-domstolens generaladvokater har yttrat sig på domstolens webbsida om att principerna för svensk licensjakt på varg står i överensstämmelse med EU-rätten. Bakgrunden är att Finlands Högsta förvaltningsdomstol har begärt EU-domstolens tolkning av om undantag för vargjakt kan beviljas ”i stamvårdande syfte på ansökan av enskilda jägare för att värna älgjakten, minska tjuvjakten, öka allmänhetens säkerhet och minska risken för att hundar vargdödas”. EU:s generaladvokat svarar i sitt yttrande att licensjakt på varg i Finland är förenlig med EU-rätten. Yttrandet gäller alltså den finska licensjakten på varg, men detta har principiell betydelse också för den svenska licensjakten på rovdjur. Den slutgiltiga domen i EU-domstolen väntas fattas senare i år. Läs mer på Svensk Jakt, som är vår källa.

Förbundsstyrelsen hade telefonmöte i måndags med frågor som riksbedömning, seminläget, smittskydd och avstämning inför Stämman på agendan. Protokoll nummer 194 kommer snart till ras- och lokalföreningarnas styrelser.

Elof som är engagerad även i Landshypoteks styrelse har fått inspiration på deras Stämma, bland annat lite inblick i de senaste mattrenderna. Han tipsar om att kolla in begreppet Foodloopz. Återbruk, re-taste och nyttjande av saker som annars skulle slängts är glödhett. Det finns även mycket i sociala medier runt detta, en hype som påminner om den vi upplever runt ullen. Vad spills på våra gårdar, finns det något som kan återbrukas?

nuute

Det gäller att få ut så många som möjligt på bete inför Stämmo-resan. RAS sätts upp i en väldig fart på Bengtstorp. En fålla klar och djuren direkt in! Foto Gudrun Haglund Eriksson

greenfingers
Elofs gröna fingrar ger resultat. Foto Elof Nilsson

ettfordon
Radikala grepp för att minska utsläpp från transporter, eller vad är det man håller på med i Stockholm? (Vi har inte svaret, öppet för egna spekulationer.) Foto Elof Nilsson

solnerigen
Inget veckobrev utan solnedgång. Gotland levererar. Foto Elof Nilsson

Naturbrukbesok1

Ösby Naturbruksgymnasium har gjort studiebesök på Stjärnbäck. Det blev mycket uppskattat av både elever och lärare, nästa gäng kommer på tisdag. Teoretisk genomgång om Fåråret och därefter praktiska övningar hos fåren. Eleverna ville nästan inte åka hem. Foto ovan okänd, nedan Britta Wendelius
Naturbrukbesok2
Naturbrukbesok3

Ammunition
Einar brukar inte vara en “det var bättre förr-gubbe”, men denna vecka kan han inte hålla tillbaka. Ny ammunition till bultpistolen behövde inhandlas och förr hade det snabbt lösts med ett besök i den den lilla stadens välsorterade järnhandel. Men nu är den hundraåriga järnhandeln utkonkurrerad av några lågprisbutiker som plockar russinen ur kakan och alla specialgrejor som fanns hos järnhandeln måste beställas på nätet. Men ammunition betraktas som farligt gods, så de två askarna (vägandes 0,3 kg) packades i en låda, som sedan placerades på en pall. Sedan skickades detta tillsamman med en försvarlig bunt dokument till mottagaren som utbrister: Vilket transportvansinne, det här var i alla fall bättre förr! Foto Einar de Wit

elmoppen
Einar goes miljövänlig! Moped är hans favorithjälpmedel vid sommarens tillsynsrundor. Men en tvåtaktsmoped är en riktig miljöbov. Nu har det investerats i en eldriven moped och djurtillsynen blir miljövänlig, tyst och miljösamvetet gott. Foto Einar de Wit

Sammanställt av Anna, som vill önska alla Mora-resenärer en super-trevlig Stämma! Jag blir kvar hemma med slutspurt i lamningen.

89 %, det är bra!

veckobrev

3 maj 2019 | Roliga saker som seminrekord, mediaintresse och ullinnovation. Men också en tragisk berättelse om något som ingen fårägare vill uppleva – ett omfattande hundangrepp.

Nu finns alla elva nomineringar till Årets Fårföretagare 2019 presenterade på hemsidan. Denna vecka har Anne och Karl Dufwa på Linds gård, Askersund och Tomas och Anna Olsson, Norrby Gård, Kungsör tillkommit. Nominerade av Örebro respektive Västmanlands fåravelsföreningar. Alla presentationer och motiveringar här.

Nominerade4
Foto Anders Kronborg respektive selfie

Insamling av seminresultat pågår via nya funktioner i Elitlamm, som innebär att Magnus som administrerar får tillgång till lamningsresultat så fort de registreras i Elitlamm. Det här att sparar många timmars registreringsarbete och därmed också pengar. Tänk på att registrera lammen direkt vid födseln, särskilt om ni är en besättning som seminerat!

Fjolårets seminrekord är slaget! Familjen Lindälv på Passatorp i Halland har lyckats få 8 av 9 seminerade tackor dräktiga vilket betyder 89 % lyckade semineringar. Tre av dem blev visserligen dräktiga vid seminering på andra brunsten, men vi kröner dem till seminrekordhållare. Stort grattis!

På dagens meny står rödvinsbräserad lammlägg. Har ni missat Sven-Eriks tillagningstips för nacke, slaksida, revben och baklägg så finns de här.

Stort mediaintresse för lammproduktion i norra Sverige. P4 Västernorrland har besökt Thomas på Hälla Gård under förmiddagen. Inslaget som tar upp skillnaden i betalning för lamm mellan norra och södra Sverige kommer att sändas på tisdag den 7 maj – håll utkik. Även Sundsvalls Tidning ska besöka Thomas på gården idag, vi återkommer med tips när resultatet av det mötet är publicerat.

TV4 har besökt Magnus H och Toran för en inspelning om CODD och riskerna med sjukdomen. Det ska bli en del av ett längre reportage som vi tror ska sändas i TV4 Nyheterna i helgen. Mer att hålla utkik efter! Fåren tyckte att tv-inspelning var mycket intressant.

ToranTV
Alla vill vara på TV nuförtiden. Foto Magnus Håård

Denna vecka har det varit ytterligare ett möte om CODD, en uppföljning av förra veckans möte.

I Fårskötsel, som kommer idag, kan ni läsa mer om CODD i hemma-hos-reportage från den drabbade gården.

ClaudiaNappaanorak
Läs också om lammnappa i nya Fårskötsel! Claudia bjuder här även på ett inredningstips för fårstallet. Foto Måna Roos

Nu när djuren släpps på bete kommer tyvärr även rovdjurs- och hundangrepp. Det har redan varit ett rovdjursangrepp i Tivedsreviret. Få djur, men likväl tragiskt.

I södra Sjurhärad har en medlem haft ett svårt hundangrepp inne på stall. Två jakthundar hade hoppat över fårgrindarna och gått till angrepp på nylammade tackor och deras lamm. Både veterinär och polis tillkallades och de kom snabbt till gården. 5 tackor och 3 lamm dödades av hundarna, eller avlivades på plats av veterinär då bitskadorna var omfattande. Därutöver har 5 nu moderslösa lamm bitskador som man idag behandlar med sårvård och antibiotika. På gården har man haft lammproduktion i 30 år med ett 50-tal tackor. Man vet ännu inte om de övriga djuren som vistades på stall kommer att återhämta sig från chocken och diverse skador som hältor mm. Även många års avelsarbete har gått förlorat. Händelsen är polisanmäld. Hundarna är identifierade och djurägaren har kontakt med hundägaren.

Det som är viktigt vid ett hundangrepp är att dokumentera händelsen och att ta reda på vem som äger hunden. Fånga in den om möjligt, ta kort på hunden, dokumentera vilka platser den är på och dokumentera skadorna. Polisanmäl händelsen. Brukligt är att man kräver hundägaren och dennes försäkring på samma belopp som vid rovdjursangrepp. Går det inte att bevisa vems hund det är som är skyldig, kan man inte att kräva någon ersättning alls.

Hundar inne i stallarna är som tur är ovanligt, men när det händer blir skadorna ofta större. Inför betessläpp kan det vara värt att fundera över om hundägare behöver informeras om att lösa hundar i fårhagar absolut inte får förekomma. Det finns hundägare som tycker att det är en bra idé att släppa sina hundar på inhängnade beten, och alla förstår inte ens att deras snälla sällskapshund mycket väl kan skada eller döda får. Sätt upp skyltar och prata gärna med de hundägare som bor närmast, särskilt om det är nya beten där man inte haft får på ett tag. Hänvisa till det allmänna koppeltvång som råder denna årstid, och låt alla förstå att fåren är värdefulla djur som har ett jobb att göra på platsen.

Idag kom DHL farande med expressbud. Stämmokatalogen är äntligen här, så nu börjar Britta packa Mässkassen som vi fått många bidrag till från Stämmans sponsorer. Tack!

katalogen

Lammen var överförtjusta och vill veta allt om vad som händer på Stämman. Vi ses väl i Mora? Foto Britta Wendelius

Avslutar veckan med att önska plastfleecens död med lästipset Tant Kofta har tagit fram en valkad tröja som sopar mattan med fleecen.

TantKoftaFotoMats Gustavsson
Tant Kofta i en valkad tröja i ullfleece. Foto Mats Gustavsson

3maj
I Medelpad är det full vinter. Snön yr runt husknuten och det är minusgrader. Thomas hälsar att han håller sig i köket, med vedspisen sprakandes i bakgrunden. Foto Thomas Eriksson

bevattning
På Stjärnbäck i norra Västmanland har man kört igång bevattningen. Med lite extra bevattninghjälp blir det förhoppningsvis tillväxt. Blev nyfiken på denna lyx så Britta fick berätta lite mer: Bygden har en grävd kanal som leder ut vatten från åkermark i närområdet. Alla markägare är delaktiga och betalar pumpning för att hålla åkermarken torrlagd. Dalälven kan svämma in så vattennivån behöver hållas koll på, speciellt höst och vår, men även smältvatten pumpas bort. Kanalen som generationer före oss har grävt är en förutsättning för odling på vissa av traktens åkrar. Så länge det finns vatten i kanalen så kan vi pumpa upp det och bevattna, det rinner ju genom jorden och tillbaks till kanalen igen. Foto Britta Wendelius

dagbete
På Bengstorp i Närke är det bete under dagtid som gäller. Ännu så länge är det för långsam tillväxt på gräset för att beta dygnet runt. Foto Gudrun Haglund Eriksson

19001b
På Skårve Nytorp i Bohuslän har körsbären blommat över, men nu kommer lammen i stället. Släppte baggarna i december i hopp om att höstgräsets flushingeffekt skulle hunnit klinga av, men så fungerar det tydligen inte. De som lammat hittills har alla fått “för många” lamm. Här har vi nummer ett, en flervägskorsning med eyeliner som en egyptisk drottning. Foto Anna Bergström

Spänningen stiger

veckobrev

26 april 2019 | Var landar den ärofyllda titeln i år?

Vinnarblock2019
Bjarnes Bildhuggeri har gjort den maffiga skärbrädan/huggarblocket som pryder sin plats vilket fårbondekök som helst. Ett bruksföremål av gediget hantverk, texten är handgjord i karvsnittsteknik. Foto Britta Wendelius

Spänningen stiger, vem blir Årets Fårföretagare 2019? Denna vecka presenteras de som nominerats av Svenska Leicesterfårföreningen, Stockholm-Uppsala och Gotland. Möt Marie Rydin Alveskog, Locktorps Fårgård i Västra Götaland, Fia Söderberg, Sjökärrets Ekogård i Uppland och Lars och Marianne Nobell, Nobell Lammgård på Gotland! Presentationer och motiveringar här.

Nominerade3

Foto Kent Rydin, Leif Yttergren respektive Robert Krol

På måndag börjar vi publicera de nominerade på vår Facebooksida och Twitter, en per dag. Passa på att sprida, så att vänner, grannar, media och hela världen får en chans att uppmärksamma dessa elva fina fårföretagare som av sina kollegor nominerats till priset Årets Fårföretagare 2019.

Två veckor kvar till Stämman. Bandet repar, katalogen har gått till tryck, menyn är spikad och tusen små detaljer ska bli klara i tid. Vi skattar oss lyckliga som har har en av landets bästa organisatörer och festfixare som förbundssekreterare. Ses snart i vackra Dalarna!

Denna veckar lagar vi Sven-Eriks äppelmustkokta och grillade revben. En rätt som tar sin lilla tid, men som mestadels sköter sig själv medans fårbonden jobbar ute. Orkar man inte tända grillen och ge revbenen en underbar grillad yta så kan man sluka dem som de är. Kanske stoppa en ny laddning i ugnen i hopp om bättre ork nästa kväll?

Tillsammans med Jordbruksverket, Gård & Djurhälsan och LRF har vi haft ett smittskyddsmöte om CODD, inriktat på hur arbetet med bekämpning av sjukdomen ska läggas upp framåt.

Magnus Håård har gästföreläst på SLU i Skara för distanskursen marknadsinriktad fårproduktion om fårsjukdomar, lamning, avelsvärdering och semin. Semin är vägen till bra avelsvärden och att slippa en massa sjukdomar, det hoppas vi att eleverna fått med sig.

Det har varit ett avstämningsmöte med Viltskadecenter denna vecka. Det kommer att bli omorganisation och neddragningar i centrets verksamhet, men exakt hur dessa kommer att se ut vet vi ännu inte. Tills vidare kommer personalen att vara kvar och en ny föreståndare kommer att utses till halvårsskiftet. Neddragningar görs i huvudsak på information och rådgivning. För vår näring är det väldigt viktigt att Viltskadecenter fungerar, deras arbete riktat både till näringen och till myndigheter är omistligt, och dessa neddragningar är mycket ovälkomna.

Polismyndigheten har fått ett uppdrag gällande djurrättsaktivism av regeringen, som ändrat i myndighetens regleringsbrev. Polismyndigheten ska redovisa för regeringen hur den arbetar för att motverka brottslighet kopplat till djurrättsaktivism, redovisningen ska vara klar senast den 1 mars 2020. ATL har skrivit kort om saken, Regeringskansliet nämner det i denna text.

Många samtal om vallar som förstörts av vildsvin och höstsäd som ätits upp av kronhjort. Jägareförbundet gör nu en satsning för att hjälpa lantbrukare att skydda sina grödor. Genom att gå in på webbadressen vildsvinshjalp.nu ska lantbrukare som inte har möjlighet att själva skydda sina åkrar kunna anmäla att man behöver hjälp. Jägareförbundet förmedlar sedan kontakten med jägare som är beredda att med kort varsel rycka ut till åkermarker och vallar. Läs mer på Jägareförbundets hemsida.

Ett annat tips är att göra provrutor för att dokumentera hur stora skador viltet åstadkommer. Använd fårgrindarna som blir “över” efter lamningarna. Dokumentation och bevis behövs för att kunna påverka och visa hur stora skador som görs. LRF har samlat material om betesskador här.

Anna Kristoffersson, ordförande i Skånes Fårintressenter, sa under påsken i Lantbruksnytt vad många tänker. Bra inslag, missa inte det.

För oss kalenderbitare har Jordbruksverket just släppt årets Marknadsrapport lammkött. Rapporten innehåller statistik som beskriver strukturutvecklingen inom svensk produktion och sammanfattar produktion, utrikeshandel, förbrukning och priser. Intressant läsning kryddad med mycket grafik.

PRODUKTION

Grafik Jordbruksverket ur Marknadsrapport lammkött

Ullpodden har släppt ett nytt avsnitt som handlar om gotlandsull med mera.

Bristen på regn börjar redan oroa. Torra vårar är inget ovanligt, men förr har vi kunnat räkna med att varje torrperiod har ett slut och att regnet kommer (oftast mer än önskat). Men efter förra årets torka vet vi inte riktigt om vi kan vara säkra på något. HKScan har tagit upp sin betesblogg, läs Gunnar Danielsson och Elisabeth Svenssons insatta råd om hur man optimerar lammproduktionen under en torr vår.

ragen
Rågen på Gotland håller på att ändra färg. Snart 30 cm hög. Foto Elof Nilsson

kanalen
Elof har dämt upp kanalen som rinner genom markerna. Om det inte kommer regn snart … Foto Elof Nilsson

gres3
Det är grönare än förra veckan i Bohuslän, men det finns ännu inte mycket att äta på Skårve Nytorp. Som alltid är det grönare hos grannen. Foto Anna Bergström

20190426_121113
Men ingen kan säga annat än att det är bra väder för att gå över stängslen. Foto Gudrun Haglund Eriksson

solen
Elof sviker oss inte, veckans gotländska solnedgång. Foto Elof Nilsson

Elaine
Körsbären som brukar blomma i mitten av maj satsar i år järnet redan i april. (Elaine har fuskat sig in i bild. Hon är fårens talesperson som gärna berättar att de vill komma ut nu. Alternativt få mer kraftfoder och oftare.) Foto Anna Bergström

Påskyra och värme

veckobrev

19 april 2019 | Innan påskyran helt tar över vill vi presentera tre nya kandidater till Årets Fårföretagare 2019 och önska alla en Glad Påsk!

De tre nomineringar till Årets Fårföretagare 2019 som denna vecka presenteras är Skaraborgs, Hallands och Värmlands kandidater. Vi har äran att presentera Victoria Gustafsson på Daltorp nära Skövde, Kristian och Jeanette Carlsson på Öströö Fårfarm i Tvååker och Elsa Lund Magnussen som driver Lindås Lamm utanför Karlstad. Läs presentationer och motiveringar här.

Nominerade2
Foto Håkan Ljungqvist, Ofelia Carlsson respektive Öyvind Lund

Denna vecka tipsar Sven-Erik Larsson om att fylla slaksida/bringa med citrus, ingefära och timjan. Mums. Om du inte gjorde det förra veckan, läs mer om Sven-Eriks matlagningsfilosofi här.

Tider och platser för sommarens riksbedömning av ull och päls har publicerats på hemsidan. 18 bedömningsdagar landet runt ska det bli. Det kan ännu bli ändringar, men på hemsidan finns alltid den aktuella planen.

Ett första avstämningssamtal med Scan har hållits i veckan via telefon, och vi kommer fortsätta hålla kontakten under året. Scan som koncern har ekonomiska problem. Den svenska delen har svarta siffror, men önskvärt vore ett högre resultat för att kunna göra återinvesteringar av olika slag. Scan vill ha fler lamm och har stor efterfrågan på lamm. De är väldigt positiva till kontakten och vi funderar på hur vi kan nå ut bäst med gemensam information. Det kommer att saknas lamm – Scan och deras kunder önskar en ökad produktion.

Scan vill lyfta några saker för oss leverantörer att tänka på:

• Att vi inte alltid levererar det vi lovat. Exempelvis planeringsanmälningar som inte stämmer, och det händer lite för ofta att man inte ringer och ändrar antal. De lamm som är planerade att slaktas är sålda och kunden väntar. När man inte kan leverera påverkas kommande efterfrågan och vårt avräkningspris.
  • Leverans av lamm som inte är slaktmogna är olönsamt för alla.

Naturvårdsverket har utvärderat tre olika metoder för att beräkna omräkningsfaktorn mellan antalet vargföryngringar och antalet vargindivider. Man har beslutat att tillsvidare behålla den nu använda omräkningsfaktorn 10. Det är bra eftersom en lägre faktor skulle ha inneburit att vargstammen bedömdes som mindre, och därmed skulle vi komma ännu längre från att återfå licensjakt. Dessutom kunde det blivit risk för ännu mer försiktiga beslut om skyddsjakt. Att Naturvårdsverket nu går vidare med utveckla insamling av spillning som ska DNA-testas som inventeringsmetod, är också bra. I bästa fall får vi då en inventering som är mindre beroende av snö, som bygger på allmänhetens hjälp och som därigenom borde uppfattas som mer trovärdig och speglar verkligheten bättre. Läs mer här.

Turen har kommit till presentation av Årsstämmans Bronssponsorer:
Andelslamm Du äger vi sköter
Elitlamm Du har fåren – vi har programmen!
En får tacka – fårglass från Bergslagen
GGI Sweden Produkter som underlättar din mjölk- och köttproduktion
Hunden & Herden Buy well – Buy once
Knarrhult Kvallitétsprodukter för din djurhållning
LRF Dalarna Drygt 5000 medlemmar och 28 lokalavdelningar
LRF Kött Jobbar för de svenska köttproducenterna
LG Produkter Specialister på inomgårdsprodukter
Siltbergs smide Funktionella och hållbara hjälpmedel för fårhållning
Slättö Kvarn Får- och hästinredning, djurfoder med mera
Stenkyrka Ullspinneri Ullspinneri på Gotland
Svenska Fårklipparförbundet Organisationen för svenska fårklippare
Solkustens spinnverkstad Ett litet ullspinneri i Roslagen
Tre lammproducenter Har produkterna för din lammproduktion
Ullförmedlingen En digital arena för svensk ull
Vasaloppet Världens största långlopp på skidor

Många företag bidrar till att göra Stämman och Lammriksdagen till en stor fest. Tack till er alla för det!

Vi är jätteglada över att så många, både deltagare och sponsorer, har anmält sig. 146 personer med stort intresse för får kommer att trängas och trivas på Mora Hotell och Spa under helgen den 11-12 maj. Det är både fler utställare och fler deltagare än vi beräknat. Vi ser det som positivt att intresset är stort, vi får “knö ihop” oss och ta väl hand om varandra. Bra mingel- och nätverkarläge utlovas och seminarieprogrammet är fyllt med intressanta föreläsningar. Bara tre veckor dit!

kassen
Stämmokassarna har anlänt. Alla som kommer på stämman får en egen kasse med sig hem, den kan fyllas med bra-att-ha grejer från våra sponsorer, stämmokatalogen och annat som du behöver bära med dig. Gjord av eologisk bomull och användbar till mycket även när Stämman är över. Foto Britta Wendelius

Under veckan har kött från äldre djur diskuterats i sociala medier. Kockar har börjat få upp ögonen för smaken och kvaliteten på detta kött, men till och med bland fårägare verkar det vara en seglivad myt att gamla djur inte går att äta. Frågan om vad man ska göra med köttet från utslagsdjur dyker upp igen och igen. “Äter SFs styrelsemedlemmar själva kött från gamla djur?” frågades, och det visade sig att det gör de. Frågan väckte en storm av engagemang och tillagningstipsen vällde in med vändande post. Några exempel svar från styrelsen och adjungerade:

• Ja vi äter kött från äldre djur och det mycket gärna. Det är “mer” struktur på köttfibern och smaken är mycket god. Eftersom vi lämnar in till ett charkuteri och gör egen korv så brukar vi av tacka mestadels använda steken och sadeln. Sadeln tillagar vi oftast hel (kryddad med örter, vitlök och inslagen i plastfolie/grillfolie för att behålla alla smaker/vätskor) på låg värme under lång tid (typ slow cook i ugn). Vi penslar med lämplig glaze och grillar på ytan precis innan servering. Trancheras vid bordet om man vill impa på gästerna. Otroligt gott.
  • Det är egentligen ingen skillnad på hur vi lagar till äldre och yngre djur. En välhängd biff från gammalt djur kan lagas på samma sätt som från lammet. Och vi lagar många detaljer länge på låg värme, både med lamm och får.
  • Pulled Lamb är ju sååå gott och kan med fördel göras på äldre djur.
  • Man kan också göra en lamm/får och tomatsoppa på burktomater, lök, morötter och tomatpuré. Medan soppan kokar gör man köttbullar av fårfärs. Vill man kosta på lite extra lyx trycker man i en liten bit mozarella i varje köttbulle. Ploppa i köttbullarna en och en i soppan och låt koka upp. När fårbullarna flyter är soppan färdig. Den som ogillar denna soppa är förmodligen tomathatare!
  • Självklart äter vi tacka! Baggarna brukar bil “för gamla” eller säljs vidare, någon riktigt gammal har fått blivit hundmat.
  • Tacka köttras upp till 3 år underbart. En 1 års bagge av finull till frysen varje år!
  •  Man kan skära ur filéerna och tillaga dem som helstekt “får/lammfié. Då kokar vi rent resten och gör någon god soppa på det. Men fatta bara vilka stora härligt goda filéer det blir från ett vuxet djur! Vi låter göra korv av allt annat kött, då kan man ibland behöva skära bort en del av det fettet innan korvtillverkning, men det avgörs från fall till fall och beroende på hur slaktkroppen ser ut. Vi väljer själva att tillaga kött från vuxna djur före lammkött eftersom vi har den möjligheten. Vårt lammkött säljs direkt till kund som lammlådor.
  • Baggen Philip är den bästa gotlandsbagge jag haft. Han slaktades 8 år gammal och hans kött var supergott. Höggreven långsamgrillades på inderekt värme och den måltiden ligger i topp när det gäller köttminnen.
  • Vi väljer äldre djur till lufttorkad korv (eftersom det köttet innehåller mindre vatten). Fett i rätt mängd är avgörande för lufttorkad korv och det är absolut inget problem att använda fettet från tacka eller bagge oavsett ålder! Djur som ska lufttorkas hängs bara 1–2 dagar, annars får äldre djur hänga lite längre än lammen.
  • Vi äter tacka, framförallt dom “finare” bitarna. Sedan gör vi korv på resten. I korven åker också baggarna.
  • Det lite konstigt att det finns en uppfattning om att det är “nåt fel” på kött från äldre djur, det är ju det bästa köttet.
  • Att vi tar hand om kött från äldre djur är för oss även en gest av respektfullhet och tacksamhet för allt det som djuret gett oss under sin livstid.

Entusiasmen behöver spridas vidare till fårägare, uppköpare och konsumenter. Vi tror att tiden är mogen.

Missa inte Erika Olsson från Exceptionell råvara som kommer till Lammriksdagen. Hon kommer att prata om precis de här sakerna.

Gård & Djurhälsan påminner om träckprov före betessläpp och att man kan behöva behandla mot fästingar.

Vi lägger sista handen vid nästa nummer av Fårskötsel. Rekordtjockt nummer! Innehåller bland annat en massa roliga nappa-rapporter, hur man planerar inför en ny torksommar, kejsarsnitt hos får och hemma-hos-reportage från gården som drabbats av CODD. Och en massa annat intressant.

Kommande avsnitt av Fårpodden som handlar om marknad och lönsamhet är under inspelning. Kommer så snart vi hunnit samla in alla inslag, vi jobbar på mellan lamningar och vårens utesysslor.

marknadspodd

Dämpning av eko och små ljud man gör av misstag är viktigt, det har vi lärt oss den hårda vägen, och ett lammskinn funkar fint såklart. Foto Anna Bergström

En fin påsk önskar SF!

riset
Visst blev det ull i Brittas färdigpyntade påskris. Färgglada lockar från leicsterfår, inhandlade på Fårfest i Kil. Foto Britta Wendelius

varbruk2019
Vårbruket är igång på Gotland. Vad är det för grönt frågade jag, för när jag tittar ut genom fönstret på västkusten ser jag mest torrt gräs och björkens gröna musöron. Det är ekologisk hybridråg, svarar Elof. Foto Elof Nilsson

myllarn
Maskinen är ett hemmabygge som kallas för “myllarn”. Den har tallrikar med bill som skär ner gödseln bredvid såraden. Foto Elof Nilsson

solnedeaster
Solen går ner i Östersjön och utlovar varmt och soligt påskväder som vi hoppas att ni hinner njuta av. Foto Elof Nilsson

Marita Andersson
Tack till avsändare och fotograf Marita Andersson som skickat bild på årets bästa påskpynt i Stora Hallarsbo, en fyrklöver av ryalamm!