Stallmästaren web gif
bildspel_texel

Fredagsfnys

veckobrev

24 januari 2020 | Från utfodring till bäverfrossa, och en hel del däremellan.

Fyra nya tillfällen att gå Om Får och Foder kan man nu anmäla sig till via Gård & Djurhälsans hemsida. Sala 16/3, Skara 30/3, 2/4 Kramfors och Gotland 14/5. Ytterligare tre orter är bokade, i Gävleborg, Västerbotten och Bohuslän. Tider och anmälningsmöjlighet kommer så snart alla detaljer är klara.

Om Får och Foder-utbildningen har blivit väldigt uppskattad. Jonna, kontaktperson i Värmland skrev såhär efter deras kurs: “Hej! Nu är kursen avklarad och vilken succé! Alla verkade väldigt nöjda och jag måste ge Theo en eloge för otroligt proffsigt framförande! Innehållet kändes väldigt relevant och gav mycket kunskap och det kändes som att Theo verkligen fångade sina åhörare trots att det var lite strul med tekniken. Kan bara sammanfatta allt som väldigt lyckat!”

Det kan vara lite läskigt att arrangera en kurs som hänger på digital teknik, men Theo hälsar att om plan A inte fungerar så finns en plan B och C, så hittills har det alltid löst sig.

Kursmaterialet som deltagarna får med sig hem går inte av för hackor, det har fått mycket beröm och vi tror det är det mest aktuella och relevanta man kan hitta samlat om foder till får under svenska förhållanden.

Förra veckan mötte vi upp med Elitlamm och Gård & Djurhälsan för utvecklings-arbete om Gårdsfacit. Att släppa in Ulf och Theo i samma rum med gemensam uppgift uppges vara förenat med viss risk och stor hävstångseffekt. De lär ha gått igång ordentligt, men mer har inte Elof berättat. (Kom ihåg att fylla i arbetstid och areal i ditt Gårdsfacit, så levererar programmet mycket bättre data om din produktion tillbaka.)

Handlingsplanernas Foodservicegrupp har haft en stimulerande arbetsdag i Stockholm. En reflektion efter mötet är att de stora grossisterna har ganska liten kunskap om vår näring, det finns mycket som vi behöver berätta och informera om. Annan information från insidan är att det från restauranghåll finns ett tydligt intresse för tackkött. Ett intresse vi nu måste förvalta.

För en vecka sedan hölls ett välbesökt Swedish Wool Initiative-möte (Swedish Woolmeet) hos Filippa K. 25 personer från 20 olika kläd- och inredningsföretag fanns på plats, och alla är mycket intresserade av får och ull. Vi gör vårt bästa för att “utbilda” dem om den svenska ullen, och nu kommer företagen att få lämna in uppgifter om vad de planerar att göra i svensk ull, vilka mängder de behöver, vilken typ av ull och så vidare.

Mer info kommer om efterfrågad ull, men generaltipset är att ta vara på all ren ull. Hur man hanterar ullen för att få ut dess full potential läser man i Ull och skinn – vägen till mervärde, eller här om film känns mer lockande. All ull från FinDor-korsningar, som uppmärksammats i samband med Vinnova-tröjorna, tror vi kommer efterfrågas. Dags för alla andra korsningar och rasrena med schysst ull att träda fram och berätta om sina fördelar.

Remissyttrande som svar på en inbjudan om att lämna synpunkter på nytryck av Jordbruksverkets föreskrifter om vaccination mot mjältbrand har skickats in.

Saknar du veckobrevet och information via epost från din lokalförening? Det verkar som att fler veckobrev har börjat fastna i era spamfilter på sistone. Vi ser över inställningar på servrar och annat som kan göras på vår sida för att minska problemet med att information vi skickar till er medlemmar inte kommer fram.

Märker du att veckobrevets epostversion saknas, ta en titt i skräpposten. Om post från SF hamnat där, tala om för mailprogrammet att detta inte är skräppost (man brukar kunna avmarkera en ikon eller klicka på en text). Att lägga till epostadresserna som veckobrevet och information från lokalföreningarna kommer ifrån i den egna adressboken är en annan bra åtgärd, som kan hjälpa meddelanden från SF att nå hela vägen fram.
Lägg in dessa adresser i din adressbok:
hemsidan@faravelsforbundet.com
sekreterare@faravelsforbundet.com

Era fakturor för SF-medlemsskap 2020 är på väg ut, tillsammans med en present vi hoppas ni kommer att gilla att visa upp er med. Detta brev kommer kommer i 1900-talsbrevlådan, så det kommer åtminstone inte att klassas som skräppost.

Protokollsammanfattning från SFs styrelsemöte nr 203 går ut till alla ordförande och sekreterare i lokal- och rasföreningarna idag tillsammans med underlag för den så viktiga Funktionärsrapporten 2020. Vi uppmanar alla lokalföreningar att fylla i den och skicka till Britta efter att ni haft ert årsmöte. Ni som representerar en rasförening får gärna använda samma mall och uppdatera kontaktpersoner. Vår lista över rasföreningarnas kontaktpersoner är inte helt aktuell.

De populära Ljungstorpskvällarna har startat hos Skaraborgs Fåravelsförening. Gäst den första kvällen var den unga forskaren Niclas Högberg från SLU. Han höll en mycket intressant föreläsning om parasiter och faran med resistens. Han pratade också om sitt andra stora intresse, digital övervakning av får. Här är utvecklingen i sin linda, men på SLU i Skara har man gjort försök om man med hjälp av elektroniska sensorer på fåren kan se avvikande beteenden och därmed upptäcka sjukdom hos djuren innan man ser symptom med blotta ögat. Ett mycket intressant forskningsområde. Fårskötsel återkommer till Niclas forskning under året. Kommande Ljungstorpskvällar är den 5/2 och den 19/2.

Ljungstorp
Foto Einar de Wit

Fårskötsels redaktion har även varit på ett intressant studiebesök på Eksholmens Gård utanför Svedala i Skåne. Förutom ett mycket rationellt nybyggt fårstall pratades också mycket om att få ut positiva budskap i media. Utförligt reportage i nästa Fårskötsel, som utkommer den 7 februari.

Eksholmens
Foto Einar de Wit

Flera lokalföreningar har ett fruktsamt samarbete med Studieförbundet Vuxenskolan. Till exempel Östgötalamm med Crister Nilsson i spetsen har genomfört en lyckad studiecirkel i “Fårhållning och Lammproduktion”. En utförligare artikel om detta kommer i nästa Fårskötsel, vi hoppas det kan inspirera fler föreningar till kurssamarbeten.

Sverige fortsatt fritt från Bluetongue meddelade SVA idag. I december genomförde Jordbruksverket i samarbete med SVA och Växa Sverige en provtagning för att undersöka förekomst av antikroppar mot bluetouge (blåtunga). Totalt 188 tankmjölksprover från besättningar med ovaccinerade kor i riskområden analyserades. Alla prov var negativa vilket innebär att vi sannolikt inte haft smittan i Sverige under 2019.

Från Jordbruksverket denna vecka: Den nya handlingsplanen för Sveriges livsmedelsstrategi innehåller både fördjupningar av tidigare satsningar och nya prioriteringar för att öka den svenska livsmedelsproduktionen. Tillsammans med Tillväxtverket och Livsmedelsverket ska vi skapa ett samlat uppgiftslämnande där företag inom vattenbruket är först ut. Ett annat uppdrag handlar om att ta fram lösningar så att den växande vildsvinsstammen, som är högst påtaglig för många lantbruksföretag, kan bli en resurs.

Grattis Fia Söderberg som i samband med årets Fårfest i Kil kommer att tilldelas FÅRfestens Guldbagge 2020!

Vi går in i högsäsong för fårklippning och landets få dräktighetsscannare jobbar hårt just nu. Fårklipparelistan finns här och på scannerelistan finns några nya namn – scannare under träning som gärna vill komma ut på gårdarna.

Heptavac
Tackorna ska klippas till veckan och då är det även dags att vaccinera mot gasbrand. Vaccin har anlänt i kyllåda, vissa saker går smidigare nuförtiden. Foto Britta Wendelius

vykort2
Men alla är inte smart phone-beroende och datoranvändare. Vi fick ett fint brev från en fårägare i Värmland utan epost och dator, som ville passa på att berätta hur mycket Fårskötsel och de andra icke-digitala delarna av medlemsskapet betyder. Det värmer att höra, och vi som stundom håller på att drunkna i epost tackar även för påminnelsen om att livet går fint att leva utan internet också. Foto Britta Wendelius

GranCan
En fårbonde som läser veckobrevet vid poolkanten har skickat ett vykort med soluppgång på Gran Canaria, där han laddar upp inför kommande lamning. Foto Per-Arne Ytterbring

Sutterheim
Markus Morin fångades på bild under Formex iklädd tröja från Stutterheim, märkt med fåret som bidragit med sin ulls nummer. Foto Claudia Dillmann

MarkusMorin
Markus syr kepsar i den finaste engelska Harristweed. Kanske snart också i svensk ull!? Foto Claudia Dillmann

drit
Många är de värdefulla produkter som våra får producerar. Foto Elof NilssonFoto Elof Nilsson

foderlager
Foderförtåden minskar, och solen hänger kvar lite längre för var dag som går. Foto Britta Wendelius

beverjobbb
En av alla dessa motgångar vi bönder drabbas av … I Brismene förs en kamp mot en familj bävrar som dämt upp den stora mossakanalen och orsakat översvämningar. Med hjälp av stor grävmaskin rensades dämmet i somras och bävrarna gav sig av. Men inte så långt, visade det sig. Igår upptäckte bonden deras nya boplats, en bit upp i ett biflöde till den stora kanalen. Så enkelt var det alltså inte, och bonden är åter steget efter. Foto Einar de Wit

Solned2
Jo, det blir solnedgång idag också. Det var en mycket mysko solnedgång i Skaraborg i förrgår, fångad av Einar. Ljuset var oerhört rött, som ni ser på hundarna, och alla färger blev väldigt konstiga. En häftig upplevelse. Foto Einar de Wit

Sammanställt av Anna

Workshop i samband med Västerbottens årsmöte

forbundsnytt

I samarbete med Hushållningssällskapet erbjuds Västerbottens Fårägares medlemmar att under dagen kostnadsfritt deltaga i workshopen ”Marknadssamverkan kring kött och chark från får och lamm” från kl 09.30.

På kvällen middag, årsmöte och föredrag med Kristian Carlsson, Öströö fårfarm Årets Fårföretagare 2019, föredrag om verksamheten på gården.

workshop_Vbotten

Se bilden större ››

Än så är det långt till vår

veckobrev

17 januari 2020 | Det ska vara oxveckorna vi tampas med nu, mörkt och slut är det på julens festligheter. Men vi kontrar med planer inför vår och sommar, och lokalföreningarna överträffar varandra i att arrangera aktiviteter.

Denna vecka har vi pratat hållbarhet och ull på Formexmässan i Stockholm. Vi fick även möjlighet att visa upp vårt arbete med den svenska ullen i en monter på mässan. Jubileumsullen fick en hedersplats, men vi visade också upp fina tröjor från Filippa K, A New Sweden och Ullcentrum. Vårt arbete i Vinnovaprojektet, som gjorts i samarbete med LRF, Högskolan i Borås och Smart Textiles, med att kartlägga den svenska ullen presenterades också. Intresset för ull är stort!

Formex2020
Klart att ta emot anstormningen av Formex-besökare. Foto Claudia Dillmann

Under 2012–2014 genomförde Naturvårdsverket i Sverige och Miljødirektoratet i Norge en gemensam översyn av inventeringssystemet för stora rovdjur. Arbetet ledde till en gemensam svensk-norsk metodik. 2017 när inventeringssystemet använts under flera säsonger startade Naturvårdsverket en utvärdering för att ta reda på hur aktörer som var involverade i, eller berörda av inventeringarna, anser att det fungerar. Utvärderingen har mynnat ut i fyra rapporter, länkar till rapporterna finns här.

Rapporten om tillit är den sista rapporten av dessa fyra. Rapporten visar att inventeringen av stora rovdjur på en rad punkter förknippas med bristande tillit. En konsekvens av den bristande tilliten är att många av de som intervjuats uppger att de inte litar på att deras observationer används av myndigheterna som underlag för beslut. Andra vill inte lämna observationer eftersom de är rädda för att de kan spridas vidare till obehöriga och användas i ett syfte som de inte vill. Båda fallen är exempel på den misstro som finns till andra inblandade. Resultatet visar även på en misstro mot Naturvårdsverket som central viltförvaltningsmyndighet. Rapporten har författats av forskare vid SLU och Umeå universitet.

Rovdjur är en fråga som engagerar många medlemmar, det vet vi eftersom många av de samtal vi får från medlemmar handlar om rovdjur. Man kan tänka att en fårförening hellre skulle lägga tid och pengar på andra frågor, men då fårhållningen påverkas så starkt av rovdjurens närvaro och inte minst av hur förvalningen sköts och hur myndigherna agerar är det en fråga vi ständigt måste bevaka och prioritera. Vi jobbar för att de beslut som är tagna ska följas, att angreppsdrabbade djurägare ska få full kostnadsersättning och för mer pengar till förebyggande åtgärder, till exempel RAS.

Vårt mantra är att riksdagens beslut “att bibehålla gynnsam bevarandestatus enligt art- och habitatdirektivet, samtidigt som tamdjurshållning inte påtagligt försvåras och socioekonomisk hänsyn tas” och att ”att vargens förekomst i län med fäbodbruk, intensiv fårskötsel eller skärgårdar i huvudsak ska begränsas till de områden där den gör minst skada” ska följas. SFs rovdjurpolicy och mycket annan information om hur vi jobbar med rovdjursfrågan finns här.

Vi har fått en inbjudan till Riksdagen för rovdjursinformation, där vi kommer att delta.

Naturvårdsverket har beslutat om jakt efter ett flertal invasiva främmande djurarter. Eftersom jakt över ett större område kan komma att ske, kan jakten komma att bedrivas på vad som kallas annans jaktområde. Man anser att arterna utgör betydande skaderisker för inhemsk flora och fauna, och att det därför är mycket angeläget att motverka att dessa etableras i Sverige. Tillståndet för jakt gäller för särskilt utsedda jägare, från och med den 1 januari 2020 till och med den 31 december 2021 och tillståndet gäller i hela landet. Listan över arterna som detta beslut handlar om finns här.

Maria har gjort klart årsboksluten för 2019 och i och med det lämnas det löpande arbetet med SFs och stiftelsens ekonomi över till Fyrklövern. Medlemsregistret kommer att förvaltas av Britta, uppdaterade kontaktuppgifter finns på hemsidan. Gäller nog inte så många av veckobrevets läsare, men adress för leverantörfakturor till SF finns här.

Vi har haft ett litet lager med lammnappaskinn från den första provgarvningen som Kero gjorde under första nappaprojektet. Alla dessa skinn är nu sålda, intäkterna går tillbaka in i verksamheten. Vi får ibland frågan om var svensk lammnappa kan köpas och hänvisar för stunden till garveriet Kero Leather. Många besättniongar har lämnat egna skinn till nappagarvning, så tillgängligheten bör öka framöver.

Nappa
Lagret är tömt, sista sändningen går till Filippa K. Kan kanske köpas som kjolar till hösten. Foto Britta Wendelius

Listan över gårdsmönstrare ska uppdateras inför årets säsong. Är du mönstrare och finns med på listan, återkoppla om någon uppgift behöver ändras. Ni som genomgått mönstring steg 2 kan bli uppsatta på listan. Mönstrarnas utbildningsnivå syns i listan. Tack på förhand för att ni skickar nya kontaktuppgifter och eventuella önskemål om att tas bort från eller läggas till i listan till Britta.

Har man gått mönstringskurs steg 1 och/eller steg 2 och vill gå vidare och lära sig mer om mönstring för att på sikt kunna mönstra andras djur, prova att kontakta mönstrare på listan med frågan om det är möjligt att följa med som elev. Tänk på att vara ute i god tid med denna fråga.

Vi vill också redan nu be alla lokalföreningar att fundera över sommarens mönstringskurser. Kontakta kursledare i god tid och berätta för Britta om ni planerar att hålla kurs, även om det ännu så länge är preliminära planer. Hoppas att vi med gemensamma krafter kan få till ett fint utbud av mönstringskurser även i år.

Frågan om vilka lokalföreningar som vill arrangera riksbedömning för päls, ull och rya kommer snart att gå ut, så fundera även över detta.

Mycket aktiviteter på gång ute i lokalföreningarna och bra fart på epostutskicken som förbundet hjälper till med. Många spännande aktiviteter är på gång, till exempel Ljungstorpkvällarna i Skaraborg, Skinnparad i Bohuslän och Ullutställning i Sundsvall.

Ni i lokala styrelser som skickar underlag för utskick till Britta; nämn om ni vill att informationen även ska läggas ut på er hemsida, så hjälps vi år att hålla all information aktuell. Ska inaktuell information tas bort, påpeka även detta. Det är lokalföreningarna själva som bestämmer vad som ska stå på egna sidan, så webbredaktören lägger bara till eller tar bort information på ert uppdrag. Men observera, redaktören gör det mer än gärna – dra er aldrig för att skicka färsk information till hemsidans lokalsidor.

Ni med finullsfår som vill lära och diskutera finullsavel, avelsplanen, färgnedärvning, avelsvärdering med mera, missa inte Föreningen Svenska Finullsfårs telefonkurs.

Stort grattis säger vi till Långaryds lamm som i år vann HKScans leverantörspris för sin lammuppfödning. Saxat ur motiveringen: Med en målmedveten verksamhet med styrd lamning tre gånger varje år visar de att lamm inte enbart behöver vara förknippade med en viss säsong. För detta kammar de hem vinsten som Årets lammleverantör av HKScan. Läs hela motiveringen här!

Avdelningen för intressant statistik inspireras som så ofta av Jordbruksverkets blogg Jordbruket i siffror. Där har men de senaste dagarna kunnat lära att vi har drygt en halv miljon kor (vi pratar hondjur här) och mer än dubbelt så många tackor som suggor i Sverige. Uppskattningsvis 270 000 tackor och 128 000 suggor. Vem hade gissat det med tanke på hur mycket fläsk svenska folket sätter i sig? (Mycket importfläsk är nog svaret.) Vidare vet vi nu att 35 % av EUs fårpopulation kommer att lämna EU som ett reultat av Brexit och att bönderna på Gotland brukar flest hektar åkermark per företag. Detta och mycket mer för kalenderbitaren hos Jordbruket i siffror.

lyckadekologisklammproduktion

Jordbruksverket har en hel del informationsmaterial av hög kvalitet. Laddas mer digitalt eller beställes i papperform, kostnadfritt eller för en liten peng. Rykande färsk är broschyren Lyckad ekologisk lammproduktion – Sex gårdar som ger inspiration. Tror att många känner igen fårbönderna, eller till och med känner någon personligen. Kul och generöst att ni delar med er av era erfarenheter.

scanningstjarnback
Tackorna köar för att få veta hur många foster de bär på. “Hur många ska du ha i år?” Eller kanske inte precis så, men nu vet bonden och det är inte kattskit. Gruppering after antal och anpassade foderstater nästa. Foto Britta Wendelius

lammvagning
Dagens vägning av slaktlammen, barnbarnet Liam hjälper till. Foto Gudrun Haglund Eriksson

sjoutsikt
Numera sjöutsikt i vallningshagen. Foto Gudrun Haglund Eriksson

solupp2
Tröttnat på solnedgångar? Vi kör en läcker uppgång över en ännu sömning västmanländsk fårgård denna vecka. Endast bonden är vaken och blickar ut över taken. Foto Britta Wendelius

Föreningen Svenska Finullsfår har intressanta kurser på gång

Telefonkurs

Diskussions- och lärotillfälle om finullsavel, avelsplanen, färgnedärvning, avelsvärdering mm.

Utbildningen är i diskussionsform och bygger på att deltagarna bidrar med egna frågeställningar.

Tisdag 4 februari kl 19.00-21.30

Kursledare: Stefan Styhr
Avgift: 100 kr per medlem, ej medlem i mån av plats 150 kr.

Anmälan till Stefan senast 21 januari, stefan.styhr@gmail.com.

När anmälningstiden gått ut får du instruktioner innehållande telefonnummer mm för att kunna delta. Du ringer upp angivet nummer och blir sammankopplad med övriga deltagare.

Från slaktkropp till korv – kurs i korvtillverkning

Praktiskt arbete med att skära ner köttet, mala, tillreda korvsmet och stoppa fjälster.

Lördag 8 februari kl 10.00 – ca 17.00
Plats: Ryssbygymnasiet, Kungsvägen 36, Ryssby

Kursledare: MattsAndersson, lärare på restaurang/ livsmedelsprogrammet vid Ryssby gymnasium

Avgift: 500 kr per medlem, ej medlem i föreningen 750 kr. Max 12 deltagare.

Fika, lunch och middag 120 kr. Dessutom tillkommer kostnaden för den korv du får med dig hem.

Anmälan till Elsa senast 26 januari, elsa.lilliebrunner@hotmail.com.

Föreningen Svenska Finullsfårs hemsida ››

Ljungstorpskvällarna i Skaraborg

distrikt

Skaraborgs Fåravelsförening anordnar tre kurstillfällen med olika teman berörande får- och lammproduktion.

Ljungstorp2020

Hämta programmet i pdf-format ››

Tid att lära

veckobrev

10 januari 2020 | Fortbildningsmöjligheter, designmässor och en hel del information som rör lokalföreningarna denna vecka.

Breaking news är en ny Om Får och Foder-kurs i Halland. Halland hade kursen i höstas, men det fanns fortsatt intresse och en engagerad fårbonde drog på nolltid ihop tio deltagare. Vilket fick Britta att dra igång maskineriet och på ungefär lika kort tid är kursen nu verklighet. Redan den 23 januari i Falkenberg är det dags, anmäl här. Tack för gott samarbete Katarina, hälsar Britta.

Möjligheten att få en Om Får och Foderkurs runt knuten gäller alla. Samla ihop tio deltagare och vi fixar en kurs i ert område! Kontakta Britta, hon är spindeln i nätet.

Informationsträffar för fårägare om CODD och smittskydd drar nu igång. Gård & Djurhälsan turnerar runt Sverige med kostnadsfri information, start i Luleå och Umeå den 16/1. Vi är jätteglada att fårbönder i hela landet bjuds på denna exklusiva chans att ta del av den senaste informationen om CODD och generellt smittskydd. Kolla upp vilken plats som ligger närmast och häng på.

Man kan anmäla intresse för de olika kurser som Gård & Djurhälsan erbjuder via deras hemsida (längst ner på länkad sida). Utnyttja gärna den möjligheten, så ökar chanserna för efterlängtade arrangemang nära dig.

14–17 januari på Stockholmsmässan hålls årets FORMEX, en mötesplats för nordisk inredningsdesign. Den 15/1 kl 15.30–16.00 kommer Claudia tillsammans med Jodi från Filippa K och Yan från Röjk att äntra scenen för ett panelsamtal som givetvis handlar om ull. Program och annat man behöver veta inför mässan finns på FORMEX hemsida.

Under februari hålls ytterligare en designmässa i Stockholm, som drar designintresserade besökare från hela världen. Samtidigt kommer det att arrangeras utställningar om ull på några olika hotell i staden, till vilka kläd- och inredningsföretag kommer att bjudas in. SF är medarrangör, mer information om detta kommer.

I tisdags var det premiär för ny telefontid, tisdagar kl 18-19. Positiv respons och uppskattat av flera som ringde in denna vecka.

Fler har hört av sig om problem orsakade av dov- och kronhjort, efter att vi skrev om det för några veckor sedan. Hjortar flockar sig så här års och går då hårt åt vall, raps och även skog. Det är tyvärr ofta svårt att skapa förståelse mellan markägare, brukare och jägare runt dessa problem – de som säljer jakter vill ha en stor viltstam, medan brukarna får står för kostnaderna.

Nya regler för utskick från lokalföreningarna, med erbjudande från kansliet om hjälp med utskicken. Detta har hörsammats av flera föreningar som hunnit testa servicen. Att vi nu har epostadresser till så stor del av SFs medlemmar ger oss möjlighet att mycket mer effektivt nå ut med information från förbundet, både centralt och lokalt. Sex fria utskick per år står kansliet till tjänst med för lokalföreningar som inte saknar fler än 20 epostadresser i sin medlemslista. Då gör Britta jobbet med att snickra ihop ett trevligt epostutskick, samt att posta brev till de medlemmar som saknar epostadress.

utskick
Utskick pågår. Alla som får brev med så kallad snigelpost uppmuntras att höra av sig med epostadress, om en sådan finns. Det sparar pengar och ökar möjligheten till snabb information från förbund och lokalförening. Foto Britta Wendelius

Alla som går med som nya medlemmar i SF får ett välkomstbrev. Lokalföreningarna har här möjlighet att lägga med ett eget välkommen. Lokalföreningar som vill förnya sitt befintliga medskick uppmanas att sända nytt underlag till Britta. Föreningar som inte utnyttjat möjligheten tidigare, skicka gärna in underlag till brevet som går till era nytillkommande medlemmar!

Funktionärsrapport kommer snart via epost till alla som är ordförande i en lokalförening. När ni haft ert årsmöte, glöm inte att sända den tillbaka i uppdaterad form till Britta.

Vi har en känsla av att vår kontaktlista till rasföreningarna inte är helt aktuell. Vi uppmanar därför rasföreningar som vill ha löpande information från förbundet att meddela sina förtroendevaldas aktuella kontaktuppgifter till Britta.

Den 8 februari i Umeå finns det chans att delta i en workshop med Titti Strömne om utfodring för god kvalitet av både ull, skinn och kött. Arrangerar gör UlliHop tillsammans med Hushållningssällskapet.

Hela Gotland har ett par intressanta artiklar om Eldblå som jobbar med gotlandsull och svensk ull som väcker stort intresse i Japan. Detta är betalartiklar, men även om man inte prenumererar på en Gotlandstidning brukar man kunna läsa en bra bit innan man åker ut. (Hoppas jag inte luras nu, hälsar redaktören som själv är portad efter för många besök.)

På tal om att lära så är det nog åter dags att tipsa om Eldrimners högkvalitativa utbildningar i mathantverk. Läge att ge sig själv en ystnings- eller charkkurs i nyårspresent?

klipplats
Nors senaste byggprojekt är en klippstation med plats för 3 klippare. Fortsättning följer. Foto Elof Nilsson

nystek
Gotländsk nyårsmeny; lammstek med vitlök och färska örter. Foto Elof Nilsson

brasa
Naturvård, friskvård och pyromani i skön förening när blivande naturbetesmark röjs på Bäcks. Foto Elof Nilsson

cerisesunset
Trots gott om regn, dimma och mörker har det varit en och annan solnedgång med extra allt på sistone. Här Gotland. Foto Elof Nilsson

moresunset

Samtidigt i norra Västmnaland. Foto Britta Wendelius

Sammanställt av Anna

Nytt om utskick från lokalföreningarna

forbundsnytt

Vi följer upp tävlingen om e-postadresserna och som vi presenterade på ordförandekonferensen 2019, med möjlighet för lokalföreningarna att få hjälp av kansliet med epostutskick.

Tidigare har ni i lokalföreningarna haft tillgång till att få adressetiketter för fyra utskick per år till era medlemmar. Ni har också kunnat debitera kostnad för porto, kuvert osv till SF centralt. Men nu ändrar vi upplägget och använder det register som har skapats med hjälp av er.

Ändringarnas syfte är både att ni i lokalföreningarna ska kunna nå ut till alla era medlemmar med mer information, och att vi behöver se över kostnaderna för medlemsutskick. Till nästa år höjer Post Nord portot med 2 kr, vilket betyder att kostnaden för 2 A4 blir 11 kr.

För att stimulera de lokalföreningar som inte riktigt fick till det när det gäller insamling av epostadresserna, så har vi delat lokalföreningarna i två grupper. De som saknar färre än 20 epostadresser och de som saknar fler än 20 epostadresser. Vi hoppas givetvis att vi snart ska kunna räkna in alla lokalföreningar i den gruppen med de som saknar färre än 20 epostadresser.

Så i fortsättningen gäller för er som saknar färre än 20 epostadresser följande:

• Vi hjälper er med 6 utskick per år, via epost till de med epostadress och via brev till övriga i lokalföreningen.
  • Underlaget ska vara i text-format, det vill säga text direkt i ett mail eller i en Word-fil. Även bilder kan bifogas eller klistras in i textfilen (bildformat jpg eller png).
  • Underlaget skickas till Britta.
  • Vill ni skicka ut medlemsinformationen själva, kan ni hur ofta som helst begära ut en medlemslista som innehåller epostadresserna

För er som saknar fler än 20 epostadresser så gäller samma villkor som innan epost-tävlingen, men vi har minskat antalet utskick med ett:

• Ni kan beställa adressetiketter via förbundet och få ersättning för utlägg för tre utskick per år.
  • Ni ombesörjer då brevutskicket själva, och skickar kvitto på summan för porto etc.
  • Ni får hur ofta som helst begära ut en medlemslista som innehåller epostadresser till era medlemmar.

Svenska Fåravelsförbundet

2020 – nytt år, nytt decennium, nya tag

veckobrev

3 januari 2020 | God fortsättning fårvänner! Denna vecka blir det några snabba får-nyheter som start på ett nytt decennium.

Uppdraget att sköta SFs löpande ekonomi är tillsatt och företaget som valts bland de som sökt eller lämnat offert heter Fyrklövern ekonomi och juridik AB. Fyrklövern tar alltså över efter Maria och överlämning pågår.

Nytt år och dags att nominera till Årets Fårföretagare 2020. Alla engagerade fårhållare är viktiga för fårnäringen, oavsett inriktning och storlek och många fårföretag består av eldsjälar som genom sin fårhållning och på andra sätt bidrar till en aktiv landsbygd. Vilken fårbonde vill du och din lokalförening lyfta fram i år? Alla lokal- och rasföreningar får nominera varsin kandidat. Hur den utses är upp till respektive förening, men många röstar fram sin kandidat i samband med årsmötet. Nominera din favorit till lokalföreningen och kanske också någon till rasföreningen, om du är med i en sådan. Tänk på att beskrivningen av fårföretagarens verksamhet och en bra motivering är viktiga för att din kandidat ska ha en rättvis chans i den nationella konkurrensen.

Vinnare
2020 blir tredje året som priset Årets Fårföretagare delas ut. Tidigare har Öströö Fårfarm (ÅFF 2019), Graute Gård (ÅFF 2018) och Najib Resai (Årets Uppstickare 2018) fått priset.

För er som använder Elitlamm Avel & Produktion tipsar vi om att starta året med uppföljning av fårens och gårdens resultat. Genom Gårdsfacit kan du utvärdera hur de senaste åren gått. Börja med att fylla i arbetstid och areal i ditt Gårdsfacit, för då kan Elitlamm ge tillbaka mycket bättre statistik och jämförelsetal. Gårdsfacit finns under menyn Statistik i Elitlamm Avel & Produktion.

På tisdag öppnar kansli- och Elitlammsupporttelefonen efter sin helgledighet. Ny tid på tisdagar mellan 18–19, som vi hoppas passar er som har svårt att hinna ringa under förmiddagstiderna. Numret är 0174-301 50, öppet måndagar och onsdagar kl 10–12 samt tisdagar kl 18–19.

Ett nytt föreläsningstillfälle för Om Får och Foder har just spikats, den 14 maj på Gotland. Kursen kommer ut på Gård & Djurhälsans hemsida under nästa vecka. Just nu är det 9 anmälda till kursen i Karlstad den 20 januari, tre platser kvar – anmäl här.

Om Får och Foder har en egen Facebookgrupp. Bidra gärna till kunskapsspridning kollegor emellan genom att lägga ut bilder med tips som gäller foder och foderhantering.

MAndersson
En rutinerad fritidsfårbonde i mellansverige berättar hur han fodrar ute under vintersäsongen. Redan vid hemtransport av foderbalarna blir de utställda på lämpligt vis i vinterhagen, som är en hård betesmark som inte blir geggig. Sen öppnas en bal i taget, nät och plast tas bort och fodergrindarna ställs på plats. På slutet behöver man sprida ut den innersta delen av balen så att fåren når. Grindarna flyttas till nästa bal när den öppnas. Detta kan funka bra om man inte har stor traktor och sånt, hälsar fårbonden M Andersson. Foto M. Andersson

Hur jobbar framtidens bonde? Vad kommer vi att äta i framtiden? Vilka produkter och tjänster kommer levereras? Hur kommer dessa att produceras? Hur kommer de att säljas? LRF har samlat några framtidsspaningar för den som är nyfiken på att blicka framåt.

Fasansfulla nyheter från andra sidan jordklotet når oss. I New South Wales och Victoria i Australien rasar sedan veckor fruktansvärda bränder och ett väder med värme och starka vindar som gör dem osläckbara. Människor evakueras nu från stora områden och fler än 8 miljoner får och 2 miljoner kor kan vara fast i bränderna. Beräkningar visar att ca 12 % av landets får finns i den branddrabbade delen av Australien.

Ytterligare en helg kvar innan julen officiellt är över. Trettonhelgen firas till minnet av de tre vise männens besök i Betlehem efter Jesu födelse. Nordiska museet berättar att i det svenska bondesamhället vandrade stjärngossar runt i byarna och uppförde ett skådespel som byggde på Bibelns berättelse om stjärnan över Betlehem. Dessa stjärngossar är upprinnelsen till vår tids stjärngossar. På vissa håll i Sverige kom stjärngossarna eller Staffanssångarna redan på annandag jul. På andra håll dök de upp på trettonhelgen, med början på trettondagsafton. I städerna tiggde på detta sätt djäknarna (latinskoleelever) ihop till sin försörjning under jullovet. På landsbygden samlade ungdomarna ihop till ett gemensamt kalas.

Trevlig trettonhelg önskar SF!

baggslipp
“Baggslipp” på Stjärnbäck innebär att tackorna nu slipper baggarnas sällskap. Steg 1 är enskilda boxar med nära kontakt för killarna som äter ihop, luktar på och pratar med varandra. När hormonerna lagt sig är det dags att flytta ihop i ungkarlshotellet i stallet. De checkar in nu under trettonhelgen. Foto Britta Wendelius

wetjan
Regn har många fått en hel del av under december. Skönt att det inte är betesäsong. Foto Gudrun Haglund Eriksson

brunvinter
2019 avslutades dock med att solen visade sig på sina håll. En ganska blek sol, men ändå härligt för våra vinterbleka nunor. Foto Ulf Ekholm

finullmonstring
Helgernas relativa lugn har på Bengtstorp bland annat utnyttjats till att mönstra de höstfödda finullslammen. Foto Gudrun Haglund Eriksson

Gott slut och gott nytt

veckobrev

27 december 2019 | Ett gott slut och ett riktigt gott nytt år önskar SF!

Veckobrevet har tagit helgledigt, men nästa vecka är vi tillbaka.

gottslut2019

God jul fårvänner!

veckobrev

20 december 2019 | Dags att runda av året och önska er alla en fin jul.

Fem nya tillfällen att gå Om Får och Foder-kursen är nu klara: Karlstad, Linköping, Rättvik, Skene och Växjö. Mer information samt datum och tider finns här. Anmälningar har redan börjat strömma in, så dröj inte för länge med att anmäla.

En ny ullstation är nu igång i södra Halland. Läs mer om Västkustens Ullinsamling.

Stiftelsen Lantbruksforskning har beviljat SLU pengar till ett forskningsprojekt om CODD. Projektet har namnet Förekomst av fotrötebakterien och smittsam digital dermatit (CODD) hos svenska slaktlamm och forskaren heter Sara Frosth. Detta var ett av 14 projekt som fick medel beviljade i den senaste öppna utlysningen. Ett annat av projekten som det blir intressant att följa är Går det att höja vallskördarna med enstaka bevattningsgivor – vad händer med kvaliteten? som beviljats drygt 3 miljoner kronor.

InterNorden kommer att hålla 2020 års fårkonferens i Skaraborg den 14-16 augusti. InterNorden är ett nätverk för nordiska fårintressenter, där rådgivare, veterinärer och forskare från de olika länderna möts vartannat år för att uppdatera varandra om pågående projekt, forskningsresultat och annat som gäller de nordiska ländernas fårproduktion. Gårdsbesök erbjuds också. Ett tillfälle att knyta kontakter, hålla sig uppdaterad och att träffa kunniga fårnördar från hela Norden. Skriv in kalendern, mer information kommer.

Den viktiga varginventeringen pågår fortfarande. Läs mer i förra veckans brev. Om man springer på en misstänkt vargskit, då går man in här och läser vad man ska göra med den!

Många rapporter om skador av klövvilt, framförallt vildsvin och kronhjort. Livsmedelsverket har nu föreslagit regeringen att det ska bli enklare för jägare att sälja vildsvinskött direkt. En utbildning i livsmedelshantering ska krävas och mängden begränsas till max 10 stora eller 20 små grisar per år. Läs mer här.

Under helgerna är telefonen till kansliet och Elitlammsupporten stängd. Men Elitlammsupporten svarar på mail alla vardagar. Uppstår frågor eller annat hjälpbehov är det bara att skicka iväg ett mail.

Telefonen öppnar åter den 7 januari, vilket är en tisdag. I sökandet efter de optimala telefontiderna kommer vi att prova en senare tid på tisdagar, kl 18–19. Eftermiddagstiden har aldrig använts särskilt flitigt, men vi har användare som saknat den under hösten, och vi tror att en senare tid kan passa ännu fler. Vi börjar med en timmes telefontid på tisdagar, för att se om det räcker. Telefontider efter nyår är alltså måndagar och onsdagar 10–12 samt tisdagar kl 18–19 och numret är 0174-301 50. Vi hörs då.

Ullpodden har släppt ett nytt avsnitt som bland annat handlar om branschträffen Svensk ull för en hållbar framtid. Missa inte det, och har ni inte lyssnat på senaste Fårpodden så finns det mer ullig lyssning att hämta.

Årets sista Fårskötsel kommer idag. Fylld till bredden av helgläsning. Tack för i år hälsar tidningens redaktörer! Till nästa nummer kommer Fårskötsel att få en ny kostym …

Vi avslutar med att försöka sammanfatta 2019. Vad minns vi bäst?

2019

Schaktbladet är monterat och 2019 är i stort sett färdigt att skuffas till historien. Ett år med bra driv och många starka krafter som jobbat framåt. Foto Elof Nilsson

Tristast

• Den allvarliga klövsjukdomen smittsam digital dermatit (CODD) upptäcktes på en svensk fårgård. Trots en intensiv smittspårning har dock inga fler fall hittats. Men ännu kan vi inte slappna av, utan alla uppmanas att vara vaksamma och försiktiga vid livdjursförflyttningar.
  • Resistenta parasiter fortsätter att öka.
  • Delar av Örebro, Östergötland och Dalarna har haft en påfrestande betessäsong på grund av vargförekomst och angrepp. Problemen med lodjurangrepp i Sjuhärad är heller inte över.

Roligast

• Ullen! 2019 var året då myten om den odugliga svenska ullen dödförklarades. Nu vill en enad svensk modebransch göra produkter i svensk ull och konsumenterna vill köpa. För konsumenterna är god djurvälfärd det viktigaste argumentet för att välja svensk ull. Vinnovaprojektet Cirkulära yllekläder har burit mycket frukt, tillsammans med många andra strån som dragits till stacken av många olika människor och organisationer som jobbar för ullen.
  • I de flesta delar av landet har betet och vallskörden varit bra. En suck av lättnad efter fjolårets rysare, i alla fall för oss som inte bor i sydost.
  • Fler tackor läggs på i år, och många nya och nygamla besättningar har startats.
  • Avräkningspriset för lamm har under nästan hela året legat högre än tidigare år. Framför allt har priset under hösten varit positivt, jämfört med tidigare höstar.
  • Eposttävlingenblev en succé och vi når nu mer än 80 % av SFs medlemmar med information via epost. Det gör det också lättare för lokalföreningarna att nå sina medlemmar på ett tids- och kostnadseffektivt sätt.
  • Stämman i Mora var kul!
  • Titeln Årets Fårföretagare 2019 gick till Öströö Fårfarm och SFs Speciella Pris till Lena Köster.
  • Nytt semineringsrekord när Passatorp i Halland lyckades med sina semineringar till 89 %.
  • I Umeå startades en YH-utbildning för driftsledare lantbruk där man kan välja får som inriktning. Det råder stor brist på utbildningsmöjligheter under agronom-nivå för fårnäringen, så vi hoppas mycket på att denna YH-utbildning ska slå väl ut.
  • Naturvårdsverket ändrade i sina föreskrifter så att länsstyrelserna nu har möjlighet att ersätta kostnader för kadaverhantering i samband med rovdjursangrepp.
  • Ny teknik i fårägarnas tjänst. Gård & Djurhälsan har utökat sin rådgivning med flera digitala tjänster och den digitala delen av kursen Om Får och Foder har visat sig fungera fint. Vi hoppas det här kommer att öka våra möjligheter att nå ut med kunskap och hjälp till Sveriges fårägare och lammproducenter.

GodJul(l)

Tillbaka efter mer än 50 år i kylan – 2019 var ullens år. Allt fler vill ha ull i stället för plast, syntetfibrer och annat skräp. För oss fårbönder har resan bara börjat, men visst är vi redo? Foto Claudia Dillmann

Klimatdebatten kom igång ordentligt under 2019, och vi spår att den kommer att fortsätta. Synen på maten och lantbruket är många gånger skev i denna debatt, vilket kan vara otroligt frustrerande. Men vi samlar kunskap och hela lantbruksnäringen behöver bli bättre på att ta debatten. Nästa Fårpodd, som kommer någon gång under januari, kommer att handla om lammen och klimatet. Poddredaktionen samlar material för fullt.

Nästa vecka tar veckobrevet helgledigt. Händer det något över helgerna, så är vi åter fredagen den 3 januari. (En vecka utan fårhändelser har hittills aldrig inträffat.)

En innerligt God Jul önskar SF!

fridinne
Julefrid i fårhuset > frid i fårbondens hjärta. Foto Elof Nilsson