Knarrhult2018

Sven Fridell, Jönköpings län

Olle Bergfors, Dalarna

Ta del av Lammriksdagens föreläsningar

Tack till Lammriksdagens föreläsare för delat material!

Blå titel betyder hämtbar presentation. Vi fyller på efterhand det kommer in presentationer.

Fårpodden bonus: Stämma och Lammriksdag 2019

Glimtar från Stämman och Lammriksdagen i Mora, som ägde rum 11–12 maj.

• Vad hände under Stämman och vilka frågor var heta i år?
  • Intervju med styrelsens nya medlem Mia Brandqvist.
  • Intervju med Tomas Kero från Kero Leather om projektet att bereda nappaskinn av lamm i Sverige.
  • Om Lammriksdagen och reflektioner över helgen som gått.

Bilder från helgen finns här och ännu fler på vår Facebook-sida. Reportage kommer i Fårskötsel.

Även intervjuer till en podd om småsklig förädling spelades in under helgen, den kommer snart.

Fårpodden finns på Soundcloud, iTunes, Acast och andra ställen där poddar finns.

Stämma och Lammriksdag

11–12 maj var det Årsstämma och Lammriksdag i Mora.

Bilder i urval lades löpande ut här, nyaste bilden överst. På vår Facebooksida finns fler bilder.

Foto Britta Wendelius, Einar de Wit

loggor2019d
Stort tack till er som sponsrade Stämma och Lammriksdag 2019! Det är tack vare er vi kan erbjuda ett fullspäckat program.

ullutst
Stämmolokalen inramades av en trevlig miniutställning bland annat med produkter av ull, garner och nappaskinn samt kollektionen av nappaskinn.

blomsterkorgar
Stämmans hedersbetygelse – en prunkande korg med Campanula som Stackmora Handelsträdgård ordnade till på mycket bra sätt.

blomster
Den vackra Ängsklockan är Dalarnas landskapsblomma. Ängsklockans “look-a-like” ur familjen Campanula fick rycka in och agera uppskattningsgåva då sommaren ännu var en bit bort …

birgitfag
Birgit Fag från Gimrarna berättar om hur man kan förbättra sin strategi och hålla fokus på sina avelsmål inom korsningsavel. Att få ut det mesta och agera klokt i sin korsningsavel.

Mora15
David och Marie Naraine berättar att de som kommer från modeindustrin kanske inte kan så mycket om får oc hlamm, men de kan bidra med att “tänka utanför boxen” och förstår att lyfta fram värden som vi kanske ibland ser som själklara.  De berättade om sitt koncept Andelslamm vilket innebär att istället för att sälja kött så säljer man  “mjuka värden” och ett ställningstagande  som innebär att vara delaktig i en småskalig får och lamm produktion .

Mora16
Lammriksdagen är i full gång och vi lyssnar med intresse på duktiga föreläsare. Nytt ämne varje halvtimme och vi fortsätter så hela dagen. Fantastiskt inspirerande. Här Titti Strömne om projektet ökad utevistelse för får. Seminarieprogramet finns här.

Mora12
Utdelning av diplpm till nominerade till Årets Fårföretagare 2019. I bild Elof Nilsson (SF), Margareta och Ingemar Zachrisson från Mysten och Tomas Olsson, Norrby Gård.

Mora11
Titeln Årets Fårföretagare tilldelades Kristian och Jeanette Carlsson på Öströö Fårfarm i Halland. Pristagarna kunde tyvärr inte närvara i Mora men de fick en varm applåd av publiken. Läs mer om vinnarna här.

Mora13
SF:s speciella pris för 2019 tilldelades textilkonstnären Lena Köster.

Mora14
SF:s nyvalda styrelse samlade runt en Dalahäst. Övre raden från vänster Ulf Ekholm, Thomas Eriksson, Maria Edman, Elof Nilsson, Mia Brandqvist, Gudrun Haglund-Eriksson. Nedre Britta Wendelius (förbundssekreterare) och Claudia Dillmann.

Mora10
Den stora stämmobanketten började med en fantastisk smakverkstad. Lokalproducerade ost- och charkprodukter från tre producenter. Tillsammans med lite storytelling blev det en gastronomisk höjdarupplevelse!

Mora9
Vasaloppet bjuder på välkomstdrink med blårbärstwist! Perfekt att avnjuta när vi lyssnar på berättelsen om Vasaloppet! Maria Ljung från Vasaloppet berättar med inlevelse!

Mora8
Fåravelsförbundets styrelse fick en ny ledamot i Mia Brandqvist från Tibro i Västergötland. Einar intervjuar Mia för den kommande stämmo-podden.

Mora7
Förbundsstyrelsen presenterar sig och berättar om sina ansvarsområden. Från vänster Thomas, Claudia, Maria, Elof och Ulf.

Mora3
Snart börjar årsstämman. Ordförande Gudrun planerar tillsammans med stämmans ordförande Martin Moraeus.

Mora5 Mora4Mora6
Sponsorer och utställare på plats. Välkommen att träffa dem en trappa upp!

Mora1_5
Välkommen till Stämman i Mora hälsar Lena Lindberg, Dalarnas Fåravelsförening och Britta Wendelius, Förbundssekreterare. Camilla Hjort stämmodelegater från Västernorrlands fåravelsförening checkar in efter en lång resa!

Mora2
I väntan på att delegaterna ska checka in.

Mora1
Mora Hotell & Spa, det är här det händer.

Välkommen till Svenska Fåravelsförbundets Årsstämma 2019 i Mora, Dalarna

Stämman hålls den 11–12 maj på Mora Hotell och Spa invid Siljan i vackra Dalarna. Svenska Fåravelsförbundet med stöd av Dalarnas Fåravelsförening står som arrangör.

Föreläsningar, programpunkter och tider kan komma att justeras/uppdateras löpande. Senaste versionen finns här på hemsidan.

Information om hotell, konferenspaket och bokning, klicka här ››

Stamman2019_1 Dalarna är kanske som vackrast i maj! Välkommen på riksstämma i Mora. Foto Berit G Bergfors, Ål-Kilens fårgård, Dalarna

Stämmohelgen Program

Lördag 11 maj
10.30–11.30  Fikabuffé – kom in, landa och ta dig sen en kopp kaffe!
Stämmodelegater och deltagare ankommer, tid för att träffas och prata av sig, incheckning och mässbesök.

12.30  Samling för gemensam lunch
13.45  Välkomna till årets Stämma! (tal och invigning)
14.00  Stämmans officiella öppnande
15.30  Kaffe
16.00  Stämman fortsätter
17.30  Stämman avslutas

19.15  Återsamling inför kvällens festligheter – Eva-Lena Frick , VD Vasaloppet – berättelsen om Vasaloppet!

20.00  Stämmomiddag med Smakverkstad – Varmrätt – Efterrätt

• Ange eventuella allergier vid anmälan
  • Dryck mineralvatten/lättöl, alternativa drycker erbjuds i baren
  • Hederpriser och utmärkelser, Årets Fårföretagare, SF´s Speciella Pris
  • Kvällens underhållning; Tivoli Blå, Dalarnas gladaste band!

Söndag 12 maj

… med reservation för förändringar

07.00  Frukostbuffé
08.00  Mässan / Utställningen öppnar
08.15  Inledning – Välkommen till Årets Lammriksdag
08.30  Lär känna din råvara och kommunicera dess värde – Erika Olsson, Exceptionell råvara
09.00  Lammlyftet – resultat hittills och vad vi gör framöver – Helena Stenberg, Svenska Köttföretagen och Katarina Arvidsson Segerkvist, SLU
09.30  Effekt av slaktmetod och fryslagring på lammköttets sensoriska och teknologiska kvalitet – Elin Stenberg, SLU
10.00  ANDELSLAMM®, ett nytt sätt att köpa och sälja lammkött – Marie o David Naraine, Andelslamm
10.30  Ökad utevistelse för får – Titti Strömne, Glada Fåret
11.00  Ull och Ullskörd – Magnus Wuolo, Svenska Fårklipparförbundet
11.30  Klok korsningsavel i vårlammproduktionen – Gimrarna, lammrådgivarna

12.00  Gemensam lunch

13.00  En resa i Elitlamm – Ulf Andreasson, Elitlamm
13.30  Är du säker? Smittskydd och sjukdomar i svenska fårbesättningar – Anne Mörner, Svenska Djurbönders Smittskyddskontroll och Ulrika König, Gård & Djurhälsan
14.00  Eldrimner, om småskalig förädling – Aksel Ydren, Eldrimner
14.30  Ull och Nappaskinn – Claudia Dillmann, Svenska Fåravelsförbundet
15.00  SF Ordförande – Tack för i år, därefter kaffe!
16.00  Hemresa

Smakverkstad vid årets stämmomiddag!

Temat för stämman i år är lammköttskvalitet, förädling och smaker i kombination med upplevelse! Vi kan se fram emot att få uppleva och avsmaka produkter från fler kvalificerade mathantverkare inom området får- och lamm.

Oviken Ost från Jämtland, Bjärhus gård från Skåne och Lilla Spännefalla från Skaraborg är nu med på tåget. Alla de engagerade producenterna har tagit guldmedaljer i SM i Mathantverk. Stämman bjuder på mathantverk från hela vårt avlånga land, högsta kvalitet, bredd på produkterna och inte minst snyggt exponerat på tallriken. Dessa producenter är både duktiga mathantverksföretagare och personer som kan tala för branschen och inspirera andra till att våga göra mer av sina lammprodukter.

Efterrätten vid årets stämmomiddag kommer att bli något alldeles extra, nämligen en utsökt glass gjord av fårmjölk från En får tacka®. Björn Johansson på Masmästaregården i byn Danshyttan är idag den enda i Sverige som tillverkar glass av fårmjölk. En glass som närmast kan beskrivas som en Gelato av italiensk typ. Glassen har rönt stort intresse från media och stor uppskattning från kunderna.

Bjorn_Stamma2019

Björn har fått flera fina priser för sin fårglass. Här har han tagit emot pris i tävlingen Mathantverk Närke. Foto privat

Lammriksdagen, utställning/föreläsningar är ett årligt återkommande arrangemang för lammproducenter och fårföretagare i Sverige. Lammriksdagens mål och syfte är att främja erfarenhetsutbyte och kunskapsspridning samt att fungera som forum för aktuella branschfrågor.

Vi tackar Stämmans sponsorer!

Guldsponsorer

S19YHForslundaS19Djurfarmacia_ApotekTrollet-logga

S19LandshypotekS19agria

S19LantmannenS19KLS-Ugglarps

S19SvenskaKottforetagen S19Donnia

S19HKSCANS19GoD

S19Tranas-Skinnberedning

Silversponsorer

S19LammproducenternaS19SvensktKott S19EldrimnerS19GimrarnaS19Gimrarna

Bronssponsorer

Konferenspaket – Stämmohelgen i Mora 11-12 maj 2019

Komplett konferens – enkelrum

• Ankomst lördag, avresa söndag.
  • Ingår: Fikabuffé lördag förmiddag, lunch lördag, kaffe lördag eftermiddag, tre-rättersmiddag lördag kväll, övernattning i enkelrum inklusive frukost söndag, kaffe söndag förmiddag, lunch och kaffe söndag eftermiddag.
  • Kostnad per person: 1990 kr ink moms

Komplett konferens – del i dubbelrum

• Ankomst lördag, avresa söndag.
  • Ingår: Fikabuffé lördag förmiddag, lunch lördag, kaffe lördag eftermiddag, tre-rättersmiddag lördag, övernattning med del i dubbelrum inklusive frukost söndag, kaffe söndag förmiddag, lunch och kaffe söndag eftermiddag.
  • Fri tillgång till hotellets relaxavdelningen, glöm inte att ta med badkläder.
  • Vid bokning av detta alternativ, ange namnet på båda personerna som delar dubbelrummet.
  • Kostnad per person: 1690 kr

Konferenspaket utan övernattning

• Campingplats i närheten Moraparken
  • Ankomst lördag, avresa söndag.
  • Ingår: Fikabuffé lördag förmiddag, lunch lördag, kaffe lördag eftermiddag, tre-rättersmiddag lördag kväll, kaffe söndag förmiddag, lunch och kaffe söndag eftermiddag.
  • Kostnad per person: 1100 kr ink moms

Extra natt från fredag

• Ankomst möjlig från fredag för de som så önskar, kostnad för övernattning från fredag tillkommer.
  • Tillkommande kostnad för ankomst fredag, enkelrum: 1195 kr/rum
  • Tillkommande kostnad för ankomst fredag, dubbelrum:1295 kr/rum

Dryckespaket till Stämmomiddagen

Bokas i baren direkt på plats. Bordsvatten ingår i Stämmomiddagen.

Boka

All bokning av konferenspaket/rum i samband med Stämmohelgen sker till Förbundssekreterare Britta Wendelius
Epost: sekreterare@faravelsforbundet.com
Tel: 076-76 33 980

• Endast bokning genom förbundssekreterare ger ovan angivna priserna.
  • Konferenspaket och ”extra-natt-fredag” bokas senast 1 april 2019.
  • Ange namn på deltagare, eventuella matallergier samt vem som delar rum med vem.

Sista dag för anmälan är 18 april.

Speciellt för dig som är stämmoombud för en lokalförening

Stämmoombuden ska vara anmälda senast den 1 april till SF. Antingen genom personlig e-post till maria@faravelsforbundet.com eller genom den funktionärsrapport som skickas in till samma e-post.

Observera, du måste också boka hotellrum och mat enligt uppgifter ovan. Det görs inte automatiskt för att du har anmält dig som stämmoombud.

Varmt Välkomna till Svenska Fåravelsförbundets Stämma 2019!
Styrelsen för Svenska Fåravelsförbundet

Hon är Svenska Fåravelsförbundets första kvinnliga ordförande

Gudrun Haglund-Eriksson har varit vice ordförande i fem år, nu tar hon över ordföranderollen efter avgående Magnus Jönsson.

– Det känns både kul, spännande och utmanande! säger Gudrun Haglund-Eriksson.

Varför vill du vara en del av det här förbundet?
– Jag tycker att Svenska Fåravelsförbundet är en väldigt viktig organisation för alla oss lammproducenter och fårägare. Vi jobbar direkt med både produktion, avel, skinn, ull, rovdjurs- och näringsfrågor. Vi täcker upp hela bredden. En annan viktig sak är att förbundet även är delägare i Gårds och Djurhälsan. Detta ger både kvalitet och kunskap till oss fårägare. SF är representanter i LRF Kött, Köttföretagarna, Jordbruksverket, Handlingsplan lamm, Viltskadecenter och de fem stora i Järvsö samt i ett stor antal referensgrupper.

Vilka frågor vill du driva?
– Som ordförande måste jag se till att vi i förbundet driver alla frågor som berör näringen. Detta vill jag göra tillsammans med min styrelse.

Hela artikeln
Jordbruksaktuellt: Hon är Svenska Fåravelsförbundets första kvinnliga ordförande ››

Lammriksdagens föreläsningar

Här samlar vi föredrag och presentationer från 2018 års Lamriksdag.

elinstenbergPåverkar produktionssystemet kvaliteten på slaktkroppen och/eller köttet hos lamm?
av Elin Stenberg, Husdjurens miljö och hälsa, SLU Skara Avdelningen för produktionssystem

Stämmouttalande om rovdjursfrågan

rovdjur

Förbundsstämman den 18 maj 2018 har gjort ett Stämmouttalande om rovdjur som kommer att gå ut till politiker, myndigheter och media.

Budskapet är att fårnäringen har stora möjligheter att öka produktionen av svenskt lammkött om förutsättningar och möjligheter ges. Men samtidigt ser vi med stor oro på att de beslut som är tagna av Riksdag och Regering inte efterlevs, utan att enskilda tjänstemän tillåts genomdriva beslut som går på tvärs mot uppsatta politiska mål.

Vi vill med detta uttalande påminna om beslutet ”…att bibehålla gynnsam bevarandestatus enligt art- och habitatdirektivet, samtidigt som tamdjurshållning inte påtagligt försvåras och socioekonomisk hänsyn tas.” och att ”att vargens förekomst i län med fäbodbruk, intensiv fårskötsel eller skärgårdar i huvudsak ska begränsas till de områden där den gör minst skada”.

Stämmouttalande 2018 ››

2018: Årsstämma på Öland

Reporter på plats är Einar de Wit. Vi fyller på här med bilder allteftersom de droppar in.

Fotograf där annat ej anges är Einar de Wit

arrangörerna tackas
En härlig förbundsstämma är till ända. Många nya kunskaper och en massa trevliga kollegor. Arrangörerna i Södra Kalmar blir avtackade av vår nya ordförandr Gudrun. Nu stundar en god middag och imorgon finns möjlighet till ett antal intressanta studiebesök.

aJ Tunestål
Ni som inte är på årets lammriksdag missar verkligen något! Otroligt intressanta och inspiretande föredrag. Här Jonas Tunestål från KLS Ugglarps som målar upp en ljus framtid för det svenska lamm- och tack-köttet.

Gimrarna
Årets Lammriksdag är i full gång. Ett antal intressanta föreläsningar avlöser varandra. Vi har fått det nya analysverktyget Gårdsfacit presenterat för oss. Claudia Dillman berättade om förbundets omfattande arbete med att utveckla den svenska ullen och skinnen. Elin Stenberg från SLU berättade om ett projekt rörande köttkvalitet. Och just ju är det dags för de duktiga rådgivarna från Gimrarna att redovisa flera olika projekt för att förbättra resultaten för de svenska fårägarna. Efter lunchen fortsätter Lammriksdagen.

JennyKjell
Stor prisutdelning! Årets fårföretagare blev Kjell Nilsson och Jenny Andersson, Graute gård. Superentrepenörer som lyckats med något som ingen lyckats med förut, att leverera lammkött till Nobelmiddagen. Vi säger ett stort grattis! Foto Britta Wendelius

Najib
Det fanns så många kompetenta nominerade till priset “Årets lammföretagare” att förbundsstyrelsen beslutade att dela ut ett extra pris: “Årets uppstickare”. Det priset tilldelades Najib Retzai, en ung lammentrepenör från Västmanland. Stort grattis! Foto Britta Wendelius

Sven
Sven Fridell som nominerats av Jönköpings distrikt tilldelas diplom. Foto Britta Wendelius

Lexby
Liksom Bohusläns kandidater Leif och Kristina Gustavsson, Lexby Gård. Foto Britta Wendelius

Diplom kommer att skickas till de nominerade som inte var med på Stämman idag.

kung1
Vi fick finbesök! Självaste kungen invigde stämmomiddagen! Nu väntar vi på lammfilé från KLS Ugglarps och efterrätt med färsk rabarber.

nystyr2

Det nya gänget: Ulf, Maria, Claudia, Thomas, Gudrun, Elof och Anna O

Continue Reading →

Lammriksdagen 2017: presentationer

Vi vill rikta ett stort tack till Stämmans och Lammriksdagens alla föreläsare!

För alla som vill friska upp minnet finns här möjlighet att ladda hem många av presentationerna. Listan kommer att fyllas på efterhand.

Vinnande mindset i utmanande miljöer med Tina Thörner
Tinas presentation ››

Erfarenheter från inventering av rovdjursavvisande stängsel med Annica Forsberg Länsstyrelsen Värmland
Utvärdering av bidrag till rovdjursavvisande stängsel. Värmlands län 2001-2015 ››