Knarrhult2018

Årsstämma

Svenska Fåravelsförbundet bjuder in till Lammriksdag

forbundsnytt

Lammriksdagen tar i år formen av ett digitalt medlemsmöte. Anslut för att ta del av det senaste inom bland annat djurhälsa, jordbrukspolitik och rovdjursfrågan.

Digitalt medlemsmöte lördagen den 7 november kl 9-12

Visst är det är en märklig tid vi lever i? Förbundets stämma i våras genomfördes digitalt och vi sköt på Lammriksdagen till november. Men på grund av rådande omständigheter har vi även fått ställa in den. I stället anordnar vi ett digitalt möte för alla medlemmar, så att vi ändå kan träffas och utbyta erfarenheter.

Några av styrelsens ledamöter kommer att finnas med i lokalen på Vreta Kluster i Linköping denna förmiddag. Gäster deltar på plats eller via länk. Vi tar coronahänsyn och samlas i mindre grupper ute i landet, eller var och en i sitt hem. Just nu planeras för ett fullspäckat och informationsrikt digitalt medlemsmöte.

Hur gör man för att delta, och kan alla lyssna och ställa frågor?
Alla medlemmar, som angivit sin e-postadress, kommer att få en inbjudan med inloggningsuppgifter via epost. Förhoppningsvis kan ni träffas fler i lokalföreningarna och koppla upp er runt en gemensam dator, så att även de som inte har dator eller epost kan närvara.

Smakprov ur mötets digitala meny!

• Redovisning av vad medlemsenkäten som genomfördes i våras säger om oss medlemmar och våra hjärtefrågor.
  • Vad händer inom svensk jordbrukspolitik? Genomgång av hur föreslagna nya regler inom EU och Sverige gällande CAP reformen påverkar fårnäringen.
  • Senaste nytt inom djurhälsa. Vi diskuterar parasiter, smittsamma sjukdomar i allmänhet och CODD i synnerhet. Gäst är Katarina Gustafsson från Gård & Djurhälsan.
  • Presentation av vår samarbetspartner Fyrklövern AB som sedan ett år tillbaka sköter bokföringen för Svenska Fåravelsförbundet. Hur går det för SF?
  • Rovdjur, om rovdjursvakan, licensjakt, skyddsjakt och rovdjurens påverkan på landets djurhållning.
  • Aktuella frågor som hållbarhet, djurskydd och djurrättsaktivism. Hur förberedda är vi inom fårnäringen?

Alla medlemmar önskas hjärtligt välkomna!
Styrelsen Svenska Fåravelsförbundet

Lammriksdag 2020 blir ett digitalt arrangemang

Coronaläget är fortfarande för osäkert för att Lammriksdagen och Ordförandekonferensen som planerades att hållas i Tranås 7–8 november ska kunna bli av i form av en fysisk träff.

Vi kommer i stället att arrangera en digital kunskapsdag lördagen den 7 november kl 9.30–12, som alla medlemmar kan delta i.

Mer information kommer, men sätt av lördag förmiddag den 7 november till digitalt häng med några av fårsveriges intressantaste föreläsare.

Årstämma 2020

Årets stämma kommer att hållas digitalt

Stämma lördagen 9 maj 2020

Digital Årsstämma via Teams den 9 maj kl 09.30

Inloggning till mötet sker mellan kl 8.00–9.00.

Alla medlemmar är välkomna att delta. Anmäl er till Anna. Mer information och länk till mötet kommer via epost till alla som anmält sig.

Vi tackar Stämmans och Lammriksdagens sponsorer!

Guldsponsorer

S19DonniaS19agriaSFS19LandshypotekS19LantmannenS19KLS-UgglarpsS19HKSCANS19Tranas-Skinnberedning

Silversponsorer

S19GoDS19ElitlammS19Lammproducenterna S19SvenskaKottforetagenlogga_jkpng_ny

Bronssponsorer

S19Tre-lammproducentersvenskafoderlogo_bigS19HundenHerden S19Siltbergs-smide S19Slatto-KvarnS19GimrarnaS19KnarrhultS19LG-ProdukterFårklippareförbundethogagardelrf_logoGGI_prel

Årsstämman i maj hålls digitalt, Lammriksdagen skjuts upp

Under veckan har vi fattat beslutet att hålla den planerade årsstämman i digital form.

Som läget har utvecklats ser vi ingen möjlighet att dra på beslutet längre, och vi behövde också ge hotellet besked. Vi hoppas att alla medlemmar har förståelse för beslutet, och att många kommer ta chansen att delta i denna nya form av stämma. Lammriksdagen kommer att genomföras vid senare tillfälle, gissningsvis i höst och eventuellt i anslutning till årets ordförandekonferens.

Information av teknisk karaktär får vi återkomma till, men viktigt är att ras- och lokalföreningar anmäler sina stämmoombud precis som vanligt. Har ni inte redan anmält era stämmoombud via funktionärsrapporten, gör det till Britta före 1 april.

Svenska Fåravelsförbundets styrelse

2020-03-20

Förbundsnytt om Corona/Covid-19

Till våra medlemmar och lokalföreningarnas styrelser

Hej! På bara några dagar har nu situationen med Covid-19 förändrats och åtgärderna i samhället blivit rätt långtgående. Det pågår diskussioner vad som är rätt och hur stora åtgärder som ska vidtas.

SF diskuterar i dagsläget hur vi ska göra med stämman, vi avvaktar någon tid till innan vi tar beslut att flytta fram eller genomför den digitalt. Enligt stadgarna kan vi flytta på den fram till sista augusti, kallelsen skall vara tillhanda senast 14 dagar innan.

Gör som vanligt, skicka i funktionärsrapporter och ev. motioner, nominering till Året Fårföretagare senast den 1 april. Ni som är delegater och tänker att ni ska vara med på stämman anmäl er, vid minsta tecken på att detta eskalerar flyttar vi stämman. Vi kommer att hålla er underrättade om vidare planer under närmsta veckorna.

Övriga möten och träffar, använd sunt förnuft. De möten som går att genomföra digitalt – gör det.

Träffas ni behöver man inte hälsa, gemensamt fika eller vara extremt nära varandra och de som har minsta tecken på förkylning stannar hemma.

Vi vet av erfarenhet, torkan och bränderna att bönder/fårägare ställer upp för varandra. Nu får vi hjälpas åt att hålla produktionen och skötsel av djur i gång, om det skulle bli ett extremt dåligt läge här i landet.

Många av oss fårbönder har en hög arbetsbelastning nu under våren, tvätta händerna ofta, res inte i onödan och alla som har minsta symtom stanna hemma till två dagar efter att ni blivit symtomfria!

Ta hand om er och hoppas ni håller er friska!

Svenska Fåravelsförbundets styrelse
genom Gudrun Haglund-Eriksson

Publicerat 2020-03-16

Folkhälsomyndighetens informationssida ››
LRF: 6 vanligaste frågorna om corona covid-19 ››

Valberedning 2020/21

Titti Strömne, Västmanland (sammankallande)
titti@gladafaret.se

Helene Skogqvist, Norrbotten
Helene.Skogqvist@hushallningssallskapet.se

Sven Fridell, Jönköpings län
sven.fridell@gmail.com

Olle Bergfors, Dalarna
olle@beol.se

Tommy Sandblom, Norra Älvsborg
0322-662061
tommysandblom@live.se

Carl-Oskar Allared, Halland
c-osentreprenad@hotmail.com

Ta del av föreläsningar från Lammriksdagen 2019

Tack till Lammriksdagens föreläsare för delat material!

Blå titel betyder hämtbar presentation. Vi fyller på efterhand det kommer in presentationer.

Fårpodden bonus: Stämma och Lammriksdag 2019

Glimtar från Stämman och Lammriksdagen i Mora, som ägde rum 11–12 maj.

• Vad hände under Stämman och vilka frågor var heta i år?
  • Intervju med styrelsens nya medlem Mia Brandqvist.
  • Intervju med Tomas Kero från Kero Leather om projektet att bereda nappaskinn av lamm i Sverige.
  • Om Lammriksdagen och reflektioner över helgen som gått.

Bilder från helgen finns här och ännu fler på vår Facebook-sida. Reportage kommer i Fårskötsel.

Även intervjuer till en podd om småsklig förädling spelades in under helgen, den kommer snart.

Fårpodden finns på Soundcloud, iTunes, Acast och andra ställen där poddar finns.

Stämma och Lammriksdag 2019

11–12 maj var det Årsstämma och Lammriksdag i Mora.

Bilder i urval lades löpande ut här, nyaste bilden överst. På vår Facebooksida finns fler bilder.

Foto Britta Wendelius, Einar de Wit

loggor2019d
Stort tack till er som sponsrade Stämma och Lammriksdag 2019! Det är tack vare er vi kan erbjuda ett fullspäckat program.

ullutst
Stämmolokalen inramades av en trevlig miniutställning bland annat med produkter av ull, garner och nappaskinn samt kollektionen av nappaskinn.

blomsterkorgar
Stämmans hedersbetygelse – en prunkande korg med Campanula som Stackmora Handelsträdgård ordnade till på mycket bra sätt.

blomster
Den vackra Ängsklockan är Dalarnas landskapsblomma. Ängsklockans “look-a-like” ur familjen Campanula fick rycka in och agera uppskattningsgåva då sommaren ännu var en bit bort …

birgitfag
Birgit Fag från Gimrarna berättar om hur man kan förbättra sin strategi och hålla fokus på sina avelsmål inom korsningsavel. Att få ut det mesta och agera klokt i sin korsningsavel.

Mora15
David och Marie Naraine berättar att de som kommer från modeindustrin kanske inte kan så mycket om får oc hlamm, men de kan bidra med att “tänka utanför boxen” och förstår att lyfta fram värden som vi kanske ibland ser som själklara.  De berättade om sitt koncept Andelslamm vilket innebär att istället för att sälja kött så säljer man  “mjuka värden” och ett ställningstagande  som innebär att vara delaktig i en småskalig får och lamm produktion .

Mora16
Lammriksdagen är i full gång och vi lyssnar med intresse på duktiga föreläsare. Nytt ämne varje halvtimme och vi fortsätter så hela dagen. Fantastiskt inspirerande. Här Titti Strömne om projektet ökad utevistelse för får. Seminarieprogramet finns här.

Mora12
Utdelning av diplpm till nominerade till Årets Fårföretagare 2019. I bild Elof Nilsson (SF), Margareta och Ingemar Zachrisson från Mysten och Tomas Olsson, Norrby Gård.

Mora11
Titeln Årets Fårföretagare tilldelades Kristian och Jeanette Carlsson på Öströö Fårfarm i Halland. Pristagarna kunde tyvärr inte närvara i Mora men de fick en varm applåd av publiken. Läs mer om vinnarna här.

Mora13
SF:s speciella pris för 2019 tilldelades textilkonstnären Lena Köster.

Mora14
SF:s nyvalda styrelse samlade runt en Dalahäst. Övre raden från vänster Ulf Ekholm, Thomas Eriksson, Maria Edman, Elof Nilsson, Mia Brandqvist, Gudrun Haglund-Eriksson. Nedre Britta Wendelius (förbundssekreterare) och Claudia Dillmann.

Mora10
Den stora stämmobanketten började med en fantastisk smakverkstad. Lokalproducerade ost- och charkprodukter från tre producenter. Tillsammans med lite storytelling blev det en gastronomisk höjdarupplevelse!

Mora9
Vasaloppet bjuder på välkomstdrink med blårbärstwist! Perfekt att avnjuta när vi lyssnar på berättelsen om Vasaloppet! Maria Ljung från Vasaloppet berättar med inlevelse!

Mora8
Fåravelsförbundets styrelse fick en ny ledamot i Mia Brandqvist från Tibro i Västergötland. Einar intervjuar Mia för den kommande stämmo-podden.

Mora7
Förbundsstyrelsen presenterar sig och berättar om sina ansvarsområden. Från vänster Thomas, Claudia, Maria, Elof och Ulf.

Mora3
Snart börjar årsstämman. Ordförande Gudrun planerar tillsammans med stämmans ordförande Martin Moraeus.

Mora5 Mora4Mora6
Sponsorer och utställare på plats. Välkommen att träffa dem en trappa upp!

Mora1_5
Välkommen till Stämman i Mora hälsar Lena Lindberg, Dalarnas Fåravelsförening och Britta Wendelius, Förbundssekreterare. Camilla Hjort stämmodelegater från Västernorrlands fåravelsförening checkar in efter en lång resa!

Mora2
I väntan på att delegaterna ska checka in.

Mora1
Mora Hotell & Spa, det är här det händer.

Hon är Svenska Fåravelsförbundets första kvinnliga ordförande

Gudrun Haglund-Eriksson har varit vice ordförande i fem år, nu tar hon över ordföranderollen efter avgående Magnus Jönsson.

– Det känns både kul, spännande och utmanande! säger Gudrun Haglund-Eriksson.

Varför vill du vara en del av det här förbundet?
– Jag tycker att Svenska Fåravelsförbundet är en väldigt viktig organisation för alla oss lammproducenter och fårägare. Vi jobbar direkt med både produktion, avel, skinn, ull, rovdjurs- och näringsfrågor. Vi täcker upp hela bredden. En annan viktig sak är att förbundet även är delägare i Gårds och Djurhälsan. Detta ger både kvalitet och kunskap till oss fårägare. SF är representanter i LRF Kött, Köttföretagarna, Jordbruksverket, Handlingsplan lamm, Viltskadecenter och de fem stora i Järvsö samt i ett stor antal referensgrupper.

Vilka frågor vill du driva?
– Som ordförande måste jag se till att vi i förbundet driver alla frågor som berör näringen. Detta vill jag göra tillsammans med min styrelse.

Hela artikeln
Jordbruksaktuellt: Hon är Svenska Fåravelsförbundets första kvinnliga ordförande ››

Lammriksdagens föreläsningar

Här samlar vi föredrag och presentationer från 2018 års Lamriksdag.

elinstenbergPåverkar produktionssystemet kvaliteten på slaktkroppen och/eller köttet hos lamm?
av Elin Stenberg, Husdjurens miljö och hälsa, SLU Skara Avdelningen för produktionssystem

Stämmouttalande om rovdjursfrågan

rovdjur

Förbundsstämman den 18 maj 2018 har gjort ett Stämmouttalande om rovdjur som kommer att gå ut till politiker, myndigheter och media.

Budskapet är att fårnäringen har stora möjligheter att öka produktionen av svenskt lammkött om förutsättningar och möjligheter ges. Men samtidigt ser vi med stor oro på att de beslut som är tagna av Riksdag och Regering inte efterlevs, utan att enskilda tjänstemän tillåts genomdriva beslut som går på tvärs mot uppsatta politiska mål.

Vi vill med detta uttalande påminna om beslutet ”…att bibehålla gynnsam bevarandestatus enligt art- och habitatdirektivet, samtidigt som tamdjurshållning inte påtagligt försvåras och socioekonomisk hänsyn tas.” och att ”att vargens förekomst i län med fäbodbruk, intensiv fårskötsel eller skärgårdar i huvudsak ska begränsas till de områden där den gör minst skada”.

Stämmouttalande 2018 ››

2018: Årsstämma på Öland

Reporter på plats är Einar de Wit. Vi fyller på här med bilder allteftersom de droppar in.

Fotograf där annat ej anges är Einar de Wit

arrangörerna tackas
En härlig förbundsstämma är till ända. Många nya kunskaper och en massa trevliga kollegor. Arrangörerna i Södra Kalmar blir avtackade av vår nya ordförandr Gudrun. Nu stundar en god middag och imorgon finns möjlighet till ett antal intressanta studiebesök.

aJ Tunestål
Ni som inte är på årets lammriksdag missar verkligen något! Otroligt intressanta och inspiretande föredrag. Här Jonas Tunestål från KLS Ugglarps som målar upp en ljus framtid för det svenska lamm- och tack-köttet.

Gimrarna
Årets Lammriksdag är i full gång. Ett antal intressanta föreläsningar avlöser varandra. Vi har fått det nya analysverktyget Gårdsfacit presenterat för oss. Claudia Dillman berättade om förbundets omfattande arbete med att utveckla den svenska ullen och skinnen. Elin Stenberg från SLU berättade om ett projekt rörande köttkvalitet. Och just ju är det dags för de duktiga rådgivarna från Gimrarna att redovisa flera olika projekt för att förbättra resultaten för de svenska fårägarna. Efter lunchen fortsätter Lammriksdagen.

JennyKjell
Stor prisutdelning! Årets fårföretagare blev Kjell Nilsson och Jenny Andersson, Graute gård. Superentrepenörer som lyckats med något som ingen lyckats med förut, att leverera lammkött till Nobelmiddagen. Vi säger ett stort grattis! Foto Britta Wendelius

Najib
Det fanns så många kompetenta nominerade till priset “Årets lammföretagare” att förbundsstyrelsen beslutade att dela ut ett extra pris: “Årets uppstickare”. Det priset tilldelades Najib Retzai, en ung lammentrepenör från Västmanland. Stort grattis! Foto Britta Wendelius

Sven
Sven Fridell som nominerats av Jönköpings distrikt tilldelas diplom. Foto Britta Wendelius

Lexby
Liksom Bohusläns kandidater Leif och Kristina Gustavsson, Lexby Gård. Foto Britta Wendelius

Diplom kommer att skickas till de nominerade som inte var med på Stämman idag.

kung1
Vi fick finbesök! Självaste kungen invigde stämmomiddagen! Nu väntar vi på lammfilé från KLS Ugglarps och efterrätt med färsk rabarber.

nystyr2

Det nya gänget: Ulf, Maria, Claudia, Thomas, Gudrun, Elof och Anna O

Continue Reading →

Lammriksdagen 2017: presentationer

Vi vill rikta ett stort tack till Stämmans och Lammriksdagens alla föreläsare!

För alla som vill friska upp minnet finns här möjlighet att ladda hem många av presentationerna. Listan kommer att fyllas på efterhand.

Vinnande mindset i utmanande miljöer med Tina Thörner
Tinas presentation ››

Erfarenheter från inventering av rovdjursavvisande stängsel med Annica Forsberg Länsstyrelsen Värmland
Utvärdering av bidrag till rovdjursavvisande stängsel. Värmlands län 2001-2015 ››