Knarrhult2018
Far_gif
Siltbergs_banner2020_2
Annons_Fårpeng_120x180-TRYCK

Arga fårägare gav SVT svar på tal

I veckan publicerades ett reportage om ull i stället för påskfjädrar, som gjorde gällande att klippning av får skulle vara plågsamt stressande.

Under rubriken “Fjädervägran får kritik – ull lika dåligt” skrev SVT om kommuner som väljer bort påskfjädrar på grund av bristande djurskydd inom USA:s kalkonindustri. Som källa till klippningens påverkan på fåren hade man använt åsikter från föreningen djurens rätt. I texten skriver man att även jordbruksverket håller med om att fåren stressas vid klippning, men detta tillbakavisas av jordbruksverket.

Fårägaren Tom Heidelbach var en av de som reagerade starkt på SVTs text.
– Det är en sak om kvällsblaskorna skriver alternativ fakta utan källkontroll, men SVT är ju public service, det är våra skattepengar. Att använda en sådan förening som källa är konstigt, då borde det framgå vad de står för. SVT borde göra bättre research än så, säger Tom Heidelbach.

Hela artikeln
ATL: Arga fårägare gav SVT svar på tal ››

För kännedom så har även SFs styrelse varit i kontakt med Jordbruksverket och SVT Småland med anledning av det missvisande reportaget.