Wiromin2020_liten
Annons_Fårpeng_120x180-TRYCK
Far_gif

Rovdjursvaka 2020

Nu tycker vi att det är dags igen. Den 16 september 2020 kl 19–21 vakar vi tillsammans över våra får.

Vi vakar över våra egna djur
Ta gärna hjälp med vakandet från vänner och bekanta och gör det till en trevlig aktivitet. Parallellt med detta arrangeras pressträffar runt om i landet.

Vårt huvudbudskap är att svensk fårnäring har stor potential, att Sverige behöver en inhemsk matproduktion och att både den och biologisk mångfald hotas om vi inte kan bedriva fårskötsel på grund av en ohållbar rovdjurssituation. Vi kommer att belysa hur det är att leva i rovdjursland, och hur den press man upplever påverkar djurägarens vardag på kort och lång sikt.

Ingamay Lindgren Mossberga

Bilden är från Rovdjursvaka 2014 och tagen i Mossberga när det vakades över fåren medan solen sjönk. Foto Ingamay Lindgren.

Vad behöver förändras?

• Näringen har inte råd att stå för de kostnader som statens djur förorsakar, det måste vi alla i samhället bekosta. Vi tar ansvar för våra djur inne i hagen, och då får staten ta ansvar för sina djur utanför.
  • De regeringsbeslut som är tagna måste följas, även på tjänstemannanivå.
  • SF kräver full ersättning vid skada och förebyggande åtgärder.
  • Vi vill påminna om beslutet ”… att bibehålla gynnsam bevarandestatus enligt art- och habitatdirektivet, samtidigt som tamdjurshållning inte påtagligt försvåras och socioekonomisk hänsyn tas.” och att ”att vargens förekomst i län med fäbodbruk, intensiv fårskötsel eller skärgårdar i huvudsak ska begränsas till de områden där den gör minst skada”.
  • Skyddsjakt måste beviljas snabbt och i förhållande till hur stor skada som skett. Risken för kommande skador ska vägas in.
  • Sveriges djurägare ska bli trodda, respekterade och väl bemötta.

Rovdjursvaka på Facebook
För att öka gemenskapen bland oss som samtidigt vakar i hagarna, och för att ge en aning om hur många vi är, så har vi skapat ett event på SFs Facebooksida Rovdjursvaka 2020. Här är alla fårägare och de som sympatiserar med manifestationen välkomna att lägga in en bild och/eller en kort kommentar som ögonblicksbild från vaket i hagen.

Denna sida är inte avsedd för rovdjursdiskussion eller liknande utan enbart ett sätt att visa sitt deltagande i manifestationen. Alla inlägg stridande mot sidans regler kommer att raderas.

Väl mött i fårhagarna!

Informationsmaterial
Rovdjursvaka 2020 – talespunkter
Detta tycker SF om rovdjursförvaltningen
Stängsel till får – vad säger lagen och vad kostar det?
Om fårägares möjligheter att skydda sina djur från rovdjur
Jaktförordningens paragraf 28
Lamm i Sverige – kalla fakta om lammproduktionens möjligheter och svårigheter i A4-format
Fakta om svenska får och lamm
Råd vid mediakontakter
Viltskadecenters publikationer

Mer kommer …

Gudrun Haglund-Eriksson
gudrun@faravelsforbundet.com

Ulf Ekholm
ekholmulf@hotmail.com

Lotta wallberg OnsÑng Ljusdal

Lotta Wallberg med vapendragare vakar i Ljusdal 2014. Vi vakar för att få uppmärksamhet i rovdjursfrågan. Mys med fåren, och gärna också med familj/vänner/grannar/inbjudna, ingår i konceptet.