hgens webb
bildspel_Island3
bildspel_Island4

Köparnas marknad på baggauktion

Föreningen Baggauktion Mälardalen har hållit sin femte auktion sedan starten 2013, och den här gången hade man ett rekordstort antal utrop med 47 baggar och 21 tacklamm av raserna gotlandsfår och leicester.

Publiken i ridhuset vid Lena prästgård i Vattholma utanför Uppsala var också rekordstor, men köplusten var mindre. Ett tiotal baggar och fyra tacklamm blev osålda. Dyraste baggen gick för 32 000 kronor, och medelpriset för bagglammen blev 8 000 kronor. Många gick för utropspriset 4 500 kr. Köparna kunde göra fina fynd bland de djur som bjöds ut.

Eftersom det var femårsjubileum delades ett specialpris ut till den fårbesättning som deltagit med flest djur under auktionsåren. Det var en långväga gäst som fick ta emot det, Anna-Carin Sundqvist från Avan utanför Luleå. Under åren har hon bidragit med 21 baggar till Mälardalsauktionen.

Text och foto: Karin Wennås

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Gotlandsfårsföreningens pris till baggen med de bästa pälsegenskaperna gick till katalognummer 18 Gannarve från Marianne och Lars Nobell, Gammelgarn.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

”Publikens favorit” röstas varje år fram av auktionsbesökarna, och i år gick det till katalognummer 39 Granboda Atlas från Strängnäs. Uppfödare Inger Nilsson.

2017-10-09

Katalog baggauktion Mälardalen

Baggauktionen Mälardalen hålls på Lena Prästgård, Vattholma, lördagen den 7 okt. 2017.

Hämta katalog (pdf) ››

Djuren som säljs på Mälardalens baggauktion 7 oktober finns också publicerade i Elitlamm Avel & Produktion.

40 bagglamm av gotlandsfår, 5 leicesterbagglamm, 2 vuxna gotlandsbaggar och flera tacklammsgrupper.

Hälsodeklaration vid försäljning av livdjur

Det är allmänt känt att den största risken att föra in smitta i sin besättning är vid köp av livdjur. Fåravelsförbundet och Gård & Djurhälsan har därför tillsammans tagit fram en hälsodeklaration som kan användas vid inköp och försäljning av får.

I Hälsodeklarationen läggs vikt vid smittämnen som lätt sprids vid livdjurshandel. Är säljarbesättningen ansluten till kontrollprogram som Maedi-Visnakontrollen eller Klövkontrollen ska intyg från dessa bifogas Hälsodeklarationen.

Klicka här för att hämta hälsodeklarationen ››

Se också smittskydds- och karantänsrekommendationer ››

Djurägarförsäkran

För att så långt som möjligt förebygga att nya djur smittas med Fotröta så har Gård & Djurhälsan i sammarbete med SF och Lammproducenterna satt ihop ett informationsblad kombinerat med en djurägarförsäkran.

Denna försäkran skall fyllas i vid baggauktioner, annan försäljning av djur och vid riksbedömningar.

Klicka här för Djurägarförsäkran 2017

Katalog baggauktion Gotland 2017

Baggauktionen på Gotland hålls på Suderby gård i Sjonhem lördagen den 30 september.

Hämta katalog (pdf) ››

45 bagglamm av gotlandsfår, 10 äldre gotlandsbaggar samt 1 äldre leicesterbagge.

Papperskatalog kan beställas från eva.twengstrom@telia.com

Katalog baggauktion Jönköping 2017

Lördagen den 23 september 13:00 i Ridhuset Riddersberg, Tenhults Lantbruksgymnasium

Ladda hem katalogen (pdf):
Katalog del 1 | Katalog del 2Katalog del 3

Katalog på papper kan beställas från anders.rasberg@telia.com

Auktion Jönköping

Foto Einar de Wit

Dorset vinnarna på årets Linköpingsauktion

Nu har årets första baggauktion gått av stapeln. Och de flesta säljarna gick därifrån med glada miner, årets baggköpare hade verkligen spenderbyxorna på.

Om man ska döma av baggauktionen på Vretaskolan utanför Linköping så är det drag i fårbranschen. Många baggar som säljs här går till korsningsproduktionen och ska producera slaktlamm. Uppenbarligen var man motiverad att betala bra för att få den bagge man ville ha.

Bäst gick det för Dorsetbaggarna som såldes till ett medelpris på 12 800 kr, vilket är avsevärt över den nivå de brukar ligga på. Även Texel- och Suffolkbaggarna betalades bra. Finullsbaggar fanns det tyvärr inte så många av, men de som fanns höll en mycket god standard och såldes också för mycket pengar. Ingen bagge blev osåld.

En baggauktion är ju också mycket annat. Många utställare fanns på plats och många besökare gick hem med en kasse fylld av användbara prylar. Undertecknad fastnade för en lamm-automat med enkel men smart konstruktion som kunde föda upp 40 flasklamm till en måttlig kostnad. Håll utkik i Fårskötsel framöver, detta ska vi skriva om!

Flera nya fårraser har landat på svensk jord detta år. Tangara Farm visade de uppseendeväckande Border Leicester-fåren med sina karaktäristiska upprättstående öron. Detta är en ras som sägs fungera bra i korsningsproduktion. Richard van der Poel visade upp några väluppfostrade stålgrå får av rasen Blue Texel. Det är en variant av Texel som bland annat har en väldigt trevlig ull. (Läs mer i Fårskötsel nr 6 om våra nya fårraser.)

Ett stort tack till auktionskommitén som gjorde ett bra jobb.

Text och foto: Einar de Wit

Statistik

Texel 26 baggar  | m-pris 9 423 kr | Högsta pris 22 000 kr
Dorset 6 baggar | m-pris 12 800 kr | Högsta pris 19 000 kr
Suffolk 13 baggar | m-pris 9 615 kr | Högsta pris 18 000 kr
Dorper 1 bagge | Pris 10 000 kr
Finull 5 baggar | m-pris 7 100 kr | Högsta pris 9 000 kr

linkpng2017_1

Fullt drag på auktionen! Bra priser och härlig stämning.

linkpng2017_2

Familjen Möller tog som ofta hem spelet. Best in show, Lantmännens pris och dagens näst högsta pris gick till denna bagge. Claes Möller visar upp och pappa Torgil övervakar i bakgrunden.

linkpng2017_3

Dorset blev dagens vinnarras. Ett stort köpintresse gjorde att priserna slog all-time-high. Här visar Wasi upp ett fint djur från Norrby Gård.

linkpng2017_4

Kaj Sjunnessons hederspris gick till Carl Helander. På sitt rättframa sätt sade Kaj: Jag brukar kalla honom för BLUP-mannen men han kan ju faktiskt få fram riktigt fina djur i verkligheten också!

linkpng2017_5

Sötåsens Lantbruksgymnasium i Töreboda har en väldigt engagerad får-lärare vid namn Camilla Svensson. I Linköping hade Camilla med sig ett helt gäng taggade elever plus ett gäng hon-djur. Det gick så bra att de vann första pris på fredagens bedömningsutställning. Vi säger stort grattis och hoppas att vi få se er igen.

linkpng2017_6

Oposits atracts! Tomas Olsson och Lars Nobell verkar trivas bra tillsammans trots olika färg på fåren hemma i fårhuset! Lars köpte senare auktionens dyraste Suffolkbagge för 18 000 kr.

linkpng2017_7

Vi har fått flera nya fårraser i Sverige under året och flera av dem visades upp i Linköping. Här syns två Border Leicester med sina grandiosa öron. Oviex Sweden har tagit in rasen som embryon.

linkpng2017_8
Richard van der Poel visar upp två väluppfostrade baggar av rasen Blue Texel.  Det är en blå-grå variant av Texel som bland annat har en intressant ull. Även dessa har kommit hit som embryon.

2017-09-11

Katalog baggauktion i Linköping 2017

Ladda hem Linköpingsauktionens katalog här ››

Djuren finns också att se i Elitlamm Avel & Produktion.

Linkpng2016_4

Foto Einar de Wit

Baggauktion i Linköping 2017

Baggauktionen i Linköping är en träffpunkt för alla!

Det är tid att planera och lägga upp riktlinjer för kommande produktionsår med allt vad det innebär. I år kommer vi att studera slaktkroppen. En demonstration av olika djur med varierande klassning på slaktkroppar kommer att visas.

Det jobbas med en mängd olika raskombinationer på våra lammgårdar i Sverige. Vilken raskombination ger det bästa slaktutbytet?  Vi kommer att lyfta fram varför en kombination av olika raser är till fördel för produktionen.  Kom hit diskutera, mingla och skapa värdefulla nätverk! Att testa olika metoder är ett sätt att utvecklas som producent. På auktionen får du en bra vägledning hur du kan göra i din besättning.

Ni som känner er osäkra på detta och vill lära er mer,  kommer våra auktionsvärdar att ta väl hand om er och informera om aktiviteterna. Baggauktionen är till för alla som är intresserade av lammproduktion och vill lära sig mer om ämnet. Ni som bara vill göra en utflykt och är nyfikna på vad vi gör är självklart också hjärtligt välkomna.  Det är vi tillsammans som gör Linköpingsauktionen till årets höjdpunkt, baggauktionen för fram svensk lammproduktion och gör den marknadsledande. Djuren är kvalitetssäkrade med avseende på produktion och hälsa. Kvalitetslamm kräver kvalitetsbaggar!

Ta tillfället i akt och träffa branschfolk, kollegor, utländska kontakter, gör affärer och ha roligt på årets folkfest, baggauktionen i Linköping den 8-9 september på Vretaskolan!

Med förhoppning om en rolig och innehållsrik baggauktion i Linköping.

Varmt välkomna!
Karl-Henrik Grandin, baggauktionskommittén Lammproducenterna

Program fredagen 8 september

12-14  Installning och veterinärbesiktning av utställningsdjur
13.00  De flesta utställarna är på plats
14.30  Bedömning av utställningsdjur
17.00  Prisutdelning utställningsdjur
16–18  Installning och veterinärbesiktning av auktionsdjur
18.00  Middag serveras

Lördagen 9 September

07.45  Hallen öppnar
08–09  Installning och veterinärbesiktning av auktionsdjur
09.00  Auktions och utställningshallen  öppnar
09.30  Bedömning och visning av auktionsdjur
13.00  Prisutdelningar m.m. och visning av djur
14.00  Auktion

Servering öppen hela dagen.

Anmälan för middagen senast 5:e september till Karin Peterson, rastorp@rastorp2.se, 0470-945 34

Har du frågor angående auktionen kontakta:
Kalle Grandin, 070-697 40 40
Johnny Nederman. 070-633 33 80

Länkar till anmälningsblanketter för både utställning och auktion finns här ››

Besök oss på webben:
www.facebook.com/Linkopingsbaggauktion
www.lammproducenterna.se

Auktion Linköping

Rader av vackra djur till salu i Linköping. Lyft din produktion med hjälp av en ny kvalitetsbagge! Foto: Einar de Wit