Hunden Herden
bildspel_blommor3
bildspel_blommor4

Baggauktioner 2017

Datum för årets baggauktioner nedan. Mer information kommer när vi närmar oss.

Linköping: 9 september (kött)
Jönköping: 23 september (päls)
Gotland: 30 september (päls)
Uppsala: 7 oktober (päls)

Djurägarförsäkran

För att så långt som möjligt förebygga att nya djur smittas med Fotröta så har Gård & Djurhälsan i sammarbete med SF och Lammproducenterna satt ihop ett informationsblad kombinerat med en djurägarförsäkran.

Denna försäkran skall fyllas i vid baggauktioner, annan försäljning av djur och vid riksbedömningar.

Klicka här för Djurägarförsäkran 2017

Baggauktion i Sjonhem 2016

Text: Lotta Carsbo Niklasson, foto: Monica Nilsson
Allt kan hända med lamm! Är det inte parasiter, eller hosta så kan det vara misstankar om Orf som fick veterinärerna att porta ett stort antal baggar från flera besättningar vid årets insläpp.

Kaos hotade men baggauktionskommittén löste allt på ett föredömligt sätt! Först hölls auktion som vanligt, med baggar inne, sedan visades portade baggar i sina transporter och så hölls det auktion inne med katalogen som hjälp. Fungerade utmärkt!

gotland_1_2016

Det blev bra priser på baggauktionen i Suderbys ridhus på Gotland.

Diplom och pris delades ut:
Gotlandsfårsföreningens pris för bästa pälshår tilldelades bagge nr. 16061 katalognr. 10, från Lindholmens Gård, Helen och Benny Averpil.
Gotlands Slagteris pris för bästa kropp för dagen tilldelades bagge nr.16116, katalognr. 20, från Kärrbo Prästgård, Ulf Andersson.
Publikens pris tilldelades bagge nr. 16189, katalognr. 22, från Sindarve Lammgård.
Skinnriket Gotland har instiftat två nya pris, dels Årets resultatraket! – till den besättning som förbättrat riksbedömningsresultatet mest från föregående år. Årets pris gick till Anita och Rune Hägg på gården Siglajvs.
Dels ett vandringspris till årets bästa gotländska bagge efter resultat vid årets riksbedömning. Det tilldelades bagge nr. 16248, katalognr. 8, från Gannarve, Lars och Marianne Nobell.
Och det finaste av allt, Per-Axel Östmans hederspris för betydande insatser för Gotlandsfåret, tilldelades Eva Twengström, Sindarve Lammgård

gotland_2_2016

Bagge nr 35 från Skinnarve gård såldes för 27 000 kr.

Lite fakta

Från 6 fastlandsbesättningar och 14 gotländska såldes:
5 äldre baggar för i medelpris 22 200 kr.
Lägsta pris 10 000 kr, högsta pris 37 000 kr, (nr. 05060, katalognr. 1. från Skinnarve, Maria Ericson.)

44 bagglamm såldes för medelpris 14 136 kr.
Lägsta pris 5000 kr, högsta pris 41 000 kr. ( nr.16299, katalognr. 13, från Nors och Bäcks gårdar, Elof Nilsson och Maud Fyrenius. ”Blåton”).

Alla baggar blev sålda, så auktionisterna Björn Eriksson och Kjell Nilsson gjorde ett bra jobb!

Goa gubbar! Auktionisterna Björn Eriksson och Kjell Nilsson gjorde att det blev fart och fläkt på auktionen.

Text: Lotta Carsbo Niklasson, foto: Monica Nilsson, Rommunds fårgård

38 000 nytt rekord på auktion i Uppsala

Det blev nytt prisrekord på Baggauktion Mälardalens auktion i Uppsala i lördags. Dyraste baggen Kärrbo Örjan från Västerås såldes för 38 000 kronor. Han utsågs även till auktionens vackraste djur, och uppfödaren Margareta Källberg från Västerås kunde åka hem med ett diplom från rasföreningen Gotlandsfårsföreningen.

En annan snygging som många ville titta på, Hössjö Busis, hade rest ända från Umeå. Han hade så höga poäng på alla sina pälsegenskaper att bara en bagge tidigare i historien lyckats med samma bedrift. För det fick uppfödaren Mats Sundman Gotlandsfårsföreningens extra hedersomnämnande. Baggen såldes för 16 000 kronor.

Årets auktion var Baggauktion Mälardalens fjärde i ordningen. Alla har hållits i närheten av Uppsala. Flera av de baggar som såldes i år var avkommor till baggar som sålts på tidigare auktioner. Totalt såldes 29 baggar av raserna gotlandsfår och leicester  från hela landet på auktionen. Medelpriset för äldre baggar blev 10 000 kr och för ungbaggarna 12 000 kr. Dessutom gick fyra tacklammsgrupper med tre lamm i varje under klubban, medelpris 10 000 kr.

Text och foto: Karin Wennås

Kärrbo Örjan utsågs till auktionens vackraste djur. Honom ville många ha och budgivningen drog iväg.

Margareta Källberg, Kärrbo, Västerås, är en nestor inom svensk fåravel. Hennes bagglamm såldes för rekordsumman 38 000 kronor och utsågs dessutom till auktionens vackraste djur.

Hössjö Busis hade rekordhöga poäng på sina pälsegenskaper (lock, glans, pälshår och färg). Han kom från Umeå till Uppsala och såldes för 16 000 kr.

Yvonne och Anders Perselius från Brottby granskar en grupp tacklamm från Eric Andersgården i Heby. Stämmer katalogen med verkligheten?

Auktionskatalog Mälardalen

Läs 2016 års katalog här ››

Baggarna som säljs i Uppsala är också publicerade i Elitlamm (Djurregister > Andra djurlistor > Auktionsdjur).

Snabb auktion med höga priser

Årets baggauktion i Jönköping präglades av en hög prisbild och en stor variation bland de baggar som fanns att köpa. Här kommer lite preliminära siffror från auktionen.

Med auktionskatalogerna i högsta hugg undersöks baggarna noggrant innan auktionen.

Alla 55 baggar blev sålda vid första klubbslaget, ingen gick för minimipris.

• Lägsta pris för ungbagge 7 000 kr.
  • Lägsta pris för äldre bagge 6 000 kr.
  • Högsta pris för äldre bagge 7 000 kr.
  • Högsta pris ungbagge 40 000 kr.
  • Medelpris : 15 480 kr
  • 7 baggar gick för mellan 30-40 000 kr.

Välfyllt med publik i Riddersbergs ridhus, och även välfyllda plånböcker. Det kändes som att priserna låg på en hög nivå.

Auktion är fest, nerver och en förhoppning om en bättre framtid.

Årets prisvinnare

• Gotlandsfårföreningens pris för bästa pälshår: Katalognummer 1, Kärrbo Prästgård 16064
  • HKScans pris för bästa kropp: Katalognummer 10, Urbjörn 16025
  • Jönköpings Fåravelsförenings pris till Nils-Åke Fags minne för bästa dagsform: Katalognummer 21, Harby, 16051

Flera priser delades ut på auktionen. Här är det Scans pris till baggen med bästa kroppsformen som delas ut. Den baggen sponsrades dessuton av Scan med 2 500 kr, under förutsättning att slaktdjur efter baggen levereras till Scan under 2017.

Det är jättekul på baggauktion!

Text: Tina Blidberg, Einar De Wit, Anna Bergström
Foto: Einar de Wit

Auktionskatalog Gotland

Läs 2016 års katalog här ››

Baggarna som säljs i Sjonhem är också publicerade i Elitlamm (Djurregister > Andra djurlistor > Auktionsdjur).

Auktionsdjur Mälardalen

Baggarna som säljs i Mälardalen är nu publicerade i Elitlamm (Djurregister > Andra djurlistor > Auktionsdjur).

Historiskt höga priser på Linköpingsauktionen – men var fanns finullen?

Text & foto: Einar de Wit
Rent spontant kändes det som något färre besökare när vi vimlade runt innan auktionens start. Men det påverkade inte prisbilden, tvärtom hade många fårägare spenderbyxorna på. Medelpriset på alla sålda baggar blev det högsta någonsin och tre baggar såldes för över 30 000 kr.

Prisnivån på årets auktion var historiskt hög. Denna texelbagge från Annelie Carlsson såldes för 30 500 kr. Två Dorperbaggar såldes också i den prisklassen.

Medelpriset för alla sålda baggar blev 10 851 kr och är det högsta någonsin. En Oxforddownbagge blev osåld men för övrigt såldes alla baggar som var till salu. Ingen bagge gick heller till minimipris utan det budades friskt på alla djur. Så ska en riktigt lyckad auktion se ut! Det blev även en bra inspiration till nästa års auktion, det lönar sig att åka till auktionen med sina baggar.

Var fanns alla finullsbaggar?

Det stora frågetecknet i år blev finullen. Det fanns bara tre baggar till salu, alla från samma besättning. Hur kunde det bli så? Undertecknad frågade runt lite och svaret verkade helt enkelt bli olyckliga omständigheter. Det handla inte om någon trend utan bara på att ett antal olika besättningar av olika anledning inte medverkade på auktionen.

För andra gången i Linköpingsauktionens historia gick priset Best In Show till en finullsbagge. Ett vackert djur uppfött av Ulf Ekholm och Aina Sievert från Väse.

Eftersom finullsrasen är en mycket viktig del i den svenska lammproduktionen får vi hoppas att vi får se fler finullsbaggar till nästa års auktion. Kanske dags för auktionskommitén att jobba lite extra för att balansen ska återställas? I sammanhanget var det väldigt roligt att BIS-priset gick till en finullsbagge, som dessutom betalade sig väldigt bra när den såldes.

För övriga raser gick det bra. Medelpriset för texelbaggarna var det högsta någonsin. Även priserna på Suffolk och Dorset var höga. Men bäst gick det för Dorper. Lawrence och Mia Heatman har gjort ett stort jobb med att bredda avelsbasen i rasen med embryotransfer. Två av baggarna från de australiensiska embryona såldes på auktionen och intresset från de svenska fårägarna är på topp. Efter en hård strid såldes de för 30 000 kr respektive 33 000 kr. Det var värt en applåd!

Prisregn till Möllers

Under prisutdelningen blev det storslam till Möllers Texel. Texelföreningens hederspris, KLS vandringspris och den Danska Texelföreningens vandringspris gick till djur från Möllers i Laholm.

Kaj Sjunnessons vandringspris för en bagge med exceptionella slaktegenskaper gick till Annelie Carlsson från Götene. Annelie är en av de mest framgångsrika texelavlarna i landet men ska nu avveckla sin produktion. Kajs pris plus den dyraste texelbaggen på auktionen var inget dåligt sätt att avsluta en framgångsrik karriär på!

För övrigt var baggauktionen som vanligt ett bra tillfälle att träffa kollegor och olika företag som servar branschen. Flera nya företag visade upp sig och sina produkter. Detta är ett utmärkt tillfälle för fruktsamma kontakter att skapas.

Majoriteten av de baggar som säljs på Linköpingsauktionen kommer att användas till korsningsproduktion. Det hade auktionskommitén tagit fasta på. Ett gäng fräscha finull-dorsetkorsningstackor fanns på plats och vid några tillfällen under dagen höll Tomas Olsson och Kaj Sjunnesson föredrag om hur en effektiv korsningsproduktion kan se ut.

Auktionen i siffror

Finull
Antal: 3 | Medel: 6 933 kr | Högsta: 8 800 kr
Texel
Antal: 28 | Medel: 10 541 kr | Högsta: 30 500 kr
Dorset
Antal: 3 | Medel: 8 666 kr | Högsta: 11 000 kr
Suffolk
Antal: 8 | Medel: 9 100 kr | Högsta: 17 000 kr
Dorper
Antal: 2 | Medel: 31 500 kr | Högsta: 33 000 kr

Maten under baggauktionen blev lite av ”extra allt”. Grandins lamm tillsammans med företaget Familjens Deli från Uppsala bjöd på fantastiska lammburgare. De var gjorda på 100% lammkött och serverades i specialbakade bröd med surdeg och sirap. Till det romansallad, fetaostdressing och en helt underbar rödlöksmarmelad och rotfruktschips. Alternativt fanns en lammchoritzo med svalkande skaldjurssallad. Vi håller tummarna för en repris till nästa års auktion! Läs mer på www.familjensdeli.se.