VENO adv.ZW.59x126/2015.indd
bildspel_allalamm8
bildspel_allalamm9
bildspel_allalamm10

Hälsodeklaration vid försäljning av livdjur

Det är allmänt känt att den största risken att föra in smitta i sin besättning är vid köp av livdjur. Fåravelsförbundet och Gård & Djurhälsan har därför tillsammans tagit fram en hälsodeklaration som kan användas vid inköp och försäljning av får.

I Hälsodeklarationen läggs vikt vid smittämnen som lätt sprids vid livdjurshandel. Är säljarbesättningen ansluten till kontrollprogram som Maedi-Visnakontrollen eller Klövkontrollen ska intyg från dessa bifogas Hälsodeklarationen.

Klicka här för att hämta hälsodeklarationen ››

Se också smittskydds- och karantänsrekommendationer ››

Djurägarförsäkran

För att så långt som möjligt förebygga att nya djur smittas med Fotröta så har Gård & Djurhälsan i sammarbete med SF och Lammproducenterna satt ihop ett informationsblad kombinerat med en djurägarförsäkran.

Denna försäkran skall fyllas i vid baggauktioner, annan försäljning av djur och vid riksbedömningar.

Klicka här för Djurägarförsäkran 2017

Baggauktion i Linköping 2017

Baggauktionen i Linköping är en träffpunkt för alla!

Det är tid att planera och lägga upp riktlinjer för kommande produktionsår med allt vad det innebär. I år kommer vi att studera slaktkroppen. En demonstration av olika djur med varierande klassning på slaktkroppar kommer att visas.

Det jobbas med en mängd olika raskombinationer på våra lammgårdar i Sverige. Vilken raskombination ger det bästa slaktutbytet?  Vi kommer att lyfta fram varför en kombination av olika raser är till fördel för produktionen.  Kom hit diskutera, mingla och skapa värdefulla nätverk! Att testa olika metoder är ett sätt att utvecklas som producent. På auktionen får du en bra vägledning hur du kan göra i din besättning.

Ni som känner er osäkra på detta och vill lära er mer,  kommer våra auktionsvärdar att ta väl hand om er och informera om aktiviteterna. Baggauktionen är till för alla som är intresserade av lammproduktion och vill lära sig mer om ämnet. Ni som bara vill göra en utflykt och är nyfikna på vad vi gör är självklart också hjärtligt välkomna.  Det är vi tillsammans som gör Linköpingsauktionen till årets höjdpunkt, baggauktionen för fram svensk lammproduktion och gör den marknadsledande. Djuren är kvalitetssäkrade med avseende på produktion och hälsa. Kvalitetslamm kräver kvalitetsbaggar!

Ta tillfället i akt och träffa branschfolk, kollegor, utländska kontakter, gör affärer och ha roligt på årets folkfest, baggauktionen i Linköping den 8-9 september på Vretaskolan!

Med förhoppning om en rolig och innehållsrik baggauktion i Linköping.

Varmt välkomna!
Karl-Henrik Grandin, baggauktionskommittén Lammproducenterna

Program fredagen 8 september

12-14  Installning och veterinärbesiktning av utställningsdjur
13.00  De flesta utställarna är på plats
14.30  Bedömning av utställningsdjur
17.00  Prisutdelning utställningsdjur
16–18  Installning och veterinärbesiktning av auktionsdjur
18.00  Middag serveras

Lördagen 9 September

07.45  Hallen öppnar
08–09  Installning och veterinärbesiktning av auktionsdjur
09.00  Auktions och utställningshallen  öppnar
09.30  Bedömning och visning av auktionsdjur
13.00  Prisutdelningar m.m. och visning av djur
14.00  Auktion

Servering öppen hela dagen.

Anmälan för middagen senast 5:e september till Karin Peterson, rastorp@rastorp2.se, 0470-945 34

Har du frågor angående auktionen kontakta:
Kalle Grandin, 070-697 40 40
Johnny Nederman. 070-633 33 80

Länkar till anmälningsblanketter för både utställning och auktion finns här ››

Besök oss på webben:
www.facebook.com/Linkopingsbaggauktion
www.lammproducenterna.se

Auktion Linköping

Rader av vackra djur till salu i Linköping. Lyft din produktion med hjälp av en ny kvalitetsbagge! Foto: Einar de Wit

Baggauktion – en lärorik upplevelse för alla

Man behöver inte handla för att gå på baggauktion. Alla är välkomna! Vill du lära dig mer om får, pälskvalitet och avel så är pälsbaggauktionerna rikliga brunnar av kunskap samlad på en begränsad yta; ungefär som Mimers brunn i asatron.

Kom och känn på pälskvalitet och jämför de olika baggarnas exteriörer. Haffa någon av de som bär röda västar som är medlemmar av baggauktionskommittén för att kanske få svar på frågorna.

Lamningen, fårårets startblock, är lämnade bakom oss och med långa, vägvinnande steg rör vi oss fram genom den spännande fåravelssäsongen. Betena växlas och lammen växer. En härlig tid  där vi våndas över riskerna och övermäktigas av resultat och känslor. Vägningarna har gett oss en fingervisning om  hur de första stapplande stegen har gått för de små. Alla de skuttande, buffande små lammen har blivit mera krävande i sitt sökande efter uppmärksamhet. Förhoppningsvis har det också kommit ordentligt med regn som gör att det finns gräs på betet och att ladorna är fulla med grovfoder inför den mörka säsongen. Continue Reading →

Baggauktion i Jönköping 2017

I Ridhuset Riddersberg, Tenhults Lantbruksgymnasium
Lördagen den 23 september 13:00

Auktionen omfattar i första hand bagglamm av Gotlandsfår, men är även öppen för Leicester. Äldre, riksbedömda baggar födda tidigast 2012, med bra avelsvärden är också välkomna.

Deltagande besättningar ska vara fria från smittsamma sjukdomar, friförklarade från Maedi-Visna (M-3 status) samt vara fotrötecertifierade (ha F-status).

Anmälningsblankett laddas hem här ››

Fullständigt ifyllt härstamningsbevis, med aktuella avelsvärden, utskrivet från Elitlamm, riksbedömningsprotokoll i original, samt till varje bagge: intyg MV-fri besättning, intyg F-status – klövröta, djurägarförsäkran angående frihet från klövröta samt Gård & Djurhälsans hälsodeklaration vid livdjursförsäljning ska bifogas anmälan som ska ha inkommit senast torsdag den 7 september.

Anmälan sänds till:
Birgitta Cederberg, Uddeberg, Broddetorp521 98 Broddetorp.

Katalog kan beställas från anders.rasberg@telia.com

Ytterligare upplysningar lämnas av:
Stefan Josefsson 0474-610 26, 0705-33 53 21
Birgitta Cederberg 0500-49 12 37

Preliminärt tidsprogram baggauktionen

Visning av djuren från kl. 09:00
Kaffe serveras från kl. 10:00
Lunch serveras kl. 11:30-13:00
Auktionen börjar kl. 13:00

Säljare och köpare hälsas varmt välkomna till en trevlig och spännande auktion!
Auktionskommittén för baggauktionen i Jönköping 2017

Auktion Jönköping
Trångt och gemytligt i Riddersbergs ridhus. Foto: Einar de Wit

Baggauktion på Gotland 2017

Baggauktionen på Gotland hålls på Suderby gård i Sjonhem lördagen den 30 september.

Vi välkomnar riksbedömda bagglamm av alla raser, tacklamm i grupper om 3-5 djur samt äldre riksbedömda baggar födda tidigast 2012. Deltagande besättningar ska vara fria från smittsamma sjukdomar, hälsodeklarerade, fotrötecertifierade (F-status) samt friförklarade från Maedi-Visna (M-3 status).

Kom ihåg att ta träckprover enligt fårhälsovårdens rekommendationer. Köparna kan efterfråga resultatet av analysen.

För att få aktuella avelsvärden på baggarna till auktionen är sista dag för registrering av mönstringsuppgifter i Elitlamm den 25 augusti. Avelsvärdena beräknas då vara tillgängliga i Elitlamm innan sista anmälningsdatum. Anmäl om möjligt djuren med härstamningsbevis där de nya avelsvärdena finns med.

Anmälningsblankett laddas hem här ››

Vid anmälan bifogas fullständigt ifyllda härstamningsbevis, utskrivna från Elitlamm, riksbedömningsprotokoll i original, hälsodeklaration samt till varje bagge: kopia av friförklaringsintyg gällande M-3 status och intyg om F-status inklusive djurägarförsäkran.

Anmälan sänds till:
Maria Ericson
Levide Skinnarve 205
623 53 Hemse

Anmälan ska ha inkommit senast 15 september.

Katalog kan kostnadsfritt beställas från Eva Twengström helst via sms eller mail, se nedan.

Ytterligare upplysningar lämnas av:
Eva Twengström 0708-49 02 45 eller eva.twengstrom@telia.com
Maria Ericson 0737-19 37 35 eller skinnarve@telia.com

Preliminärt tidsprogram

Installning och vet. besiktning 08.00-09.00
Visning av djuren från 09.00
Lunch från 11.30
Prisutdelning 12.30
Auktionen börjar 12.45

Kaffeservering under hela dagen, lotterier, publikens favorit mm. Utställare finns på plats och visar det mesta och bästa för fårägare.

Auktionister är som vanligt Kjell Nilsson och Björn Eriksson!

Varmt välkomna till Gotland hälsar auktionskommittén i Gotlands fåravelsförening

Auktion Gotland

Foto: Monica Nilsson

Välkomna till baggauktion Mälardalen – femårsjubileum!

Vi inbjuder till vår femte baggauktion i Uppsalaområdet. Samma plats som i fjol dvs Lena Prästgård, Vattholma, lördagen den 7 okt. 2017.

Alla intresserade fårmänniskor och andra nyfikna är välkomna! Hoppas att ni får en lika givande och trevlig dag som i fjol . Välkomna med anmälan till årets baggauktion, oavsett var ni bor i Sverige.  En baggauktion är ett mycket lämpligt tillfälle att inköpa nya och varudeklarerade baggar.  Enkelt sätt att skaffa nya blodslinjer av både baggar o tackor.

Spika: Lördagen den 7 oktober 2017 vid Lena Prästgård, Vattholma!

Liksom i fjol välkomnas: Bagglamm, äldre baggar födda tidigast 2013 samt tacklammsgrupper om 3 st av raserna: Gotlandsfår, Leicester och Lantraserna (finull, rya, allmoge).

Alla baggar ska vara riksbedömda och ha goda avelsvärden samt lägsta vikt 35 kg vid riksbedömningen.

Deltagande besättningar ska vara fria från smittsamma sjukdomar, friförklarade från Maedi-Visna,  dvs. ha M3-status  samt vara fotrötecertifierade,  dvs ha F-status. Lägsta utropspris är satt till 4.500 kr för bagge/bagglamm och 7.000 kr för tacklammsgrupp om 3 st. för raserna Gotlandsfår och Leicester. Lägsta utropspris för raserna Finull och Allmogefår är satt till 4.000:- resp. 6.000:-

Jubileumserbjudande: Vi bjuder på avgiften för ev. osålt djur ( 8% av minipriset) av raserna Leicester, Finull och Allmoge.

Anmälningsblankett + Djurägarförsäkran + Hälsodeklaration finns här ››
Kan även beställas från torslunda@live.se samt från barbro.i.nord@gmail.com.

Till anmälan bifogas:

• Fullständigt ifyllt härstamningsbevis utskrivet från Elitlamm. OBS! Komplettera ”för hand” med t.ex. besättningsnamn där det saknas. OBS!
  • Riksbedömningsprotokoll i original.
  • Intyg om MV-fri  besättning.  Kolla datum ! Ett exemplar per anmält djur/utrop.
  • Intyg F-status (fotrötecertifiering). Kolla datum !  Ett exemplar per anmält djur/utrop.
  • Djurägarförsäkring angående frihet från fotröta. Ett exemplar per anmält djur/utrop.
  • Hälsodeklaration.

Anmälan sändes till: Tommy Trägårdh, Torslunda Östergård 1, 761 91 Norrtälje. Anmälan ska ha inkommit  senast tisdag 12 september,  mail: torslunda@live.se.  Tel. 0739-700888

Katalog kan gratis beställas från: Barbro Nord, barbro.i.nord@gmail.com, 0155-261030, 0706-261030.
Eller Britt-Marie Ellis Nygren, mail: britt-marie.nygren@lfs.se, 0702-056750

Ytterligare upplysningar lämnas av: Barbro Nord

Välkommen in med din anmälan!

8.00–09.30 Installning
— Kaffeservering under hela dagen —
11.30–13.00 Lunch serveras (Lokalproducerad lammkorv och potatisgratäng)
13.15 Auktionen startar (Auktionist är Kjell Nilsson, Graute gård, Gotland)

Dessutom intressanta utställare, lotteriförsäljning, utse publikens favorit samt ett extra jubileumspris kommer utdelas.

Än en gång varmt VÄLKOMNA till vår jubileumsbaggauktion på Lena Prästgård.
Hälsar baggauktionsstyrelsen för ”Baggauktion Mälardalen”

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Med auktionskatalogen i högsta hugg besiktigas baggarna. Baggauktion är spännande och intressant. Foto: Karin Wennås

Baggauktioner 2017

Datum för årets baggauktioner nedan. Mer information kommer när vi närmar oss.

Linköping: 9 september (kött)
Jönköping: 23 september (päls)
Gotland: 30 september (päls)
Uppsala: 7 oktober (päls)

Baggauktion i Sjonhem 2016

Text: Lotta Carsbo Niklasson, foto: Monica Nilsson
Allt kan hända med lamm! Är det inte parasiter, eller hosta så kan det vara misstankar om Orf som fick veterinärerna att porta ett stort antal baggar från flera besättningar vid årets insläpp.

Kaos hotade men baggauktionskommittén löste allt på ett föredömligt sätt! Först hölls auktion som vanligt, med baggar inne, sedan visades portade baggar i sina transporter och så hölls det auktion inne med katalogen som hjälp. Fungerade utmärkt!

gotland_1_2016

Det blev bra priser på baggauktionen i Suderbys ridhus på Gotland.

Diplom och pris delades ut:
Gotlandsfårsföreningens pris för bästa pälshår tilldelades bagge nr. 16061 katalognr. 10, från Lindholmens Gård, Helen och Benny Averpil.
Gotlands Slagteris pris för bästa kropp för dagen tilldelades bagge nr.16116, katalognr. 20, från Kärrbo Prästgård, Ulf Andersson.
Publikens pris tilldelades bagge nr. 16189, katalognr. 22, från Sindarve Lammgård.
Skinnriket Gotland har instiftat två nya pris, dels Årets resultatraket! – till den besättning som förbättrat riksbedömningsresultatet mest från föregående år. Årets pris gick till Anita och Rune Hägg på gården Siglajvs.
Dels ett vandringspris till årets bästa gotländska bagge efter resultat vid årets riksbedömning. Det tilldelades bagge nr. 16248, katalognr. 8, från Gannarve, Lars och Marianne Nobell.
Och det finaste av allt, Per-Axel Östmans hederspris för betydande insatser för Gotlandsfåret, tilldelades Eva Twengström, Sindarve Lammgård

gotland_2_2016

Bagge nr 35 från Skinnarve gård såldes för 27 000 kr.

Lite fakta

Från 6 fastlandsbesättningar och 14 gotländska såldes:
5 äldre baggar för i medelpris 22 200 kr.
Lägsta pris 10 000 kr, högsta pris 37 000 kr, (nr. 05060, katalognr. 1. från Skinnarve, Maria Ericson.)

44 bagglamm såldes för medelpris 14 136 kr.
Lägsta pris 5000 kr, högsta pris 41 000 kr. ( nr.16299, katalognr. 13, från Nors och Bäcks gårdar, Elof Nilsson och Maud Fyrenius. ”Blåton”).

Alla baggar blev sålda, så auktionisterna Björn Eriksson och Kjell Nilsson gjorde ett bra jobb!

Goa gubbar! Auktionisterna Björn Eriksson och Kjell Nilsson gjorde att det blev fart och fläkt på auktionen.

Text: Lotta Carsbo Niklasson, foto: Monica Nilsson, Rommunds fårgård