Far_gif
bildspel_FoF2
bildspel_FoF3

Baggauktioner 2020

Linköping: Lördagen 12 september (tyngre raser och finull) Arrangör Lammproducenternas hemsida ››
Jönköping/Tenhult: Lördagen 19 september (Gotlandsfår, Leicester) Auktionens FB-sida ››
Mälardalen: Onsdagen den 23 september, digital auktion (Gotlandsfår, Leicester, finull, rya och allmoge)
Auktionens FB-sida ››
Gotland: Lördagen 26 september (alla raser)

Mer information kommer.

Gotlands Fåravelsförening arrangerar baggauktion lördag 26 september 2020

Auktionen kommer att anpassas till smittläget för Covid-19. Vi kommer att ge ut en auktionskatalog som vanligt och räknar med att ha baggarna tillgängliga för intresserade köpare i ridhuset i Sjonhem, under kontrollerade former.

Baggarna kommer också att finnas på Boskapstorget med bilder och dokument. Auktionsbaggarna finns dessutom i Elitlamm där man kan kontrollera släktskap mellan auktionsdjur och egna djur. Budgivningen kommer att ske digitalt och kan påbörjas innan auktionsdagen. Auktionsavslut blir på eftermiddagen den 26 september enligt katalognummerordning och med 5 minuter mellan sluttid för varje bagge.  Gå gärna inpå boskapstorget.se och anmäl dig som köpare redan nu.

Inköpta baggar hämtas direkt efter auktionen i Sjonhem och betalas på plats om inget annat överenskommits med säljaren.

Det blir ingen matservering och inga utställare i lokalen i Sjonhem. Information till säljare och köpare kommer att uppdateras vartefter på www.faravelsforbundet.se och www.silverlock.se.

Anmälan
Vi välkomnar anmälningar av riksbedömda bagglamm av alla raser och äldre riksbedömda baggar födda tidigast 2015. Deltagande besättningar ska vara fria från smittsamma sjukdomar, hälsodeklarerade, fotrötecertifierade (F-status), friförklarade från Maedi-Visna (M-3 status) samt intyga att problem med resistent Haemonchus ej förekommit eller misstänks.

Kom ihåg att ta träckprover enligt fårhälsovårdens rekommendationer. Vi uppmanar köpare att ta del av hälsodeklaration samt resultat av träckprovsanalyser.

Anmäl djuren med härstamningsbevis där de nya avelsvärdena finns med. Tänk på att skriva ut nya härstamningsbevis för äldre baggar. Maila in bilder på anmälda baggar enligt instruktion på anmälningsblanketten. Budgivningen blir digital och baggarna kommer att marknadsföras även på Boskapstorget för att hjälpa köpare som väljer att inte vara på plats.

Anmälningsblankett komer att kunna hämtas på SFs resp Gotlandsfårföreningens hemsidor. Vid anmälan bifogas fullständigt ifyllda härstamningsbevis, riksbedömningsprotokoll i original, hälsodeklaration samt till varje bagge: kopia av friförklaringsintyg gällande M-3 status och intyg om F-status inklusive Djurägarförsäkran 2020 för Baggauktion Gotland.

Anmälan sänds till:
Maria Ericson
Levide Skinnarve 205
623 53 Hemse

Bilder mailas till: eva.twengstrom@gmail.com

Anmälan ska ha inkommit senast torsdag 10 september.

Ytterligare upplysningar lämnas av:
Eva Twengström 0708-49 02 45 eller eva.twengstrom@gmail.com (även katalogbeställning)
Maria Ericson 0737-19 37 35 eller skinnarve@telia.com

Varmt välkomna
Gotlands fåravelsförening

Dispens för Finullsbaggar till Linköpingsauktionen 2020

Finullsbaggar kommer detta år att kunna anmälas till auktionen i Linköping även om de inte är riksbedömda.

Detta då en av av tre möjliga riksbedömningar för Finull som ska anmälas till Linköping ställts in på grund av corona, men också för att ta höjd för att ytterligare förändringar i riksbedömningsplanen kan bli aktuella.

Ej riksbedömda baggar som anmäls till auktionen i Linköping ska vara ull- och kroppsmönstrade på gårdsnivå, samt ha avelsvärden.

Finull har sedan tidigare beviljats förlängd anmälningstid till auktionen i Linköping för att möjliggöra riksbedömning. Riksbedlömningarna i Bohuslän den 21/8 respektive Jönköping 23/8 är två möjligheter för riksbedömning av baggar som ska anmälas till Linköping.

Alla anmälningar för finullsbaggar skickas till Ulf Ekholm, ekholmulf@hotmail.com, senast den 23/8 2020.

Riksbedömning päls- och ull 2020 ››

raser_finull2

Rekommendationer angående fotröta och CODD vid försäljning av livdjur, riksbedömning och baggauktioner

Ett dokument att ladda ner för att intyga att djuren har friska klövar vid försäljning, riksbedömning och baggauktioner.

Rekommendationerna och djurägarförsökran har uppdaterats 2020.

Rekommendationer och djurägarförsäkran 2020 ››

Bakom rekommendationerna står Svenska Fåravelsförbundet, Lammproducenterna och Gård & Djurhälsan.

Köp inte sjukdomar, parasiter och problem

Djurägarförsäkran är bara ett av flera dokument man bör begära vid livdjursköp, se även Kom-ihåg-lista vid förflyttning av får

Uppdaterad: Baggauktion på Gotland 2019

Elof rapporterar från från baggauktionen på öjn.

Glad uppsluppen stämning och många som bläddrade i katalogen och i baggarnas päls. Flera företag på plats som sålde lammförnödenheter och lotterier med fina vinster sponsrade av företag runt gotländsk lammnäring. Restaurang Slagteriet serverade köttlunch.

4 baggar hade utgått, totalt styva 50 utrop. Alla baggar såldes.

Medelpriser

• Äldre baggar 12 125 kr
  • Ungbaggar 15 255 kr
  • Högsta pris 33 000 kr för katalognummer 25 från Lindholmen

Utmärkelser

• Publikens favorit: Gannarve katalognummer 12
  • Gotlandsfårsföreningens hederspris för bästa lock och pälshår: Gannarve katalognummer 12
  • Gotlands Slagteris pris för bästa slaktkropp, Rommunds Glenn katalognummer 13
  • Skinnrikets vandringspris till högsta bedömda gotlandsbagge gick till Russhage Gård

20190928_130651_resized
Fullsatt på läktarna och till och med vid matborden under årets auktion i Sjonhem.

20190928_114401_resized

Katalognummer 15 och 16 är kullsyskon. Ägaren Enge fårgård får vara nöjd med tackans produktion. Två auktionsbaggar på nära 60 kg styck som tillsammans inbringade 40 000 kr.

Fler bilder kommer i fredagens veckobrev.

Text och foto Elof Nilsson

Mer från baggauktion Mälardalen

Alla djur blev sålda vid Baggauktion Mälardalens livdjursauktion i ridhuset på Lena prästgård i Vattholma på onsdagen. Dyraste bagge blev en ettårig pälsbagge från närbelägna Kambo gård, Björklinge, Uppsala, som gick för 13 000 kronor. Bäst betalda ungbaggar kom från Kasamark, Umeå, och Berglocks Fårgård i Forsa, Hälsingland, och ropades in för 12 500 kr.

Text Karin Wennås

Totalt såldes 6 äldre baggar och 19 ungbaggar av raserna Gotlandsfår, samt en Leicesterungbagge, som betalades med 10 000 kr. Även en grupp om tre tacklamm av rasen Leicester såldes för 7 000 kronor.

Medelpriset för baggarna blev 6 870 kr. Många såldes för utropspriset 4 500 kr, och det var alltså ett gyllene tillfälle för besökarna att förnya sina besättningar till ett lågt pris.

Alla baggar som anmäls till auktionen granskas av en uttagningskommitté, och det är bara de med de bästa egenskaperna som får komma med. De säljande besättningarna är dessutom anslutna till de smittskyddsprogram som finns, så risken för att få in smitta av något slag i sin besättning är mycket låg om man köper bagge via en auktion.

Årets auktion i Uppsala hade totalt 27 utrop, vilket är färre än tidigare år, och besökarantalet var också något lägre än det brukar vara. Möjligen en effekt av fjolårets torka, som tvingade många fårbesättningar att minska på antalet tackor och därmed minskar behovet av nya baggar, samtidigt som ekonomin naturligtvis blir sämre när man inte har lika många lamm att skicka till slakt i höst som man brukar ha.

Auktionisten Kjell Nilsson från Graute gård på Gotland höll ändå tempot och budgivningen uppe under hela auktionen, och lyckades med bedriften att få alla djur sålda, för första gången under Baggauktion Mälardalens åttaåriga historia.

Baggauktion i Mälardalen 2019 i siffror

Britta som representerade SF på baggauktionen i Mälardalen den 25 september 2019 levererar kortrapport:

• 26 baggar och en tackgrupp om tre ungtackor auktionerades ut. En bagge var struken.
  • Tackgruppen gick för 7 000 kr och snittpriset på baggarna blev strax under 6 900 kr.
  • 9 baggar såldes för utropspriset 4 500 kr.
  • Högsta utropspris blev det för katalognummer 1, SE46446-18196 äldre bagge Kambo som såldes för 13 000.
  • Näst högsta utropspris katalognummer 9 och 19, SE5135-19024 Kasamark respektive SE2493-19057 Berglock, både sålda för 12500.
  • Publikens Favorit gick till katalognummer 28, SE78550-19012 Avan.
  • Gotlandsfårsföreningens hederspris gick till katalognummer 9, SE5135-19024 Kasamark
  • Scans pris till bästa slaktkropp gick till katalognummer 25, SE49181-19018 Kärrbo Prästgård

Text och bild Britta Wendelius Malardalen2019

Fler bilder kommer i morgondagens veckobrev.

Uppdaterad: Summering av Jönköpingsauktionen 2019

Aj aj genomsnittspriserna som uppgavs igår var högre än de verkliga på grund av ett räknefel. Vi ber om ursäkt! Siffrorna är nu uppdaterade.

Nyss hemkommen från lördagens auktion i Jönköping summerar Maria:

• Totalt var det 46 utrop (en anmäld uteblev pga skada). Veterinärerna hade inga anmärkningar och kunde släppa in alla baggarna.
  • 8 baggar blev osålda
  • Genomsnittspriset per såld bagge blev 13 526 kr (genomsnittspris alla utrop blev 11 174 kr)
  • 6 st baggar såldes till utropspris, som var satt till 5 000 kr
  • Högsta pris var 36 000 kr för katalognummer 6, 19031 från Benny och Helen Averpil, Lindholmen Gård, Vallda
  • Gotlandsfårsföreningens pris för bästa pälshår gick till katalognummer 4, 16164 från Evert Johansson, Jonsryd
  • HKScans pris för bästa kropp gick till katalognummer 5, 19006 från Jenny Andersson, Hult, Tranås
  • Jönköpings fåravelsförenings pris för bästa utseende/dagsform gick till katalognummer 43, 19026 från Evert Johansson, Jonsryd

Text Maria Edman

Baggauktioner 2019

Linköping: Lördagen 14 september (tyngre raser och finull)
Kulla Gård: Lördag 21 september (Dorper)
Jönköping/Tenhult: Lördagen den 21 september (Gotlandsfår Leicester)
Mälardalen: Onsdagen den 25 september, Auktion för (Gotlandsfår, Leicester, finull, rya och allmoge)
Gotland: Lördag 28 september (Gotlandsfår Leicester)

För mer information klicka på länkarna. Anmälningsblanketter kommer att kunna hämtas via länkarna när vi närmar oss.