Knarrhult2018
bildspel_hlamm5
bildspel_hlamm4

Uppdaterad: Baggauktion på Gotland 2019

Elof rapporterar från från baggauktionen på öjn.

Glad uppsluppen stämning och många som bläddrade i katalogen och i baggarnas päls. Flera företag på plats som sålde lammförnödenheter och lotterier med fina vinster sponsrade av företag runt gotländsk lammnäring. Restaurang Slagteriet serverade köttlunch.

4 baggar hade utgått, totalt styva 50 utrop. Alla baggar såldes.

Medelpriser

• Äldre baggar 12 125 kr
  • Ungbaggar 15 255 kr
  • Högsta pris 33 000 kr för katalognummer 25 från Lindholmen

Utmärkelser

• Publikens favorit: Gannarve katalognummer 12
  • Gotlandsfårsföreningens hederspris för bästa lock och pälshår: Gannarve katalognummer 12
  • Gotlands Slagteris pris för bästa slaktkropp, Rommunds Glenn katalognummer 13
  • Skinnrikets vandringspris till högsta bedömda gotlandsbagge gick till Russhage Gård

20190928_130651_resized
Fullsatt på läktarna och till och med vid matborden under årets auktion i Sjonhem.

20190928_114401_resized

Katalognummer 15 och 16 är kullsyskon. Ägaren Enge fårgård får vara nöjd med tackans produktion. Två auktionsbaggar på nära 60 kg styck som tillsammans inbringade 40 000 kr.

Fler bilder kommer i fredagens veckobrev.

Text och foto Elof Nilsson

Mer från baggauktion Mälardalen

Alla djur blev sålda vid Baggauktion Mälardalens livdjursauktion i ridhuset på Lena prästgård i Vattholma på onsdagen. Dyraste bagge blev en ettårig pälsbagge från närbelägna Kambo gård, Björklinge, Uppsala, som gick för 13 000 kronor. Bäst betalda ungbaggar kom från Kasamark, Umeå, och Berglocks Fårgård i Forsa, Hälsingland, och ropades in för 12 500 kr.

Text Karin Wennås

Totalt såldes 6 äldre baggar och 19 ungbaggar av raserna Gotlandsfår, samt en Leicesterungbagge, som betalades med 10 000 kr. Även en grupp om tre tacklamm av rasen Leicester såldes för 7 000 kronor.

Medelpriset för baggarna blev 6 870 kr. Många såldes för utropspriset 4 500 kr, och det var alltså ett gyllene tillfälle för besökarna att förnya sina besättningar till ett lågt pris.

Alla baggar som anmäls till auktionen granskas av en uttagningskommitté, och det är bara de med de bästa egenskaperna som får komma med. De säljande besättningarna är dessutom anslutna till de smittskyddsprogram som finns, så risken för att få in smitta av något slag i sin besättning är mycket låg om man köper bagge via en auktion.

Årets auktion i Uppsala hade totalt 27 utrop, vilket är färre än tidigare år, och besökarantalet var också något lägre än det brukar vara. Möjligen en effekt av fjolårets torka, som tvingade många fårbesättningar att minska på antalet tackor och därmed minskar behovet av nya baggar, samtidigt som ekonomin naturligtvis blir sämre när man inte har lika många lamm att skicka till slakt i höst som man brukar ha.

Auktionisten Kjell Nilsson från Graute gård på Gotland höll ändå tempot och budgivningen uppe under hela auktionen, och lyckades med bedriften att få alla djur sålda, för första gången under Baggauktion Mälardalens åttaåriga historia.

Baggauktion i Mälardalen 2019 i siffror

Britta som representerade SF på baggauktionen i Mälardalen den 25 september 2019 levererar kortrapport:

• 26 baggar och en tackgrupp om tre ungtackor auktionerades ut. En bagge var struken.
  • Tackgruppen gick för 7 000 kr och snittpriset på baggarna blev strax under 6 900 kr.
  • 9 baggar såldes för utropspriset 4 500 kr.
  • Högsta utropspris blev det för katalognummer 1, SE46446-18196 äldre bagge Kambo som såldes för 13 000.
  • Näst högsta utropspris katalognummer 9 och 19, SE5135-19024 Kasamark respektive SE2493-19057 Berglock, både sålda för 12500.
  • Publikens Favorit gick till katalognummer 28, SE78550-19012 Avan.
  • Gotlandsfårsföreningens hederspris gick till katalognummer 9, SE5135-19024 Kasamark
  • Scans pris till bästa slaktkropp gick till katalognummer 25, SE49181-19018 Kärrbo Prästgård

Text och bild Britta Wendelius Malardalen2019

Fler bilder kommer i morgondagens veckobrev.

Uppdaterad: Summering av Jönköpingsauktionen 2019

Aj aj genomsnittspriserna som uppgavs igår var högre än de verkliga på grund av ett räknefel. Vi ber om ursäkt! Siffrorna är nu uppdaterade.

Nyss hemkommen från lördagens auktion i Jönköping summerar Maria:

• Totalt var det 46 utrop (en anmäld uteblev pga skada). Veterinärerna hade inga anmärkningar och kunde släppa in alla baggarna.
  • 8 baggar blev osålda
  • Genomsnittspriset per såld bagge blev 13 526 kr (genomsnittspris alla utrop blev 11 174 kr)
  • 6 st baggar såldes till utropspris, som var satt till 5 000 kr
  • Högsta pris var 36 000 kr för katalognummer 6, 19031 från Benny och Helen Averpil, Lindholmen Gård, Vallda
  • Gotlandsfårsföreningens pris för bästa pälshår gick till katalognummer 4, 16164 från Evert Johansson, Jonsryd
  • HKScans pris för bästa kropp gick till katalognummer 5, 19006 från Jenny Andersson, Hult, Tranås
  • Jönköpings fåravelsförenings pris för bästa utseende/dagsform gick till katalognummer 43, 19026 från Evert Johansson, Jonsryd

Text Maria Edman

Baggauktioner 2019

Linköping: Lördagen 14 september (tyngre raser och finull)
Kulla Gård: Lördag 21 september (Dorper)
Jönköping/Tenhult: Lördagen den 21 september (Gotlandsfår Leicester)
Mälardalen: Onsdagen den 25 september, Auktion för (Gotlandsfår, Leicester, finull, rya och allmoge)
Gotland: Lördag 28 september (Gotlandsfår Leicester)

För mer information klicka på länkarna. Anmälningsblanketter kommer att kunna hämtas via länkarna när vi närmar oss.

Baggauktion i Mälardalen 2019 – katalog

Hämta katalogen ››

Obs, filen är stor, kan ta en liten stund att hämta hem.

Hälsodeklarationer
Del 1 ››