VENO adv.ZW.59x126/2015.indd
bildspel_blommor4

Mönstring & Riksbedömning

Nya rekommendationer för riksbedömningarna

Grundtanken vid riksbedömning är att djur som visas ska vara friska och komma från friska besättningar.

Det är också viktigt att se hur djuren rör sig för att benställningar ska kunna bedömas. Särskilda åtgärder bör vidtas för att förhindra smitta mellan besättningarna. När det gäller fotröta bör djur med F-status bedömas först under dagen, därefter övriga och sist besättningar som sanerat mot fotröta under året.

Gård & Djurhälsan: Nya rekommendationer för riksbedömningarna ››

Riksbedömning 2017 för päls- och ullmönstring

Välkommen med dina djur på årets bedömningar!

Riksbedömningen är en mönstring av avelsbaggar och avelstackor som man vill att Svenska Fåravelsförbundets riksdomare ska titta lite extra på. Riksdomarna utbildas och sambedöms kontinuerligt för att ge alla djur en så bra chans som möjligt. För att du ska ge dina djur bästa möjliga bedömning så följ nedanstående rekommendation om hur djuren bör vara på bedömningsdagen.

De djur som ska päls-, ull-, eller ryabedömas ska vara torra och rena vid bedömningstillfället för att pälsen/ullen ska få en rättvis bedömning. Pälsfår bör tvättas 3-5 dagar före bedömning. Använd rikligt med ljummet vatten och skölj igenom pälsen. Gnugga inte och använd inget schampo eller tvättmedel.

Riksbedömningarna är öppna för alla besättningar som är anslutna till Elitlamm Avel.

Anmälan ska vara samordnaren tillhanda senast fyra dagar före visningstillfället. Anmälan senare än fyra dagar innan (se bedömningsplatser vilket datum som gäller) anses som efteranmälan och plats fås endast vid tillgång. Samt att det är en extra debitering på 50 kr/djur exkl moms. Uteblir man till anmäld bedömning eller avanmäler senare än fyra dagar innan debiteras för full riksbedömning.

Obs! Nytt för i år är att samordnarna vill veta om djuren har F-status eller ej. Djur med F-status kommer att bedömas först under dagen. Se Nya rekommendationer för riksbedömningarna ››

Glöm inte att ta med era härstamningshandlingar, MV-intyg, intyg om F-status och djurägarförsäkran avseende fotröta.

Riksbedömningsprotokollen är offentliga handlingar och uppgifterna kan komma att publiceras.

Kostnaden för att delta vid riksbedömningen är 350 kr/djur exkl moms.

rb2016

Foto: Mona Klüft Carlsson

Riksbedömningsplan 2017

20 aug Kvinnersta, Örebro
Kontaktperson: Gudrun Haglund-Eriksson
gudrun@bengtstorp.se, 0583-222 52, 0768-48 64 65
Anmälan senast: 2017-08-16

21 aug Ödsmål
Kontaktperson: Lars Englundh
lars@randek.com, 0705-916680
Anmälan senast: 2017-08-17

Continue Reading →

Inbjudan till mönstringskurs för pälsfår

Den här inbjudan riktar sig till dig som har gått steg 1 och 2 i pälsmönstring och nu vill lära dig mer om hur man mönstrar pälsfår.

Kursen är tänkt för dig som vill ut och mönstra pälsfår i andras besättningar. Kursen är förberedande för att efter kursen kunna göra en examination. Vid godkänd examination så kallas man sedan för rekommenderad mönstrare gällande pälsfår.

Kursen hålls den 5 augusti på Gotland hos Marianne och Lars Nobell, Katthammarsvik. Kursledare är Katarina Fritjofsson. Dagen startar kl 10.00. För att kursen ska bli av måste deltagarantalet vara minst 8 st och som mest kan det vara 12 st.

Efter avslutad kurs kommer det finnas möjlighet att göra ett prov för att bli rekommenderad mönstrare.

Anmälan senast den 25 juli till maria@faravelsforbundet.com. Kostnad för kursen är 600 kr + moms.

Tänk på att ha rena kläder och skor, samt matsäck att kunna äta mitt på dagen.

Välkomna
Svenska Fåravelsförbundet

Planerade orter för riksbedömning av tyngre raser

Information från Texelföreningens fårkontrollgrupp och riksdomarna.

OBS! Om det inte blir tillräckligt med anmälningar så blir det en av orterna Växjö eller Våxtorp den 29 juli.

• Växjö 29 juli
  • Våxtorp 30 juli
  • Linköping 12 augusti

Mer information och anmälan
Texelföreningen: Riksbedömning 2017 ››

Djurägarförsäkran

För att så långt som möjligt förebygga att nya djur smittas med Fotröta så har Gård & Djurhälsan i sammarbete med SF och Lammproducenterna satt ihop ett informationsblad kombinerat med en djurägarförsäkran.

Denna försäkran skall fyllas i vid baggauktioner, annan försäljning av djur och vid riksbedömningar.

Klicka här för Djurägarförsäkran 2017

Hjälp med mönstring?

För dig som vill ha hjälp med mönstring av dina lamm så finns det en lista med mönstrare som man kan vända sig till. En del av dessa är sk Rekommenderade mönstrare och det är till dessa man i första hand ska vända sig om man vill vara säker på att anlita någon som uppdaterad på det senaste inom fårmönstring.

Listan vi har här på hemsidan innehåller inte alla som mönstrar, du kan därför vända dig till Kansliet om du inte hittar någon i närheten av dig.

Listan i pdf-format ››

Läs gärna fler artiklar om mönstring i vår Kunskapsbas.

Riksbedömning

Text: Lotta Jansson
Ta chansen att få visa din fina bagge eller åk till riksbedömningen för att se och lära! Låt dina bästa bagglamm från mönstringen få chansen att se var de står sig i konkurrens med andra.

Det kan ge besked ifall den baggen som du sparat som avelsdjur är lämpad för uppgiften. Kanske är det just du som sitter på årets högst bedömda bagge och har möjlighet att få bra betalt vid någon av baggauktionerna.

Riksbedömningen innebär en noggrannare bedömning av bagglamm som tagits ut som blivande avelsbaggar vid gårdsmönstringarna. Djuren bedöms av erfarna riksdomare som är bland de mest kunniga på djurbedömning i Sverige. Vid bedömningen vägs och kroppsbedöms lammen. De scannas med ultraljud för att mäta fett- och muskeldjup. Beroende på vilken ras man har, väljer man om man vill päls-, ull-, rya- eller kroppsbedöma lammen. Större vikt läggs på exteriör och benställning vid riksbedömningen än vid gårdsmönstringen samtidigt som fler egenskaper poängsätts.

När riksbedömningsplanen för 2014 är klar kommer den att publiceras på sidan Mönstring och Riksbedömning under fliken Elitlamm.

Continue Reading →

Många riksbedömda baggar

Antalet baggar som riksbedömdes 2013 var fler än på många år.

Sammanlagt 658 baggar bedömdes, det är den högsta siffran sedan 2001.