Banner_Faravelsforbundet_180x120px
bildspel_baggauktioner

Mönstring & Riksbedömning

Hjälp med mönstring?

För dig som vill ha hjälp med mönstring av dina lamm så finns det en lista med mönstrare som man kan vända sig till. En del av dessa är Rekommenderade mönstrare och det är till dessa man i första hand ska vända sig om man vill vara säker på att anlita någon som uppdaterad på det senaste inom fårmönstring.

Listan i pdf-format ››

Riksbedömning ull/päls 2020

Bagg- eller tacklamm som vid gårdsmönstring anses som lovande blivande avelsdjur, bedöms ytterligare en gång vid riksbedömning. Du får en indikation på om lamm anses lämpligt för att gå i avel och ett kvitto på hur dina lamm står sig i konkurrensen inom din ras. Passa nu på och anmäl dina bästa lamm från gårdsmönstringen till riksbedömning.

Det kan bli förändringar i planen, listan här på hemsidan är aktuell och gäller.

För att finullsfår ska kunna anmälas till Linköpingsauktionen har de fått förlängd anmälningstid, läs mer här ››

riksbed_karta2020_3

Riksbedömningsplan 2020

21/8 Ödsmål, Bohuslän
Kontaktperson: Lars G Persson
gostap62@gmail.com
Anmälan senast: 15/8

22/8 Jordshult, Taberg, Jönköping
Kontaktperson: Elisabeth Fungby-Jönsson
fungby.jonsson@hotmail.com
Anmälan senast: 16/8

24-26/8 Gotland
Kontaktperson: Lina Mattsson
linafemattsson@hotmail.com
Anmälan senast: 18/8

26/8 Roberstfors, Umeå, Västerbotten
Kontaktperson: Christer Hollinder (saknar e-post)
Ratan 81, 915 97 Bygdeå

Kontaktperson: Marjo Lande (fd Lilja), marjolilja@gmail.com, 076-187 18 66
Anmälan senast: 27/8

Kvalitetsäkring av avelsdjur
Bagg- eller tacklamm som vid gårdsmönstring anses som möjliga till att bli framtida avelsdjur, erbjuds en ytterligare bedömning vid årets riksbedömning. En noggrann genomgång och bedömning av djuren utförd av två riksdomare ger dig en bra indikation på om djurets kan anses lämpligt för att gå i avel. Protokollet blir ett kvitto på hur dina lamm står sig i konkurrensen med andra djur inom respektive ras. Anmäl dina bästa lamm från gårdsmönstringen till riksbedömning, så höjer du försäljningsvärdet och intresset för dina avelsdjur!

Välkomna till årets riksbedömningar!

Riksbedömningarna är öppna för alla besättningar som är anslutna till Elitlamm Avel.

För dig som är ny med din ras så kan ett besök på en riksbedömning vara av stort värde för att se och lära, även om du inte har med egna djur.

Visa torra och rena djur
Djur som bedöms för päls, ull, eller rya ska vara torra och rena vid bedömningstillfället. Först då kan pälsen/ullen få en rättvis bedömning. Pälsfår bör tvättas 3-5 dagar före bedömning. Använd rikligt med ljummet vatten och skölj igenom pälsen. Gnugga inte och använd inte schampo, tvättmedel eller balsam.

Anmälan sker till respektive samordnare senast det datum som anges för respektive visningstillfälle. Kostnaden för att delta vid riksbedömningen är 450 kr/djur exkl moms. Eventuellt tillkommer avgift för anordnande lokalförenings omkostnader kan komma att tas ut separat. Information om detta kan fås från respektive lokalförening.

Varje bedömningsdag kan ta emot max 50 baggar. Vänta inte med din anmälan om du vill vara säker på att få plats vid en speciell ort. Om det blir fullbokat hänvisas du till en annan ort.

Tips! Anmäl antal djur och avgör i senare läge vilka djur du väljer ut att ta med.

Efteranmälan
Anmälan efter det datum som anges för respektive visningstillfälle räknas som efteranmälan.
Plats erbjuds då om plats finns! Vid efteranmälan tilläggsdebiteras djurägaren förutom grundavgiften, summan 50 kr/djur exkl moms i efteranmälningsavgift. Vid uteblivelse till anmäld riksbedömning eller avanmälan senare än fem dagar före aktuellt datum, debiteras full kostnad.

Papper som behövs
Kom ihåg att du ska ta med intyg på MV status, intyg på fotrötestatus och individuella härstamningsbevis för dina djur. Djurägarförsäkran och fotröteförsäkran fylls i av djurägaren innan djuren lastas ut.

Riksbedömningsprotokollen är offentliga handlingar och uppgifterna kan komma att publiceras.

riksbohusl18

Vill du veta vad som händer bakom skynket? Välkommen till närmaste riksbedömning! Foto Anna Bergström

Kurs i pälsmönstring steg 2

Kursen vänder sig till dig som gått kurs i pälsmönstring steg 1 eller högre.

Kursen omfattar skinnbedömning, teori och framför allt träning i mönstring.

Datum: 1 aug 2020 kl 10–15
Plats: Stefan Josefson, Medeltorp, Ramkvilla (Södra Jönköpings län)

Kursledare: Birgit Fag
Pris: 600:- per person, medlem i Jönköpings Läns Fåravelsförening betalar 400:-

Anmälan görs till Birgit Fag på telefon 0706-401 601. Anmälan är bindande. Max 10 deltagare.

Ta med eget fika, skrivunderlägg och penna samt rena kläder och skor som inte varit i kontakt med dina egna eller andras får.

Är du inte helt frisk med avseende på förkylning eller har andra Coronaliknande symtom ber vi dig meddela detta och lämna återbud till kursen.

Välkomna!

steg2kurs

Riksbedömning 2020 för tyngre raser

Riksbedömning för tyngre raser kommer att hållas på 4 platser.

• Växjö 8 augusti
  • Våxtorp 9 augusti
  • Norrland
    Mer information vid anmälan. Anmälan senast 25 juli.
  • Flen 15 augusti

Anmälan till
Karin Petersson
Råstorp 2 363 35 TOLG
0470-945 34 0708-49 45 34
rastorp@rastorp2.se

Anmälan 14 dagar innan riksbedömningen.

Arrangeras av Lammproducenterna

9
Riksdomarna Anna Olsson och Lennart Carlsson under 2109 års riksbedömning. Lasse Isaksson, Helgölamm, Växjö med suffolkbagge. I andra ringen skymtas Mattias Rickardsson från Färjestaden. Foto Ann Karlsson

Rya Riks 2020 – Skräddasydd riksbedömning för ryafår

Datum: Lör 5 september 2020
Plats: Tenhults Naturbruksgymnasium.

Föreningen Ryafåret bjuder in ryafårsägare till en egen skräddarsydd riksbedömning för enbart tacklamm och bagglamm av rasen rya. Målet är att öka intresset för rasen som sådan och för att få fler ryafårsuppfödare att avelsregistrera, gårdsmönstra och riksbedöma sina djur.

Riksdomare Birgit Fag bedömer anmälda ryor tillsammans med Gunnar Lindberg, en av rasens mest erfarna mönstrare. Samma förutsättningar som för övriga riksbedömningar om självfinansiering, gäller även det här riksbedömningstillfället.

Föreningen funderar även på möjligheten att krydda detta tillfälle med kringaktiviteter.

Denna riksbedömning är endast öppen för ryalamm, såväl bagglamm som tacklamm är välkomna. Men det är även möjligt att riksbedöma sina ryafår i samband med ordinarie riksbedömning under perioden 21/8-2/9.

Sista anmälningsdatum: 27 augusti, ange kontaktuppgifter och antal anmälda djur samt kön
Kostnad för bedömning per anmält djur: 450 kr + moms, faktureras från Svenska Fåravelsförbundet
Eventuellt tillkommande kostnader debiteras i förekommande fall separat via Föreningen Ryafåret.

Frågor och anmälan via Föreningen Ryafåret, kontaktperson är Annika Wahreus.

raser_rya

Sambedömning 2020 för rekommenderade pälsmönstrare

Sambedömningen är inställd på grund av för få anmälda. En mönstringskurs steg 2 kommer istället att hållas den 1/8 i Ramkvilla, läs mer här.

Lördag den 1 augusti 2020 i Ramkvilla

Som gårdsmönstrare har du egna instrument; ögon och fingrar, syn och känsel. De är våra viktigaste hjälpmedel när vi bedömer kropp och pälsskinn. Det är viktigt att vi tränar vår förmåga att spela med ”våra instrument” och att vi stämmer instrumenten tillsammans med andra mönstrare. Detta för att bedömningarna ska bli så likformiga som möjligt.

Plats: hos Stefan Josefsson Medeltorp, Ramkvilla (tel: 070-533 53 21)
Träffen leds av riksdomare Birgit Fag (070-640 16 01)
Tider: Samling klockan 9.30, vi arbetar fram till ca kl 16.00

Anmälan: Anmälan till Britta Wendelius, förbundssekreterare via epost
Vi behöver ha din anmälan SENAST DEN 27 JULI, men gärna tidigare, vilket underlättar för vår planering. Vid anmälan får du bekräftelse via mail.

Det behövs minst 8 deltagare för att sambedömningen ska kunna genomföras.

Kostnad: 600 kr ex moms/person

Mer information i inbjudan till sambedömning för rekommenderade gårdsmönstrare ››

rhdr

Foto Britta Wendelius från en av 2019 års mönstringskurser.

Rekommendationer angående fotröta och CODD vid försäljning av livdjur, riksbedömning och baggauktioner

Ett dokument att ladda ner för att intyga att djuren har friska klövar vid försäljning, riksbedömning och baggauktioner.

Rekommendationerna och djurägarförsökran har uppdaterats 2020.

Rekommendationer och djurägarförsäkran 2020 ››

Bakom rekommendationerna står Svenska Fåravelsförbundet, Lammproducenterna och Gård & Djurhälsan.

Köp inte sjukdomar, parasiter och problem

Djurägarförsäkran är bara ett av flera dokument man bör begära vid livdjursköp, se även Kom-ihåg-lista vid förflyttning av får

Blir det några nya pälsmönstrare i norr?

För första gången har vi genomfört en Steg 3-kurs och examination i norr. Det var hela 14 deltagare som samlads hos Birgitta Linell i Höglandsnäs utanför Piteå med resor på 20 mil från norr och från söder och hela 35 mil från väster.

Kurstimmarna på förmiddagen ägnades åt uppdatering och finslipning av kunskaperna. Deltagarna granskade ett antal lamm och frågorna till kursledaren Anders Hjort var många.

Tio deltagare prövade sedan sina färdigheter i examinationen som pågick hela eftermiddagen. Sju lamm ska mönstras under samma villkor som vid en gårdsmönstring. Identitet, funktionella fel och svagheter, kroppsform/EUROP samt pälsskinnskvaliteterna ska granskas. Viktigast är att skilja lamm med livdjurskvaliteter från övriga, samt att vara konsekvent i bedömningen av alla djur.

Mönstraren måste ha bra kunskaper, men framför allt träna på många lamm så ögat och känseln i fingrarna får stor erfarenhet. Möjligheten till praktik är klart begränsad uppe i det glesa fårlandskapet i norr. Trots detta blev det ett riktigt bra resultat av examinationerna, även om ingen deltagare ”satte alla rätt”. Några djur var lite extra svåra om man inte noggrant kände av pälshårets silkighet/strävhet eller granskade hårgrovleken på manke/rygg.

Alla deltagare får nu övergripande och individuell feedback. De flesta behöver få mer mönstringserfarenhet för att nå hela vägen och bli rekommenderad. Om några ska godkännas i år ska vi examinatorer titta lite mer på innan vi lämnar förslag till förbundsstyrelsen.

Planen är nu att försöka ha en uppföljning i juli nästa år och några deltagare kanske kommer söderut för att få vara med mer och praktisera vid gårdsmönstringar. Det är önskvärt att många besättningar, över hela landet, gör det möjligt att låta praktikanter vara med vid gårdsmönstringar eller andra pälsskinnsbesiktningar.

Text Anders Hjort, riksdomare

Skicka in deltagarlista efter genomförda mönstringskurser

Ni som går steg 1-kurs i pälsmönstring får ett intyg på genomförd kurs och alla som går Steg 2 får ett diplom, som bevis på sin utbildning.

Vi uppmanar alla kursarrangörer att skicka ifylld deltagarlista till Britta efter genomförd kurs.

Steg 2-deltagare kommer med på listan över tillgängliga mönstrare, om de godkänner det, med noteringen Steg 2 som utbildningsnivå.

Hämta mall för deltagarlista möstringskurs (xls) ››

Djurägarförsäkran

För att så långt som möjligt förebygga att nya djur smittas med Fotröta så har Gård & Djurhälsan i sammarbete med SF och Lammproducenterna satt ihop ett informationsblad kombinerat med en djurägarförsäkran.

Denna försäkran skall fyllas i vid baggauktioner, annan försäljning av djur och vid riksbedömningar.

Rekommendationer och Djurägarförsäkran 2019 finns på Gård & Djurhälsans hemsida.

Snart dags att välja ut lamm till årets riksbedömning!

Bagglamm (eller tacklamm) som vid gårdsmönstring anses som lovande blivande avelsdjur, bedöms ytterligare en gång vid riksbedömning.

Djuren bedöms utefter specifika kriterier av två riksdomare. Du får en indikation på om lammet anses lämpligt för avel och ett kvitto på hur dina lamm står sig i konkurrensen inom din ras. Passa nu på och anmäl dina bästa lamm från gårdsmönstringen till riksbedömning. Tänk om just ditt bagglamm senare under hösten blir en av landets attraktiva auktionsbaggar. Är det i din fårhage som årets högst bedömda bagglamm traskar omkring? Anmäl till riksbedömningen och du har chansen att i nästa steg anmäla till någon av Sveriges baggauktioner.

Har du inga lamm att anmäla, så ta tillfället i akt och besök en riksbedömningsplats. Du får säkert nya insikter om djuren och avel idag inom just din ras. Det är en upplevelse bara att lyssna, se och lära.

De olika typerna av riksbedömning är päls (gotland och leicester), ull (finull), rya (ryafåret) samt köttmönstring av de tyngre raserna.

Hur går det till
Vid riksbedömning väger man först alla lamm, sedan bedöms kroppen och exteriören. De scannas med ultraljud för att mäta fett- och muskeldjup. Det görs sedan en detaljbedömning, som är olika utformad för de olika raserna.

Riksbedömning innebär att större vikt läggs på exteriör och benställning än vid gårdsmönstringen samtidigt som fler egenskaper hos lammet poängsätts vid riksbedömning.

Tider och platser
Riksbedömning päls/ull/rya ››
Riksbedömning av tyngre raser ››

Nya rekommendationer för riksbedömningarna

Grundtanken vid riksbedömning är att djur som visas ska vara friska och komma från friska besättningar.

Det är också viktigt att se hur djuren rör sig för att benställningar ska kunna bedömas. Särskilda åtgärder bör vidtas för att förhindra smitta mellan besättningarna. När det gäller fotröta bör djur med F-status bedömas först under dagen, därefter övriga och sist besättningar som sanerat mot fotröta under året.

Gård & Djurhälsan: Nya rekommendationer för riksbedömningarna ››