Wiromin2020_liten
bildspel_ullf
bildspel_rasindex

Nyheter

Auktionsdjur för Linköping, Mälardalen och Jönköpings auktioner klara – dessutom ny lista för riksbedömda köttdjur

Nu finns alla djur som säljs på auktionerna i Linköping, Jönköping och Mälardalen på plats i Elitlamm.

• Linköping 12 september, digital auktion på boskapstorget.se Här hittar du bagglamm: 15 texel, 4 suffolk, 3, dorset, 2 dorper och 1 finull.
  • Jönköping 19 september, Clinic Arena Tenhult med 33 gotlandslamm och 3 vuxna gotlandsbaggar.
  • Mälardalen 23 september, digital auktion på boskapstorget.se. Här finns 17 gotlandslamm, 6 vuxna gotlandsbaggar och 3 leicesterlamm.

Så här jämför du auktionsbaggarna med varandra
Om du vill jämföra auktionsdjuren med varandra så använder du Djurregister-Andra djurlistor-Auktionsdjur. Där väljer du vilka uppgifter och vilka avelsvärden du vill se om djuren genom att klicka på Ändra listans utseende. Du kan alltså prioritera att se just de avelsvärden som är värdefulla för ditt baggköp och du kan enkelt jämföra baggar, inte bara de som säljs på samma auktion utan även jämföra baggar från olika auktioner. För att tydligt se vilka baggar som ligger i topp på de avelsvärden du är intresserad av så använder du sorteringsfunktionen; klicka på kolumnrubriken överst i listan så sorteras listan i stigande ordning enligt den kolumnen.

Testa släktskap med dina egna tackor
Om du vill göra släktskapstester mellan auktionsbaggarna och dina egna tackor så använder du sidan Statistik-Testa släktskap.

Auktionsdjuren direkt i mobilen
Du kan också använda din mobil eller surfplatta för att se auktionsbaggarna. Använd http://m.elitlamm.com och din vanliga elitlammsinloggning.

Ny visning av riksbedömda köttdjur
Nytt i programmet för i år är att vi presenterar en lista över riksbedömda köttdjur. Här kan du se alla djur som bedömts med helhetspoäng 5, 6 och 7. Listan hittar du i Djurregister-Andra djurlistor-Riksbedömda djur (Kött). Nytt är också att vi visar riksbedömningsuppgifterna på Djurkortets avelsflik. Riksbedömningen visas även för köttdjur som annonseras ut på Marknadsplatsen.

Hälsningar Elitlamm
8 september 2020

Färska avelsvärden och helt nya Index

Nu visas nya avelsvärden för dina djur på Djurförteckningarna i Elitlamm. Du väljer själv vilka avelsvärden som ska visas genom att ändra listans utseende. På Djurkorten hittar du avelsvärdena under fliken Avel. Även djur som är utannonserade på Marknadsplatsen har uppdaterade avelsvärden som du kan se i annonserna.

Index underlättar urvalet av livdjur

Nytt för i år är att gotlandsfår och finull får index som är en sammanfattning av ett djurs avelsvärde. Indexen har medelvärde 0, ett värde över 0 är alltså bättre än medel och ett värde under 0 är sämre än rasens medel för den aktuella egenskapen. Gotlandsfåren får RIX – rasindex, PIX – pälsindex och KIX – köttproduktionsindex. Finullsfåren får RIX – rasindex, ULIX -ullindex och MIX – modersindex. Indexen finns på Djurkorten under fliken Avel, på Djurförteckningarna och på Avelskompassen.

Topplistor för gotlandsfår och leicesterfår

De nya topplistorna för gotlandsfår och leicester hittar du i Djurregistret i Elitlamm. Precis som med de vanliga djurförteckningarna så kan du välja vilka uppgifter du vill se och du kan sortera kolumnerna i annan ordning. Du ser vem som är ägare till djuret och du kan klicka för att se djurkortet. Listan för gotlandsfår innehåller 389 baggar. Baggarna måste ha minst 20 mönstrade avkommor och ha minst RIX=10. Listan för leicester innehåller 42 baggar med minst 15 mönstrade avkommor och minst 103 i ett förenklat index som enbart används för att ta fram topplistan. Besättningen måste under samma år använt mer än en bagge. Detta gäller för båda raserna.

Söklista över finullsbaggar

För att hitta en finullsbagge inför kommande säsong så kan du söka efter lämplig bagge i Söklistan för finullsbaggar i Elitlamm. Du hittar 221 avelsbaggar på listan. Kravet för att en bagge ska finnas med på listan är att den var levande 1 september föregående år, är max 10 år gammal, har kompletta avelsvärden för både kropp och ull och har avkomma som är ullmönstrad. Du ser vem som äger djuret och kan klicka på djurnumret för att se Djurkortet.  Om du har bagge eller baggar med på listan som saknar namn, gå gärna in och registrera namn på dina baggar i ditt Elitlamm, så uppdateras söklistan.

Om du har frågor om avelsvärden, topplistor/söklistor eller Elitlamm i allmänhet, hör av dig till vår support på support@elitlamm.com eller ring på telefon: 0174-301 50. Telefontid måndag och onsdag 10.00-12.00 och tisdag 18.00-19.00.

Svenska Fåravelsförbundet och Elitlamm
4 september 2020

Vi behöver utöka laget

Svenska Fåravelsförbundet ansvarar för Elitlammssupporten. Nu behöver vi utöka teamet med en person som kan tänka sig att arbeta en eller två dagar i veckan som F-skattare.

Vi jobbar hemifrån och arbetsbelastningen kan variera en del mellan olika dagar, men det brukar handla om 3–4 timmar i snitt per dag med jour under hela dagen.

Arbetet är varierande och består bland annat av att ge råd och stöd åt Elitlamms användare, administrera avelsregistret, registrera nya djur och härstamningar. Man behöver kunna jobba självständigt och ta egna beslut, men också vara en del i teamet.

Vi söker någon som älskar får, gärna fårägare som använder Elitlamm och vill jobba långsiktigt med oss. Utbildning som behövs innan man kan börja jobba självständigt kommer att ske på betald tid.

Låter detta som något för dig?

Har du frågor, tveka inte att kontakta:
Elof Nilsson, tel 0705-66 58 77
eller
Mia Brandqvist, epost mia@faravelsforbundet.com, skicka även ansökan till denna adress, senast 30 juni.

Logga.1.13.5Logga_S

Elitlamms årsstatistik 2019

Hämta Får i Elitlamm Avel 2019 ››

Nytt för i år är statistik över finullsmönstring.

Nytt analysverktyg i Elitlamm Avel & Produktion

Gårdsfacit – de senaste 5 åren i din besättning!

Den nyaste delen i Elitlamm är Gårdsfacit, som är en sammanfattning över din besättning under de senaste fem åren. Mycket av Elitlamm handlar annars om enskilda djur, men Gårdsfacit fokuserar på din besättnings totala produktion under året. Du kan jämföra från år till år hur utvecklingen ser ut.

Gårdsfacit är ett bokslut för ditt lamningsår. Gårdsfacit ger dig svar på frågor som: Ökar intäkten per slaktat lamm? Har födelsevikterna ökat eller minskat?

Gårdsfacit sammanställer uppgifter som redan finns i ditt Elitlamm, du behöver inte göra några nya registreringar för att kunna jämföra och analysera. Informationen är framförallt till för dig som djurägare, men den är också bra att använda när du vill ge veterinär eller rådgivare en tydlig bild av din produktion. Gårdsfacit presenterar ett antal nyckeltal, t ex andel tomma tackor, rekryteringsprocent och kg lammkött per tacka.

Gårdsfacit är ett samarbete mellan Gård & Djurhälsan, Svenska Fåravelsförbundet och Elitlamm. Vi kommer att fortsätta att utveckla den med fler uppgifter tillsammans med dig som djurägare för att kunna belysa ännu fler delar av din besättning. Du hittar Gårdsfacit i ditt vanliga Elitlamm under menyn Statistik. Under Lammriksdagen på Öland lördag 19 maj kommer Elitlamm och Gård & Djurhälsan göra en presentation av Gårdsfacit.

Elitlamm
Britt Andréasson

Hämta slaktdata från KLS Ugglarps direkt in i Elitlamm

Äntligen! Nu kan du som slaktar hos KLS Ugglarps få slaktdata direkt in i Elitlamm. Vi har under vintern arbetat fram en lösning tillsammans med KLS Ugglarps.

Du som använder Fritid eller Avel & Produktion hittar sidan Slaktresultat från KLSU under menyn Slakt > Registrera slaktresultat. I Elitlamm kan du koppla ihop din besättning med slakteriet och varje gång du har slaktat finns slaktdata tillgängligt att hämta direkt in i Elitlamm. Komplett slaktdata, inklusive pris, finns tillgänglig att hämta i Elitlamm på onsdagen efter slaktveckan.

Vårhälsningar från Elitlamm!

Om KLS Ugglarps

Vi är glada för samarbetet med KLS Ugglarps och här presenterar de sig och sin verksamhet.

KLS Ugglarps är ett dotterbolag i Danish Crown Group som är ett av de ledande köttföretagen i Europa med en omsättning på ca 80 miljarder. Inom KLS Ugglarps finns det en lång tradition av att producera svenskt kvalitetskött. Med ett stort fokus på hållbar produktion utvecklar vi unika koncept i samklang med våra kunder.

Genom ett långsiktigt samarbete med våra leverantörer skapar vi en lönsam, effektiv och hållbar värdekedja. KLS Ugglarps bedriver idag verksamhet på sex orter i Sverige och äger även två charkuterifabriker.

Företaget har en tydlig uttalad svensk profil där 100% av allt kött kommer från svenska djur och en svensk produktion. Företaget sysselsätter idag cirka 1 500 personer och omsätter 5 miljarder kronor. KLS Ugglarps ser stora möjligheter för svenskt lamm- och fårkött och siktar på en fortsatt ökad slakt av lamm och får. Nya leverantörer som vill vara en del av den utvecklingen är varmt välkomna!

Ny söklista för finullsbaggar och nya topplistor för gotlandsfår och leicesterfår i Elitlamm

Söklista över finullsbaggar
För att hitta en finullsbagge inför kommande säsong så kan du nu söka efter lämplig bagge i den nya Söklistan i Elitlamm. Du hittar 199 avelsbaggar från ett 80-tal besättningar på listan. Kravet för att komma med på listan är att baggen har kompletta avelsvärden och har avkomma som är ullmönstrad. Du ser vem som äger djuret och kan klicka på Djurnumret för att se djurkortet.  Om du har bagge eller baggar med på listan som saknar namn, gå gärna in och registrera namn på dina baggar i ditt Elitlamm, så uppdateras söklistan.

Topplistor för gotlandsfår och leicesterfår
Efter årets första avelsvärdering publicerar vi nu som vanligt nya topplistor för gotlandsfår och leicester. Du hittar topplistorna i Djurregistret i Elitlamm. Precis som med de vanliga djurförteckningarna så kan du välja vilka uppgifter du vill se och du kan sortera kolumnerna i annan ordning. Du ser vem som är ägare till djuret och du kan klicka för att se djurkortet. Listorna innehåller 274 baggar av gotlandsfår och 52 leicester.

Topplistor över besättningar med gotlandsfår
På Marknadsplatsen i Elitlamm hittar du uppdaterade listor över de besättningar med gotlandsfår som har högst avelsvärden efter första körningen.  Två fasta topplistor visas, en med de allra bästa pälsegenskaperna, bedömda efter det genomsnittliga avelsvärdet för helhet päls. Den andra fasta listan innehåller besättningar med de bästa tillväxtegenskaperna, bedömda genom att ta medelvärdet för mönstringsegenskaperna direkt och maternell tillväxt samt kropp. Dessa två fasta listor visar besättningar i Sverige och Danmark med minst 20 avkommor.

Listan finns även här: Besättningstopplista gotlandsfår efter första avelskörningen 2017 ››

Sommarhälsningar från Elitlamm