trns2017
bildspel_allalamm8
bildspel_allalamm6
bildspel_allalamm2

Färska avelsvärden, nya topplistor och nya söklistor visas nu i Elitlamm

Nu visas nya avelsvärden för dina djur på Djurförteckningarna i Elitlamm.

Du väljer själv vilka avelsvärden som ska visas genom att ändra listans utseende. På Djurkorten hittar du avelsvärdena under fliken Avel. Även djur som är utannonserade på Marknadsplatsen har uppdaterade avelsvärden som du kan se i annonserna. För djur som du är intresserad av att köpa, där du har fått elitlammskoden av säljaren, så visas givetvis också de nya avelsvärdena.

Söklista över finullsbaggar
För att hitta en finullsbagge inför kommande säsong så kan du söka efter lämplig bagge i Söklistan för finullsbaggar i Elitlamm. Du hittar 199 avelsbaggar på listan. Kravet för att komma med på listan är att baggen har kompletta avelsvärden och har avkomma som är ullmönstrad. Du ser vem som äger djuret och kan klicka på Djurnumret för att se Djurkortet.  Om du har bagge eller baggar med på listan som saknar namn, gå gärna in och registrera namn på dina baggar i ditt Elitlamm, så uppdateras söklistan.

Topplistor för gotlandsfår och leicesterfår
De nya topplistorna för gotlandsfår och leicester hittar du i Djurregistret i Elitlamm. Precis som med de vanliga djurförteckningarna så kan du välja vilka uppgifter du vill se och du kan sortera kolumnerna i annan ordning. Du ser vem som är ägare till djuret och du kan klicka för att se djurkortet. Listorna innehåller 409 baggar av gotlandsfår med minst 20 avkommor och 85 leicester med minst 15 avkommor.

Svenska Fåravelsförbundet och Elitlamm

Ny söklista för finullsbaggar och nya topplistor för gotlandsfår och leicesterfår i Elitlamm

Söklista över finullsbaggar
För att hitta en finullsbagge inför kommande säsong så kan du nu söka efter lämplig bagge i den nya Söklistan i Elitlamm. Du hittar 199 avelsbaggar från ett 80-tal besättningar på listan. Kravet för att komma med på listan är att baggen har kompletta avelsvärden och har avkomma som är ullmönstrad. Du ser vem som äger djuret och kan klicka på Djurnumret för att se djurkortet.  Om du har bagge eller baggar med på listan som saknar namn, gå gärna in och registrera namn på dina baggar i ditt Elitlamm, så uppdateras söklistan.

Topplistor för gotlandsfår och leicesterfår
Efter årets första avelsvärdering publicerar vi nu som vanligt nya topplistor för gotlandsfår och leicester. Du hittar topplistorna i Djurregistret i Elitlamm. Precis som med de vanliga djurförteckningarna så kan du välja vilka uppgifter du vill se och du kan sortera kolumnerna i annan ordning. Du ser vem som är ägare till djuret och du kan klicka för att se djurkortet. Listorna innehåller 274 baggar av gotlandsfår och 52 leicester.

Topplistor över besättningar med gotlandsfår
På Marknadsplatsen i Elitlamm hittar du uppdaterade listor över de besättningar med gotlandsfår som har högst avelsvärden efter första körningen.  Två fasta topplistor visas, en med de allra bästa pälsegenskaperna, bedömda efter det genomsnittliga avelsvärdet för helhet päls. Den andra fasta listan innehåller besättningar med de bästa tillväxtegenskaperna, bedömda genom att ta medelvärdet för mönstringsegenskaperna direkt och maternell tillväxt samt kropp. Dessa två fasta listor visar besättningar i Sverige och Danmark med minst 20 avkommor.

Listan finns även här: Besättningstopplista gotlandsfår efter första avelskörningen 2017 ››

Sommarhälsningar från Elitlamm

Avelsvärdering 2017

De uppgifter som du registrerar om dina lamm ligger till grund för den avelsvärdering som görs två gånger per år. Sista registreringsdatum i Elitlamm för första avelsvärderingen är tisdag 20 juni.

Om du före dess i Avel & Produktion har stängt betäckningsgruppen och fört in lammen i en omgång, alternativt registrerat lammen i AvelMini, så får lammen avelsvärden främst baserade på släktingars avelsvärden. Men även på födelsevikt och 60 dagarsvikt om du har registrerat dessa. Om du har registrerat mönstring så får lammen avelsvärden baserade även på egna mönstringsuppgifter.

Årets andra avelsvärdering
Sista registreringsdatum i Elitlamm för årets andra avelsvärdering är fredag 25 augusti.

Mönstrare
Om du inte redan har kontaktat en mönstrare, gör det! Mönstrarna ska ofta mönstra i många besättningar och ju tidigare du är ute, desto större chans har du att välja dag för mönstring som passar din besättning. Om du har frågor runt mönstringen eller vill ha hjälp att hitta mönstrare så vänder du dig till kansliet support@elitlamm.com.
Lista över mönstrare ››

Mer detaljer här om vad du behöver göra i Elitlamm inför årets avelsvärdering ››

Varma sommarhälsningar
från Elitlamm Avel

Gård & Djurhälsan, Elitlamm och Fåravelsförbundet skapar gemensam djurhälso- och uppföljningsplattform till framtidens fårföretag!

I skrivande stund har arbetet startat med att bygga en förnyad djurhälso- och produktionsuppföljning för oss svenska lammuppfödare.

Glädjande är att det är 3 parter som går in i projektet med fullt engagemang. Gård & Djurhälsan med stor rådgivningskompetens på framförallt djurhälsofrågor, Elitlamm med Ulf & Britt Andreasson som förestår ett stort mått av datakompetens och framsynthet, samt Fåravelsförbundets representanter som företrädare för svenska lammuppfödarkåren.

Våra gemensamt uppsatta mål är att förmedla mer kunskap till producenten samt att förenkla uppföljningen av djurhälsa och produktionsekonomi genom en rad åtgärder i animaliebranschens vassaste dataprogram Elitlamm.

Karin Lindqvist Frisk, Gård & Djurhälsan:
Fårhälsoprogrammet (FHP) har varit ett väldigt bra verktyg för både fårägare och veterinär, men nu behöver det moderniseras för att hänga med i tiden rent programmeringsmässigt. Genom att plocka in de bästa delarna från Fårhälsoprogrammet i Elitlamm så kommer vi både att nå fler djurägare men också locka till användning under hela fåråret samt öka användarvänligheten genom att djurägaren bara behöver logga in på en plats.

Många av de viktigaste nyckeltalen inom lammproduktionen är samma för både hälsa och produktion och det känns därför helt rätt att bidra med vår kompetens inom fårhälsa för att hjälpa till att utveckla Elitlamm till en produkt som håller en standard för framtiden istället för att köra två parallella spår med FHP och Elitlamm var för sig.

Intentionen är att göra det lätt för djurägaren och rådgivaren att identifiera starka och svaga sidor i produktionen så att produktions- och hälsofrämjande åtgärder kan sättas in där de gör mest nytta.

Ulf Andreasson, Elitlamm:
Vi vill att Elitlamm ska kunna peka ut starka och svaga sidor i besättningen. Inte bara när det gäller tillväxt, slaktresultat och annan produktionsuppföljning, utan även när det gäller hälsa och ekonomi. Det här är inget som man gör en gång om året utan snarare något som man som djurägare ska kunna arbeta med under alla delar av fåråret. Elitlamm ska kunna tala om hur man står sig jämfört med tidigare år, jämfört med de mål man satt upp och vad andra besättningar uppnår. På köpet kommer Elitlamm kunna ge ett utmärkt underlag när veterinär eller rådgivare anlitas av besättningen.

Magnus Jönsson, Svenska Fåravelsförbundet:
Elitlamm Analys kokas ner tillsammans med Fårhälsoprogrammet, och vi skapar ett uppföljningsprogram för framåtsyftande uppfödning på våra gårdar som blir mer lättillgängligt via Elitlamm.

Elitlamm har länge varit ett viktigt verktyg i besättningarna för att hålla koll på sina djur, men det har varit lite svagt att visa på trender och förändringar i besättningen över tid. Detta hoppas vi på att kunna ändra nu.

Fåravelsförbundet har länge haft ett långsiktigt engagemang i Elitlamm. Med vårt relativt nya delägande i Gård & Djurhälsan har vi också gjort det tydligt att detta bolag inte enbart ska bedriva veterinärrådgivning utan även produktionsrådgivning. Nu knyter vi ihop säcken. Med våra resurser och erfarenheter i Elitlamm och Gård & Djurhälsan har vi nu alla möjligheter att skapa de viktiga verktyg som behövs för alla fårägare och rådgivare som vill förflytta sig framåt.

Ulf Andreasson igen:
Arbetet i Elitlamm är redan igång. Förutom att det skapas helt nya delar så kommer det märkas att vi fått in ny kompetens från Gård & Djurhälsan. De finns även en del mjuka värden i programmeringsarbetet som vi tar höjd för. Vi vill göra framtidens Elitlamm mer 3-dimensionellt.

fhpnytt

Text: Elof Nilsson, Karin Lindqvist Frisk, Ulf Andreasson
Foto: Einar de Wit

Information till dig som är FHP-användare

FHP i sin nuvarande form kommer att stängas ner från och med 2017. Detsamma kommer ske med Elitlamm Analys.

Under ”byggtiden” kan vi inte hålla igång FHP och Analys, istället kommer de bästa delarna av dessa program att integreras med Elitlamm.

Påminnelse: Registrera lamm som ska avelsvärderas före 21/8

Glöm inte att brytdatum för avelsvärderingens andra körning infaller söndagen den 21 augusti.

För att lamm födda i år ska komma med i avelskörningen måste de vara registrerade i Elitlamm när vi bryter för avelsvärderingskörningen.

• AvelMini: Registrera alla lamm av raser som avelsvärderas
  • Avel & Produktion: Registrera alla lamm av raser som avelsvärderas och avsluta betäckningsgruppen mot en Omgång.
  • Om mönstring är gjord, registrera resultatet före midnatt den 21e.

Avelsvärdena blir tillgängliga i Elitlamm 2–3 veckor efter brytpunkten.

Läs mer om avelsvärdering här ››

Idag presenteras de första avelsvärdena för 2016

Nu kan du gå in i Elitlamm och titta på de nya avelsvärden som beräknats.

Avel & Produktion
Avelsvärdena hittar du som vanligt på fliken Avel på Djurkorten, samt på Djurförteckningarna i Elitlamm. Om du inte sedan tidigare valt att visa avelsvärdena på djurlistan klickar du på Ändra listans utseende och väljer de avelsvärden du vill se.

AvelMini
Du som har Elitlamm Avel Mini hittar avelsvärden under sidan Mönstringsresultat.

Sista datum för att föra in uppgifter inför nästa avelsvärdering är söndagen den 21 augusti.

Sommarhälsningar Elitlamm

Elitlamm förenklar Djurvälfärdsersättning

Elitlamm har rivstartat 2016 med fokus på den nya Djurvälfärdsersättningen från Jordbruksverket.

Djurvälfärdsersättningen ställer krav på dokumentation och uppföljning, vår ambition är att Elitlamm ska vara ett bra verktyg för detta.

Mycket uppgifter finns redan i ditt Elitlamm
Om du tänker söka ersättning för extra djuromsorg för 2016 behöver du dokumentera ditt arbete i en produktionsplan. Mycket av arbetet med djuromsorg har du troligen redan registrerat i Elitlamm. När du skapar dina betäckningsgrupper så har du angett val av bagge, tackor och när de ska betäckas. När du tar emot djur från en annan besättning så finns information om vilka djur som kommit in och vilket datum. Uppgifter om lamning, slakt och försäljning finns också. Vår uppgift är nu att se till att Elitlamm kan ge dig hjälp att sammanställa de uppgifter som krävs. Det ger dig ett bra underlag för din produktionsplan.

Vi bygger ut Elitlamm
Din produktionsplan består egentligen av två delar; beskrivning av vad du tänker göra och en uppföljning av hur det blev. Vår tanke är att du ska kunna hämta det mesta av dina uppgifter till uppföljningen av produktionsplanen från Elitlamm.

Vissa krav i djurvälfärdsersättningen kräver helt nya funktioner i programmet. Vi bygger därför ut Elitlamm så att du kan registrera bl a klippning och klövvård, liksom datum för avvänjning och könsgruppering. Hullbedömning ska göras tre gånger per år enligt godkänd mall. Du kan redan nu registrera hullbedömning på dina djur i samband med vägning i Elitlamm. Vi kommer att anpassa funktionen för hullbedömning så att du kan redovisa detta individuellt för varje djur i din uppföljning av produktionsplanen.

Uppföljning av produktionsplanen
Vi har påbörjat arbetet med att i Elitlamm skapa ett underlag för uppföljning av produktionsplanen. Vår större ambition är att du ska kunna göra hela din produktionsplan i Elitlamm.

I skrivande stund är dock reglerna ännu inte helt beslutade, därför kan vi nu vid pressläggningen inte veta exakt hur de olika delarna i Elitlamm kommer att utformas eller när de blir färdiga. Vi kommer att tillsammans med SF bevaka utvecklingen. Du kan läsa mer om djurvälfärdsersättningen på Jordbruksverkets hemsida och i Birgit Fags artikel i förra numret av Fårskötsel. Mer information om hur arbetet fortlöper i Elitlamm kommer du att hitta i programmet och på vår facebooksida.

Elitlamm
Britt Andréasson

Elitlamm avstängt för service from 20.00 måndag 14 dec

Elitlamm kommer att vara avstängt from kl. 20.00 måndag 14 dec.

Vi kommer att göra ett större arbete med bl a byte av serverdatorer. Vi räknar med att det kommer att ta ungefär ett dygn. Om du har frågor om detta kan du kontakta oss via mail info@elitlamm.com Om du använder Facebook så kommer vi att lägga upp information där när arbetet är klart.

Vänliga hälsningar
Elitlamm