Fårklippning och liknande besök – rekommendationer med anledning av covid-19

För att undvika smittspridning av covid-19 bör djurägare och besök till verksamheten (tex fårklippare) vidta de åtgärder som situationen kräver. Vi uppmanar alla att hålla sig uppdaterade, följa Folkhälsomyndighetens råd och använda sunt förnuft så vi tillsammans minskar risken för smitta. Allmänna råd Ha god handhygien Håll avstånd och undvik fysisk kontakt Hosta och nys i armvecket Undvik att röra ögon näsa och mun Håll dig uppdaterad och följ Folkhälsomyndighetens råd För djurägare Om du tillhör riskgrupp, avboka ej nödvändiga besök och undvik att medverka vid de besök av utomstående som är nödvändiga Känner du dig det minsta sjuk så meddela besökande och avboka Möjlighet att tvätta händer ska finnas För besökande (t ex fårklippare) Stanna hemma om du tillhör en riskgrupp eller känner dig det minsta sjuk Besök ej kund i riskgrupp eller kund som uppvisar sjukdomssymptom Gå ej in i privatbostad 2020-04-08 Fårklipparförbundet och Svenska Fåravelsförbundet