Tranas2020
Banner_Faravelsforbundet_180x120px
Far_gif

Gotlands Fåravelsförening arrangerar baggauktion lördag 26 september 2020

Auktionen kommer att anpassas till smittläget för Covid-19. Vi kommer att ge ut en auktionskatalog som vanligt och räknar med att ha baggarna tillgängliga för intresserade köpare i ridhuset i Sjonhem, under kontrollerade former.

Baggarna kommer också att finnas på Boskapstorget med bilder och dokument. Auktionsbaggarna finns dessutom i Elitlamm där man kan kontrollera släktskap mellan auktionsdjur och egna djur. Budgivningen kommer att ske digitalt och kan påbörjas innan auktionsdagen. Auktionsavslut blir på eftermiddagen den 26 september enligt katalognummerordning och med 5 minuter mellan sluttid för varje bagge.  Gå gärna inpå boskapstorget.se och anmäl dig som köpare redan nu.

Inköpta baggar hämtas direkt efter auktionen i Sjonhem och betalas på plats om inget annat överenskommits med säljaren.

Det blir ingen matservering och inga utställare i lokalen i Sjonhem. Information till säljare och köpare kommer att uppdateras vartefter på www.faravelsforbundet.se och www.silverlock.se.

Anmälan
Vi välkomnar anmälningar av riksbedömda bagglamm av alla raser och äldre riksbedömda baggar födda tidigast 2015. Deltagande besättningar ska vara fria från smittsamma sjukdomar, hälsodeklarerade, fotrötecertifierade (F-status), friförklarade från Maedi-Visna (M-3 status) samt intyga att problem med resistent Haemonchus ej förekommit eller misstänks.

Kom ihåg att ta träckprover enligt fårhälsovårdens rekommendationer. Vi uppmanar köpare att ta del av hälsodeklaration samt resultat av träckprovsanalyser.

Anmäl djuren med härstamningsbevis där de nya avelsvärdena finns med. Tänk på att skriva ut nya härstamningsbevis för äldre baggar. Maila in bilder på anmälda baggar enligt instruktion på anmälningsblanketten. Budgivningen blir digital och baggarna kommer att marknadsföras även på Boskapstorget för att hjälpa köpare som väljer att inte vara på plats.

Anmälningsblankett komer att kunna hämtas på SFs resp Gotlandsfårföreningens hemsidor. Vid anmälan bifogas fullständigt ifyllda härstamningsbevis, riksbedömningsprotokoll i original, hälsodeklaration samt till varje bagge: kopia av friförklaringsintyg gällande M-3 status och intyg om F-status inklusive Djurägarförsäkran 2020 för Baggauktion Gotland.

Anmälan sänds till:
Maria Ericson
Levide Skinnarve 205
623 53 Hemse

Bilder mailas till: eva.twengstrom@gmail.com

Anmälan ska ha inkommit senast torsdag 10 september.

Ytterligare upplysningar lämnas av:
Eva Twengström 0708-49 02 45 eller eva.twengstrom@gmail.com (även katalogbeställning)
Maria Ericson 0737-19 37 35 eller skinnarve@telia.com

Varmt välkomna