Far_gif
Stallmästaren web gif
trns2017

Gotlands fåravelsförening arrangerar baggauktion lördag 28 september 2019

Baggauktionen på Gotland hålls på Suderby gård i Sjonhem, ca 2 mil söder om Visby.

Vi välkomnar riksbedömda bagglamm av alla raser, tacklamm i grupper om 3–5 djur samt äldre riksbedömda baggar födda tidigast 2014.

Deltagande besättningar ska vara fria från smittsamma sjukdomar, hälsodeklarerade, fotrötecertifierade (F-status), friförklarade från Maedi-Visna (M-3 status) samt intyga att problem med resistent Haemonchus ej förekommit eller misstänks. Kom ihåg att ta träckprover enligt fårhälsovårdens rekommendationer. Vi uppmanar köpare att ta del av hälsodeklaration samt resultat av träckprovsanalyser.

För att få aktuella avelsvärden på baggarna till auktionen är sista dag för registrering av mönstringsuppgifter i Elitlamm den 24 augusti. Avelsvärdena beräknas då vara tillgängliga i Elitlamm innan sista anmälningsdatum. Anmäl om möjligt djuren med härstamningsbevis där de nya avelsvärdena finns med.

Anmälningsblankett kommer att kunna hämtas här när vi närmar oss.

Till anmälan bifogas fullständigt ifyllda härstamningsbevis, utskrivna från Elitlamm, riksbedömningsprotokoll i original, hälsodeklaration samt till varje bagge: kopia av friförklaringsintyg gällande M-3 status och intyg om F-status inklusive djurägarförsäkran.

Anmälan sänds till:
Maria Ericson
Levide Skinnarve 205
623 53 Hemse

Anmälan ska ha inkommit senast fredag 13 september. På Gotlandsauktionen tillämpar vi en säljarprovision om 6 %.

Ytterligare upplysningar lämnas av:
Eva Twengström 0708-49 02 45 eller eva.twengstrom@telia.com (även katalogbeställning)
Maria Ericson 0737-19 37 35 eller skinnarve@telia.com

Preliminärt tidsprogram
Installning och vet. besiktning 08.00-09.00
Visning av djuren från 09.00
Lunch från 11.00
Auktionen börjar  12.30

Kaffeservering under hela dagen, lunch med gotländskt lamm, lotterier, publikens favorit mm. Utställare finns på plats och visar det mesta och bästa för fårägare.

Auktionister är som vanligt Kjell Nilsson och Björn Eriksson!

Varmt välkomna till Gotland!