Stallmästaren web gif
Knarrhult2018
Tranas2020

Halländska lammbönder prisades

I samband med Hushållningssällskapet Hallands årsstämma den 3 maj delas det ut priser för insatser inom lantbruket och landsbygden i Halland. Priserna vill lyfta fram företagsamma entreprenörer i olika åldrar och delar av länet som med sin verksamhet medverkar till att utveckla Halland.

Här kan du läsa mer om pristagarna. Vi finner två namnkunniga lammgårdar bland pristagarna. Grattis till välförtjänta utmärkelser!

Helen Björk-Averpil och Benny Averpil, Lindholmens gård, Vallda Sandö

För framstående insatser på landsbygden, silverljusstakar

Helen och Benny äger och driver Lindholmens gård, en mil väster om Kungsbacka. Gården utgörs av 8 ha åker och 17 ha strandäng och har härutöver tillgång till omfattande naturbetesmark på Sandöhalvön.

– Vi har ett genuint naturintresse. Helen är veterinär och jag är civilekonom men vi ville göra något annorlunda. Vi har ett intresse för färg och form och har lyckats kombinera ihop våra kunskaper i ett gemensamt koncept, berättar Benny

Kristian och Jeanette Carlsson, Öströö fårfarm

Landsbygdspriset – Länsförsäkringars belöning till småföretagare, 10 000 kr

Sedan 1987 arrenderar Kristian och Jeanette Carlsson Öströö av familjen Klingspor och driver idag framgångsrikt Öströö fårfarm. 1992 öppnade gårdsbutiken och 2001 byggdes ett gårdsslakteri. Under åren har det byggts upp en restaurang- och caféverksamhet och under vår och sommar erbjuds populära lammsafaris.

-Vi har varit på Öströö i över 30 år. Gårdsbutik i 25 år. Det som driver. Det är entreprenören i en som vill utveckla. Det är inte vår grej att stå still utan vi utvecklas! Andra byter jobb men det gör inte vi, utan vi utvecklar företaget istället, berättar Jeanette.