Kartläggning av svensk ullproduktion och ullindustri

Inom ramarna för Vinnovaprojektet Cirkulära ullkläder har en kartläggning av den svenska ullen och möjligheterna att förädla den gjorts.

Resultaten har sammanställts till bilder, och alla kan hämtas här nedan.

Svenska Fåravelsförbundet har stått för faktainsamling, granskning, sammanställning och grafik. Uppgifterna och bilderna får gärna spridas, men Svenska Fåravelsförbundet ska anges som källa.

Fakta har hämtats från Jordbruksverkets statistik, från Elitlamm och med hjälp av forskare och entreprenörer inom området. Bilderna ger en bra bild av läget i Sverige 2018/2019, men ska inte betraktas som fullständiga.

Vilka fårraser har vi, hur mycket ull produceras, vad passar ullen att användas till och hur ser spridningen ut över landet
Ullskattkartan i pdf-format ›› (denna statistik finns också med 2020 års siffror här)
Fårraser och ullproduktion i Sveriges län ››

Var finns våra fårklippare och ullstationer?
Ullstationer och fårklippare ››

Möjligheter att förädla ull i form av tvätterier, spinnerier, väverier, färgerier och andra partners

Ullförädlingsföretag november 2019 ››
Lista över ullförädlingsföretag ››