banner_180x120
Mysten
gimrarna
gdjh2015
hgens webb
Backa Fårgård
oviex_anuncio_180x120px
Banner-2017
Hunden Herden
knarrhult
VENO adv.ZW.59x126/2015.indd
siltbergs hemsida
keenan_ny
ggi_loop
Stallmästaren web gif
trns2017
agria_banner_far_180x180
Elitlamm_180x180
Amaskiner_2017_1
default logo

Den betande mulen räddar våra hagar

En informativ film om varför vi behöver bönder och idisslare.

I videon besöker man bland annat en hage där det går kor, och en annan hage där det inte betat några djur på sju år.

Den senare hagen håller på att växa igen. Granarna tar över.

-Så kommer det att bli överallt där det finns betesmarken om ”den betande mulen” försvinner, säger David Pettersson.

Se filmen i större format här
Svenskt Kött: Den betande mulen räddar våra hagar ››

Hur smakar tacka vs lamm?

På Örebro universitet kan man läsa måltidsekologprogrammet, där miljövetenskap blandas med måltidsvetenskap och värdskap. I den nyligen avslutade kursen ”Sensorik och sinnesupplevelser” samarbetade studenterna med näringen.

En av producenterna som var med i fallstudierna var Adam Arnesson. Han driver Jannelunds Gård tillsammans med sina föräldrar utanför Örebro. Han ville ta reda på och beskriva smak­skillnaderna mellan lamm och tacka.

Dessutom gjorde man en konsumentundersökning med 32 personer som fick testa köttet. Då visade det sig att fler tyckte om tacka än om lamm.
– Det var jättekul! Jag vet själv att jag tycker om tackan mer, men det är svårt att veta vad andra tycker. Men det är kanske inte så många som har ätit tacka heller. Det finns ju inte att köpa, säger Adam och fortsätter …

Läs hela artikeln
Jordbruksaktuellt: Hur smakar tacka vs lamm? ››

Svenskt Kött storsatsar på kampanj i sociala medier


Svenskt Kött lanserar en kampanj om svenska mervärden. Målet är att nå en miljon unga vuxna i åldern 18-30 år och därmed öka kännedomen och kunskapen om varför svenskt kött är ett bra val.

– Arbetet med att lyfta våra svenska mervärden får aldrig stanna upp. Genom den här kampanjen når vi ut brett då vi köper annonsutrymme i de digitala kanaler där målgruppen finns dagligen, säger Elisabet Qvarford, vd Svenskt Kött.

Kampanjen kommer att synas på Facebook, Instagram, YouTube och Snapchat under slutet av november och hela december. Svenskt Kött har tagit fram tre illustrerade filmer med olika budskap som lyfter mervärden som är viktiga för målgruppen. Det är främst omtanken om miljön och att djuren behandlas värdigt som är högst på listan för målgruppen och det har filmerna tagit avstamp i.

– Vi vill ge kunskap om våra unika svenska mervärden på ett sätt som är lätt att ta till sig. Målgruppen vill i stor utsträckning att köttet ska komma från Sverige och då vill vi ge argument som bekräftar att det är ett bra val, säger Elisabet Qvarford

Formaten med illustrerade filmer är gjorda för att sticka ut i det digitala bruset och har ett tydligt tema per film. Den som önskar fördjupa sig kan klicka på annonsen och hamna på en fördjupande text om ämnet på Svenskt Kötts hemsida.

– Svenskt Kött är glada över att kunna lansera dessa filmer och självklart ser vi gärna att filmerna delas vidare av fler i branschen, säger Elisabet Qvarford.

Filmen om biologisk mångfald respektive svensk djuromsorg har släppts och den tredje filmen som handlar om den låga antibiotikaanvändningen i svensk djurhållning kommer på onsdag.

Filmerna
Biologisk mångfald ››
Världens mest omfattande djurskyddslag ››

Tredje filmen, som handlar om Sveriges låga antibiotikaanvändning, kommer i morgon.

Dela gärna!

Kan diskrimineringen av svenska bönder få ett slut?

Civilminister Ardalan Shekarabi skickade med Svenskt Kött en videohälsning till Sveriges Grisföretagare under Grisföretagardagen i Jönköping.

Ardalan Shekarabi är som civilminister ansvarig för offentlig upphandling och har drivit på för att kommunerna enklare ska kunna köpa kött som producerats av svenska bönder. I sin hälsning säger han att han är glad att vi kan börja lägga diskrimineringen av svenska bönder bakom oss med den nya lagen om offentlig upphandling. Nu är det möjligt att ställa krav på djurvälfärd som ska vara i nivå med hur svenska djur föds upp.

Svenskt Kött: Civilminister Ardalan Shekarabi skickade med Svenskt Kött en videohälsning till Sveriges Grisföretagare under Grisföretagardagen i Jönköping ››

Fokus på lammköttskvalitet vid EU-projektmöte i Norge

Agroväst har publicerat en längre artikel om mötet runt lammköttskvalitet som SF deltog i under oktober och som nämndes i veckobrevet från 13 oktober.

Efterfrågedriven innovation för högre kvalitet på nöt- och lammkött är ett treårigt EU-projekt med målsättning att skapa bättre förutsättningar för nöt- och lammköttsproducenter i regionen Västra Götaland (Sverige), Nord- och Midtjylland (Danmark). Detta är ett samarbete mellan forskning, lantbruk och industri som verkar inom köttnäringen. I projektet fokuserar man på att öka kunskapen om god ätkvalitet och etisk kvalitet från uppfödare till konsument. Projektets tredje samlade konferens hölls i NIBIO (Norsk institutt for bioøkonomi) Ås, strax söder om Oslo.

Konferensen innehöll lägesrapportering från alla delaktiviteter inom projektet, bl a fick vi ta del av det pågående analysarbetet från RISE där det just nu sammanställs data från de analyser som gjorts av lammköttskvalitet på de lamm som ingår i försök från SLU. Aarhus Universitet MAPP redogjorde tidplan för genomförande av delaktivitet med syfte att bygga vidare på tidigare erfarenheter och att nå en djupare förståelse för den roll djurvälfärd spelar för utvalda intressegruppers uppfattning om nöt- och lammköttsprodukter.

Konferensens andra dag bestod i huvudsak av ett externt seminarium med fördjupning i forskning på lamm och lammköttskvalitet i Danmark och Sverige. Man diskuterade även nödvändigheten av att kastrera bagglamm och den norska branschen informerade om synen på lamm i Norge.

Läs mer
Agroväst: Fokus på lammköttskvalitet vid EU-projektmöte i Norge ››

EU miljardsatsar på stärkt konkurrenskraft

EU satsar 188,6 miljoner euro, motsvarade cirka 1,8 miljarder kronor, på stöd till olika kampanjer som ska stärka jordbrukets konkurrenskraft under 2018. Pengarna kommer gå att söka i början av nästa år.

6 miljoner euro är öronmärkta för att lyfta fram hållbarhetsaspekterna av lamm- och getköttsproduktion.

Läs mer
Land Lantbruk: EU miljardsatsar på stärkt konkurrenskraft ››
Jordbruksverket: EU satsar ca 190 miljoner euro för att stärka jordbrukets konkurrenskraft ››

Nu är det dags att bönderna börjar berätta sina djurs story, säger Johan Jureskog

På Johan Jureskogs restauranger kostar köttet mer, men gästerna vet vad de äter. Han kallar sig gärna för köttsommelier och brinner för att sprida kunskap om köttets ursprung och hantering.

– När vi öppnade restaurang AG för sju år sedan ställde ingen, jag lovar inte en enda, frågan varifrån köttet kom. Vi hade mycket tyskt och polskt kött på den tiden, det var fett nog och kunde hängas länge utan att ruttna inifrån. I Sverige fanns ännu inte den sorteringen då.

Läs artikeln
ATL: ”Vi svenskar måste lära oss betala för kvalitet” ››

Mobilt slakteri väcker internationell uppmärksamhet

Det var i december 2014 som Hälsingestintan kunde inviga sitt mobila slakteri Etiskt kött. Konceptet går ut på att erbjuda bonden slakt hemma på gården och låta djuret slippa stress vid djurtransporter och i stora slakterier.

– Det har varit tufft att få det mobila slakteriet på banan. Tyvärr har vi inte nått break even ännu. Men vi räknar med att nå lönsamhet inom tolv månader, säger Britt-Marie Stegs som vill framhålla slaktarteamets jobb.

– Alla slaktare och chauffören brinner för sina jobb och hjälps åt. Inte minst har de byggt upp personliga kontakter med bönderna. Det fungerar lite som ett gammaldags gårdsslakteri.

Ett franskt tv-bolag har nyligen spelat in en dokumentär om det mobila slakteriet i Sverige som även ska sändas internationellt. Det mobila slakteriet är redan vida känt och Britt-Marie Stegs har haft besök av bönder från bland annat Australien. Drygt 20 länder har hört av sig och visat intresse, däribland flera från Afrika som ser slakteriet som en lösning för landsbygden.

Hela artikeln
ATL: Mobilt slakteri väcker internationell uppmärksamhet ››

Köttpodden med Märta Jansdotter

Märta är en förgrundsgestalt i att utveckla hållbar köttproduktion för framtiden där kor och får tillsammans med solen, jorden och gräset utgör ett naturligt och hållbart kretslopp.

Svenskt Kött: Köttpodden med Märta Jansdotter ››

HKScan satsar för att sätta svenskt lamm på kartan

Ofta pratas det om lammkött i media runt påsk. Men det är ju faktiskt på hösten det finns riktigt god tillgång på svenska kvalitetslamm som dessutom slaktas direkt från betet.

Fler och fler konsumenter upptäcker hur utsökt och mört lammkött är. Ofta först på restaurang och sedan väljer man att handla själv i butik. För att öka intresset ytterligare för just det svenska lammköttet kommer HKScan tillsammans med Svenskt Kött, Svenskmärkning och Handelns aktörer försöka etablera en årlig återkommande lammvecka i oktober med start nu i år.

– I oktober är de svenska höstlammen fina och vi har en naturlig god tillgång på djur. Jag ser en stor potential i att vi långsiktigt lyfter fram det svenska lammet och på så sätt även kan kommunicera mervärdena med att just välja svenskt lammkött, säger Elisabet Qvarford, VD svenskt Kött.

Hela artikeln
Från Sverige: HKScan satsar för att sätta svenskt lamm på kartan ››

Ny studie för utvärdering av lammuppfödningsmodeller

I våras presenterade Elin Stenberg sitt arbete muntligt och nu ligger examensarbetet färdigt och publicerades nyligen på SLU, Institutionen för husdjurens miljö och hälsa.

I studien ingår försök på 80 bagglamm som fötts upp på Götala och slaktats på Skara lammslakteri. Stalluppfödning ger högst tillväxttakt

Arbetet undersöker inte bara sambandet pH och temperatur utan även hur olika produktionsmodeller påverkar tillväxt, slaktkroppskvalitet och köttkvalitet.

Forskning och studier i ämnet fortsätter. Målsättningen är att genom en ökad kunskap om vägen till ett svenskt lammkött av hög kvalitet ska vi öka konkurrenskraften för svenska lammproducenter och svenskt lammkött.

Läs mer
Forskningsrapporten The effect of production system on carcass and meat quality in lambs ››
Agroväst: Ny studie för utvärdering av lammuppfödningsmodeller ››

20107-09-27

Nya slakterier in i Köttföretagen

Svenska Köttföretagen har fått två nya delägare sedan både Närkes Slakteri och Gotlands Slagteri AB har gått in.

Hela artikeln
ATL: Nya slakterier in i Köttföretagen ››

Importerat kött – vanligast på svenska restauranger

Kött som serveras på svenska restauranger är till största del importerat. Det visar uppgifter Naturskyddsföreningen tagit fram från några av Sveriges största grossister.

I vissa fall är så mycket som 90 procent av köttet importerat. Enligt grossisten Martin och servera ökar efterfrågan på svenskt kött men få eller inga restauranger väljer ekologiskt eller naturbeteskött.

Naturskyddsföreningen: Importerat kött – vanligast på svenska restauranger ››

Köttskola

Svenskt Kött har skapat en köttskola för dagligvaruhandeln samt intresserade konsumenter. Köttskolan är en gratis och helt öppen digital skola för alla som vill sig mer om kött ur olika perspektiv.

Köttskolan.se samlar och åskådliggör fakta om kött och köttkvalitet på ett lättillgängligt och pedagogiskt sätt. Du får lära dig att välja, laga och hantera kött, kött som näringstätt livsmedel och fördelarna med det svenska köttet.

Alla kursdeltagare kan följa en utbildningsplan och skaffa sig kunskap i egen takt och efter eget intresse.

Utbildningar
Klicka här för att se Köttskolans utbildningar. Du kan börja var du vill. När du genomfört alla kurser i en utbildning kan du välja att göra ett test.

Köttskolan ››

kottskolan

Lammlägg sous vides med Matgeek

Matgeek lovordar svenska höstlamm och visar man kan laga lammlägg med den senaste tekniken, sous-vide.

Inspirationsdag på Torsta – Lammkött och dess kvalitet

Torsta i Jämtland hälsar välkommen till inspirationsdag den 6/10 2017

Årets Fårdag fokuserar på lammköttets kvalitet. Här får du ett unikt tillfälle att lyssna på en av de verkliga experterna i Sverige inom området.

Hela programmet, information om anmälan med mera ››

Forum i Malmö för en hållbar livsmedelskedja

Sverige har fått en ny livsmedelsstrategi som kommer att förändra livsmedelskedjan i grunden.

Den 19 oktober genomför arrangören Aktuell Hållbarhet konferensen Livsmedelsforum 2017 i Malmö tillsammans med Jordbruksverket, Naturvårdsverket, Livsmedelsverket och Folkhälsomyndigheten. Det handlar om hur den hållbara omställningen i livsmedelskedjan kommer att se ut för alla som är verksamma inom området.

Läs mer
Jordbruksverket: Forum i Malmö för en hållbar livsmedelskedja ››

Filmer visar styckning

Instruktiva filmer om hur du styckar kött – instruktivt och ekonomiskt.

Filmerna kommer från dvd:n Det svenska köttet som tidigare bara har funnits att beställa. Styckningen görs från halva djurkroppar, så kallade halvfall. Både grov- och finstyckning visas i detalj.

Filmerna kan användas vid undervisning av såväl professionella styckare, charkuterister, kockar och butikspersonal. Men även djurbönder och privatpersoner som vill lära sig mer om styckning kan ha god nytta av filmerna.

Svenskt kött: Det svenska köttet ››

Filmerna
Styckning av lamm ››
Styckning av lamm med ben ››

De får tre miljoner för att utveckla köttbranschen

Åtta projekt för ökad djurvälfärd och lönsamhet får dela på tre miljoner kronor från branschens egen utvecklingspott.

Varje år avsätts tre miljoner kronor från branschutvecklingspengen för att finansiera utvecklingsprojekt som bidrar till en ökad lönsamhet. Pengar samlas in via slaktavräkningen och en beslutsgrupp bestående av Svenska Köttföretagen, Sveriges Grisföretagare, Sveriges Nötköttsproducenter, Svenska Fåravelsförbundet och LRF Kött beslutar om vilka projekt som tilldelas medel.

Hälften fick pengar
När ansökningsperioden avslutades i mitten av maj hade 16 ansökningar till ett värde av drygt 5,2 miljoner koronor inkommit. Av dessa valde beslutsgruppen ut åtta projekt, som nu får dela på de tre miljonerna.

Ett lammprojekt har fått pengar: Theo den Braver, Gård & Djurhälsan. Projektnamn: Best Practice – från forskning till fält.

Läs mer och komplett lista över projekt som har fått pengar tilldelade
Land Lantbruk: De får tre miljoner för att utveckla köttbranschen ››

2017-08-02