andelslamm_anim1
Stallmästaren web gif
trns2017
siltbergs hemsida

Köttbranschen utlyser tre miljoner till branschutveckling

Nu går det att söka anslag till projekt med fokus på bland annat att säkra fortsatt hög djurvälfärd, hållbar köttproduktion, fortsatt låg användning av antibiotika samt ökad lönsamhet inom näringen.

Slakterierna och producentföreningarna inom gris, nöt och lamm samverkar med en gemensam bredfinansiering av utvecklingsarbetet för att stärka den svenska uppfödningen, genom insamling av branschutvecklingspengen. Totalt finns tre miljoner kronor till anslag där 65 procent av medlen kommer att gå till projekt för gris, 30 procent till projekt för nöt och 5 procent till projekt för lamm.

I år kommer fokus vara på projekt som leder till ett förbättrat klimatavtryck och en ökad hållbarhet inom svensk djuruppfödning samt projekt som har till syfte att kommunicera om hållbarhets- och klimataspekterna inom svensk köttproduktion. Det kan handla om kommunikation av klimateffekter, idéer för energieffektivisering eller andra sätt att utveckla och tydliggöra svensk köttproduktions fördelar vad gäller miljö och klimatpåverkan.

Svenskt Kött: Köttbranschen utlyser tre miljoner till branschutveckling ››