knarrhult
VENO adv.ZW.59x126/2015.indd
keenan_ny
siltbergs hemsida

Korta fakta om svensk lammproduktion

Författare:
Utgivare: LRF
Årtal: 2016

Hämta broschyr (pdf)

Svensk lammproduktion har flera fördelar

Korta fakta om svensk lammproduktion är en folder om svensk lammproduktion framtagen av LRF.

Vi har en sund och bra lammproduktion i Sverige. Våra får och lamm går ute på bete hela sommarhalvåret. De förädlar gräs till kött, skinn, ull och fårmjölk för osttillverkning. Svenska får är viktiga för att uppfylla miljö­ kvalitetsmålet ”Ett rikt odlingslandskap” som bland annat innefattar att befintliga ängs­ och betesmarker ska skötas på ett sätt som bevarar deras värden. Får passar på känsliga betesmarker eftersom de inte trampar sönder grässvålen. Resultatet blir ett vackert och öppet landskap såväl på landsbygd som i stad eller stadsnära marker.

Vi föder upp lammen med respekt för djurens behov av naturligt beteende och vi har ett gott djurhälsoläge. Svenska lamm får behålla sina svansar och bagglammen kastreras inte ­ något som i flera stora fårländer görs utan bedövning. All slakt i Sverige sker med bedövning – inga undantag ges – vilket är något som skiljer oss från flera europeiska länder.

Svensk lammproduktion skapar arbetstillfällen på landsbygden – inte enbart inom produktionen utan även inom förädling och turism. Genom att välja svenskt lammkött utvecklas den svenska landsbygden. Dessutom får vi njuta av ett mycket gott och näringsrikt kött!