Banner_Faravelsforbundet_180x120px

Författare:
Utgivare: Länsstyrelsen Värmland
Årtal: 2017

Syftet med denna utvärdering är att följa upp det bidrag som Länsstyrelsen i Värmland fördelat till fårägare under åren för att bygga rovdjursavvisande stängsel. Syftet är också samla in erfarenheter och synpunkter från fårägare som har rovdjursavvisande stängsel och från länets övriga fårägare.

Under perioden 2001–2015 har 296 rovdjursavvisande stängsel byggts i länet med hjälp av bidraget. Av dessa stängsel är minst 233 stycken fortfarande i bruk. Endast 11 % av de rovdjursavvisande stängslen i länet är idag i lika gott skick som när de godkändes vid slutbesiktningen och bedöms ha avsedd effekt.

Mer än hälften av stängslen behöver mer underhåll för att vara i fullgott skick. Resterande 36 % är i ett sådant skick att en större arbetsinsats eller nybyggnation behövs för att de ska ha avsedd effekt.

En klar majoritet av de fårägare som har rovdjursavvisande stängsel skulle rekommendera andra att söka bidrag till stängsel och bedömer också i stor utsträckning att det är värt insatsen att skaffa och ha denna typ av stängsel. Oavsett hur länge man haft sitt stängsel tycker man i hög grad att det varit värt
insatsen.

Utvärdering av bidrag till rovdjursavvisande stängsel