Far_gif
Stallmästaren web gif
siltbergs hemsida

Nya fodermedel: Flug-föda till boskap

Forskare förutspår att det år 2050 kommer att leva 9,6 miljarder människor på jorden. Med en allt större medelklassbefolkning förväntas vi öka vår konsumtion av animaliska produkter med upp till 70 procent, och detta måste göras med samma begränsade resurser som vi har idag.

Kostnaden för att producera grödor som majs och soja att mata produktionsdjur med förväntas också öka och kommer bli svårare på grund av torka och stigande temperaturer. Samtidigt som vetenskapen försöker utveckla mer torktåliga grödor genom genetisk ingenjörskonst kan det finnas ett enklare alternativ, nämligen flugor. Men då vi inte tycks redo att äta insekter själva, kan vi kanske i stället mata våra produktionsdjur med dem?

Den svarta soldatflugan, hermetia illucens, är en kosmopolitisk art som återfinns på alla världens kontinenter (utom Antarktis). Svarta soldatfluglarver består till 45 procent av råprotein, detta tillsammans med en hög näringsprofil har gjort att flugan uppmärksammats som möjlig foderproducent för lantbruket.