Far_gif

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Victoria bland några av sina får en höstdag. Foto Håkan Ljungqvist

Motivering:
Victoria har en mycket välskött besättning och djuren är av högsta kvalitet inte minst genom ett genomtänkt avelsarbete. Hon följer med stort intresse utvecklingen inom fårområdet och utnyttjar nya rön tillsammans med egna vunna erfarenheter på ett mycket framgångsrikt sätt.

Viktoria är oerhört grundlig och analyserande när hon fattar sina beslut och överväganden som gäller produktionen. Hon siktar på att produktionen skall fungera optimalt och att djuren skall må så bra som möjligt. Inget lämnas åt slumpen och hon ägnar förhållandevis mycket tid åt verksamheten för att nå högsta möjliga produktionsresultat. Ständigt funderar hon på och är beredd att göra åtgärder som främjar produktionsresultatet liksom djurens hälsa och välbefinnande. Stora ansatser görs på gården för att få högsta möjliga kvalitet på grovfodret. Victoria har en planerad betesskötsel som medfört att hon har kunnat minimera parasitangreppen med höga lammtillväxter som resultat.

Vid flera tillfällen har hon tagit emot besökare på gården och fikostligt delat med sig av sina kunskaper och erfarenheter. Hon är också en uppskattad föreläsare då hon bl.a. berättat om vad hon anser är avgörande för att nå ett så bra produktionsresultat som möjligt. Det hon framfört som avgörande är i sanning högst efterföljansvärt.

Jeanette och Kristian Carlsson, Öströö Fårfarm, Tvååker

Nominerade av Hallands Fåravelsförening

HallandFotoOfeliaCarlsson

Jeanette och Kristian i fårhuset. Foto Ofelia Carlsson

1987 startade Jeanette och Kristian Carlsson som arrendatorer av Öströö med 30 Gotlandstackor, i stark motvind (slopat frysbidrag, en stark opinion mot pälsprodukter och centralisering av slakterier). Slakterierna ville inte ha lammkött, men folk efterfrågade det. Med stor uppfinningsrikedom och mycket arbete skapade de vad de saknade.

Nu har de 550 Gotlandstackor, ekologisk produktion sedan 1990, gårdsbutik sedan 1992 och slakteri sedan 2001. De slaktar egna lamm och får och legoslaktar åt fårägare som bor i närheten. Öströö är också ett stort turistmål Servering, evenemang, lammsafari och den vackra omgivningen i Åkulla bokskogar lockar 50000 besökare per år. Jeanette ägnar sig också åt konsthantverk som säljs i gårdsbutiken, och gården har vunnit pris för mathantverk.

Motivering:
Öströö Fårfarm är en fantastisk ambassadör för lamm-Sverige. Tusentals stadsbor, inte minst barnfamiljer, har njutit av lammsafari och därmed fått en inblick i hur det fungerar på en fårgård, en folkbildningsinsats som heter duga. Besökare kan under lamningssäsongen ta del av lamningen från läktaren i fårhuset. Intresse för fårnäringen har väckts långt utanför lantbrukskretsar.

På Öströö Fårfarm tar man tillvara allt som fåren ger. Man förädlar och säljer kött, chark, skinn- och ullprodukter i gårdsbutiken. Den goda maten i café och restaurang har säkert omvänt många från fördomen att lamm skulle smaka kofta. Hela verksamheten är fräsch och välskött, och under säsong fylld av trevliga och serviceinriktade ungdomar, landsbygdens framtidshopp.

Öströö är ett viktigt nav för hela lamm-Halland. Slakteriet är en vinna-vinna-verksamhet som gör det möjligt för små fårägare att följa Livsmedelsverkets regler vid gårdsförsäljning av kött.

Det är naturligt för oss i Hallands fåravelsförening att förlägga kurser och events till Öströö. Verksamheten ger arbetstillfällen på landsbygden och håller kulturlandskapet öppet. Det kompletta fårföretaget, helt enkelt!

Elsa Lund Magnussen, Lindås Lamm, Karlstad

Nominerad av Värmlands Läns Fåravelsförening

Varmland2FotoÖyvind Lund

Elsa i egna slakteriet putsar lammlever. Foto Öyvind Lund

Elsa har ekologisk uppfödning av lamm, gårdsslakteri, styckning och försäljning av kött, lammskinnskurs och kalasverksamhet samt skogsbruk. Hon bor i Lindås norr om Karlstad.

Motivering:
Elsa har varit banbrytande inom startande av småskaliga slakterier. Hon kämpade för hela Sverige med byråkratin och drev på för att det skulle tas fram regler och blanketter så det skulle passa småskaliga slakterier. Elsa är ett föredöme för småskalig livsmedelsproduktion i skogsbygden. Hon har varit en eldsjäl inom fårnäringen.

Elsa är inspirerande för lammproducenter, både befintliga och nystartande och har alltid goda råd att ge.

Varmland3FotoÖyvind Lund

Elsa vallningstränar med Jack. Foto Öyvind Lund

Caroline Nielsen och Christoffer Lindahl, Strömmens Gårdsmejeri, Ånge

Nominerade av Västernorrlands Fåravelsförening

VasternorrlandFotoChristofferLindahl

Caroline Nielsen i gårdsmejeriet där hon gör ost på fårmjölken.
Foto Christoffer Lindahl | Hämta högupplöst ››

Strömmens har ett 80-tal renrasiga Östfriesiska mjölkfår och gör egen ost. Ekologisk produktion.

Strömmens Gårdsmejeri på Instagram och Facebook

Motivering:
Caroline och Christoffer är två drivna företagare som med liv och lust tog över Strömmens gårdsmejeri 2018 efter Agneta Larsson i följden av Martin Anderssons plötsliga bortgång. En fin besättning på omkring 80 mjölkfår och en produktion av mångfaldigt prisade ostar kunde leva vidare tack vare dessa två.

Drivna och motiverade klarade de utan förkunskaper att snabbt sätta sig in i en komplex produktion med allt från ystning till att köra traktor och lamning.

Ett par värt att uppmärksamma och peppa, företagare som kommer göra sitt yttersta för att utveckla och ta tillvara på fårens alla möjligheter.
Därför anser styrelsn för Västernorrlands fåravelsförening att Strömmens är värdiga vinnare av “Årets fårföretagare 2019”.

Caroline och Christoffer är nu även nyblivna medlemmar i Fåravelsförbundet.

VasternorrlandFotoCarolineNielsen

Christoffer Lindahl med gårdens sötaste lamm.
Foto Caroline Nielsen  | Hämta högupplöst ››

Crister Nilsson och Anna Hägge-Nilsson, Valdemarsvik

Nominerade av Östgötalamm

OstergotlandFotoMagdalenaHagge

Anna Hägge och Crister Nilsson
Foto Magdalena Hägge | Hämta högupplöst ››

Lammproduktion med lamning Oktober, Januari och Mars. Renrasiga Finull, Päls, Suffolk och korsningsdjur.

Motivering:
Crister och Anna är öppna, ärliga, drivna och engagerade fårföretagare som delar med sig av kunskap och erfarenheter. De ställer väldigt ofta upp och öppnar upp och visar sin gård, produktion och sina djur vid kurser och andra aktiviteter.

Crister ställer ofta upp vid undervisning och liknande, vid till exempel Riksbedömning när vi i Östgötalamm anordnade det på Vretagymnasiet och bjöd ner två klasser med gymnasielever. Anna har varit aktiv inom Östgötalamm länge och ställt upp på många sätt och vid många aktiviteter som gynnat medlemmar och fårägare. De är två personer som vi i Östgötalamm uppskattar mycket, och genom denna nominering vill tacka.

Ingemar och Margareta Zachrisson, Mysten, Alingsås

Nominerade av Gotlandsfårsföreningen

GFF2FotoToreHagman

Vilopaus vid gårdsmuren.
Foto Tore Hagman | Hämta högupplöst ››

Mystens gård i Hemsjö, Västergötland ligger i ett gammalt kulturlandskap som under Ingemar och Margareta Zachrissons vård och med hjälp av gårdens gotlandsfår bevarat sin unika karaktär. I Mystens gårdsbutik säljs både kött av lamm och vilt, lammskinn, garn samt ull- och skinnhantverk. Även trädgårdprodukter från egen odling finns till försäljning under säsong. Mysten är KRAV-certifierad sedan 1995.

Ingemar och Margareta Zachrisson arrangerar kurser i bl.a. skinnsömnad och gärdsgårdsbygge av gammal typ och tar emot besöksgrupper som får möjlighet att delta i gårdens verksamhet. Verksamheten har dokumenterats i de välskrivna böckerna ”År med får – en fårbondes dagbok” och ”Utblick från en gårdsplan”.

Bevara, nyttja och utveckla är ledord som stämmer bra in på den Zachrissonska livsstilen. På Mysten blandas gammal och ny teknik med tradition och förnyelse.

Motivering:
Ingemar och Margareta Zachrisson har under många år bidragit till att utveckla och informera om svensk fårhållning.

De har startat spinneri, slakteri, skrivit böcker, sponsrat projekt, bevarat det gamla kulturlandskapet, utvecklat besöksnäring på gården, öppnat gårdsbutik, hållit kurser i skinnsömnad och gärdsgårdsbygge, fungerat som mentorer för nya fårägare m.m. Med böckerna ”Utblick från en gårdsplan” och ”År med får – en fårbondes dagbok” får en intresserad allmänhet en inblick fårägandets magi. Nyblivna gårds- och fårägare, och säkert många fler, kan lära och inspireras.

I samarbete med lokala kollegor har Ingemar och Margareta tagit fram en broschyr om hur de betande djurens liv påverkar inte bara klimat och biologisk mångfald utan också köttets nyttighet, smak och kvalitet. Broschyren är högst aktuell i dagens kött- och klimatdebatt och av intresse för alla som värnar om de små idisslarnas stora värde.

Ingemar och Margareta är värda att uppmärksammas för sin goda fårgärning!

GFF1FotoToreHagman

Samverkan tre parter emellan – fårflocken, Trizz och Ingemar.
Foto Tore Hagman | Hämta högupplöst ››

Och vinnaren är … Nej, det blev inte en vinnare. Det blev två!

Juryns uppdrag att utse Årets Fårföretagare 2018 bland de fjorton nominerade var svårt, det hade behövts fler priser. Efter en lång diskussion framstod lösningen – man beslutade att ge ytterligare ett pris till Årets Uppstickare.

vinnare2018

Vinnare av Årets Fårföretagare 2018 är Jenny Andersson och Kjell Nilsson, Graute gård!

Välförtjänt titel till ett starkt lammföretag på Gotland. Det lilla extra som fällde avgörandet var att gården levererade lamm till Nobelmiddagens huvudrätt 2017. Juryn menar att det kan dröja 20 år innan det finns möjlighet att prisa samma insats igen.

Juryns motivering: Förutom att utveckla sitt företag på ett föredömligt sätt har Jenny och Kjell också visat världen att svenskt lamm levererar kvalitet på Nobelmiddagsnivå!

Graute1

Kjell Nilsson och Jenny Andersson Foto privat
Hämta högupplösta bilder här ››

Årets Uppstickare 2018 är Najib Rezai, Kärrbo Prästgård!

Najib var ett starkt alternativ, då många i juryn imponerades av och kände glädje över att en ung och företagsam man med ambition och målmedvetenhet övervunnit så stora hinder för att uppnå målet att bli fårföretagare.

Juryns motivering: Det är berikande för oss att se hur människor med andra erfarenheter i bagaget kombinerar dem med svenska förhållanden. Vi behöver fler fårföretag och de ska inte stöpas i samma form – Najib är en föregångare som får oss att känna att allt är möjligt.

Vastmanland_MIABJORKSTROM

Najib Rezai Foto Mia Björkström
Hämta högupplösta bilder här ››

Prisutdelning i Borgholm den 18 maj

Priserna delades ut under pompa och ståt i samband med Svenska Fåravelsförbundets Årsstämma på Öland den 18 maj.

De båda vinnarna tilldelades vardera 5000 kr, Diplom och ett Hederspris.

Vill du veta mer?

Bilder för nedladdning och mer om vinnarnas företag samt hela motiveringen som de nominerades med av sina distriktsföreningar finns under menyvalet Årets Fårföretagare på hemsidan.

Frågor om Årets Fårföretagare? Kontakta Elof Nilsson, 0705-66 58 77, elof.nob@gmail.com

Nominerade 2018

Fårföretagarna som presenteras nedan är de som nominerades till Årets Fårföretagare 2018.

Jenny Andersson och Kjell Nilsson, Graute gård, Gotland

Nominerade av Gotlands Fåravelsförening

Graute1

Foto Privat | Hämta högupplöst

Graute gård ägs och drivs av Kjell Nilsson och Jenny Andersson. Gården har 410 tackor varav 370 gotlandsfår, 37 leicester och 3 gutefår. Även omfattande dikoproduktion med 130 dikor med planer att öka antalet kor inför 2019.

På gården finns en gårdsbutik där under 2017 kom över 15000 besökare för att köpa kött och skinn. Samarbetar med grannar i Hejnum över ett stort betesområde Hejnum hällar.

Har även varit framgångsrika för sina skinn. Kjell är ordförande i Skinnriket på Gotland och har utvecklat Gotlands egen skinnmässa som idag är lika stor som Tranås Skinn-SM.

Graute Gårds hemsida ››

Motivering:
I över 20 år har makarna Jenny Andersson och Kjell Nilsson målmedvetet drivit och utvecklat sin gård i Hejnum på Gotland. På senare år har det tillkommit både ett café och en gårdsbutik där, förutom kött och lammskinn, även egendesignade och egentillverkade lammskinnsprodukter finns till försäljning. Dessutom hjälper man andra lammproducenter med att återställa betesmarker och med stängsling.

Sven Fridell, Bredaryd

Nominerad av Jönköpings Fåravelsförening

JONKOPINGVAST_EdW

Foto Einar de Wit | Hämta högupplöst

Sven började med några tackor för ett tjugotal år sedan på föräldragården. Efter han har verksamheten vuxit till 3–400 tackor. Var lite av en föregångare bär det gäller vinterlamm och har fortfarande en omfattande vinterlammproduktion. Har enkla billiga byggnader och arrenderar mark på ett stort antal mindre gårdar i området Bredaryd-Gnosjö-Hillestorp.

Motivering:
Sven har visat att det med små medel går att starta och sedan utöka verksamheten till ett lönsamt företag. Har varit en föregångare när det gäller vinterlammproduktion och har med sin produktion visat att även lammproduktion är en näringsgren att ta på allvar i en bygd som annars är helt präglad av mjölk- och nötköttproduktion.

Andreas Heurlin, Västergårdslamm, Sätila

Nominerad av Sjurhärads fåravelsförening

SJUHARAD_ElisabetBromster

Foto Elisabet Brömster | Hämta högupplöst

2012 köpte Andreas Västergården ihop med sin mamma och investerade i 12 tackor. Idag består besättningen av över 500 tackor som hålls i ett nybyggt stall i trä som Andreas designat och byggt själv. Byggnaden är finansierad av gårdens skog och mycket tidseffektiv. Andreas driver gården och sköter djur och mark på egen hand samtidigt som han kör grävmaskin i ytterligare ett företag.

Fårens betande har har bidragit till ett mer öppet landskap och levande landsbygd samt att tackorna har vårdat marken kring Storåns dalgång.

Västergårdslamms hemsida ››

Motivering:
Andreas har tillsammans med familjen vågat satsa offensivt och på kort tid byggt upp en större, effektiv lammproduktion vid sidan av annan entreprenörsverksamhet.

Annika och Mikael Pettersson, Gräsljunga gård, Visseltofta

Nominerade av Skånes fårintressenter

SKANE_ParAndersson

Foto Pär Andersson | Hämta högupplöst

Gräsljunga gård ligger i norra Skåne, de producerar lammskinn och avelsdjur av rasen Gotlandsfår samt har även en inriktning på hönsägg. De har gårdsbutik och ett kravgodkänt slakteri.
Gotlandsfåren är 110 till antalet, vintertid finns de i en stor och luftig ligghall där de har tillgång till foder på 3 st foderbord samt kraftfoder via transpondrar. Lammen föds på våren. Fåren betar på den egna gården samt på andra gårdar runt Visseltofta. Mönstring av lammen sker i augusti av Annika som är utbildad mönstrare.

Gräsljunga Gårds hemsida ››
Gräsljunga Gård på Facebook ››

Motivering:
Annika och Mikael arbetar målmedvetet för att få fram så fina och friska djur som möjligt. Både vinter och sommartid ges fåren de bästa möjligheter för att utvecklas optimalt. Gården är med i elitlamm samt fårhälsoprogrammet där man följer upp besättningens hälsostatus. Gården har Mv3- och F-status. Gården bidrar till en aktiv landsbygd då de låter fåren beta på olika ställen i Visseltofta samt har gårdsbutik.

Björn Johansson, En får tacka, Storå

Nominerad av Örebro läns Fåravelsförening

OREBRO_StigJohansson1

Foto Stig Johansson | Hämta högupplöst

Björn flyttade hem, tog över föräldragården 2016, bildade bolaget Masmästargården AB och registrerade varumärket En får tacka. Under sommaren 2017 experimenterade Björn med göra glass från mjölk av 5 tackor. I dag finns det 22 tackor och Björn räknar med att de mjölkar max 3000 liter till kommande säsong att tillverka glass av.

Planen är att växa med egen rekrytering till ca 100 tackor, och samtidigt höja avkastningen, där Björn även sneglar på semin och sperma från mer högavkastande mjölkfår än den smala avelsbas som finns i Sverige, för att få ihop ca 20-25000 liter att göra glass på.

Björns långsiktiga mål är att sätta Sverige på världskartan som fårmjölkland, första steget är att skapa nya produkter som kan sätta fokus på fårmjölk. Fårmjölken har både högre halter av fett och protein jämfört med komjölk. Fettets sammansättning med mindre fettkulor och kortare fetsyror än komjölk ger både hälsoeffekter och tekniska fördelar vid glasstillverkning (krämighet och “lenhet”).

En får tacka på Facebook ››

Motivering:
Ett nytänkande företag med ett klart mål, är under utveckling i en bygd som behöver både betande djur och innovativa företag inom de gröna näringarna.

Ulla Alm, Kulturlandskaparna, Solna

Nominerad av Stockholm-Uppsala Fåravelsförening

UPPSALA_Privat

Foto privat | Hämta högupplöst

Ulla Alm, som är ordförande i den ideella föreningen Kulturlandskaparna, finns på Överjärva Gård i Solna. Ullas liv som fårägare började för ungefär 20 år sedan. Hon hade under en längre tid i Länsstyrelsens regi jobbat med olika projekt för att rädda skyddsvärda områden från förfall och igenväxning i Stockholms län. Mark röjdes, restaurerades och stängslades. 1995 kläcktes idén att anställa några får som trädgårdsmästare för att få hjälp att bevara de skyddsvärda områdena. Idag bor 32 tackor och tre baggar på Överjärva Gård.

Ulla började hålla kurser i småskalig fårskötsel. Kursdeltagarna har fått delta i de händelser som sker under ett fårår. Idag ordnar föreningen Kulturlandskaparna förutom kurser i fårskötsel även kurser i konsten att bygga gärdesgård, tova och spinna, slipa och slå med lie.

Kulturlandskaparnas hemsida ››

Motivering:
Ulla har med sin entusiasm och praktiskt inriktade kurser utbildat nya fårägare och markant ökat intresset för fårhållning inom distriktet. Ett flertal av distriktets nuvarande medlemmar har fått sin första fårutbildning hos Ulla.

Leif och Kristina Gustavsson, Lexby Gård, Partille

Nominerade av Bohusläns fåruppfödare

BOHUSL_KristinaGustafsson

Foto Kristina Gustavsson | Hämta högupplöst

Lexby Gård beskriver sin verksamhet med de här orden: Som åttonde generation lantbrukare på Lexby gård i Partille, en mil utanför Göteborg, vill vi bevara ett levande kulturlandskap. Detta gör vi genom att låta våra djur beta bland stengärdesgårdar på ängarna och i den gamla fägatan. Vår ambition är att generera smak, känsla och upplevelse till människor som söker närhet till landsbygden. Fårbesättningen består av drygt 50 gotlandsfår.

Lexby Gårds hemsida ››

Motivering:
Lexby Gård är ett fårföretag med ett ben i historien och ett i framtiden. Gården ligger stadsnära i utkanten av Partille, som ligger i utkanten av Göteborg, och man har en öppen verksamhet som erbjuder stadens människor en möjlighet till närkontakt med djur och lantbruk. Leif är åttonde generationen på gården och man har utöver fåren flera verksamheter, som växtodling och ett småskaligt musteri. Får och hästar betar ett gammalt kulturlandskap som upplevs som mycket värdefullt av allmänheten.

Mats Farne, Vennebjörke Lantbruk, Vimmerby

Nominerad av Norra Kalmar Läns Fåravelsförening

Farne

Foto privat | Hämta något större version

Tillsammans med sin sambo Anna driver Mats lammproduktion med ca 600 tackor. De driver sin verksamhet på ett modernt sätt med full produktion. Det finns även mjölkproduktion och uppfödning av nöt samt skogsproduktion på gården Vennebjörke. Mats är delägare i Tre lammproducenter och Solenergi i Vimmerby, Norra Kalmar läns första andelsägda solcellsanläggning.

Motivering:
Mats har mycket kunskap och stor erfarenhet då han började med en liten fårbesättning redan som 14-åring. Han har samlat kunskap genom åren och ligger i framkant inom lammuppfödningens alla led. Han delar gärna med sig av sin kunskap och är tillmötesgående i stort sätt närsomhelst på dygnet då vi fårägare behöver råd och stöd.

Mats och Anna har framtidstro och driver gården på ett framgångsrikt sätt med både hjärta och hjärna. Mats är även aktiv i LRF, Lammproducenterna och Fåravelsföreningen.

Inga-Lill och Göran Danefur, Erikshester Gård, Vetlanda

Nominerade av Jönköpings Fåravelsförening

JONKOPINGOST_foto_privat

Foto privat | Hämta högupplöst

Paret köpte och startade verksamheten för tiotalet år sedan och har under kort tid byggt upp en avelsbesättning med ett par hundra tackor. Utöver detta har man flyttat ett stort antal hus till gården och driver sommartid ett café på gården.

På gården bedrevs tidigare mjölkproduktion och skepsisen var stor i bygden när paret köpte gården – ”synd med får på en riktig mjölkgård” var en stående kommentar. Idag har man i bygden en helt annan syn på företaget. Se i övrigt hemsidan.

Erikshesters hemsida ››
Facebooksida ››

Motivering:
På kort tid har man byggt upp en av landets bättre Gotlandsfårbesättningar och genom den omfattande verksamheten på gården är man en god ambassadör för svensk fårnäring.

Najib Rezai, Kärrbo Prästgård, Västerås

Nominerad av Västmanlands Läns Fåravelsförening

Vastmanland_MIABJORKSTROM

Foto Mia Björkström | Hämta högupplöst

Najib har via sitt eget företag köpt tjugofem avelstackor av rasen Gotlandsfår från Kärrbo Prästgård och totalt arrenderar han 30 hektar mark från Prästgården.

Najib Rezai arrenderar även tre hektar odlingsmark för ekologisk grönskasodling. Grönsakerna säljs dels i gårdsbutiken, dels till grossisten Mälardalens frukt & grönt.

Motivering:
Najib är född och uppvuxen i Afghanistan. Familjen arbetade med jordbruk. När han var åtta år drev krig i landet hans familj till Iran, där han senare fick jobb på en plastfabrik. Efter en strapatsrik resa över höga berg till Turkiet och i en överfull båt på Medelhavet vidare mot Grekland kom han till Sverige och Malmö 2010.

Jessica Gunnarsson, Nygårds lamm & design, Åseda

Nominerad av Kronobergs Läns Fåravelsförening

KRONOBERG_privat

Foto privat | Hämta högupplöst

Verksamheten har på fyra år utvecklats till 25 styck Gotlandstackor samt en bagge och kastrerad “sällskapsbagge”. De lever under vintern i ett modernt fårhus som är uppdelat i två grupper. Under betesperioden har de fullt upp med naturvård i närområdet.

Verksamheten består även av en gårdsbutik i byns byggdegård, där det under sommarhalvåret säljs produkter från de egna fåren blandat med övriga produkter. Samt kaféverksamhet.

Nygårds Facebooksida ››

Motivering:
Jessica lägger mycket energi på att utveckla produkter och sin egen förmåga för att ta till vara på ull och skinn på ett närodlat och traditionellt sätt. Hon kompromissar aldrig med fårens välbefinnande och omsorg vilket gör att de blir väldigt sociala och trevliga att umgås med för såväl barn som gamla.

Victoria Gustafsson, Daltorp, Skövde

Nominerad av Skaraborgs Fåravelsförening

SKARABORG_Foto-HakanLjungkvist

Foto Håkan Ljungkvist | Hämta högupplöst

Besättnigen består av ca 90 korsningstackkor och ca 15 renrasiga Suffolktackkor. Äldre tackor lammar i en gammal mjölkladugård i februari, medan ungtackorna hålls i två av fyra rundbåghallar och lammar i mars. Alla lamm mönstras och några bra suffolkbaggar brukar riksbedömas och säljas på auktion. De flesta av slaktlammen slaktas redan under sommaren. Flera av tacklammen och en del bagglamm säljs till liv. Till gården hör ca 30 ha åkermark och 5 ha naturbete.

Motivering:
Victoria har en mycket välskött besättning och djuren är av högsta kvalitet inte minst genom ett genomtänkt avelsarbete. Hon följer med stort intresse utvecklingen inom fårområdet och utnyttjar nya rön och egna vunna erfarenheter på ett mycket framgångsrikt sätt.

Kristian och Jeanette Carlsson, Öströö Fårfarm, Tvååker

Nominerade av Hallands Fåravelsförening

HALLAND_OfeliaCarlsson3

Foto Ofelia Carlsson | Hämta högupplöst

Kristian och Jeanette har arrenderat gården sedan 1987. Sedan 1990 drivs gården ekologiskt.

Man började i liten skala med några gotlandstackor, och har genom åren utökat och utvecklat sin verksamhet till att idag omfatta ca 550 gotlandstackor, gårdsbutik, hantverksbod, eget slakteri, turistverksamhet, mat, fika och konferens. Allt som fåren ger förädlas och säljs på gården, både kött, chark, skinn- och ullprodukter. På gårdsslakteriet legoslaktas även åt andra djurägare.

Öströö Fårfarm är idag ett stort turistmål, där bland annat den populära lammsafarin lockar, liksom även de vackra omgivningarna i Åkulla bokskogar gör.

Öströös hemsida ››

Motivering:
Öströö Fårfarm är en fantastiskt fin ambassadör för lamm-Sverige. Via den populära lammsafarin har tusentals och åter tusentals stadsbor och barnfamiljer fått en inblick i hur det fungerar på en fårgård, en folkbildningsinsats som heter duga.

Karin och Bengt Ericson, Ekeby gård, Eskilstuna

Nominerade av Södermanlands Läns Fåravelsförening

SoDERMANLAND_StinaEricson2

Foto Stina Ericson | Hämta högupplöst

Fårbesättningen består av ca 220 tackor, framförallt av raserna Texel/Dorset. Lamning sker i januari och i april-maj. Uppfödning av slaktlamm med produktion under större delen av året. Lammen levereras till ”Fällmans kött” i Stockholm för direktförsäljning till restaurang. De är med i den sk Fällmansgruppen, där det verkligen krävs kvalitetslamm vid leverans.

Tackorna sätts i fokus på gården. Deras motto är: ”Att serva tackorna, lönar sig”

Motivering:
Med noggrannhet, kunskap, planering, ekonomiskt tänkande och inte minst ett gott djuröga, sköts besättningen oklanderligt i alla lägen.