Knarrhult2018

Fårpodden

Fårpodden finns även på Soundcloud, iTunes och Acast

#7 Fårpodden: Marknaden och lönsamhet

I detta avsnitt har vi försökt förstå hur lammarknaden fungerar, och vad man som producent kan göra för att öka sin lönsamhet.

”Marknaden” hör man ofta. Vi fårägare ska anpassa oss till marknaden och marknaden bestämmer vad vi får betalt för våra produkter. Men hur fungerar marknaden? Vi har träffat några olika personer för att lära oss mer om den mystiska marknaden:

• Titti har träffat Per Hansson som är ekonom och jobbar på SLU inom ämnena företagsledning och företagsutveckling. Har han några tips för ökad lönsamhet inom svensk lammproduktion?
  • Vad säger slakten? Einar pratar med Jonas Tunestål som är VD för KLS Ugglarps, Sveriges näst största aktör inom lammslakt.
  • Vad gör branschen? Titti intervjuar Viktoria Östlund från LRF Kött och Elof Nilsson från Fåravelsförbundet, strax efter att de varit på lanseringen av etapp 2 inom Handlingsplan Lamm.
  • Lammbonden Jozef Schimmel på Hagby Gård i Uppland var förra året med i tävlingen Sveriges smartaste lammstall med ritningar och planer för att utöka gårdens produktion. Anna ringer upp Jozef som berättar hur det gått med bygget på Hagby Gård.

Välkommen till Fårpodden!

Fortsättning följer …
Frågan om marknaden och lammproduktionens lönsamhet är långt ifrån uttömd med denna podd, vi vill gärna diskutera den mer. Har du åsikter du vill bolla med SF, kontakta Gudrun, Elof eller Thomas.

Eller kanske tips på någon det skulle vara intressant att diskutera frågan med i ett uppföljande avsnitt? Kontakta då Fårpoddens redaktion, Anna, Einar eller Titti.

JozefSchimmel
Jozef Schimmel berättar i #7 Fårpodden om Hagby Gård framtidsplaner. Foto Jeanette Nordberg

Fårpodden finns på Soundcloud, iTunes, Acast och andra ställen där poddar finns.

Fårpodden bonus: Stämma och Lammriksdag 2019

Glimtar från Stämman och Lammriksdagen i Mora, som ägde rum 11–12 maj.

• Vad hände under Stämman och vilka frågor var heta i år?
  • Intervju med styrelsens nya medlem Mia Brandqvist.
  • Intervju med Tomas Kero från Kero Leather om projektet att bereda nappaskinn av lamm i Sverige.
  • Om Lammriksdagen och reflektioner över helgen som gått.

Bilder från helgen finns här och ännu fler på vår Facebook-sida. Reportage kommer i Fårskötsel.

Även intervjuer till en podd om småsklig förädling spelades in under helgen, den kommer snart.

#6 Fårpodden: Fårfest i Kil + lammadoption

Fårpodden har varit i Kil och minglat runt under den härliga Fårfesten. Dessutom berättar Einar och Titti hur man går tillväga för att adoptera bort ett lamm som behöver en ny mamma.

Innehåll i Fårpodden 06:

• Anslagstavlan tar upp några aktuella ämnen. Vi hoppas på många nomineringar till Årets Fårföretagare 2019, berättar kort om Stämman och Lammriksdagen i Mora i maj och tar upp den viktiga frågan resistenta parasiter.
  • Stort reportage från Fårfest i Kil där Einar har pratat med många fårfest- och fårprofiler. Karin Granström och Ulrika Jansson från FÅReningen berättar om hur det startade och hur det går till att fylla en mindre stad med fårentusiaster. Täpp Lars som ansvarar för den stora modeshowen berättar hur han lyckas få amatörer att uppträda som proffs. Lyssna till fårklipparen Matilda Andersson som fick årets Guldbagge och SFs förbundssekreterare tillika naturkraften Britta Wendelius, som pratat med nästan alla Fårfestbesökare. Anita Forberg reser från Gotland för att sälja skinn och skinnprodukter och hon gillar verkligen Fårfesten och tycker det är en ynnest att få vara med.
  • Hur gör man för att lyckas med lammadoptioner? Einar och Titti berättar hur man går tillväga, de tycker att adoption alltid är värt att prova om man har ett lamm som behöver en mamma och en lämplig tacka. Man har inget att förlora på att prova, och ofta går det vägen.

Välkommen till Fårpodden!

TappLars
Täpp Lars som ansvarar för den stora modeshowen berättar hur han får amatörer att uppträda som proffs. Foto Privat

Lammadoption
Einar och Titti berättar hur man går tillväga för att få en tacka att acceptera ett lamm som inte är hennes. Foto Einar de Wit

Årets Fårföretagare 2019
Årsstämma och Lammriksdag 2019
Resistenta parasiter – de finns i Sverige idag
Fårfest i Kil
För att låna Jubileumsullen eller Ullbiblioteket, kontakta Britta Wendelius, 076-763 39 80, sekreterare@faravelsforbundet.com
Kunskapsbasen:
Adoptionstips av Einar de Wit
Att lyckas med lammadoption av Birgit Fag
Att lyckas med lammadoptionerna av Einar de Wit och Ylwa Eriksson

Maila Anna om du vill komma i kontakt med oss som gör Fårpodden. Att kommentera i inlägget om podden på vår Facebooksida är ett annat alternativ att tycka till om podden. Hör gärna av er!

#5 Fårpodden: Vi knyter ihop säcken + allt om flasklamm

2018 är snart slut och ett nytt år ska ringas in. Här kommer Fårpoddens Alladin-ask med blandade inslag av fårlyssning. Både mörkt och ljust, fullkorn och sött – avnjut dem gärna under helgerna.

Vi har pratat med några fårprofiler om året som gått och det som komma skall. Detta plus ett ordentligt inslag om hur man tar hand om flasklamm på bästa sätt.

Innehåll i Fårpodden 05:

• Årets Fårföretagare Kjell Nilsson berättar om hur Nobellammen och titeln Årets Fårföretagare har påverkat livet på Graute Gård. Men runt den närmaste framtiden är det lite hemlighetsmakeri. Undrar vad det är som är på gång på Gotland och som Kjell inte vill berätta om?
  • Gudrun Haglund-Eriksson och Elof Nilsson från SFs förbundsstyrelse knyter ihop SF-året och blickar framåt.
  • Ulf och Britt Andreasson om Elitlammåret och kommande nyheter för otåliga användare.
  • Rätt som det är står man där med ett flasklamm som genast måste tas om hand för att få en bra start i livet. Titti och Einar går här lugnt igenom allt man behöver tänka på. Lyssna för att vara förberedd, eller när det är skarpt läge och en guide är precis vad som behövs.

Vi som jobbar med Fårpodden vill önska er alla en riktigt god jul och ett gott nytt år!
Anna, Einar & Titti

#4 Fårpodden: Att starta med får

Fåren ger oss så mycket, det godaste kött, ull, skinn, de gör miljön runt gården så vacker och bara att umgås med dem är en ynnest.

Här pratar vi om varför vi gillar får så mycket, men också om vad man behöver tänka på innan man skaffar får. Ett tips-späckat program om att bli med får.

Innehåll i Fårpodden 04:

• Åsa Lindqvist är fårrådgivare och veterinär med många års erfarenhet, en riktig får-guru. Titti Strömne intervjuar Åsa om att skaffa får och här får vi många råd om hur man bäddar för ett lyckosamt fårägande.
  • Daniel Magnusson skaffade sex får för tre år sedan, och sedan dess har de blivit fler. Nu byggs ett nytt fårhus och fåruppfödningen ska få bli en större del av familjens liv och försörjning.
  • Claudia Dillmann har en liten allmogefår-besättning. Claudia är idag lite självkritisk till hur det gick till när hon skaffade får. Här berättar hon hur man inte ska göra ; ) Vi pratar också kort om fårraser som bevaras i genbank och vad som utmärker dem.

Får-Sverige

Svenska Fåravelsförbundet
Svenska Fåravelsförbundet (SF) är en rikstäckande branschorganisation. SF bevakar fårägarnas intressen med målsättningen är att det ska vara attraktivt och lönsamt att bedriva fårskötsel i hela Sverige, med bra villkor för alla produktionsformer som kött, pälsskinn, ull och naturvård. SF är registerförande avelsorganisation för alla fårraser i Sverige och driver seminveksamhet för får.

Som medlem i SF blir du också automatiskt medlem i din lokala fåravelsförening, det finns 24 länsföreningar spridda över hela landet. De anordnar utbildningar, medlemsmöten, resor och temadagar kring får och lammproduktion.

Sveriges enda tidning om får, Fårskötsel, får man som medlem. Det är också SF som gör Fårpodden.

Elitlamm/Härstamningskontrollen
Elitlamm är ett internetbaserat fårdataprogram. Djur registreras i den svenska härstamningskontrollen/avelsregistret genom något av Elitlamms två avelsprogram – Elitlamm Avel och Produktion eller Elitlamm Avel Mini. Elitlamm Fritid är programmet om man vill ha ordning och reda i sin produktion men inte registrera djuren i avelsregistret.

SF och Elitlamm har ett tätt samarbete, men man behöver inte vara med i den ena för att vara med i den andra.

Gård & Djurhälsan
Gård & Djurhälsan AB är ett rådgivningsföretag som arbetar för ett högt hälsoläge i en effektiv och lönsam gris-, får- och nötköttsproduktion.
Som fårägare kan du ansluta dig till något av deras paketlösningar (Får Bas eller Får Plus) och få hjälp av deras veterinärer med rådgivning och förbyggande hälsoarbete, de hjälper även till vid besättningsproblem.

För att ansluta din besättning till Maedi-Visnaprogrammet, kontakta Gård & Djurhälsan.

Rasföreningar
Det finns rasföreningar för de flesta fårraser som finns i Sverige. Länkar till rasföreningarna finns här, se längst ner på sidan.

Jordbruksverket
Jordbruksverket är regeringens myndighet som ansvarar för regelverk runt djurhållning, djurskydd och registerföring. Det finns mycket information att ta del av på deras hemsida.

Lammproducenterna
Lammproducenterna är en organisation för yrkesverksamma fårägare.

Fårpodden bonus: Från baggauktionen Linköping

Hur gick det i Linköping igår, fanns det någon köplust?

Fårpodden bjuder på ett bonusspår med auktionsstämning och en kort rapport från 2018 års baggauktion i Linköping. Bered er på mycket bäää i bakgrunden.

Sedvanligt bildspäckat reportage kommer i Fårskötsel.

Mer info om höstens baggauktioner under Elitlamm > Baggauktioner

#3 Fårpodden: Om att få lammen klara på bete

Fårpodden 03 handlar om att få lammen slaktmogna före stallsäsongen. Men om alla lamm inte blir klara, det händer varje år och kanske ännu mer i år när det varit ont om bete och foder, hur gör man då?

Innehåll i Fårpodden 03:

• Hösten är snart här, och sommaren har varit den torraste i mannaminne. Hur får vi lammen slaktmogna innan betet tar slut? Titti och Anna Törnfelt, lammrådgivare och fårbonde på Gotland, lotsar oss.
  • Vinterlamm är de lamm som trots allt inte blir klara i tid före installning och som man behåller på gården för att växa till sig, eller säljer till någon annan som kan föda upp dem. Titti och Einar djupdyker i ämnet och bjuder på många konkreta tips och råd.
  • Hur har man klarat sommarens torka på Norrby Gård? En av Sveriges största lammgårdar med en produktion inriktad på att föda upp lamm på gräs. Einar pratar med Tomas Olsson om sommarens utmaningar och vilka strategier de använt för att klara sig genom torkan 2018.

Slaktmognadsbedömning i Kunskapsbasen
Hans lyckas med vinterlammsuppfödning, ur Kunskapsbasen
Lathund foderåtgång ekologiska tackor och vinterlamm, ur Kunskapsbasen
Gårdsvandring Norrby Gård, film på Youtube
Proteintipset, hitta foder och halm till salu i hela Sverige
Foderstatsberäkning, artikel ur Fårskötsel

#2 Fårpodden: Om semin och den senaste teknologin inom animalieproduktion

Fårpodden 02 handlar om får-semin och vi hoppas kunna inspirera fler att testa.

Innehåll i Fårpodden 02:

• Anna testade semin för första gången i vintras och fick ett förbluffande resultat. Hör hur hon gjorde för att få 86 % av tackorna dräktiga.
  • Magnus och Margarets Håård har byggt upp den seminverksamhet vi har idag. Einar har åkt hem till dem för att prata om semin.
  • Titti Strömne deltog i ett seminarium om den smarta animalieproduktionen på Ulltuna den 19 juni. Hör hennes reportage om Precision Livestock Farming och Big Data. Eller på svenska, det senaste om nya tekniker som kanske kommer att revolutionera lantbruket.

Länkar:
Gård & Djurhälsans seminkurser sommaren 2018
Menyvalet Semin på hemsidan
Semin i Kunskapsbasen
I veckobrevet från 1 december finns en bild av “dos-taxin” Anna använde för skyddad transport till fähuset.

Fårpodden finns på Soundcloud, iTunes och Acast

#1 Fårpodden: Nyfiken på styrelsens nya medlemmar?

Fårpodden är tillbaka! Vi kommer till att börja med släppa fem avsnitt under andra halvan av 2018.

Innehåll i Fårpooden 01:

• Vi pratar med styrelsens nya medlemmar Anna Olsson, Thomas Eriksson och med vår nya ordförande Gudrun Haglund-Eriksson. De berättar om vilka hjärtefrågor de vill driva och om sina får-liv.
  • Torkan 2018. Thomas delar med sig av användbara tankar och tips, och även i intervjun med Gudrun kommer vi in på torkan. Anna och Einar briefar varandra om läget i deras besättningar.

Länkar:
Kontaktuppgifter till förbundsstyrelsens ledamöter
Information och tips som rör Torkan 2018
I veckobreven från slutet av juni och juli finns mycket information om torkan
Torkan 2018 på LRFs hemsida

Maila Anna om du vill komma i kontakt med oss som gör Fårpodden.
Att kommentera i inlägget om Fårpodden 01 på vår Facebooksida är ett annat alternativ att tycka till om podden.

Ansvarig utgivare är Gudrun Haglund-Eriksson

Fårpodden kommer så småningom också att kunna hittas via iTunes, Acast och liknande tjänster, men ännu så länge är det här på hemsidan och via Soundcloud som man kan lyssna.

Fårpoddens pilotavsnitt

Vi blir allt fler som lyssnar på poddar, det är ju så praktiskt att kunna lyssna när man reser, pysslar med praktiska saker eller kör traktor. Men vi saknar en podd om FÅR och vill gärna fylla denna lucka.

Vi har därför gjort ett pilotavsnitt, det vill säga ett smakprov, hoppas ni vill lyssna!

Ska vi göra fler avsnitt av Fårpodden? Det är mer eller mindre upp till er medlemmar, så berätta vad ni tycker!

Kontakta Anna eller Einar som gjort pilotavsnittet, eller kontakta någon i styrelsen. Att kommentera i inlägget om podden på vår Facebooksida är ett annat alternativ att tycka till om podden.

Innehåll i pilotavsnittet:

• Vi berättar om vilka vi är och varför vi vill göra en podd om får.
  • Om fåren i Sverige, tillbakablick och nulägesbeskrivning.
  • Korta får-nyheter.
  • Titti Strömne och Ulrika König berättar om hur man förbereder sig inför lamningen och vad man ska ha hemma när det drar igång.

Handlingsplan Lamm ››
Projektet om ull och skinn ››
Broschyren Ull och skinn – vägen till mervärde ››
Våra filmer om ull på Youtube ››