hgens webb
bildspel_allalamm6
bildspel_allalamm2

SF:s Speciella Pris

Svenska Fåravelsförbundets speciella pris – för berömvärda insatser inom den svenska fårnäringen.

Från början delades tre priser ut varje år, på de tre baggauktionerna. Priset var då 5 000 kr per pristagare.

År 2012 delades priset inte ut då det beslutades att slå ihop de tre priserna till ett pris med prissumman 15 000 kr, att dela ut årligen i samband med SFs stämma.

2017: Föreningen Fårfest i Kil
2016: Ulf Ekholm
2015: Barbro Nord
2014: Erica Lindberg
2013: Eva Alfredsson
2012: –
2011: Magnus Olausson (auktionsutropare Linköpingsauktionen) Ernst Kirschsteiger, Carl Williams
2010: Lennart och Marianne Carlsson, Olof Schwan, Ulf Andreasson
2009: Torgil Möller, Barbro Nord, Jesper Eggertsen
2008: Gunvor Lundqvist, Anders Råsberg, Lennart Söderqvist
2007: Gotlands Ullspinneri, Wålsteds Ullspinneri, Tranås Skinnberedning
2006: Dag Ydrén, Anita Forsberg, Kaj och Ann Sjunnesson
2005: Anna Olsson, Nils-Åke Fag, Marcus Westberg

SF:s speciella pris går 2016 till Ulf Ekholm

2016 ges priset till Ulf Ekholm för hans mångåriga arbete med avel, utbildning och rovdjur.

gotland16_5

Barbro Nord får Fåravelsförbundets speciella pris 2015

Årets värdiga mottagare av SF:s Speciella Pris Barbro Nord tar rörd och förvånad emot utmärkelsen. Till höger vår ordförande Magnus Jönsson.

Erica Lindberg fick Fåravels-förbundets speciella pris

Fåravelsförbundet delar varje år ut ett pris till en person som gjort förtjänstfulla insatser för den svenska fårnäringen.

I år var valet lätt! Få har uträttat så mycket nyttigt för fårbranschen som Erica de senaste åren.

Motiveringen lyder:

“För hennes fantastiska arbete för den svenska fårnäringen under sin tid som lammansvarig på LRF. Med skärpa, entusiasm och en förmåga att få fram människors kompetenser har hon gjort en storartad och varaktig insats för att göra den svenska fårnäringen till en etablerad och lönsam del av svensk jordbruk.

Svenska Fåravelsförbundets styrelse vill på detta sätt tacka Erica för den tid vi fått arbeta tillsammans.”

erica2014

Erica Lindberg, SFs speciella pristagare år 2014.

SF:s speciella pris 2013

2013 års pris tilldelades Eva Alfredson för berömvärda insatser för den svenska fårnäringen.

Eva är en av de svenska lammskinnens främsta ambassadörer och hon har tidigare varit utbildningsansvarig för Stenabyskolans utbildning Läder-Skinn-Päls för mode och accessoarer.

Priset delades ut på stämman i Tylebäck, tyvärr kunde Eva inte närvara på stämman utan medverkade bara på bild.

SF:s pris görs om

Sedan 2005 har Svenska Fåravelsförbundet delat ut priset på de tre baggauktionerna. Priset har gått till personer och företag som gjort gedigna instser för den svenska fårnäringen.

Nu har priset gjorts om och därmed slagits ihop till ett enda stort pris, som kommer att delas ut årligen på stämman. SF:s speciella pris i ny tappning delas för första gången ut på stämman 2013.

SF:s Speciella Pris 2011

Carl Williams

Magnus Olausson

Ernst Kirschsteiger

Foto: Lolo Sörelius

Vid auktionen i Linköping delades priset ut till scannaren Carl Williams. Carl har blivit ”Mr Scanning” i Sverige och han har lyckats introducera ett helt nytt verktyg för fårägarna som många idag anser oumbärlig. Carl kunde inte själv ta emot priset då han så här års är hemma på Nya Zeeland och scannar nötkreatur och får, men han hälsade per telefon att han blev uppriktigt överraskad och glad.

Motiveringen lyder: ”för sitt arbete med att introducera dräktighetsscanning i Sverige. Med sitt genom åren hårda arbete och höga precision har han befäst dräktighetsscanning som ett mycket viktigt verktyg för att öka lönsamheten i de svenska fårbesättningarna.”

Foto: Anders Råsberg

Vissa pristagare blir mer överraskade än andra. Auktionutroparen Magnus Olausson trodde först att det blivit något missförstånd när han kallades upp på scenen av SF:s kassör Maria Edman. Men nu när han efter många års auktionerande på de svenska baggauktionerna går i pension tycker SF,s styrelse att han ska belönas på något sätt.

Motiveringen lyder: ”för sitt genom alla år hängivna arbete som auktionsutropare på de svenska baggauktionerna. Hans yrkesskicklighet har utan tvekan lett till ett högre medelpris på baggarna och en ökad proffesionalism i lammnäringen.”

Foto: Roland Persson / TV 4

Lammskinn och i synnerhet de grå är idag en bristvara då de blivit väldigt populära. Trendtidskrifter och inredningsprogram på TV har hjälp till att skapa denna efterfrågan. Ernst Kirschsteiger är en av dessa kända personer som genom sina program i TV 4 vid många tillfällen använt sig av lammskinn och framhållit dess värde. Han har blivit en god ambassadör för lammskinnen och därför får han priset.

Motiveringen lyder: ”för att han genom sitt speciella engagemang och känsla för färg, form och material på ett naturligt och innovativt sätt fört in de grå pälsskinnen av Gotlandsfår i vacker inredningsmiljö och på så sätt brett och publikt verkat för att höja attraktionskraften i skinnen.”

SF:s Speciella Pris 2010

Lennart och Marianne Carlsson, Bohuslamm