Siltbergs_banner2020_2
Tranas2020
Knarrhult2018
Banner_Faravelsforbundet_180x120px

Svensk ull – en framgångssaga!

Hämta som pdf ››
Mer och mer svensk ull används och till en mängd olika produkter. Idag tillverkas både tröjor, filtar, häst- och hundprodukter, madrasser och mycket mer av vår fantastiska svenska ull! Mervärden som biologisk mångfald och god djuromsorg bakas in i värmande och ventilerande ullprodukter.

Vi i Svenska Fåravelsförbundet ser en märkbar ökning i efterfrågan på den svenska ullen och har här sammanställt en grafik över denna ökning från de senaste åren.

Anledningen till denna ökning anser vi beror på dels ett flertal breda gräsrotsprojekt från Ullihop i Väster- och Norrbotten till Ull som resurs i Halland i söder. Även Vinnovaprojektet Cirkulära Yllekläder och den stora mediala uppmärksamheten har bidragit till att flytta fram positionerna för den svenska ullen.

En tidigare råvara som mest setts som en biprodukt är nu på väg att bli en premiumprodukt och efterfrågas av allt från kända klädmärken, inredningsföretag, outdoor-branschen men också till häst- och husdjursutrustning. Svensk ull finns i en mängd olika färger och kvaliteter som lämpar sig väl i såväl framtida garderober, inredning men också i bilklädslar, som ljudabsorbenter och som isolering i byggnader.

Visste du detta om ull:

• Ull brinner dåligt – den är naturligt flamsäker
  • Man kan böja en ullfiber 20 000 ggr utan att den går av – bomull 3000 gr och viskos 75 ggr
  • Den är töjbar och elastisk och kan förädlas i många grovlekar och kvaliteter med låg energiåtgång
  • Ull är värmande även i blött tillstånd – den kan absorbera upp till 35% av sin egen vikt
  • Ullfibern är ljudabsorberande, värmeutjämnande och motverkar dålig lukt samt statisk elektricitet

Hälsningar
Svenska Fåravelsförbundet

Frågor? Kontakta Claudia Dillmann som är ull- och skinnansvarig på 070-231 39 92 eller
claudia@faravelsforbundet.com

Bilderna nedan får användas om källa uppges.

Ullfakta2020
Siffror om ull 2016–2019, grafik Svenska Fåravelsförbundet
Hämta bilden som pdf ››

Foto Einar de Wit