Banner_Faravelsforbundet_180x120px_2003
Wiromin2020_liten
Tranas2020

SF:s Speciella Pris 2017 till Fårfest i Kil

100-årsjubilerande SF delade ut priset på sin årsstämma, och det gick till ett helt gäng härliga damer, styrelsen för Fårfest i Kil!

Farfest2017

Fårfest i Kil är ett bra exempel på hur enormt mycket ideellt arbete kan leda till stora förändringar. Fårfesten har vuxit genom alla år, och gjort det av ren glädje och många människors ideella arbete. Nu har Fårfest i Kil blivit Sveriges största fårevent som drar besökare från hela landet. Senaste Fårfesten lockade över 9 000 besökare.

Motiveringen till priset:
”Dessa kvinnor har under många år inspirerat, spridit stor kunskap och fått många människor att tänka vidare och bredare om den svenska ullen, de svenska skinnen och dess användningsområden. De har genom sitt engagemang visat hela fårsverige på ullens och skinnens stora möjligheter.

Det började med två eldsjälar – nu har det utvecklats till Sveriges största mötesplats för får- och hantverksintresserade människor. Och festens symbol, tussriset, börjar nu att sprida sig över hela landet!”

Foto Einar de Wit