Knarrhult2018
siltbergs hemsida
Stallmästaren web gif

SF:s Speciella pris 2018 till Mandelmanns

För 13:e året i rad delar Svenska Fåravelsförbundet ut ett speciellt pris till någon eller några personer som gjort förtjänstfulla insatser för den svenska fårnäringen.

Det finns egentligen inga kriterier för priset utan styrelsen har fria händer att dela ut priset till den eller de som är lämpliga. Genom åren har priset också gått till vitt skilda pristagare såsom duktiga fårbönder, textilkonstnärer, ullindustrier, scannare och många andra. 2017 gick priset till alla engagerade för Fårfetsen i Kil.

2018 går priset till Marie och Gustav Mandelmann

Mandelmanns

Mandelmanns har blivit hela svenska folkets fårbönder. Foto Cecilia Möller, TV4

Paret Mandelmann har med sitt populära program i TV4 fört in fårskötseln i var mans vardagsrum. De bidrar till den positiva mediavåg som bönder upplever just nu och som gjort att den svenska bonden just nu är en ganska populär figur hos allmänheten.

Paret Mandelmann kunde inte närvara vid prisutdelningen vid SF:s stämma i Borgholm, men Marie Mandelmann låter via telefon hälsa att de blev mycket glada över utmärkelsen.

Juryns motivering:
”På bästa sändningstid visar Mandelsmanns upp sambandet mellan djur och mat på ett rakt och enkelt sätt. Gustav och Marie Mandelmann har skapat en hype kring närproducerade, egenproducerade varor och de har också kortat ner avståndet mellan producent och konsument på ett glatt men ändå seriöst vis.”

Text Einar de Wit