siltbergs hemsida
andelslamm_anim1
trns2017
Knarrhult2018

Sju aktörer i gemensamt upprop: “Vi kräver en nationell handlingsplan för Sveriges naturbetesmarker!”

Världsnaturfonden WWF, Naturskyddsföreningen, Sveriges Lantbruksuniversitet och Stockholms Universitet är några av de som gör gemensam sak i ett upprop för en nationell handlingsplan för naturbetesmarker.
– Vi kräver en nationell handlingsplan för Sveriges naturbetesmarker

Naturbetesmarkerna är en värdefull resurs för såväl biologisk mångfald, kulturhistoria, rekreation och hållbar produktion av livsmedel. Under det senaste decenniet har naturbetesmarkerna i Sverige minskat kraftigt. Klockan slår nu fem i tolv för att sätta in kraftiga åtgärder för att bevara och utveckla dem så att även våra barn och barnbarn kan få uppleva en äkta kohage och se lamm leka på grönklädda kullar.

I skriften ”Utan pengar inga hagar eller ängar” från Kungliga Skogs och Lantbruksakademien KSLA beskriver nordens främsta experter på miljö, klimat, kultur och rekreation sin syn på läget och vad som behöver göras.

Naturbeteskött: Sju aktörer i gemensamt upprop – “Vi kräver en nationell handlingsplan för Sveriges naturbetesmarker!” ››