siltbergs hemsida
trns2017
Stallmästaren web gif

Stämman 2019 närmar sig!

Har du inte redan bokat in datumet i din kalender så gör det nu! Svenska Fåravelsförbundet (SF) inbjuder till Förbundsstämma i Mora, Dalarna helgen den 11-12 maj.

Arrangemanget som SF planerar för med hjälp av nyligen återuppstartade Dalarnas Fåravelsförening, kommer att erbjuda sedvanliga Stämmoförhandlingar (lördag) och en fullspäckad Lammriksdag (söndag).

Många intressanta och spännande ämnen kommer att tas upp i föreläsningsform, detaljerat program kommer.

Några godbitar kan vi locka med redan nu
Det kommer att vara extra fokus på förädling inom fårnäringen och handla om fårets alla fem ben, kött, skinn, ull, mjölk och naturbete. Årets Stämma kommer att på ett eller annat sätt täcka in de flesta skäl till att man väljer att hålla får. Oavsett om du är lammköttsproducent med fler hundra lamm, avelsintresserad, har fåren enbart som sällskap eller intresserar dig för utrotningshotade lantraser, har får för självhushåll eller livsmedelsproduktion så hoppas vi att du kommer att finna programmet intressant.

• Svenskt Nappaskinn – Hur kan vi öka värdet för avhårade skinn, nappaskinn? Ekonomi samt logistik och rapport om läget. Vi visar också upp en provkollektion sydd på svensk lammnappa och har nappa- och mockaberedda skinn med för både beskådande och försäljning.
  • Ull med nytta i varje fiber. Ullen i en cirkulär ekonomin – ett projekt som ska undersöka om det går att få lönsamhet i alla led.
  • Handlingsplan lamm och Lammlyftet – ökad lammköttskvalitet.
  • Dialog, slakt och lammkött
  • Ranchdrift för får – är det möjligt?
  • Mönstring, avelsvärden och utbildning!
  • Framtidsspaning – hur ser fårsverige ut då?
  • Smakverkstad med ost, kött, chark från får och lamm! Lammproducenter och tillika mathantverkare leder en smakprovning där du har ett unikt tillfälle att smaka på en mängd hantverksmässigt producerade lamm- och fårprodukter. Du får också höra storyn om hur produkterna tillverkas och varför de smakar som de gör. Smaka, förstå och upptäck vilken bredd av smaker och produkter som finns i vår bransch. Lär dig om smakernas särarter och kombinationer.

Förbundsnytt inbjudan stämman
Smakverkstad är mycket mer än bara smak! Det är en helhetsupplevelse av hur maten skapas, känns och vad den betyder. Upplev detta i Mora! Foto: Pixabay

Den här helgen kommer du att kunna tanka på med ny kunskap, höra om det senaste inom näringen och nätverka med likasinnade i avkopplande och inspirerande miljö.

Boende
Mora Hotell och Spa erbjuder mycket bekvämt boende med fri tillgång till spa och relaxavdelning. Glöm inte att packa med badkläder! Vi kan se fram emot god mat då köket på hotellet är mycket intresserade av närproducerade råvaror av hög kvalitet.

Priser och bokningsinformation kommer.

Utdelning av priser
Denna helg kommer SF att dela ut både SFs Speciella Pris och utse vinnaren av hederstiteln Årets Fårföretagare.

Varje lokalförening är välkommen att nominera en kandidat till Årets Fårföretagare, missa inte den chansen.

Boka in helgen den 11-12 maj! Det här vill du inte missa!