Externa nyheter

Norska får ska locka turister

Visit Norway lanserar en ny kampanj där får utrustas med kameror, i hopp om att bilderna ska locka turister. Det skriver Travel News.
ATL »

5 tips till dig som drömmer om att skaffa får

1. Gå kurs 2. Läs Sjödins "Får" 3. Bli medlem i Svenska Fåravelsförbundet och/eller i någon rasförening 4. Gå med i FB-gruppen "Vi som har får" 5. Beställ häftet Fåråret
Lantliv »

Årlig lammtjuv i farten

När kvinnan under midsommarhelgen kom ut till sin hage upptäckte hon att hon saknade två lamm, något som hon menar har skett tidigare.
Värmlands Folkblad »

Nepal: Förbud mot betande nötkreatur oroar

-The ban on cattle grazing in national and community forests has put us in a difficult situation. We don’t have anything else to do except sheep farming because agriculture is not possible in this ...
The Himalayan Times »

Vad kan svenska bönder lära sig av irländska och tvärt om?

Med en agronomutbildning från Irland och därefter ett par år som rådgivare på den gröna ön, kan Victoria Thuillier få in ytterligare ett perspektiv i sitt synsätt som rådgivare.
Jordbruksaktuellt »

Ovanliga får stulna

Två klövsjöfår, ett lamm och en tacka, stals natten mot söndag ur Johan Widéns hägn. – Varg är en sak, men det går inte stängsla mot tjuvar, säger han.
Alla Nyheter »

Säterlivet ska räddas från att helt dö ut

Den värmländska säterkulturen är mycket nära att helt dö ut. Länsstyrelsen efterlyser nu nya affärsidéer och ett stöd för att skydda djuren från rovdjur.
SR P4 Värmland »

Storbritannien: Brexit

The National Farmers’ Union (NFU) has called an extraordinary meeting of its council to start drawing up its demands for subsidies from the post-Brexit Government.
This Is Money »

De 83 försvunna fåren en gåta

Ännu har varken han eller polisen någon ledtråd om hur det gått till. Men det finns teorier.
Helsingborgs Dagblad »

Lantbrukare i Ånge tvingas klippa

En lantbrukare i Ånge får krav från Länsstyrelsen i Västernorrland om att klippa sina får.
Sundsvalls Tidning »

Dagens Lantbruksnytt

berättar bl a om ett unikt projekt i Jönköping där betande får ska bekämpa Jättebjörnlokan.
Lantbruksnytt »

Svenska Köttföretagens tidning

Svenska Köttföretagen och Gård & Djurhälsans gemensamma tidning om vad som är på gång inom svensk köttproduktion.
Nr 1 2016 »

Ännu inga spår efter de 80 försvunna fåren

Den skånske fårägaren Lars Ånhammar blev av med 37 tackor och 43 lamm mellan söndagen och måndagen, men ännu har inga får setts till.
ATL »

Nu är det brist på bete!

Om du är lammproducent, här är några tips för dig ...
HKScan Agri »

Bagge hittad i fårhage med ben avslitet

Det fanns inget blod vid platsen och inget som tyder på att baggen attackerats. Det fanns inte heller några skador på staketet. Ägaren och polisen och står frågande inför skadorna, men säger att ...
Ystads Allehanda »

Externa nyheter

Rovdjursangrepp 2016

Det här ska inte betraktas som en fullständig sammanställning &o...

Handlingsplan Lamm

I mars 2015 tog branscherna initiativ till att skapa en ...

Länsstyrelsen i Stockholm – ta ert ansvar!

Debattartikel undertecknad av Magnus Jönsson (ordf.) och Gudrun Haglun...

NYTT PÅ FORUMET
Foder, Bete & Vall:

• Re: Problem med ensilage
    Det låter som att problemet är att ensilaget...
    - Anna Bergström
  • Gå till forumet

SENASTE ANNONSEN PÅ ANNONSTORGET:

Skinn i ett grönt perspektiv

Onsdag 27 februari 2008

I Sverige är den miljömedvetna trenden tungt representerad inom i stort sett alla branscher.
Nu kommer den även inom pälsbranschen.

Maja Helldén, har vunnit Pälsbranschrådets sponsrade tävling och deltar därmed i den internationella tävlingen REMIX i Milano. Hon är designern bakom det nystartade varumärket PINELLAPPI.

Maja startade sina designstudier på Stenebyskolans läder- och pälshantverksprogram och studerar nu vidare på Textilhögskolan i Borås.Designens focus är funktion – flexibilitet och etik – miljö.

”Jag vill visa på att valet av päls kan vara positivt inför framtiden när man ser både på moraliska aspekter och miljömedvetenhet” säger Maja som gjort en ordentlig research innan hon kunde påbörja arbetet med sin pälsrock för att uppnå det ”grönaste” möjliga resultat. Päls är ett material med stor potential för teknisk utveckling.

Majas vinnande pälsrock är tillverkad i användbara, eleganta hightech-material som är anpassade till ett aktivt liv, i kombination med svenskt lammskinn från Bioskinn.

Alla material är biologiskt nedbrytbara.

Pälsrocken kommer att visas på MIFUR i Milano 12 – 16 mars inför tävlingen ”Fur design competition” REMIX den 15 mars där unga designers från 19 olika länder kommer att delta.

Tävlingen anordnas i samarbete mellan International Fur Trade Federation, England, Modecenter i Stockholm, och MIFUR, den internationella pälsbranschmässan i Milano.