Externa nyheter

Vargattack mot småländska får

En fårbesättning attackerades i Småland natten mot lördagen. Tre får är döda, tre avlivas och tre saknas.
Jakt & Jägare »

Norge: Politisk enighet om varg

De fire partiene, Ap, KrF, H og Frp, er enige om at bestandsmålet skal være 4–6 ynglinger per år, hvorav tre skal være helnorske ynglinger.
Bondebladet »

Trolig vargattack i Östervåla

Ett lamm har dödats och skadats efter en misstänkt vargattack i Östervåla. Djurägaren uppmanas att hålla sina djur inomhus efter att fått ett lamm dödat och ett skadat.
SVT Uppsala »

Storbritannien: Framgångsrikt samarbete mellan gårdar

A Welsh sheep farm producing tailored replacement ewes featuring Innovis genetics within a traditional stratified system is proving to be a win-win venture for two sheep farming businesses.
Western Telegraph »

Storbirtannien: Fårgård säljes för 1 pund till arbetsduglig bonde

The National Trust is looking for someone to take over a farm on the Great Orme, in North Wales, with the aim of restoring the landscape as a thriving habitat for wildlife.
The Telegraph »

Gårdsträff Lamm i Tidaholm

Imorgon är det gårdsträff i Tidaholm hos Rolf och Ingela Johansson! Gården heter Agnetetorp, Leringen.
HKScan Agri »

Fårägare kräver snabbt beslut om skyddsjakt

Följetongen kring vargarna i Sjundareviret fortsätter. Nu har länsstyrelsen att ta ställning om en begäran om en total skyddsjakt.

...men antalet lamm minskar

På lördagen är det lammsläpp på Finnbråtens gård i Östra Fågelvik utanför Karlstad. Men branschen har problem och det blir allt färre värmländska lamm och tackor som släpps ut på vårbete.
SVT Värmland »

EU-parlamentet vill se lag på ursprungsmärkning

En obligatorisk ursprungsmärkning på mjölk och kött, det vill EU-parlamentet ha. I en resolution som antogs förra veckan visar de återigen sitt stöd för att ursprung ska bli lag.
Jordbruksaktuellt »

Lodjursangreppen fortsätter i Sjuhäradsbygden

I helgen angrep lodjur får utanför Svenljunga. Ett lamm dödades i attacken.
Jaktjournalen »

Köttindustrin skapar snabbspår för nyanlända

Livsmedelsbranschen har fått omkring 1 miljon kronor för att arbeta vidare med ett snabbspår som syftar till att ge nyanlända jobb som styckare och slaktare.
Land Lantbruk »

USA: Säljer kvalitetskött i automat för att kunna erbjuda lägre pris

Fourth generation butcher Joshua Applestone's company is rolling out a series of coin-operated automatic vending machines to stock boutique quality grass-fed meats.
ABC Rural »

Lamm dödade av lodjur i Värmland

Tre lamm hittades i torsdags lodödade i Östmark i Värmland.
Jakt & Jägare »

Djurägare i Skåne uppmanas se över stängsel

En ny varg har setts i nordvästra Skåne. Därför uppmanas nu djurägare i trakten se över sina stängsel.
Land Lantbruk »

ATL sänder live från lamning på gård

Lamningen är igång på Tangará farm i skånska Hörby och i kväll, onsdag, kör ATL i gång livesänd lamm-tv från gården.
ATL »

Externa nyheter

Rovdjursangrepp 2016

Det här ska inte betraktas som en fullständig sammanställning &o...

Handlingsplan Lamm

I mars 2015 tog branscherna initiativ till att skapa en ...

Länsstyrelsen i Stockholm – ta ert ansvar!

Debattartikel undertecknad av Magnus Jönsson (ordf.) och Gudrun Haglun...

Rovdjursangrepp betessäsongen 2015

Det här ska inte betraktas som en fullständig sammanställning &o...

Välkomna till Svenska Fåravelsförbundets stämma oc...

NYTT PÅ FORUMET
Foder, Bete & Vall:

• Re: Problem med ensilage
    Det låter som att problemet är att ensilaget...
    - Anna Bergström
  • Gå till forumet

SENASTE ANNONSEN PÅ ANNONSTORGET:

Skinn i ett grönt perspektiv

Onsdag 27 februari 2008

I Sverige är den miljömedvetna trenden tungt representerad inom i stort sett alla branscher.
Nu kommer den även inom pälsbranschen.

Maja Helldén, har vunnit Pälsbranschrådets sponsrade tävling och deltar därmed i den internationella tävlingen REMIX i Milano. Hon är designern bakom det nystartade varumärket PINELLAPPI.

Maja startade sina designstudier på Stenebyskolans läder- och pälshantverksprogram och studerar nu vidare på Textilhögskolan i Borås.Designens focus är funktion – flexibilitet och etik – miljö.

”Jag vill visa på att valet av päls kan vara positivt inför framtiden när man ser både på moraliska aspekter och miljömedvetenhet” säger Maja som gjort en ordentlig research innan hon kunde påbörja arbetet med sin pälsrock för att uppnå det ”grönaste” möjliga resultat. Päls är ett material med stor potential för teknisk utveckling.

Majas vinnande pälsrock är tillverkad i användbara, eleganta hightech-material som är anpassade till ett aktivt liv, i kombination med svenskt lammskinn från Bioskinn.

Alla material är biologiskt nedbrytbara.

Pälsrocken kommer att visas på MIFUR i Milano 12 – 16 mars inför tävlingen ”Fur design competition” REMIX den 15 mars där unga designers från 19 olika länder kommer att delta.

Tävlingen anordnas i samarbete mellan International Fur Trade Federation, England, Modecenter i Stockholm, och MIFUR, den internationella pälsbranschmässan i Milano.