Externa nyheter

Lamm i toppklass efter 30 års samarbete

– Den här spjutspetsgruppen har lyft hela den svenska lammnäringen, säger Tomas Olsson, ordförande för Sveriges Lammproducenter och en av uppfödarna i Lammgruppen.
Land Lantbruk/Skogsland »

Nya Zeeland: Fårfarm byggd i Saudiarabien misstänks vara en muta

New Zealand's Auditor General has been asked to investigate government spending of 11 million NZD on a sheep farm in Saudi Arabia in what has been labeled a bribe to secure a free trade agreement.
Xinhuanet »

Nya Zeeland: Nytt forum för bönder

Beef + Lamb NZ has launched a new interactive communication tool, “Farmers’ Voice” to provide another way to engage with sheep and beef farmers and provide a forum for them to share information.
Scoop »

Rävar större hot mot lammungar än örn enligt ornitolog

– Havsörn tar ju inte lamm över huvudtaget utan äter mest fisk och sjöfågel, skarvar och gäss så där finns det ingen risk, säger Jim Sundberg. Däremot händer det att kungsörn tar lammungar.
SR P4 Gotland »

Babyboom i fårhagen

Glöm cirkustälten i Undersåker. På bara några veckor ska 600 lamm få födas utomhus på bete i stället för i fårhusen som tidigare år.
SR P4 Jämtland »

Fler äter lammkött men svenska lammuppfödare tvingas lägga ner

Trots att allt fler äter lammkött i Sverige funderar flera uppfödare på att lägga ner verksamheten på grund av dålig lönsamhet.
SR P4 Örebro »

Svenskt kött tummar inte på kriterier

Torbjörn Lithell, som är ordförande för branschorganisationen Svenskt kött, förklarar att ett första steg för den nya breda svenska ursprungsmärkningen har varit att enas om vilka kriterier som ...
Jordbruksaktuellt »

Affärsmässiga lantbrukare får bättre betalt

Lantbrukare som förhandlar med slakterierna kan få ett högre pris för sina slaktdjur, visar en ny rapport från Jordbruksverket.
SJV »

Björnar sätter skräck i Los

Lovisa och Jonas Eihland, bosatta i Karlsberg söder om Los, fick för drygt två veckor sedan björnbesök i fårhuset där en tacka och ett lamm dödades, och blev senare själva utsatta för upprepade ...
Arbetarbladet »

Får vargdödat i Småland

Ett får dödades natten till fredagen av varg i småländska Unnaryd.
Jakt & Jägare »

Wales: Ett krig mellan böbnder och kråkfågel

As each year’s crop of spring lambs emerges, the temptation can be too much for cunning crows and clever corvids that, for the rest of the year, prefer the easy option of carrion and grain.
Daily Post »

Handtvätt viktig efter djurkontakt

Klappa gärna djuren vid besök på lantbruk, djurparker och 4H-gårdar i sommar. Men var noga med att tvätta händerna efteråt - annars riskerar du svår magsjuka.
SR P4 Kronoberg »

Varangrepp på får i Hylte kommun

Under fredagen den 22 maj genomförde Länsstyrelsen en besiktning Hylte kommun och kunde konstatera att en tacka dödats av varg. För er som bor i området finns eposttjänsten Rovdjursalert.
Lst: Rovdjursalert Halland »

TV: Vårmarknad firas med hinderbana för getter

Det är snart dags för Jämtlands läns museums, Jamtli, vårmarknad. Och i reklamen för den är det geten som har huvudrollen.
Land Lantbruk/Skogsland »

Lisa och Mark värnar om de svenska lantraserna

– Vi menar att det vore en stor björntjänst gentemot våra förfäder att låta djuren som de en gång tog väl hand om dö ut, säger Lisa Rist och Mark Roper.
Värmlands Folkblad »

Externa nyheter

Ny bok om stängsling mot stora rovdjur

På uppdrag av Svenska Fåravelsförbundet har Viltskadecente...

Nytt nummer till fårhälsovården

Svenska Djurhälsovården får nya telefonnummer runt 11 okto...

Dagbok från Ervalla

Vad innebär ett stort rovdjursangrepp när man lever av att fö...

NYTT PÅ FORUMET
Lamning:

• Easy Farming
    Hur får man bäst avelstackor på flera...
    - HåkanStensson
  • Gå till forumet

SENASTE ANNONSEN PÅ ANNONSTORGET:

Skinn i ett grönt perspektiv

Onsdag 27 februari 2008

I Sverige är den miljömedvetna trenden tungt representerad inom i stort sett alla branscher.
Nu kommer den även inom pälsbranschen.

Maja Helldén, har vunnit Pälsbranschrådets sponsrade tävling och deltar därmed i den internationella tävlingen REMIX i Milano. Hon är designern bakom det nystartade varumärket PINELLAPPI.

Maja startade sina designstudier på Stenebyskolans läder- och pälshantverksprogram och studerar nu vidare på Textilhögskolan i Borås.Designens focus är funktion – flexibilitet och etik – miljö.

”Jag vill visa på att valet av päls kan vara positivt inför framtiden när man ser både på moraliska aspekter och miljömedvetenhet” säger Maja som gjort en ordentlig research innan hon kunde påbörja arbetet med sin pälsrock för att uppnå det ”grönaste” möjliga resultat. Päls är ett material med stor potential för teknisk utveckling.

Majas vinnande pälsrock är tillverkad i användbara, eleganta hightech-material som är anpassade till ett aktivt liv, i kombination med svenskt lammskinn från Bioskinn.

Alla material är biologiskt nedbrytbara.

Pälsrocken kommer att visas på MIFUR i Milano 12 – 16 mars inför tävlingen ”Fur design competition” REMIX den 15 mars där unga designers från 19 olika länder kommer att delta.

Tävlingen anordnas i samarbete mellan International Fur Trade Federation, England, Modecenter i Stockholm, och MIFUR, den internationella pälsbranschmässan i Milano.