Externa nyheter

Australien: Marknadens smak för kött ökar stölder

Farmers across the country are enjoying the spoils of a thriving beef and sheep market, but they are not the only ones taking advantage of the high prices — police say livestock theft is on the rise.
ABC Radio Australia »

Bonden tar över stan

Bilarna ska väck för att ersättas av kor, får, bönder - och förhoppningsvis massor av besökare. På lördag är det åter igen dags för en långvarig tradition i Ljungby centrum; Bonden i stan.
Smålänningen »

Sagan blir till verklighet på ullfestival i Sparreholm

Båvens spinnhus slår till med Ullfestival på lördag – i år för femte gången.
Ekuriren »

Nya Zeeland: Nya investeringar i fårmjölk

The Government has joined with private enterprise to inject $31.4 million into the growing sheep milk industry.
NZ Farmer »

Australien: Nu ska får i Victoria-regionen märkas

The millions of sheep born in Victoria each year must be fitted with electronic ear tags, under a major overhaul of livestock traceability systems to be introduced from 1 January 2017.
The Age »

Stort sug efter ekokött

Efterfrågan på ekologisk mat ökar stadigt. Men trots att bönderna får bra betalt står produktionen av ekologiskt kött och stampar.
Dagens Industri »

Två lösspringande hundar attackerade lamm

Polisen fick vid 08.30-tiden på onsdagsmorgonen ett larm om skadegörelse i Prässebo. Det visade sig i stället handla om en djurattack. Hur allvarligt skadad lammet blev är ännu oklart.
Ttela »

Varg har dödat 37 får utanför Örebro

Länsstyrelsen i Örebro län har nu beslutat om skyddsjakt på varg i Tångeråsa. Vargen har dödat totalt 37 får i angrepp som skett vid tre tillfällen under perioden 11 juni till 22 augusti.
ATL »

Rädsla för fler attacker

Det finns en rädsla för att helgens vargattack på Molstaberg ska följas av fler. Samtidigt fortsätter skyddsjakten.
LT »

Gotlandsfår till nytta och nöje

Det började med tre tackor och en bagge. Bara för att det är trevligt med får och för att stranden vid gården i Kronlund behövde betas av. Nu har Isabelle 11 tackor och 24 lamm, och hennes hobby ...
Arjeplognytt »

Glada lådan - en digital gårdsbutik i Jämtland

Glada Lådan är främst en webbutik där man kan beställa varor från omkring 30 småskaliga matproducenter i Jämtland.
Jordbruksaktuellt »

Här är de nominerade till årets Änglamarkspris

Adam Arnesson föder upp lamm på Jannelunds gård i Mullhyttan är en av fyra nominerade till Änglamarkspriset. Vinnaren får 100 000 kronor samt chansen att sälja sina produkter i Coops butiker.
Omni »

Storbritannien: Uppmuntras att använda datortomografi för avelsurval

A demonstration of Computed Tomography scanning of ram lambs will take place, in order to show how the technology can accurately measure key characteristics to help produce lambs which meet market ...
Farming UK »

Sju får vargdödade på Molstaberg

– Fyra får har påträffats dödade och tre har avlivats, säger länsstyrelsens besiktningsman, Arne Söderberg.
Jakt & Jägare »

Förmodligen blir det ingen skyddsjakt på björn och varg

Länsstyrelsen har beviljat skyddsjakt på björn och varg vid några fäbodar utanför Malung. Men nu ser det ut som det inte blir någon jakt.
De 5 Stora »

Externa nyheter

Rovdjursangrepp 2016

Det här ska inte betraktas som en fullständig sammanställning &o...

Handlingsplan Lamm

I mars 2015 tog branscherna initiativ till att skapa en ...

Länsstyrelsen i Stockholm – ta ert ansvar!

Debattartikel undertecknad av Magnus Jönsson (ordf.) och Gudrun Haglun...

NYTT PÅ FORUMET
Foder, Bete & Vall:

• Re: Problem med ensilage
    Det låter som att problemet är att ensilaget...
    - Anna Bergström
  • Gå till forumet

SENASTE ANNONSEN PÅ ANNONSTORGET:

Skinn i ett grönt perspektiv

Onsdag 27 februari 2008

I Sverige är den miljömedvetna trenden tungt representerad inom i stort sett alla branscher.
Nu kommer den även inom pälsbranschen.

Maja Helldén, har vunnit Pälsbranschrådets sponsrade tävling och deltar därmed i den internationella tävlingen REMIX i Milano. Hon är designern bakom det nystartade varumärket PINELLAPPI.

Maja startade sina designstudier på Stenebyskolans läder- och pälshantverksprogram och studerar nu vidare på Textilhögskolan i Borås.Designens focus är funktion – flexibilitet och etik – miljö.

”Jag vill visa på att valet av päls kan vara positivt inför framtiden när man ser både på moraliska aspekter och miljömedvetenhet” säger Maja som gjort en ordentlig research innan hon kunde påbörja arbetet med sin pälsrock för att uppnå det ”grönaste” möjliga resultat. Päls är ett material med stor potential för teknisk utveckling.

Majas vinnande pälsrock är tillverkad i användbara, eleganta hightech-material som är anpassade till ett aktivt liv, i kombination med svenskt lammskinn från Bioskinn.

Alla material är biologiskt nedbrytbara.

Pälsrocken kommer att visas på MIFUR i Milano 12 – 16 mars inför tävlingen ”Fur design competition” REMIX den 15 mars där unga designers från 19 olika länder kommer att delta.

Tävlingen anordnas i samarbete mellan International Fur Trade Federation, England, Modecenter i Stockholm, och MIFUR, den internationella pälsbranschmässan i Milano.