Externa nyheter

Litauen överväger sänkt moms på kött

Den litauiska regeringen överväger att sänka momsen på kött i ett försök att pressa priserna på kött och öka den inhemska efterfrågan på färskt kött.
Jordbruksaktuellt »

Två får dödade av varg utanför Svärdsjö

Sex av fåren rusade till huset i Östansjö utanför Svärdsjö. Men två tackor kom inte tillbaka. En låg kvar i hagen dödad av varg, ett tacklamm stod svårt skadat.
Dalarnas Tidningar »

Svensk mästare tar sig an Torstas fårskock

Under tisdagen klipptes de 26 fåren på Torsta kunskapscentrum. Till hjälp hade de Carina Jälkentalo, svensk mästare i fårklippning 2009. ÖP-tv var på plats för att se hur det går till.
Östersunds-Posten »

Lodjur rev får norr om Mullsjö

Tisdag eftermiddag larmade en djurägare norr om Mullsjö om ett dött får. Misstanken var en attack av ett lodjur.
Jönköpings-Posten »

Eliten i fårvallning samlas i Bollnäs: "Det är något man måste uppleva"

I helgen samlas vallhundar, får och deras ägare på åkrarna mellan Brånan och Bollevägen då de svenska mästerskapet i fårvallning hålls i Bollnäs.
Hela Hälsingland »

Norge: Inga spaltgolv i ekologiska besättningar?

Norge må trolig legge om økologisk sauedrift etter at Brüssel sa nei til å la norske økologiske sauebønder ha spalta sauegulv.
Bondebladet »

Vädjar till Bucht: Minska regelkrånglet

Med den här utvecklingen riskerar företagandet på landsbygden att raseras, står det att läsa i ett öppet brev till ministern från de 17 hushållningssällskapen.
ATL »

Ersätts då lodjur dödade ett lamm

En besiktningsman från Länsstyrelsen i Skåne kunde tillstyrka att lammet dödats av just ett lodjur.
Kristianstadsbladet »

Bögs gård utbildar Sollentunas minsta djurskötare

– Det tog bara en dag innan kursen var fullbokad, berättar Bia Ström som driver Bögs gård tillsammans med sin bror Anders Ström.
Mitt i Kista »

Ny forskning ska avslöja köttfusk

Forskare har utvecklat en ny metod för att identifiera hästkött som i hemlighet blandats med får- och nötkött, skriver irländska Agriland.

Torr september – har fallit 10 millimeter regn

Lantbrukarna verkar inte ha allt för stora problem – snarare tvärtom så tycker de att det är bra att marken är torr så att djuren kan fortsätta att gå ute, säger rådgivareEmelie Wickström.
Ulricehamns Tidning »

Så ska varg och lodjur upptäckas

Uppemot 20 kameror kan komma att sättas upp i träd runtom i Sörmland. De ska hjälpa Länsstyrelsen att få en så bra bild som möjligt av hur många rovdjur vi har i länet.
SVT Sörmland »

Fårets dag firar

För 20:e året i rad anordnas Fårets dagar på Borgholms slott, ett evenemang som lockar tusentals besökare varje år.
Ölandsbladet »

NA-tv: Så ska en fårskock hanteras

De kom från Lund i söder till Luleå i norr – de allra bästa vallhundarna i landet. Den tre dagar långa Agria cup hölls i år på Lekeberga gård nära Lanna.
Nerikes Allehanda »

Lodjuren blir fler

Antalet lodjur i Sverige ökar. Nu finns 1300.

Externa nyheter

Rovdjursangrepp 2016

Det här ska inte betraktas som en fullständig sammanställning &o...

Handlingsplan Lamm

I mars 2015 tog branscherna initiativ till att skapa en ...

Länsstyrelsen i Stockholm – ta ert ansvar!

Debattartikel undertecknad av Magnus Jönsson (ordf.) och Gudrun Haglun...

NYTT PÅ FORUMET
Övrigt:

• Re: skoluppgift
    Man brukar säga att fåret har fem ben:...
    - Anna Bergström
  • Gå till forumet

SENASTE ANNONSEN PÅ ANNONSTORGET:

Skinn i ett grönt perspektiv

Onsdag 27 februari 2008

I Sverige är den miljömedvetna trenden tungt representerad inom i stort sett alla branscher.
Nu kommer den även inom pälsbranschen.

Maja Helldén, har vunnit Pälsbranschrådets sponsrade tävling och deltar därmed i den internationella tävlingen REMIX i Milano. Hon är designern bakom det nystartade varumärket PINELLAPPI.

Maja startade sina designstudier på Stenebyskolans läder- och pälshantverksprogram och studerar nu vidare på Textilhögskolan i Borås.Designens focus är funktion – flexibilitet och etik – miljö.

”Jag vill visa på att valet av päls kan vara positivt inför framtiden när man ser både på moraliska aspekter och miljömedvetenhet” säger Maja som gjort en ordentlig research innan hon kunde påbörja arbetet med sin pälsrock för att uppnå det ”grönaste” möjliga resultat. Päls är ett material med stor potential för teknisk utveckling.

Majas vinnande pälsrock är tillverkad i användbara, eleganta hightech-material som är anpassade till ett aktivt liv, i kombination med svenskt lammskinn från Bioskinn.

Alla material är biologiskt nedbrytbara.

Pälsrocken kommer att visas på MIFUR i Milano 12 – 16 mars inför tävlingen ”Fur design competition” REMIX den 15 mars där unga designers från 19 olika länder kommer att delta.

Tävlingen anordnas i samarbete mellan International Fur Trade Federation, England, Modecenter i Stockholm, och MIFUR, den internationella pälsbranschmässan i Milano.