Externa nyheter

Norge: Låga nivåer av radioaktivitet

Hittil i år har det vært svært lave nivåer av radioaktivt stoff i dyr på utmarksbeite, melder Statens strålevern.
Nationen »

Nu har lamningen börjat på Strömmens gårdsmejeri

På gården i Boltjärn gör Agneta Larsson och Martin Andersson sina ostar på mjölk från sina egna får, vilket de gjort flera år nu.
Sundsvalls Tidning »

Vargen skadar många för att säkert få mat

I Sydösterbotten har vargar tagit sig in i tre fårfarmer på bara en dryg vecka. Det här sker också på andra platser i Finland just nu, enligt jaktchef Stefan Pellas på Finlands viltvårdscentral i ...
YLE Nyheter »

Länsstyrelse tillåter skyddsjakt av lodjur i Askersund

En gård i Askersund har fått beviljat från Länsstyrelsen att skjuta ett lodjur som dödat får på gården vid ett flertal tillfällen från oktober 2015.
SR P4 Örebro »

Åldras klonade djur snabbare?

BBC redogör för ett pågående försök där man bland annat gjort fyra kloner från samma tacka som en gång i tiden gav upphov till fåret Dolly. När Dolly dog hade hon en del åldersförändringar ...
Maten och marknaden »

Får vi åka tåg?

Sören Blom arbetade på järnvägsspåret på stationen i Lammhult tillsammans med sin kollega när två får plötsligt kom springandes ut på perrongen.
Smålandsposten »

Vargattack i Hedemora kommun - elva får döda

Under onsdagsförmiddagen upptäckte man att elva får dödats i en vargattack. Händelsen ägde rum i Vikbyn, strax utanför Hedemora. Det var djurägaren själv som gjorde upptäckten.
Dalarnas Tidningar »

De öppnade butik i ladan på gården

Morgan och Marit Erixon bedriver jordbruk i den mindre skalan på gården i Lahult och har 25 tackor i en hage. För andra året driver de Lahultsboden i den gamla ladugården.
Hallandsposten »

Nya Zeeland: National Wool Declaration kan bli obligatorisk

A motion which states the NSW Farmers support the National Wool Declaration being made mandatory was supported at the conference in Sydney today.
The Weekly Times »

Austrailien: Ullen försöker ta en del av Vietnams textilmarknad

The Woolmark Company has set an ambitious target to absorb three per cent of Vietnam's $27 billion textile export market within four years.
Farm Weekly »

Storbritannien: Vaccin mot blåtunga nu tillgängligt

Vaccines for bluetongue are now available for sheep and cattle across Britain, with supplies approved for use in vet practices.
Meatinfo »

Storbritannien: Läs om NSAs stora fårträff

Your guide to the biennial NSA Sheep Event, which will take place on Wednesday 27th July in Worcestershire.
Farmers Guardian »

Två vargattacker i Dalarna

Två vargattacker mot får inträffade på fredagen i Dalarna. I det ena fallet har vargen forcerat ett fårnät med el.
Jakt & Jägare »

Krögarna tycker till om slakteriet

Den åländska slaktens vara eller icke vara delar de åländska krögarna.
Ålands Radio TV »

Mystisk lammdöd blir fall för polisen

En djurägare på Norra Bussjövägen har anmält att någon vid två tillfällen gett sig på och dödat gårdens lamm.
Ystads Allehanda »

Externa nyheter

Rovdjursangrepp 2016

Det här ska inte betraktas som en fullständig sammanställning &o...

Handlingsplan Lamm

I mars 2015 tog branscherna initiativ till att skapa en ...

Länsstyrelsen i Stockholm – ta ert ansvar!

Debattartikel undertecknad av Magnus Jönsson (ordf.) och Gudrun Haglun...

NYTT PÅ FORUMET
Foder, Bete & Vall:

• Re: Problem med ensilage
    Det låter som att problemet är att ensilaget...
    - Anna Bergström
  • Gå till forumet

SENASTE ANNONSEN PÅ ANNONSTORGET:

Skinn i ett grönt perspektiv

Onsdag 27 februari 2008

I Sverige är den miljömedvetna trenden tungt representerad inom i stort sett alla branscher.
Nu kommer den även inom pälsbranschen.

Maja Helldén, har vunnit Pälsbranschrådets sponsrade tävling och deltar därmed i den internationella tävlingen REMIX i Milano. Hon är designern bakom det nystartade varumärket PINELLAPPI.

Maja startade sina designstudier på Stenebyskolans läder- och pälshantverksprogram och studerar nu vidare på Textilhögskolan i Borås.Designens focus är funktion – flexibilitet och etik – miljö.

”Jag vill visa på att valet av päls kan vara positivt inför framtiden när man ser både på moraliska aspekter och miljömedvetenhet” säger Maja som gjort en ordentlig research innan hon kunde påbörja arbetet med sin pälsrock för att uppnå det ”grönaste” möjliga resultat. Päls är ett material med stor potential för teknisk utveckling.

Majas vinnande pälsrock är tillverkad i användbara, eleganta hightech-material som är anpassade till ett aktivt liv, i kombination med svenskt lammskinn från Bioskinn.

Alla material är biologiskt nedbrytbara.

Pälsrocken kommer att visas på MIFUR i Milano 12 – 16 mars inför tävlingen ”Fur design competition” REMIX den 15 mars där unga designers från 19 olika länder kommer att delta.

Tävlingen anordnas i samarbete mellan International Fur Trade Federation, England, Modecenter i Stockholm, och MIFUR, den internationella pälsbranschmässan i Milano.