Externa nyheter

Hårt arbete bakom småskalig slakterisatsning

Efter år av centralisering av de stora slakterierna verkar pendeln ha bytt håll. Småskaliga slakterier ökar i antal och ett av dem ligger utanför Ljungskile.
Bohusläningen »

Jägare vägrar jaga vargen i Gimmenreviret

Skyddsjakten på varg i Gimmenreviret kunde ha påbörjats igår, men efter ett möte i går kväll med jaktledare från länsstyrelsen och lokala jägare så blev det ingen jakt.
SR P4 Dalarna »

USA: Barnens vinnande djur förlorar sina titlar

Dozens of Indiana State Fair contestants have been disciplined in the past four years after their show animals tested positive for drugs.
WTHR »

Storbritannien: Handeln tar inte sitt ansvar

Phil Stocker, NSA "There is a huge amount of frustration out there at the moment, as many of the factors currently forcing the price down are outside the hand of producers."
Farming UK »

Wales: #NoLambWeek

A group of Welsh farmers are encouraging others to withhold their prime lambs from August 1-7 in protest at the current downturn in the UK lamb trade.
Farmers Guardian »

Det blir skyddsjakt på en varg: "Det här är en bra början"

Susann Tollman, boende i Helgbo öster om Insjön, har på drygt en vecka drabbats av två vargattacker och blivit av med 20-talet får.
Dalarnas Tidningar »

"Nu finns det ett lite större hopp"

Ingela Portström förlorade flera får under en vargattack i lördags. Hon trodde inte att länsstyrelsens utredning skulle resultera i ett ja. Men hon är positivt överraskad och hoppas att situationen ..
SR P4 Dalarna »

Länsstyrelsen beviljar skyddsjakt på varg i Gimmenreviret

Länsstyrelsen beviljar skyddsjakt på en varg i Gimmenreviret med start 29 juli.
Lst Dalarna »

Ännu ett får dödat av varg

Ännu ett får har dödats av vargar från Sjundareviret. Den här gången är det en mindre gård med en liten fårbesättning som drabbats.
Södermanlands Nyheter »

Fårägarna känner sig otrygga efter upprepade vargattacker

Under helgen inträffade två vargangrepp i det så kallade Gimmenreviret här i Dalarna. Samtidigt flydde många djur från hagarna ut i skogarna.
SR P4 Dalarna »

USA: Inavel troligen inte orsaken till hälsoproblem

A new study led by researchers at the University of Colorado Boulder has found that inbreeding--a common hypothesis for a recent decline--likely isn't to blame.
Science Daily »

Onödigt fårrelaterat (?) vetande: Sjöfår

Bearing an uncanny resemblance to a cartoon land sheep, the leaf sheep is a species of sacoglossan sea slug that has the unusual ability to photosynthesize.
The Dodo »

Irland: Fransmännens uppmaning att köpa franskt påverkar

Irish meat exports to France are coming under increasing pressure as French farmer protests over ‘foreign’ meat escalate.
Agriland »

Nya Zeeland: Dålig tillgång på foder efter hård vinter

"Growth rates took a hammering. I would say it was a tough winter - but actually it was just a real winter and we're not used to it."
NZ Farmer »

Länsstyrelsen varnar för varg

Ett flertal vargangrepp har inträffat i Glimmenreviret i Dalarna den senaste månaden. Nu uppmanar Länsstyrelsen tamdjursägarna att ta in sina djur nattetid.
Dagens Nyheter »

Externa nyheter

Rovdjursangrepp betessäsongen 2015

Det här ska inte betraktas som en fullständig sammanställning &o...

Ny bok om stängsling mot stora rovdjur

På uppdrag av Svenska Fåravelsförbundet har Viltskadecente...

Nytt nummer till fårhälsovården

Svenska Djurhälsovården får nya telefonnummer runt 11 okto...

Dagbok från Ervalla

Vad innebär ett stort rovdjursangrepp när man lever av att fö...

NYTT PÅ FORUMET
Skinn & ull:

• Re: Vill starta spinneri i Stockholm!
    Jag kan berätta att vi nu är 4 eldsjälar,...
    - Vendela
  • Gå till forumet

SENASTE ANNONSEN PÅ ANNONSTORGET:

Skinn i ett grönt perspektiv

Onsdag 27 februari 2008

I Sverige är den miljömedvetna trenden tungt representerad inom i stort sett alla branscher.
Nu kommer den även inom pälsbranschen.

Maja Helldén, har vunnit Pälsbranschrådets sponsrade tävling och deltar därmed i den internationella tävlingen REMIX i Milano. Hon är designern bakom det nystartade varumärket PINELLAPPI.

Maja startade sina designstudier på Stenebyskolans läder- och pälshantverksprogram och studerar nu vidare på Textilhögskolan i Borås.Designens focus är funktion – flexibilitet och etik – miljö.

”Jag vill visa på att valet av päls kan vara positivt inför framtiden när man ser både på moraliska aspekter och miljömedvetenhet” säger Maja som gjort en ordentlig research innan hon kunde påbörja arbetet med sin pälsrock för att uppnå det ”grönaste” möjliga resultat. Päls är ett material med stor potential för teknisk utveckling.

Majas vinnande pälsrock är tillverkad i användbara, eleganta hightech-material som är anpassade till ett aktivt liv, i kombination med svenskt lammskinn från Bioskinn.

Alla material är biologiskt nedbrytbara.

Pälsrocken kommer att visas på MIFUR i Milano 12 – 16 mars inför tävlingen ”Fur design competition” REMIX den 15 mars där unga designers från 19 olika länder kommer att delta.

Tävlingen anordnas i samarbete mellan International Fur Trade Federation, England, Modecenter i Stockholm, och MIFUR, den internationella pälsbranschmässan i Milano.