Externa nyheter

Varg rev får på gård utanför Hölö

Sju får revs till döds och två skadades så illa att de fick avlivas efter vad som betecknas som vargangrepp natten till idag utanför Hölö i Södertälje kommun.
SR P4 Sörmland »

Skottland: Varför har lamm-priset dykt?

It's not just dairy farmers who are struggling at the moment - the price of Scottish lamb has reached a seven-year low.
ITV News »

Världen Världens ulligaste rekord slaget

Fåret Chris i Australien har slagit rekord i ullighet. Efter att ha varit på rymmen några år och undvikit frisören hade fåret samlat på sig drygt 40 kilo ull.
Göteborgs-Posten »

Finland: Fårfarmare kräver intensivare vargjakt

Nyligen påträffades tretton dödade får i Salo. Misstankarna riktade sig genast mot den vargflock på tio individer som på senare tid rört sig i trakten.
YLE Åboland »

Varg dödade fyra får i Krokoms kommun

I måndags upptäckte en fårägare på en ort i Krokoms kommun att fyra får rivits och dödats. En besiktningsman från Länsstyrelsen har konstatera att det är en varg som rivit djuren.
SR P4 Jämtland »

Förslag om ny ersättning för rovdjursdrabbade

Kostnaderna är större för lantbrukare i rovdjurstäta områden. Det fastslår en färsk forskningsrapport och föreslår därför nytt verktyg för ekonomiskt stöd.
Värmlands Folkblad »

Manifestation: När lammen tystnar

På torsdag är det dags att sitta på vakt i hagarna för att förhindra att lammen tystnar. Svenska Fåravelsförbundet bjuder till manifestation för att uppmärksamma rovdjurstrycket.
Jordbruksaktuellt »

Skottland: Rekordstor får-stöld

Police in Scotland are investigating what they believe to be one of the largest thefts of livestock ever recorded in the region.
Farmers Guardian »

Finland: "Det gäller att besöka fåren oftare"

13 döda får hittades vid Kyrksjön i Kisko i Salo tidigare under veckan. De har troligtvis dödats av vargflocken som rör sig i ett stort område mellan Raseborg och Salo.
Svenska YLE »

Avråds från att söka skyddsjakt

Knappt en vecka har gått sedan en varg hade ihjäl flera får i uppfödaren Kristina Ördes hage. Men hon avråds från att ansöka om skyddsjakt.
Uppsala Nya Tidning »

Förre ägaren till lammgård åtalas för djurbrott

Åtal har nu väckts mot en av de tidigare ägarna till Skymnings gård i Fleringe, för misstanke om brott mot djurskyddslagen.
SR P4 Gotland »

Fårägare får 7 400 i skadestånd

En fårägare i Västanby som fått tre djur dödade av varg får 7 400 kronor i skadestånd av staten.
Nerikes Allehanda »

Priset på jordbruksmark har stigit

Det genomsnittliga priset på åkermark har stigit med omkring 10 procent mellan 2011 och 2014. Under samma period har priset på betesmark stigit med omkring 20 procent, enligt statistik från SJV.
SJV »

Superkockarna ska göra upp i tävling

Vinnaren representerar landet i EM, och har siktet inställt på VM i Lyon. Den huvudråvara de tävlande har att arbeta med är svenskt lamm levererad av Svenskt Kött från Norrby Gård.
Besöksliv »

Klädkedjan: ”Något gott kan komma ur det här”

Bilderna på får som plågas i Argentina får svenska friluftsklädkedjan Naturkompaniet att reagera. Nu kräver företaget att deras leverantörer spårar ullråvaran.
SVT Nyheter »

Externa nyheter

Rovdjursangrepp betessäsongen 2015

Det här ska inte betraktas som en fullständig sammanställning &o...

Välkomna till Svenska Fåravelsförbundets stämma oc...

Ny bok om stängsling mot stora rovdjur

På uppdrag av Svenska Fåravelsförbundet har Viltskadecente...

NYTT PÅ FORUMET
Övrigt:

• Re: Grundkurs
    Hej! Ta kontakt med distriktsföreningen....
    - Anna Bergström
  • Gå till forumet

SENASTE ANNONSEN PÅ ANNONSTORGET:

Skinn i ett grönt perspektiv

Onsdag 27 februari 2008

I Sverige är den miljömedvetna trenden tungt representerad inom i stort sett alla branscher.
Nu kommer den även inom pälsbranschen.

Maja Helldén, har vunnit Pälsbranschrådets sponsrade tävling och deltar därmed i den internationella tävlingen REMIX i Milano. Hon är designern bakom det nystartade varumärket PINELLAPPI.

Maja startade sina designstudier på Stenebyskolans läder- och pälshantverksprogram och studerar nu vidare på Textilhögskolan i Borås.Designens focus är funktion – flexibilitet och etik – miljö.

”Jag vill visa på att valet av päls kan vara positivt inför framtiden när man ser både på moraliska aspekter och miljömedvetenhet” säger Maja som gjort en ordentlig research innan hon kunde påbörja arbetet med sin pälsrock för att uppnå det ”grönaste” möjliga resultat. Päls är ett material med stor potential för teknisk utveckling.

Majas vinnande pälsrock är tillverkad i användbara, eleganta hightech-material som är anpassade till ett aktivt liv, i kombination med svenskt lammskinn från Bioskinn.

Alla material är biologiskt nedbrytbara.

Pälsrocken kommer att visas på MIFUR i Milano 12 – 16 mars inför tävlingen ”Fur design competition” REMIX den 15 mars där unga designers från 19 olika länder kommer att delta.

Tävlingen anordnas i samarbete mellan International Fur Trade Federation, England, Modecenter i Stockholm, och MIFUR, den internationella pälsbranschmässan i Milano.