Externa nyheter

Fårägare: Måste bli enklare att få skjuta rovdjur

Ett 20-tal fårproducenter i Skaraborg hade rovdjursvaka i Härlunda igår kväll. Budskapet under manifestationen var att rovdjuren kommer allt närmare och att det måste bli lättare att få tillåtelse ...
SR P4 Skaraborg »

Fårägare håller nationell manifestation om rovdjur

Fårägare runt om i landet manifesterar idag mot att de åtgärder som fårägare får ta del av för att skydda sin djur mot rovdjur inte är tillräckliga.
SR P4 Värmland »

Färre vargangrepp – 30 dödade får hittills i år

Förra året dödades 135 får i samband med 18 vargangrepp i Värmland. – Det är betydligt lugnare i år, säger Fredrik Wilde, vilthandläggare vid länsstyrelsen.
Nya Wermlands-Tidningen »

Varg rev får på gård utanför Hölö

Sju får revs till döds och två skadades så illa att de fick avlivas efter vad som betecknas som vargangrepp natten till idag utanför Hölö i Södertälje kommun.
SR P4 Sörmland »

Skottland: Varför har lamm-priset dykt?

It's not just dairy farmers who are struggling at the moment - the price of Scottish lamb has reached a seven-year low.
ITV News »

Världen Världens ulligaste rekord slaget

Fåret Chris i Australien har slagit rekord i ullighet. Efter att ha varit på rymmen några år och undvikit frisören hade fåret samlat på sig drygt 40 kilo ull.
Göteborgs-Posten »

Finland: Fårfarmare kräver intensivare vargjakt

Nyligen påträffades tretton dödade får i Salo. Misstankarna riktade sig genast mot den vargflock på tio individer som på senare tid rört sig i trakten.
YLE Åboland »

Varg dödade fyra får i Krokoms kommun

I måndags upptäckte en fårägare på en ort i Krokoms kommun att fyra får rivits och dödats. En besiktningsman från Länsstyrelsen har konstatera att det är en varg som rivit djuren.
SR P4 Jämtland »

Förslag om ny ersättning för rovdjursdrabbade

Kostnaderna är större för lantbrukare i rovdjurstäta områden. Det fastslår en färsk forskningsrapport och föreslår därför nytt verktyg för ekonomiskt stöd.
Värmlands Folkblad »

Manifestation: När lammen tystnar

På torsdag är det dags att sitta på vakt i hagarna för att förhindra att lammen tystnar. Svenska Fåravelsförbundet bjuder till manifestation för att uppmärksamma rovdjurstrycket.
Jordbruksaktuellt »

Skottland: Rekordstor får-stöld

Police in Scotland are investigating what they believe to be one of the largest thefts of livestock ever recorded in the region.
Farmers Guardian »

Finland: "Det gäller att besöka fåren oftare"

13 döda får hittades vid Kyrksjön i Kisko i Salo tidigare under veckan. De har troligtvis dödats av vargflocken som rör sig i ett stort område mellan Raseborg och Salo.
Svenska YLE »

Avråds från att söka skyddsjakt

Knappt en vecka har gått sedan en varg hade ihjäl flera får i uppfödaren Kristina Ördes hage. Men hon avråds från att ansöka om skyddsjakt.
Uppsala Nya Tidning »

Förre ägaren till lammgård åtalas för djurbrott

Åtal har nu väckts mot en av de tidigare ägarna till Skymnings gård i Fleringe, för misstanke om brott mot djurskyddslagen.
SR P4 Gotland »

Fårägare får 7 400 i skadestånd

En fårägare i Västanby som fått tre djur dödade av varg får 7 400 kronor i skadestånd av staten.
Nerikes Allehanda »

Externa nyheter

Rovdjursangrepp betessäsongen 2015

Det här ska inte betraktas som en fullständig sammanställning &o...

Välkomna till Svenska Fåravelsförbundets stämma oc...

Ny bok om stängsling mot stora rovdjur

På uppdrag av Svenska Fåravelsförbundet har Viltskadecente...

NYTT PÅ FORUMET
Övrigt:

• Re: Grundkurs
    Hej! Ta kontakt med distriktsföreningen....
    - Anna Bergström
  • Gå till forumet

SENASTE ANNONSEN PÅ ANNONSTORGET:

Positiva och negativa effekter av 50-trädsregel

Tisdag 31 mars 2009

Enligt en undersökning från Jordbruksverket har 50-trädsregeln i 2008 års betesmarksregler, lett till negativa effekter för svenska naturvärden och positiva effekter för kulturvärden.

Resultatet av studien har bland annat bidragit till de nya höjda miljöersättningarna för mark med höga naturvärden med mer än 100 träd per hektar.

Ett annat resultat är att Jordbruksverket planerar en satsning för att öka kunskapen om betesmarksröjning för att bevara den biologiska mångfalden för entreprenörer.

När Sverige införde en ny betesmarksdefinition förra året ville Jordbruksverket samtidigt utvärdera vilka miljöeffekter den nya regeln skulle få. Många var oroliga för hur natur- och kulturmiljöer skulle påverkas. I en studie inom projektet CAP:s miljöeffekter, som drivs av Jordbruksverket tillsammans med Naturvårdsverket och Riksantikvarieämbetet, tittade man på två frågor:

• Röjs det mer sedan 50-trädsregeln infördes?
  • Vad får röjningarna för effekter på natur- och kulturmiljövärden?

Ökad röjning — små arealer
Studien, som baseras på analyser av satellitbilder, visar att lantbrukare röjde större areal 2008 jämfört med åren 2004-2007. Trots ökningen är det ingen stor areal som har röjts, cirka 3000 hektar, det vill säga knappt en procent av Sveriges totala betesmarksareal. Metoden identifierar endast röjningar som är så kraftiga att de kan upptäckas i satellitbilder. Mindre omfattande röjningar där enstaka träd och buskar tas bort ingår inte.
50-trädesregeln kan vara en orsak till ökningen.

En annan orsak kan finnas i att de träd och buskar som har röjts bort i betesmarkerna används främst till flisning och till massaved. Priset på dessa produkter gick upp 2007/2008 och gjorde att det blev det mindre kostsamt att röja sina betesmarker samtidigt som den nya betesmarksdefinitionen infördes.

Negativt för naturvärden...
Inventering visar att röjningarna var övervägande negativa för den biologiska mångfalden. En observation är att hälften av antalet gamla träd, exempelvis sparbanksekar, har sågats ner vid röjningarna. Dessa träd har höga naturvärden och tar många hundra år att ersätta.

I betesmarksreglerna för 2008 var dessa träd egentligen undantagna från 50-trädsreglen och behövdes alltså inte räknas in i det antal träd det fick finnas på en betesmark för att få stöd.
Till andra negativa effekter hör större körskador eftersom man använde tunga maskiner. Röjningar skedde till stor del med hjälp av entreprenörer från skogsbruket.
- Man ska inte behandla en trädklädd betesmark som en skog. Då mister man ofta naturvärden vid röjningen, menar Sofia Blom på miljöenheten.

...men positivt för kulturmiljöer
En positiv effekt av 50-trädesregeln är att kulturspår, exempelvis stenmurar och fornlämningar har blivit mer synliga.
Undersökningen visar också att få av de röjda markerna har haft en värdefull flora som hotats av igenväxningen före röjningen. Det är ändå troligt att man på sikt får en positiv effekt för floravärdena i de röjda markerna och att värdefulla arter återetablerar sig.

Mer information om hur man röjer
Jordbruksverket har informerat länsstyrelsernas rådgivare om resultatet av studien för att de ska vara tydliga med vilka träd som ska sparas i värdefulla betesmarker.
-Vi hoppas att det blir tydligt för lantbrukarna att grova eller andra värdefulla träd ska sparas, säger projektledaren Sofia Blom. Miljöersättningarna har också höjts 2009 för att kompensera för förlorat gårdsstöd i marker med värdefulla träd.