Externa nyheter

Australien: Ohälsa kostar

Sheep diseases are costing Australian agriculture almost three times the amount cattle diseases do in lost production.
ABC Rural »

Skottland: Lägsta lammpriset på fem år

With Scottish farmers receiving their lowest lamb price for five years, NFU Scotland is urging all supermarkets to make the switch to Scotch.
Farming UK »

Norge: Räknar med mycket bra tillväxter i år

Til tross for dårlig vær og lave middeltemperaturer ser det ut til å bli svært god tilvekst på lammene i år, melder NIBIO – Norsk institutt for bioøkonomi.
Bondebladet »

Får dödade av lo

Under onsdagen besiktigade länsstyrelsens personal lodjursrivna får på två platser i de södra delarna av Västra Götalands län.
Svensk Jakt »

Ny vargattack i Sörmland

Personal från länsstyrelsen i Sörmland är nu på plats och försöker överblicka skadorna efter nattens vargattack på en fårbesättning tillhörande Molstabergs Gård, strax utanför Gnesta.
Jaktjournalen »

Storbritannien: Slakterier varnas för stulna lamm

Police have involved UK abattoirs in the hunt for thieves who have stolen at least 480 lambs, ewes and rams in Somerset over a six-week period.
meat info »

Lantbrukare riskerar djurförbud efter brister

En lantbrukare i Södertälje har flera gånger kritiserats för bristande djurskötsel. Nu kräver länsstyrelsen bättring, annars kan lantbrukaren få djurförbud.
Lt.se »

Fler döda får och lamm i Molstaberg

Det såg först ut som 26 tackor och lamm hade fallit offer. Men det visade sig senare att ännu fler hade dödats i vargens, eller vargarnas, framfart. 35 stycken totalt.
Lt.se »

Afganistan: Smuggling av djur driver upp köttpriset

Herat officials have said that a huge number of sheep is being smuggled in to neighboring countries on a daily basis – a practice that is affecting livestock and meat prices in the western province.
Tolo News »

Irland: Ullen olönsam – många går över till Easycare

Shearing sheep hasn’t been a paying proposition for the past number of years, according to Co. Antrim sheep farmer Campbell Tweed.
Agriland »

Australien: Försöker samarbeta för att klara torkan

More than 60,000 breeding ewes have been sent out of the region, where recent rain has failed to encourage grass growth as it's too cold.
Radio New Zealand News »

Nya Zeeland: Översvämningsdrabbade tvingas sälja sina besättningar

Some farmers in the lower North Island have had no option but to sell their stock, including pregnant ewes, after floodwaters washed away feed and destroyed pasture.
Radio New Zealand News »

”Svenska livsmedel ska gynnas i upphandlingar”

I den nya nationella livsmedelsstrategin ska högre krav ställas på djurskydd och miljöhänsyn, skriver civilminister Ardalan Shekarabi (S) och LRF:s ordförande Helena Jonsson.
DN Debatt »

Länsstyrelsen fortsätter besluta om skyddsjakt

Fram till slutet av 2016 får länsstyrelserna besluta om skyddsjakt på björn, varg och lodjur.
Gefle Dagblad »

Skottland: Försöker få örnar att välja bort lammen

A national heritage quango is trying to stop sea eagles eating lambs by spending a small fortune on ‘scary men’, ‘flashing hawkeyes’ and ‘diversionary fish ponds’

Externa nyheter

Rovdjursangrepp betessäsongen 2015

Det här ska inte betraktas som en fullständig sammanställning &o...

Ny bok om stängsling mot stora rovdjur

På uppdrag av Svenska Fåravelsförbundet har Viltskadecente...

Nytt nummer till fårhälsovården

Svenska Djurhälsovården får nya telefonnummer runt 11 okto...

Dagbok från Ervalla

Vad innebär ett stort rovdjursangrepp när man lever av att fö...

NYTT PÅ FORUMET
Skinn & ull:

• Re: Vill starta spinneri i Stockholm!
    Jag kan berätta att vi nu är 4 eldsjälar,...
    - Vendela
  • Gå till forumet

SENASTE ANNONSEN PÅ ANNONSTORGET:

Positiva och negativa effekter av 50-trädsregel

Tisdag 31 mars 2009

Enligt en undersökning från Jordbruksverket har 50-trädsregeln i 2008 års betesmarksregler, lett till negativa effekter för svenska naturvärden och positiva effekter för kulturvärden.

Resultatet av studien har bland annat bidragit till de nya höjda miljöersättningarna för mark med höga naturvärden med mer än 100 träd per hektar.

Ett annat resultat är att Jordbruksverket planerar en satsning för att öka kunskapen om betesmarksröjning för att bevara den biologiska mångfalden för entreprenörer.

När Sverige införde en ny betesmarksdefinition förra året ville Jordbruksverket samtidigt utvärdera vilka miljöeffekter den nya regeln skulle få. Många var oroliga för hur natur- och kulturmiljöer skulle påverkas. I en studie inom projektet CAP:s miljöeffekter, som drivs av Jordbruksverket tillsammans med Naturvårdsverket och Riksantikvarieämbetet, tittade man på två frågor:

• Röjs det mer sedan 50-trädsregeln infördes?
  • Vad får röjningarna för effekter på natur- och kulturmiljövärden?

Ökad röjning — små arealer
Studien, som baseras på analyser av satellitbilder, visar att lantbrukare röjde större areal 2008 jämfört med åren 2004-2007. Trots ökningen är det ingen stor areal som har röjts, cirka 3000 hektar, det vill säga knappt en procent av Sveriges totala betesmarksareal. Metoden identifierar endast röjningar som är så kraftiga att de kan upptäckas i satellitbilder. Mindre omfattande röjningar där enstaka träd och buskar tas bort ingår inte.
50-trädesregeln kan vara en orsak till ökningen.

En annan orsak kan finnas i att de träd och buskar som har röjts bort i betesmarkerna används främst till flisning och till massaved. Priset på dessa produkter gick upp 2007/2008 och gjorde att det blev det mindre kostsamt att röja sina betesmarker samtidigt som den nya betesmarksdefinitionen infördes.

Negativt för naturvärden...
Inventering visar att röjningarna var övervägande negativa för den biologiska mångfalden. En observation är att hälften av antalet gamla träd, exempelvis sparbanksekar, har sågats ner vid röjningarna. Dessa träd har höga naturvärden och tar många hundra år att ersätta.

I betesmarksreglerna för 2008 var dessa träd egentligen undantagna från 50-trädsreglen och behövdes alltså inte räknas in i det antal träd det fick finnas på en betesmark för att få stöd.
Till andra negativa effekter hör större körskador eftersom man använde tunga maskiner. Röjningar skedde till stor del med hjälp av entreprenörer från skogsbruket.
- Man ska inte behandla en trädklädd betesmark som en skog. Då mister man ofta naturvärden vid röjningen, menar Sofia Blom på miljöenheten.

...men positivt för kulturmiljöer
En positiv effekt av 50-trädesregeln är att kulturspår, exempelvis stenmurar och fornlämningar har blivit mer synliga.
Undersökningen visar också att få av de röjda markerna har haft en värdefull flora som hotats av igenväxningen före röjningen. Det är ändå troligt att man på sikt får en positiv effekt för floravärdena i de röjda markerna och att värdefulla arter återetablerar sig.

Mer information om hur man röjer
Jordbruksverket har informerat länsstyrelsernas rådgivare om resultatet av studien för att de ska vara tydliga med vilka träd som ska sparas i värdefulla betesmarker.
-Vi hoppas att det blir tydligt för lantbrukarna att grova eller andra värdefulla träd ska sparas, säger projektledaren Sofia Blom. Miljöersättningarna har också höjts 2009 för att kompensera för förlorat gårdsstöd i marker med värdefulla träd.