Externa nyheter

Wales: Tog emot Kinesisk delegation

Representative from the Chinese wool industry last week enjoyed a visit to Wales during which they visited a Welsh hill farm to see Welsh sheep in their natural environment and also visited the ...
Farming UK »

MRSA har konstaterats på fårgård

Norska får har testats positiva för den multiresistenta bakterien MRSA. Fåren ska ha delat utrymme med grisar.
ATL »

Australien: Ohälsa kostar

Sheep diseases are costing Australian agriculture almost three times the amount cattle diseases do in lost production.
ABC Rural »

Skottland: Lägsta lammpriset på fem år

With Scottish farmers receiving their lowest lamb price for five years, NFU Scotland is urging all supermarkets to make the switch to Scotch.
Farming UK »

Norge: Räknar med mycket bra tillväxter i år

Til tross for dårlig vær og lave middeltemperaturer ser det ut til å bli svært god tilvekst på lammene i år, melder NIBIO – Norsk institutt for bioøkonomi.
Bondebladet »

Får dödade av lo

Under onsdagen besiktigade länsstyrelsens personal lodjursrivna får på två platser i de södra delarna av Västra Götalands län.
Svensk Jakt »

Ny vargattack i Sörmland

Personal från länsstyrelsen i Sörmland är nu på plats och försöker överblicka skadorna efter nattens vargattack på en fårbesättning tillhörande Molstabergs Gård, strax utanför Gnesta.
Jaktjournalen »

Storbritannien: Slakterier varnas för stulna lamm

Police have involved UK abattoirs in the hunt for thieves who have stolen at least 480 lambs, ewes and rams in Somerset over a six-week period.
meat info »

Lantbrukare riskerar djurförbud efter brister

En lantbrukare i Södertälje har flera gånger kritiserats för bristande djurskötsel. Nu kräver länsstyrelsen bättring, annars kan lantbrukaren få djurförbud.
Lt.se »

Fler döda får och lamm i Molstaberg

Det såg först ut som 26 tackor och lamm hade fallit offer. Men det visade sig senare att ännu fler hade dödats i vargens, eller vargarnas, framfart. 35 stycken totalt.
Lt.se »

Afganistan: Smuggling av djur driver upp köttpriset

Herat officials have said that a huge number of sheep is being smuggled in to neighboring countries on a daily basis – a practice that is affecting livestock and meat prices in the western province.
Tolo News »

Irland: Ullen olönsam – många går över till Easycare

Shearing sheep hasn’t been a paying proposition for the past number of years, according to Co. Antrim sheep farmer Campbell Tweed.
Agriland »

Australien: Försöker samarbeta för att klara torkan

More than 60,000 breeding ewes have been sent out of the region, where recent rain has failed to encourage grass growth as it's too cold.
Radio New Zealand News »

Nya Zeeland: Översvämningsdrabbade tvingas sälja sina besättningar

Some farmers in the lower North Island have had no option but to sell their stock, including pregnant ewes, after floodwaters washed away feed and destroyed pasture.
Radio New Zealand News »

”Svenska livsmedel ska gynnas i upphandlingar”

I den nya nationella livsmedelsstrategin ska högre krav ställas på djurskydd och miljöhänsyn, skriver civilminister Ardalan Shekarabi (S) och LRF:s ordförande Helena Jonsson.
DN Debatt »

Externa nyheter

Rovdjursangrepp betessäsongen 2015

Det här ska inte betraktas som en fullständig sammanställning &o...

Ny bok om stängsling mot stora rovdjur

På uppdrag av Svenska Fåravelsförbundet har Viltskadecente...

Nytt nummer till fårhälsovården

Svenska Djurhälsovården får nya telefonnummer runt 11 okto...

Dagbok från Ervalla

Vad innebär ett stort rovdjursangrepp när man lever av att fö...

NYTT PÅ FORUMET
Skinn & ull:

• Re: Vill starta spinneri i Stockholm!
    Jag kan berätta att vi nu är 4 eldsjälar,...
    - Vendela
  • Gå till forumet

SENASTE ANNONSEN PÅ ANNONSTORGET:

Annons

Djuren kan räcka till för skötseln av ängs- och betesmarker — men marginalerna är små

Fredag 03 april 2009

En ny rapport om betesmarkernas utveckling visar att lantbrukarna använder miljöersättningarna för att sköta 75 procent av Sveriges mest värdefulla ängs- och betesmarker, men att arealerna minskar.

Miljöersättningarna finansieras både av EU och av nationella medel. Studien visar också att de djur som finns i Sverige räcker för att hävda betesmarkerna, men att marginalerna inte är stora.

Under åren 2002 — 2004 genomförde Jordbruksverket en stor inventering av Sveriges ängs- och betesmarker med hjälp av personal från länsstyrelserna. Värdefull flora, kulturmiljöer som stenmurar, byggnader, träd och skötselstatus registrerades. Resultatet finns tillgängligt för allmänheten i databasen TUVA. Informationen ligger till grund för en ny studie av utvecklingen av svenska ängs- och betesmarker. Analysen är genomförd av Naturvårdsverket, Riksantikvarieämbetet och Jordbruksverket inom projektet som utvärderar den EU-gemensamma jordbrukspolitikens (CAP:s) miljöeffekter.

Igår — idag — imorgon
Studien har tittat på hur markerna har skötts historiskt, hur de sköts idag och hur de skulle kunna skötas i framtiden. De historiska analyserna visar bl a att variationen i skötseln har varit stor. Det gäller dels variation i hur intensivt markerna hävdas och dels vid vilken tidpunkt de hävdas. För arter som är knutna till ängs- och betesmarkerna är variationen viktig även framöver — och det finns goda möjligheter till detta inom ramen för miljöersättningarna.
Analyserna visar glädjande nog att det nationella miljömålet för arealen ängar som sköts, 10 000 hektar, kan vara uppnått. Men det behövs kompletterande fältstudier för att konstatera att det resultatet stämmer.

Ny modell bedömer möjligheterna att hävda betesmarkerna
För att kunna säga något om framtiden för dessa ängs- och betesmarker har Jordbruksverket utvecklat en ny modell för betesmarksskötsel. Modellen använder bl a data från inventeringsdatabasen TUVA för att uppskatta hur mycket foder betesmarkerna ger. När man sedan jämför med hur många djur som finns och hur mycket de betar markerna kan man bedöma möjligheterna för att betesmarkerna hävdas i olika delar av Sverige. Modellen visar att de djur vi har idag kan räcka för att klara hävden av ängs- och betesmarkerna, men att det inte finns några stora marginaler. I vissa delar av södra Sverige är det ont om betesdjur. I norra Sverige är det gott om djur, men kostnaderna för att få ut djuren till markerna är höga.

Studien visar tydligt att politiska- och ekonomiska styrmedel är avgörande för om ängs- och betesmarker kommer att skötas i framtiden.

Sofia Blom, miljöenheten, 036-15 51 44
Martin Sjödahl, enhetschef miljöenheten, 036-15 58 76