Externa nyheter

Två nya vargattacker i Dalarna

Två fårägare i Dalarna har råkat ut för vargattacker. I Djura mejade vargen ned fårnätet och måste ha fått rejäla stötar. Den andra attacken inträffade i Öje.
Jakt & Jägare »

Ramviksbonden som förändrade Sverige

Att nedlåtande bli kallad fårfarmare från den högutbildade stadspojken var inget som knäckte fårbonden, hedersdoktorn och reservofficeren Thorbjörn Fälldin från Ramvik. Han missade aldrig en slåtter.
Norrtelje tidning »

Norge: Låga nivåer av radioaktivitet

Hittil i år har det vært svært lave nivåer av radioaktivt stoff i dyr på utmarksbeite, melder Statens strålevern.
Nationen »

Nu har lamningen börjat på Strömmens gårdsmejeri

På gården i Boltjärn gör Agneta Larsson och Martin Andersson sina ostar på mjölk från sina egna får, vilket de gjort flera år nu.
Sundsvalls Tidning »

Vargen skadar många för att säkert få mat

I Sydösterbotten har vargar tagit sig in i tre fårfarmer på bara en dryg vecka. Det här sker också på andra platser i Finland just nu, enligt jaktchef Stefan Pellas på Finlands viltvårdscentral i ...
YLE Nyheter »

Länsstyrelse tillåter skyddsjakt av lodjur i Askersund

En gård i Askersund har fått beviljat från Länsstyrelsen att skjuta ett lodjur som dödat får på gården vid ett flertal tillfällen från oktober 2015.
SR P4 Örebro »

Åldras klonade djur snabbare?

BBC redogör för ett pågående försök där man bland annat gjort fyra kloner från samma tacka som en gång i tiden gav upphov till fåret Dolly. När Dolly dog hade hon en del åldersförändringar ...
Maten och marknaden »

Får vi åka tåg?

Sören Blom arbetade på järnvägsspåret på stationen i Lammhult tillsammans med sin kollega när två får plötsligt kom springandes ut på perrongen.
Smålandsposten »

Vargattack i Hedemora kommun - elva får döda

Under onsdagsförmiddagen upptäckte man att elva får dödats i en vargattack. Händelsen ägde rum i Vikbyn, strax utanför Hedemora. Det var djurägaren själv som gjorde upptäckten.
Dalarnas Tidningar »

De öppnade butik i ladan på gården

Morgan och Marit Erixon bedriver jordbruk i den mindre skalan på gården i Lahult och har 25 tackor i en hage. För andra året driver de Lahultsboden i den gamla ladugården.
Hallandsposten »

Nya Zeeland: National Wool Declaration kan bli obligatorisk

A motion which states the NSW Farmers support the National Wool Declaration being made mandatory was supported at the conference in Sydney today.
The Weekly Times »

Austrailien: Ullen försöker ta en del av Vietnams textilmarknad

The Woolmark Company has set an ambitious target to absorb three per cent of Vietnam's $27 billion textile export market within four years.
Farm Weekly »

Storbritannien: Vaccin mot blåtunga nu tillgängligt

Vaccines for bluetongue are now available for sheep and cattle across Britain, with supplies approved for use in vet practices.
Meatinfo »

Storbritannien: Läs om NSAs stora fårträff

Your guide to the biennial NSA Sheep Event, which will take place on Wednesday 27th July in Worcestershire.
Farmers Guardian »

Två vargattacker i Dalarna

Två vargattacker mot får inträffade på fredagen i Dalarna. I det ena fallet har vargen forcerat ett fårnät med el.
Jakt & Jägare »

Externa nyheter

Rovdjursangrepp 2016

Det här ska inte betraktas som en fullständig sammanställning &o...

Handlingsplan Lamm

I mars 2015 tog branscherna initiativ till att skapa en ...

Länsstyrelsen i Stockholm – ta ert ansvar!

Debattartikel undertecknad av Magnus Jönsson (ordf.) och Gudrun Haglun...

NYTT PÅ FORUMET
Foder, Bete & Vall:

• Re: Problem med ensilage
    Det låter som att problemet är att ensilaget...
    - Anna Bergström
  • Gå till forumet

SENASTE ANNONSEN PÅ ANNONSTORGET:

Annons

Djuren kan räcka till för skötseln av ängs- och betesmarker — men marginalerna är små

Fredag 03 april 2009

En ny rapport om betesmarkernas utveckling visar att lantbrukarna använder miljöersättningarna för att sköta 75 procent av Sveriges mest värdefulla ängs- och betesmarker, men att arealerna minskar.

Miljöersättningarna finansieras både av EU och av nationella medel. Studien visar också att de djur som finns i Sverige räcker för att hävda betesmarkerna, men att marginalerna inte är stora.

Under åren 2002 — 2004 genomförde Jordbruksverket en stor inventering av Sveriges ängs- och betesmarker med hjälp av personal från länsstyrelserna. Värdefull flora, kulturmiljöer som stenmurar, byggnader, träd och skötselstatus registrerades. Resultatet finns tillgängligt för allmänheten i databasen TUVA. Informationen ligger till grund för en ny studie av utvecklingen av svenska ängs- och betesmarker. Analysen är genomförd av Naturvårdsverket, Riksantikvarieämbetet och Jordbruksverket inom projektet som utvärderar den EU-gemensamma jordbrukspolitikens (CAP:s) miljöeffekter.

Igår — idag — imorgon
Studien har tittat på hur markerna har skötts historiskt, hur de sköts idag och hur de skulle kunna skötas i framtiden. De historiska analyserna visar bl a att variationen i skötseln har varit stor. Det gäller dels variation i hur intensivt markerna hävdas och dels vid vilken tidpunkt de hävdas. För arter som är knutna till ängs- och betesmarkerna är variationen viktig även framöver — och det finns goda möjligheter till detta inom ramen för miljöersättningarna.
Analyserna visar glädjande nog att det nationella miljömålet för arealen ängar som sköts, 10 000 hektar, kan vara uppnått. Men det behövs kompletterande fältstudier för att konstatera att det resultatet stämmer.

Ny modell bedömer möjligheterna att hävda betesmarkerna
För att kunna säga något om framtiden för dessa ängs- och betesmarker har Jordbruksverket utvecklat en ny modell för betesmarksskötsel. Modellen använder bl a data från inventeringsdatabasen TUVA för att uppskatta hur mycket foder betesmarkerna ger. När man sedan jämför med hur många djur som finns och hur mycket de betar markerna kan man bedöma möjligheterna för att betesmarkerna hävdas i olika delar av Sverige. Modellen visar att de djur vi har idag kan räcka för att klara hävden av ängs- och betesmarkerna, men att det inte finns några stora marginaler. I vissa delar av södra Sverige är det ont om betesdjur. I norra Sverige är det gott om djur, men kostnaderna för att få ut djuren till markerna är höga.

Studien visar tydligt att politiska- och ekonomiska styrmedel är avgörande för om ängs- och betesmarker kommer att skötas i framtiden.

Sofia Blom, miljöenheten, 036-15 51 44
Martin Sjödahl, enhetschef miljöenheten, 036-15 58 76