Externa nyheter

Varg har dödat 37 får utanför Örebro

Länsstyrelsen i Örebro län har nu beslutat om skyddsjakt på varg i Tångeråsa. Vargen har dödat totalt 37 får i angrepp som skett vid tre tillfällen under perioden 11 juni till 22 augusti.

Rädsla för fler attacker

Det finns en rädsla för att helgens vargattack på Molstaberg ska följas av fler. Samtidigt fortsätter skyddsjakten.
LT »

Gotlandsfår till nytta och nöje

Det började med tre tackor och en bagge. Bara för att det är trevligt med får och för att stranden vid gården i Kronlund behövde betas av. Nu har Isabelle 11 tackor och 24 lamm, och hennes hobby ...
Arjeplognytt »

Glada lådan - en digital gårdsbutik i Jämtland

Glada Lådan är främst en webbutik där man kan beställa varor från omkring 30 småskaliga matproducenter i Jämtland.
Jordbruksaktuellt »

Här är de nominerade till årets Änglamarkspris

Adam Arnesson föder upp lamm på Jannelunds gård i Mullhyttan är en av fyra nominerade till Änglamarkspriset. Vinnaren får 100 000 kronor samt chansen att sälja sina produkter i Coops butiker.
Omni »

Storbritannien: Uppmuntras att använda datortomografi för avelsurval

A demonstration of Computed Tomography scanning of ram lambs will take place, in order to show how the technology can accurately measure key characteristics to help produce lambs which meet market ...
Farming UK »

Sju får vargdödade på Molstaberg

– Fyra får har påträffats dödade och tre har avlivats, säger länsstyrelsens besiktningsman, Arne Söderberg.
Jakt & Jägare »

Förmodligen blir det ingen skyddsjakt på björn och varg

Länsstyrelsen har beviljat skyddsjakt på björn och varg vid några fäbodar utanför Malung. Men nu ser det ut som det inte blir någon jakt.
De 5 Stora »

Norge: Vill märka och spåra alla vargar

Erlin Aas-Eng, bondelagsordförande i norska Hedmark, vill märka alla vargar för att undvika stora förluster av betesdjur, skriver NRK. Bakgrunden till detta är att 160 får rivits ihjäl av varg i ...
Jakt & Jägare »

Skadad varg härjar i Bullaren

På bara någon månad har det varit sex vargangrepp i Bullaren. 13 får har dödats eller skadats. Vargen verkar ha en bettskada och det kan vara samma varg som blev påkörd nyligen.
Bohusläningen »

Årsmöte i Åland Fåravelsförening

Polisanmälning när ett får försvunnit och diskussion med Dahlmans om kontrakt. Det var två saker som fåravelsföreningen tog upp på sitt styrelsemöte under gårdagen.
Ålands radio & TV »

Fler döda djur hittats i mjältbrandsområde

Under onsdagen inkom fyra nya döda djur från mjältbrandsområdet vid Omberg och nu väntar Jordbruksverket på svar om fler djur smittats av mjältbrand.

Bonde blev bestulen på 52 får

När en irländsk fårbonde i Croghan i grevskapet Roscommon skulle räkna in sina får saknades 21 tackor och 31 lamm.
ATL »

Kommun ska föda upp sina egna köttdjur

I Ludvika kommun har man beslutat sig för att föda upp sina egna köttdjur, beslutet klubbades i våras och projektet är nu i sin linda.
Jordbruksaktuellt »

Får dödade av lodjur norr om Hedesunda

Under måndagen besiktade Länsstyrelsen sex gutefår som påträffats döda på en gård norr om Hedesunda.
Länsstyrelsen Gävleborg »

Externa nyheter

Rovdjursangrepp 2016

Det här ska inte betraktas som en fullständig sammanställning &o...

Handlingsplan Lamm

I mars 2015 tog branscherna initiativ till att skapa en ...

Länsstyrelsen i Stockholm – ta ert ansvar!

Debattartikel undertecknad av Magnus Jönsson (ordf.) och Gudrun Haglun...

NYTT PÅ FORUMET
Foder, Bete & Vall:

• Re: Problem med ensilage
    Det låter som att problemet är att ensilaget...
    - Anna Bergström
  • Gå till forumet

SENASTE ANNONSEN PÅ ANNONSTORGET:

Annons

Djuren kan räcka till för skötseln av ängs- och betesmarker — men marginalerna är små

Fredag 03 april 2009

En ny rapport om betesmarkernas utveckling visar att lantbrukarna använder miljöersättningarna för att sköta 75 procent av Sveriges mest värdefulla ängs- och betesmarker, men att arealerna minskar.

Miljöersättningarna finansieras både av EU och av nationella medel. Studien visar också att de djur som finns i Sverige räcker för att hävda betesmarkerna, men att marginalerna inte är stora.

Under åren 2002 — 2004 genomförde Jordbruksverket en stor inventering av Sveriges ängs- och betesmarker med hjälp av personal från länsstyrelserna. Värdefull flora, kulturmiljöer som stenmurar, byggnader, träd och skötselstatus registrerades. Resultatet finns tillgängligt för allmänheten i databasen TUVA. Informationen ligger till grund för en ny studie av utvecklingen av svenska ängs- och betesmarker. Analysen är genomförd av Naturvårdsverket, Riksantikvarieämbetet och Jordbruksverket inom projektet som utvärderar den EU-gemensamma jordbrukspolitikens (CAP:s) miljöeffekter.

Igår — idag — imorgon
Studien har tittat på hur markerna har skötts historiskt, hur de sköts idag och hur de skulle kunna skötas i framtiden. De historiska analyserna visar bl a att variationen i skötseln har varit stor. Det gäller dels variation i hur intensivt markerna hävdas och dels vid vilken tidpunkt de hävdas. För arter som är knutna till ängs- och betesmarkerna är variationen viktig även framöver — och det finns goda möjligheter till detta inom ramen för miljöersättningarna.
Analyserna visar glädjande nog att det nationella miljömålet för arealen ängar som sköts, 10 000 hektar, kan vara uppnått. Men det behövs kompletterande fältstudier för att konstatera att det resultatet stämmer.

Ny modell bedömer möjligheterna att hävda betesmarkerna
För att kunna säga något om framtiden för dessa ängs- och betesmarker har Jordbruksverket utvecklat en ny modell för betesmarksskötsel. Modellen använder bl a data från inventeringsdatabasen TUVA för att uppskatta hur mycket foder betesmarkerna ger. När man sedan jämför med hur många djur som finns och hur mycket de betar markerna kan man bedöma möjligheterna för att betesmarkerna hävdas i olika delar av Sverige. Modellen visar att de djur vi har idag kan räcka för att klara hävden av ängs- och betesmarkerna, men att det inte finns några stora marginaler. I vissa delar av södra Sverige är det ont om betesdjur. I norra Sverige är det gott om djur, men kostnaderna för att få ut djuren till markerna är höga.

Studien visar tydligt att politiska- och ekonomiska styrmedel är avgörande för om ängs- och betesmarker kommer att skötas i framtiden.

Sofia Blom, miljöenheten, 036-15 51 44
Martin Sjödahl, enhetschef miljöenheten, 036-15 58 76