Externa nyheter

Slakteri i Brottby stängs av Livsmedelsverket

Husa Gård i Vallentuna kommun är en ekologisk gård med uppfödning av nötkreatur, gris och får. Djuren slaktas i ett eget slakteri och köttet säljs i gårdens butik.
Land Lantbruk »

Två får lodödade utanför Västerås

I måndags morse kontaktade en fårägare utanför Västerås länsstyrelsen om två misstänkta lodjursangrepp på fåren, skriver VLT.
Jakt & Jägare »

På tisdagen stod det klart att det blir jakt på en varg i Sjundaområdet.

Beslutet tillåter skyddsjakt på en varg i området. Men vargdrabbade säteriet Molstaberg väljer att överklaga beslutet.
ATL »

Svenska lammproducenter levererar till Coop Sverige

Producentgruppen Lamm i Värmland blir nya leverantörer till Coop Sverige. Totalt kommer de att stå för cirka 20 procent av allt lammkött som säljs under Coops varumärke runt om i landet.
ATL »

Viby kvinnliga företagare välkomnar allmänheten

På Olovssons gård är det lamm som gäller, och skogsjobb. Stina vill att folk från stan ska upptäcka att det är inte så långt till de små företagen och butikerna i Viby-bygden.
Nerikes Allehanda »

Såmaskinen snurrar för fullt i vårbruket

För fyra år sedan kom djurtransporten och hämtade den siste grisen på Rödje. Tiderna förändras och lönsamheten har förflyttats till köttproduktion på får istället.
Smålands-Tidningen »

Ulligt och gulligt kan ge barnen fint pris

Fjolårets succé gör att arrangörerna av lammracet breddar konceptet. I år kommer tecknade får att belönas.
Dalarnas Tidningar »

Irland: Missnöjda med betalningen för vårlamm

Farmers have slammed spring lamb prices as "not good enough".
The Irish News »

Australien: Dubbo Show highlights

Bilder av folk och deras får från en utställning i Aurtralien.
The Land »

Veronica lever drömlivet på Föglö

Värdarna på Östergårds kan titulera sig fårfarmare, taxiföretagare, odlare, fiskare och stugägare.
Nya Åland »

Lastbil lastad med 37 lamm och 9 kor välte

En lastbilsolycka inträffade idag måndag morgon på lv 543 vid Fågelhult i närheten av Reftele, Gislaveds kommun.
Höglandsnytt »

Byter får mot mjölk

James Murphy och hans familj driver ett typiskt irländskt familjejordbruk med en fårbesättning på drygt 400 djur. Sonen Tom vill ta över gården, men han vill bygga nytt för mjölkkor.
Jordbruksaktuellt »

Bääähändiga lamm på Öppen gård i Ale

För andra året i rad höll lammproducenten Åsa Wallin och hennes familj i byn Ale på Öppet hus på söndagen för intresserade. Ett par hundra besökare strömmade till under en somrig söndag.
Norrbottens-Kuriren »

Lammdrama på Höglandet – polisen inkopplad

Ett Höglandsdrama med lyckligt slut i valborgshelgen.
Höglandsnytt »

Fårtjuv misstänks ha stulit tio lamm

Lammtjuvar ska vid tre tillfällen under vintern ha slagit till mot en fårägare utanför Karlskrona.
SVT Blekinge »

Externa nyheter

Rovdjursangrepp 2016

Det här ska inte betraktas som en fullständig sammanställning &o...

Handlingsplan Lamm

I mars 2015 tog branscherna initiativ till att skapa en ...

Länsstyrelsen i Stockholm – ta ert ansvar!

Debattartikel undertecknad av Magnus Jönsson (ordf.) och Gudrun Haglun...

Rovdjursangrepp betessäsongen 2015

Det här ska inte betraktas som en fullständig sammanställning &o...

Välkomna till Svenska Fåravelsförbundets stämma oc...

NYTT PÅ FORUMET
Foder, Bete & Vall:

• Re: Problem med ensilage
    Det låter som att problemet är att ensilaget...
    - Anna Bergström
  • Gå till forumet

SENASTE ANNONSEN PÅ ANNONSTORGET:

Annons

Djuren kan räcka till för skötseln av ängs- och betesmarker — men marginalerna är små

Fredag 03 april 2009

En ny rapport om betesmarkernas utveckling visar att lantbrukarna använder miljöersättningarna för att sköta 75 procent av Sveriges mest värdefulla ängs- och betesmarker, men att arealerna minskar.

Miljöersättningarna finansieras både av EU och av nationella medel. Studien visar också att de djur som finns i Sverige räcker för att hävda betesmarkerna, men att marginalerna inte är stora.

Under åren 2002 — 2004 genomförde Jordbruksverket en stor inventering av Sveriges ängs- och betesmarker med hjälp av personal från länsstyrelserna. Värdefull flora, kulturmiljöer som stenmurar, byggnader, träd och skötselstatus registrerades. Resultatet finns tillgängligt för allmänheten i databasen TUVA. Informationen ligger till grund för en ny studie av utvecklingen av svenska ängs- och betesmarker. Analysen är genomförd av Naturvårdsverket, Riksantikvarieämbetet och Jordbruksverket inom projektet som utvärderar den EU-gemensamma jordbrukspolitikens (CAP:s) miljöeffekter.

Igår — idag — imorgon
Studien har tittat på hur markerna har skötts historiskt, hur de sköts idag och hur de skulle kunna skötas i framtiden. De historiska analyserna visar bl a att variationen i skötseln har varit stor. Det gäller dels variation i hur intensivt markerna hävdas och dels vid vilken tidpunkt de hävdas. För arter som är knutna till ängs- och betesmarkerna är variationen viktig även framöver — och det finns goda möjligheter till detta inom ramen för miljöersättningarna.
Analyserna visar glädjande nog att det nationella miljömålet för arealen ängar som sköts, 10 000 hektar, kan vara uppnått. Men det behövs kompletterande fältstudier för att konstatera att det resultatet stämmer.

Ny modell bedömer möjligheterna att hävda betesmarkerna
För att kunna säga något om framtiden för dessa ängs- och betesmarker har Jordbruksverket utvecklat en ny modell för betesmarksskötsel. Modellen använder bl a data från inventeringsdatabasen TUVA för att uppskatta hur mycket foder betesmarkerna ger. När man sedan jämför med hur många djur som finns och hur mycket de betar markerna kan man bedöma möjligheterna för att betesmarkerna hävdas i olika delar av Sverige. Modellen visar att de djur vi har idag kan räcka för att klara hävden av ängs- och betesmarkerna, men att det inte finns några stora marginaler. I vissa delar av södra Sverige är det ont om betesdjur. I norra Sverige är det gott om djur, men kostnaderna för att få ut djuren till markerna är höga.

Studien visar tydligt att politiska- och ekonomiska styrmedel är avgörande för om ängs- och betesmarker kommer att skötas i framtiden.

Sofia Blom, miljöenheten, 036-15 51 44
Martin Sjödahl, enhetschef miljöenheten, 036-15 58 76