Externa nyheter

Här firas Mors dag bland djuren

Mors dag firades på många håll, bland annat på Dikarbacken i utkanten av Falun. Där uppvaktades såväl de tvåbenta som fyrbenta mammorna.
SVT Dalarna »

Lamm bets ihjäl av hund

Ett ihjälbitet lamm i Åkersberga väcker starka känslor. Enligt ägaren dödades lammet av en hund. Nu vädjar hon till hundägare att hålla sina husdjur kopplade.
Mitt i Stockholm »

Alice får föll juryn i smaken

Lammracet är ett arrangemang som i år lockade många hundra besökare till de deltagande fårgårdarna i trakten. I samband med detta anordnade man en teckningstävling.
Dalarnas Tidningar »

Rävar stryker omkring runt lammhagen

Det har fötts lamm som aldrig förr ute på Elfviks gård. Två baggar har avlat fram 110 lamm. Men antalet rävar har också ökat på Lidingö. Nyligen tog rävar lamm i inhägnaderna utanför gården.
Mitt i Lindingö »

Här är Gotlands vackraste lammskinn

Helgens skinnmässa var den sjunde i ordningen som arrangeras av föreningen Skinnriket Gotland.
Hela Gotland »

Skyddsjakt av varg får fortsätta

Fyra organisationer överklagade länsstyrelsens beslut om skyddsjakt på varg i Sjundareviret. Nu står det klart att jakten får fortgå.
SN Gnesta »

Får dödat av lodjur

Natten till lördagen angrep lodjur en tacka i en fårbesättning i Kloster, nordöst om Mörlunda. Det känns jättetråkigt, det är ju inte det här man vill se när man går ut i fårhagen, säger Britt-Marie.
Vimmerby Tidning »

Lantbruksnytt pratar med Magnus Jönsson

Lantbruksnytt pratar med Svenska Fåravelsförbundets ordförande Magnus Jönsson om deras årsstämma i fredags. Dessutom berättar vi om att många motioner på LRF:s riksförbundsstämma handlar om viltfrågor
Lantbruksnytt »

Irland: Håll stödreglerna enkla

The new €25m funding for the sheep sector must not be tied into climate measures like the Beef Data and Genomics Programme, it has been urged.
Independent »

Misstänkt vargattack – fem döda får hittade i hage

Två tackor och tre lamm har hittats döda i en fårhage norr om Mellösa. Länsstyrelsen misstänker vargattack.
Eskilstuna-Kuriren »

Se lammgården i 360 grader

Vad händer bakom ryggen på en lammgård? Ja, kolla in vår video där du kan snurra kameran ett helt varv så får du se!
ATL »

Vargattack mot småländska får

En fårbesättning attackerades i Småland natten mot lördagen. Tre får är döda, tre avlivas och tre saknas.
Jakt & Jägare »

Norge: Politisk enighet om varg

De fire partiene, Ap, KrF, H og Frp, er enige om at bestandsmålet skal være 4–6 ynglinger per år, hvorav tre skal være helnorske ynglinger.
Bondebladet »

Trolig vargattack i Östervåla

Ett lamm har dödats och skadats efter en misstänkt vargattack i Östervåla. Djurägaren uppmanas att hålla sina djur inomhus efter att fått ett lamm dödat och ett skadat.
SVT Uppsala »

Storbritannien: Framgångsrikt samarbete mellan gårdar

A Welsh sheep farm producing tailored replacement ewes featuring Innovis genetics within a traditional stratified system is proving to be a win-win venture for two sheep farming businesses.
Western Telegraph »

Externa nyheter

Rovdjursangrepp 2016

Det här ska inte betraktas som en fullständig sammanställning &o...

Handlingsplan Lamm

I mars 2015 tog branscherna initiativ till att skapa en ...

Länsstyrelsen i Stockholm – ta ert ansvar!

Debattartikel undertecknad av Magnus Jönsson (ordf.) och Gudrun Haglun...

Rovdjursangrepp betessäsongen 2015

Det här ska inte betraktas som en fullständig sammanställning &o...

Välkomna till Svenska Fåravelsförbundets stämma oc...

NYTT PÅ FORUMET
Foder, Bete & Vall:

• Re: Problem med ensilage
    Det låter som att problemet är att ensilaget...
    - Anna Bergström
  • Gå till forumet

SENASTE ANNONSEN PÅ ANNONSTORGET:

Annons

Djuren kan räcka till för skötseln av ängs- och betesmarker — men marginalerna är små

Fredag 03 april 2009

En ny rapport om betesmarkernas utveckling visar att lantbrukarna använder miljöersättningarna för att sköta 75 procent av Sveriges mest värdefulla ängs- och betesmarker, men att arealerna minskar.

Miljöersättningarna finansieras både av EU och av nationella medel. Studien visar också att de djur som finns i Sverige räcker för att hävda betesmarkerna, men att marginalerna inte är stora.

Under åren 2002 — 2004 genomförde Jordbruksverket en stor inventering av Sveriges ängs- och betesmarker med hjälp av personal från länsstyrelserna. Värdefull flora, kulturmiljöer som stenmurar, byggnader, träd och skötselstatus registrerades. Resultatet finns tillgängligt för allmänheten i databasen TUVA. Informationen ligger till grund för en ny studie av utvecklingen av svenska ängs- och betesmarker. Analysen är genomförd av Naturvårdsverket, Riksantikvarieämbetet och Jordbruksverket inom projektet som utvärderar den EU-gemensamma jordbrukspolitikens (CAP:s) miljöeffekter.

Igår — idag — imorgon
Studien har tittat på hur markerna har skötts historiskt, hur de sköts idag och hur de skulle kunna skötas i framtiden. De historiska analyserna visar bl a att variationen i skötseln har varit stor. Det gäller dels variation i hur intensivt markerna hävdas och dels vid vilken tidpunkt de hävdas. För arter som är knutna till ängs- och betesmarkerna är variationen viktig även framöver — och det finns goda möjligheter till detta inom ramen för miljöersättningarna.
Analyserna visar glädjande nog att det nationella miljömålet för arealen ängar som sköts, 10 000 hektar, kan vara uppnått. Men det behövs kompletterande fältstudier för att konstatera att det resultatet stämmer.

Ny modell bedömer möjligheterna att hävda betesmarkerna
För att kunna säga något om framtiden för dessa ängs- och betesmarker har Jordbruksverket utvecklat en ny modell för betesmarksskötsel. Modellen använder bl a data från inventeringsdatabasen TUVA för att uppskatta hur mycket foder betesmarkerna ger. När man sedan jämför med hur många djur som finns och hur mycket de betar markerna kan man bedöma möjligheterna för att betesmarkerna hävdas i olika delar av Sverige. Modellen visar att de djur vi har idag kan räcka för att klara hävden av ängs- och betesmarkerna, men att det inte finns några stora marginaler. I vissa delar av södra Sverige är det ont om betesdjur. I norra Sverige är det gott om djur, men kostnaderna för att få ut djuren till markerna är höga.

Studien visar tydligt att politiska- och ekonomiska styrmedel är avgörande för om ängs- och betesmarker kommer att skötas i framtiden.

Sofia Blom, miljöenheten, 036-15 51 44
Martin Sjödahl, enhetschef miljöenheten, 036-15 58 76