Externa nyheter

Storbritannien: Brexit

The National Farmers’ Union (NFU) has called an extraordinary meeting of its council to start drawing up its demands for subsidies from the post-Brexit Government.
This Is Money »

De 83 försvunna fåren en gåta

Ännu har varken han eller polisen någon ledtråd om hur det gått till. Men det finns teorier.
Helsingborgs Dagblad »

Lantbrukare i Ånge tvingas klippa

En lantbrukare i Ånge får krav från Länsstyrelsen i Västernorrland om att klippa sina får.
Sundsvalls Tidning »

Dagens Lantbruksnytt

berättar bl a om ett unikt projekt i Jönköping där betande får ska bekämpa Jättebjörnlokan.
Lantbruksnytt »

Svenska Köttföretagens tidning

Svenska Köttföretagen och Gård & Djurhälsans gemensamma tidning om vad som är på gång inom svensk köttproduktion.
Nr 1 2016 »

Ännu inga spår efter de 80 försvunna fåren

Den skånske fårägaren Lars Ånhammar blev av med 37 tackor och 43 lamm mellan söndagen och måndagen, men ännu har inga får setts till.
ATL »

Nu är det brist på bete!

Om du är lammproducent, här är några tips för dig ...
HKScan Agri »

Bagge hittad i fårhage med ben avslitet

Det fanns inget blod vid platsen och inget som tyder på att baggen attackerats. Det fanns inte heller några skador på staketet. Ägaren och polisen och står frågande inför skadorna, men säger att ...
Ystads Allehanda »

Lodjur tog sig in på gård - dödade får

I måndags fann Yvonne Frank Ljungberg att något dödat ett av hennes sällsynta finullsfår. Nu är det fastslaget att ett lodjur rev fåret.
Jönköpings-Posten »

Skyddsjakten har förlängts

Fortfarande har ingen varg skjutits i Gräsmark och nu har länsstyrelsen förlängt skyddsjaktstiden.
NWT »

Böter för köttfusk

En irländsk återförsäljare av kött ska böta 150 000 kronor för att ha märkt importerat kött som om det kom från Irland.
Jordbruksaktuellt »

DNA-prov bevisar vargattack

Ett DNA-prov bekräftar nu att det var en varg som dödade ett får på en gård i Östervåla. Samtidigt hoppas ägarna att förstärkt säkerhet ska skona dem från framtida attacker.
Sala Allehanda »

Han har får och höns i stan

Utanför Jonny Gson Lyrbergs bostadsrätt på Nybodahöjden kacklar det och bräker.
Mitt i »

Varg dödade tolv får

Nästan på dagen ett år efter att en varg dödat 32 av William Dicksons får hände det igen – denna gång var det tolv av hans djur som fick sätta livet till.
Filipstads Tidning »

Lamm rivna av lodjur

Ett lodjur har efter återkommande attacker mot får i vintras återigen varit inne bland får i hagar på en gård söder om Askersund.
Nerikes Allehanda »

Externa nyheter

Rovdjursangrepp 2016

Det här ska inte betraktas som en fullständig sammanställning &o...

Handlingsplan Lamm

I mars 2015 tog branscherna initiativ till att skapa en ...

Länsstyrelsen i Stockholm – ta ert ansvar!

Debattartikel undertecknad av Magnus Jönsson (ordf.) och Gudrun Haglun...

NYTT PÅ FORUMET
Foder, Bete & Vall:

• Re: Problem med ensilage
    Det låter som att problemet är att ensilaget...
    - Anna Bergström
  • Gå till forumet

SENASTE ANNONSEN PÅ ANNONSTORGET:

Annons

Djuren kan räcka till för skötseln av ängs- och betesmarker — men marginalerna är små

Fredag 03 april 2009

En ny rapport om betesmarkernas utveckling visar att lantbrukarna använder miljöersättningarna för att sköta 75 procent av Sveriges mest värdefulla ängs- och betesmarker, men att arealerna minskar.

Miljöersättningarna finansieras både av EU och av nationella medel. Studien visar också att de djur som finns i Sverige räcker för att hävda betesmarkerna, men att marginalerna inte är stora.

Under åren 2002 — 2004 genomförde Jordbruksverket en stor inventering av Sveriges ängs- och betesmarker med hjälp av personal från länsstyrelserna. Värdefull flora, kulturmiljöer som stenmurar, byggnader, träd och skötselstatus registrerades. Resultatet finns tillgängligt för allmänheten i databasen TUVA. Informationen ligger till grund för en ny studie av utvecklingen av svenska ängs- och betesmarker. Analysen är genomförd av Naturvårdsverket, Riksantikvarieämbetet och Jordbruksverket inom projektet som utvärderar den EU-gemensamma jordbrukspolitikens (CAP:s) miljöeffekter.

Igår — idag — imorgon
Studien har tittat på hur markerna har skötts historiskt, hur de sköts idag och hur de skulle kunna skötas i framtiden. De historiska analyserna visar bl a att variationen i skötseln har varit stor. Det gäller dels variation i hur intensivt markerna hävdas och dels vid vilken tidpunkt de hävdas. För arter som är knutna till ängs- och betesmarkerna är variationen viktig även framöver — och det finns goda möjligheter till detta inom ramen för miljöersättningarna.
Analyserna visar glädjande nog att det nationella miljömålet för arealen ängar som sköts, 10 000 hektar, kan vara uppnått. Men det behövs kompletterande fältstudier för att konstatera att det resultatet stämmer.

Ny modell bedömer möjligheterna att hävda betesmarkerna
För att kunna säga något om framtiden för dessa ängs- och betesmarker har Jordbruksverket utvecklat en ny modell för betesmarksskötsel. Modellen använder bl a data från inventeringsdatabasen TUVA för att uppskatta hur mycket foder betesmarkerna ger. När man sedan jämför med hur många djur som finns och hur mycket de betar markerna kan man bedöma möjligheterna för att betesmarkerna hävdas i olika delar av Sverige. Modellen visar att de djur vi har idag kan räcka för att klara hävden av ängs- och betesmarkerna, men att det inte finns några stora marginaler. I vissa delar av södra Sverige är det ont om betesdjur. I norra Sverige är det gott om djur, men kostnaderna för att få ut djuren till markerna är höga.

Studien visar tydligt att politiska- och ekonomiska styrmedel är avgörande för om ängs- och betesmarker kommer att skötas i framtiden.

Sofia Blom, miljöenheten, 036-15 51 44
Martin Sjödahl, enhetschef miljöenheten, 036-15 58 76