Externa nyheter

Lamm från Sveriges bönder är huvudråvara i Årets Kock 2015

Svenskt gårdslamm från Lammgruppen i Mälardalen är huvudråvaran i finalen av Årets Kock 2015 som äger rum i Göteborg den 5 februari. En tydlig signal om att svenska lammproducenter står sig väl på ...
LRF »

Storbritannien: Får har invaderat nerlagd golfklubb

Carl Weininger, 63, was forced to closed New Malton Gold Club in Hertfordshire after falling membership and rocketing costs of upkeep. It was overrun by woolly mammals which grazed off the greens ...
Metro »

Nya Zeeland: Dags för The Glammies – att kora det bästa lammköttet

The competition, supported by Zoetis, aims to find the most tender and tasty lamb in New Zealand, with categories for both farmers and retailers.
Yahoo New Zealand »

Nya Zeeland: Högsta ullpriset på tre år

New Zealand lamb wool prices rose to a three-year high last week on increased demand for the fibre from clothing manufacturers in China.
New Zealand Herald »

Skottland: Kunskap om bete och produktion

Trevor Cook, a leading light in the New Zealand sheep world, will be the key speaker at a series of meetings organised by Quality Meat Scotland (QMS).
Berwickshire News »

Förenade Arabemiraten: 1,65 miljoner djur vaccinerade

The drive, which covered the whole geographical area of the emirate, aimed at mainly checking the Foot and Mouth Disease (FMD) in sheep, goats and cows.
Khaleej Times »

Norg: Kriget mot fotrötan

Fotråte på sau er snart utryddet. Det har kostet 70 millioner kroner.
Bondebladet »

Storbritannien: Tacka hittades levande i sjö efter hundattack

Sheep falls down embankment and ends up in Felbridge lake for 2 days after dog attack.
East Grinstead Courier »

Webbforum för bättre miljötillsyn

Under den förenklingsresa som Jordbruksverket genomförde under 2013 kommenterade lantbruksföretagen att miljöreglerna kan vara krångliga och att miljöinspektörernas bedömningar kan skilja sig åt.
SJV »

Irland: Ny bondeorganisation vill föra 20000 bönders talan

"The consensus at the meeting was that we should form a national organisation to represent family farms - but we won't be limiting ourselves to hill issues because we found that we had a lot of ..."
Independent »

Australien: Fårstationen ersätts av bostäder

Melbourne´s northern growth corridor will gain 11,000 new houses with the development of the former Lockerbie sheep station.
Herald Sun »

Nytt beslut: Här blir det licensjakt på varg i Dalarna

Länsstyrelsen Dalarna har fattat ett nytt beslut om licensjakt på varg. Enligt Viltförvaltningsdelegationens beslut är det hela revir som gäller, uttagna är Olsjöreviret och Sångenreviret.
SR P4 Dalarna »

Stulen bagge hittades slaktad

Fårbaggen som stals från Uddared i Knäred har hittats slaktad i småländska Traryd. Djurkroppen hittades utanför Berit Ljungs hus.
SR P4 Halland »

Norge: Mathantverk prisat i Berlin

Og på åpningsdagen under matfestivalen Grüne Woche i Berlin fikk tre lokalmatbedrifter tildelt Spesialitet-garantier.
Bondebladet »

Getter fixar öppna landskap

Många länder kämpar för att hålla tillbaka invasiva arter i växtligheten. I USA har man bytt taktik, från kemikalier och grävare till getter.
Jordbruksaktuellt »

Externa nyheter

Ny bok om stängsling mot stora rovdjur

På uppdrag av Svenska Fåravelsförbundet har Viltskadecente...

Nytt nummer till fårhälsovården

Svenska Djurhälsovården får nya telefonnummer runt 11 okto...

Dagbok från Ervalla

Vad innebär ett stort rovdjursangrepp när man lever av att fö...

NYTT PÅ FORUMET
Djurhälsa:

• Re: Herpes?
    Det låter som orf. Det kan vara en väldigt...
    - Anna Bergström
  • Gå till forumet

SENASTE ANNONSEN PÅ ANNONSTORGET:

Annons

Djuren kan räcka till för skötseln av ängs- och betesmarker — men marginalerna är små

Fredag 03 april 2009

En ny rapport om betesmarkernas utveckling visar att lantbrukarna använder miljöersättningarna för att sköta 75 procent av Sveriges mest värdefulla ängs- och betesmarker, men att arealerna minskar.

Miljöersättningarna finansieras både av EU och av nationella medel. Studien visar också att de djur som finns i Sverige räcker för att hävda betesmarkerna, men att marginalerna inte är stora.

Under åren 2002 — 2004 genomförde Jordbruksverket en stor inventering av Sveriges ängs- och betesmarker med hjälp av personal från länsstyrelserna. Värdefull flora, kulturmiljöer som stenmurar, byggnader, träd och skötselstatus registrerades. Resultatet finns tillgängligt för allmänheten i databasen TUVA. Informationen ligger till grund för en ny studie av utvecklingen av svenska ängs- och betesmarker. Analysen är genomförd av Naturvårdsverket, Riksantikvarieämbetet och Jordbruksverket inom projektet som utvärderar den EU-gemensamma jordbrukspolitikens (CAP:s) miljöeffekter.

Igår — idag — imorgon
Studien har tittat på hur markerna har skötts historiskt, hur de sköts idag och hur de skulle kunna skötas i framtiden. De historiska analyserna visar bl a att variationen i skötseln har varit stor. Det gäller dels variation i hur intensivt markerna hävdas och dels vid vilken tidpunkt de hävdas. För arter som är knutna till ängs- och betesmarkerna är variationen viktig även framöver — och det finns goda möjligheter till detta inom ramen för miljöersättningarna.
Analyserna visar glädjande nog att det nationella miljömålet för arealen ängar som sköts, 10 000 hektar, kan vara uppnått. Men det behövs kompletterande fältstudier för att konstatera att det resultatet stämmer.

Ny modell bedömer möjligheterna att hävda betesmarkerna
För att kunna säga något om framtiden för dessa ängs- och betesmarker har Jordbruksverket utvecklat en ny modell för betesmarksskötsel. Modellen använder bl a data från inventeringsdatabasen TUVA för att uppskatta hur mycket foder betesmarkerna ger. När man sedan jämför med hur många djur som finns och hur mycket de betar markerna kan man bedöma möjligheterna för att betesmarkerna hävdas i olika delar av Sverige. Modellen visar att de djur vi har idag kan räcka för att klara hävden av ängs- och betesmarkerna, men att det inte finns några stora marginaler. I vissa delar av södra Sverige är det ont om betesdjur. I norra Sverige är det gott om djur, men kostnaderna för att få ut djuren till markerna är höga.

Studien visar tydligt att politiska- och ekonomiska styrmedel är avgörande för om ängs- och betesmarker kommer att skötas i framtiden.

Sofia Blom, miljöenheten, 036-15 51 44
Martin Sjödahl, enhetschef miljöenheten, 036-15 58 76