Externa nyheter

Här firas Mors dag bland djuren

Mors dag firades på många håll, bland annat på Dikarbacken i utkanten av Falun. Där uppvaktades såväl de tvåbenta som fyrbenta mammorna.
SVT Dalarna »

Lamm bets ihjäl av hund

Ett ihjälbitet lamm i Åkersberga väcker starka känslor. Enligt ägaren dödades lammet av en hund. Nu vädjar hon till hundägare att hålla sina husdjur kopplade.
Mitt i Stockholm »

Alice får föll juryn i smaken

Lammracet är ett arrangemang som i år lockade många hundra besökare till de deltagande fårgårdarna i trakten. I samband med detta anordnade man en teckningstävling.
Dalarnas Tidningar »

Rävar stryker omkring runt lammhagen

Det har fötts lamm som aldrig förr ute på Elfviks gård. Två baggar har avlat fram 110 lamm. Men antalet rävar har också ökat på Lidingö. Nyligen tog rävar lamm i inhägnaderna utanför gården.
Mitt i Lindingö »

Här är Gotlands vackraste lammskinn

Helgens skinnmässa var den sjunde i ordningen som arrangeras av föreningen Skinnriket Gotland.
Hela Gotland »

Skyddsjakt av varg får fortsätta

Fyra organisationer överklagade länsstyrelsens beslut om skyddsjakt på varg i Sjundareviret. Nu står det klart att jakten får fortgå.
SN Gnesta »

Får dödat av lodjur

Natten till lördagen angrep lodjur en tacka i en fårbesättning i Kloster, nordöst om Mörlunda. Det känns jättetråkigt, det är ju inte det här man vill se när man går ut i fårhagen, säger Britt-Marie.
Vimmerby Tidning »

Lantbruksnytt pratar med Magnus Jönsson

Lantbruksnytt pratar med Svenska Fåravelsförbundets ordförande Magnus Jönsson om deras årsstämma i fredags. Dessutom berättar vi om att många motioner på LRF:s riksförbundsstämma handlar om viltfrågor
Lantbruksnytt »

Irland: Håll stödreglerna enkla

The new €25m funding for the sheep sector must not be tied into climate measures like the Beef Data and Genomics Programme, it has been urged.
Independent »

Misstänkt vargattack – fem döda får hittade i hage

Två tackor och tre lamm har hittats döda i en fårhage norr om Mellösa. Länsstyrelsen misstänker vargattack.
Eskilstuna-Kuriren »

Se lammgården i 360 grader

Vad händer bakom ryggen på en lammgård? Ja, kolla in vår video där du kan snurra kameran ett helt varv så får du se!
ATL »

Vargattack mot småländska får

En fårbesättning attackerades i Småland natten mot lördagen. Tre får är döda, tre avlivas och tre saknas.
Jakt & Jägare »

Norge: Politisk enighet om varg

De fire partiene, Ap, KrF, H og Frp, er enige om at bestandsmålet skal være 4–6 ynglinger per år, hvorav tre skal være helnorske ynglinger.
Bondebladet »

Trolig vargattack i Östervåla

Ett lamm har dödats och skadats efter en misstänkt vargattack i Östervåla. Djurägaren uppmanas att hålla sina djur inomhus efter att fått ett lamm dödat och ett skadat.
SVT Uppsala »

Storbritannien: Framgångsrikt samarbete mellan gårdar

A Welsh sheep farm producing tailored replacement ewes featuring Innovis genetics within a traditional stratified system is proving to be a win-win venture for two sheep farming businesses.
Western Telegraph »

Externa nyheter

Rovdjursangrepp 2016

Det här ska inte betraktas som en fullständig sammanställning &o...

Handlingsplan Lamm

I mars 2015 tog branscherna initiativ till att skapa en ...

Länsstyrelsen i Stockholm – ta ert ansvar!

Debattartikel undertecknad av Magnus Jönsson (ordf.) och Gudrun Haglun...

Rovdjursangrepp betessäsongen 2015

Det här ska inte betraktas som en fullständig sammanställning &o...

Välkomna till Svenska Fåravelsförbundets stämma oc...

NYTT PÅ FORUMET
Foder, Bete & Vall:

• Re: Problem med ensilage
    Det låter som att problemet är att ensilaget...
    - Anna Bergström
  • Gå till forumet

SENASTE ANNONSEN PÅ ANNONSTORGET:

Gårdarna blir färre men större

Söndag 07 februari 2010

Under förra året ökade slakten av lamm med 9% samtidigt som antalet lammleverantörer till Scan minskade med 2,6%.

Medelleveransen uppgick år 2009 till 49,04 lamm/leverantör vilket är en ökning med 3,8 lamm/leverantör.
I intervallet 1-30 lamm/leverantör minskar antalet leverantörer medan intervallet 51-150 är oförändrat och intervallet 151-499 lamm ökar med hela 20%!

Anmäl dina får och lamm nu!
Anmälan av får och lamm vecka 6 är lite bättre än den nivå som vi har haft de senaste veckorna och behovet av att hämta djur i förskott minskar. Tittar vi några veckor framåt så har vi behov av fler får och lamm för att möta upp marknadens behov. Vi har framför allt stor brist på helfall lamm till våra industrikunder, styckningen flyter på som planerat.

Notering vecka 6

Notering lamm (märkes och ordinära) höjs 50 öre/kg. Ring slaktanmälan idag om du har lamm leveransklara tel: 0771-388 399.

Frågor om kontrakt ring din inköpare på tel: 0771-510 510.

Scan lammtillägg december-påsk

Nu är det många som ringer och undrar hur Scan-lammtillägg ser ut tiden framöver. I tabellen nedan hittar du tillägg/vecka för ScanSLS. Nyhlen Hugosons tillägg hittar du på www.scan.se/sls.

Vecka

Tillägg

Vecka

Tillägg

Vecka 49

Vecka 3

Vecka 50

Vecka 4

Vecka 51

Vecka 5

Vecka 52

Vecka 6

Vecka 53

Vecka 7

Vecka 1

Vecka 8

Vecka 2

Vecka 9-22

Bra kvalitet på lammen år 2009

Alla lammleverantörer har gjort ett jättebra jobb och bidragit till en kvalitetshöjning på lammen under förra året. Vi vill också passa på att säga extra grattis till lammproducenterna på Gotland som har bästa andel kvalitetslamm under år 2009 med hela 88,9%!

Scan 2009

Scan 2008

Medelvikt

18,7 kg

18,6 kg

Klass

R- (7,0)

R- (7,1)

Fett

2+ (6,2)

2+ (6,1)

Andel kvalitetslamm

Nu finns det livdjur till salu igen
Senaste veckorna har ganska många säljare börjat höra av sig att de har bra tackor eller tacklamm som är till salu. Gå in på: http://www.scan.se/sitebase/leverantor.aspx och klicka logga in leverantör. Under ”Nyheter från Scan” mitt på sidan hittar du rubrik ”Tackor och tacklamm till salu” klicka där så får du upp lista över djur som är till salu och kontaktuppgifter till säljare. Du som vill sälja livdjur ringer Scan Direkt tel: 0771-500 500 så registrerar de dina uppgifter.

Tips nya godkända öronmärken nyfödda lamm
Micro är ett nytt öronmärke i plast speciellt anpassat för nyfödda lamm och killingar - ett alternativ till Pat aluminium märken. Micro tillverkas i en mycket formstabil specialplast som tål temperatur svängningar och solljus samt slitage. Önskad text laserpräglas med stora lättlästa siffror som förblir lärbara även vid stort slitage. Vikt: 1,8 gram. Mått: 9 x 35 mm Ej godtjänt som SE märke. Minsta beställning 10 st märken. Micro märken appliceras med Micro tång.

Läs mera >>