Externa nyheter

Får vargdödat i Småland

Ett får dödades natten till fredagen av varg i småländska Unnaryd.
Jakt & Jägare »

Wales: Ett krig mellan böbnder och kråkfågel

As each year’s crop of spring lambs emerges, the temptation can be too much for cunning crows and clever corvids that, for the rest of the year, prefer the easy option of carrion and grain.
Daily Post »

Handtvätt viktig efter djurkontakt

Klappa gärna djuren vid besök på lantbruk, djurparker och 4H-gårdar i sommar. Men var noga med att tvätta händerna efteråt - annars riskerar du svår magsjuka.
SR P4 Kronoberg »

Varangrepp på får i Hylte kommun

Under fredagen den 22 maj genomförde Länsstyrelsen en besiktning Hylte kommun och kunde konstatera att en tacka dödats av varg. För er som bor i området finns eposttjänsten Rovdjursalert.
Lst: Rovdjursalert Halland »

TV: Vårmarknad firas med hinderbana för getter

Det är snart dags för Jämtlands läns museums, Jamtli, vårmarknad. Och i reklamen för den är det geten som har huvudrollen.
Land Lantbruk/Skogsland »

Lisa och Mark värnar om de svenska lantraserna

– Vi menar att det vore en stor björntjänst gentemot våra förfäder att låta djuren som de en gång tog väl hand om dö ut, säger Lisa Rist och Mark Roper.
Värmlands Folkblad »

Lammproducent förstår att krögare inte får gotländskt kött

Lammbonden Ylva Ericsson tycker inte att restaurangerna kan prioriteras före butikerna, som tar emot lammkött året runt.

Gotlands Slagteri tillbakavisar krögarkritik

Kritiken från gotländska restauranger att Gotlands slagteri prioriterar att sälja kött till butiker istället för till restauranger, är inte ny, säger Thomas Östlund, vd för Gotlands slagteri.

Krögare: Gotlands Slagteri vill inte sälja gotländskt kött till oss

Det är svårt för restaurangerna på Gotland att få tag i gotländskt kött och de kritiserar slakteriet i Visby för att prioritera butiker framför restauranger och grossister.
SR P4 Gotland »

Lamm på turné bland gamla

Med ett 17 dagar gammalt flasklamm åkte Helena Vilhelmsson på måndagen på turné till Tullbackagården och Hagby Ängar.
Nerikes Allehanda »

Gårdsträff KRAV-lamm

Den 27 maj klockan 12.00 bjuder HKScan Agri och Charlotte och Bernt Lundstedt in till gårdsträff på Öja Nolgården 3, TIDAN. En gård med KRAV-certifierad Lammproduktion och olika smarta lösningar.
HKScan Agri-bloggen »

Fårklippning och maskiner på mässa

Fårklippning, maskiner, odling och annat med lantlig anknytning står på programmet vid årets upplaga av Brunnby Lantbrukardagar.
ATL »

Hornlamm ska beta Södra Hällarna i sommar

Även i sommar blir det lamm på Södra Hällarna i Visby.

Fåren släppte loss

Fårsläppet vid Linnés Hammarby var inte så ystert som kosläpp kan vara, men tackor och lamm var i stort sett ändå glada för att få lämna transportvagnen.
Uppsala Nya Tidning »

Tredjeklassare på Allmogedag i Hovslätt

– De får göra små lamm av ullen som de sedan får ta med sig hem. Vi visar hur man gör men barnen gör nästan allt själva, påpekar Boel Östlund. Det är kul att få med sig något hem som man själv gjort.
Jönkopings-Posten »

Externa nyheter

Ny bok om stängsling mot stora rovdjur

På uppdrag av Svenska Fåravelsförbundet har Viltskadecente...

Nytt nummer till fårhälsovården

Svenska Djurhälsovården får nya telefonnummer runt 11 okto...

Dagbok från Ervalla

Vad innebär ett stort rovdjursangrepp när man lever av att fö...

NYTT PÅ FORUMET
Lamning:

• Easy Farming
    Hur får man bäst avelstackor på flera...
    - HåkanStensson
  • Gå till forumet

SENASTE ANNONSEN PÅ ANNONSTORGET:

Gårdarna blir färre men större

Söndag 07 februari 2010

Under förra året ökade slakten av lamm med 9% samtidigt som antalet lammleverantörer till Scan minskade med 2,6%.

Medelleveransen uppgick år 2009 till 49,04 lamm/leverantör vilket är en ökning med 3,8 lamm/leverantör.
I intervallet 1-30 lamm/leverantör minskar antalet leverantörer medan intervallet 51-150 är oförändrat och intervallet 151-499 lamm ökar med hela 20%!

Anmäl dina får och lamm nu!
Anmälan av får och lamm vecka 6 är lite bättre än den nivå som vi har haft de senaste veckorna och behovet av att hämta djur i förskott minskar. Tittar vi några veckor framåt så har vi behov av fler får och lamm för att möta upp marknadens behov. Vi har framför allt stor brist på helfall lamm till våra industrikunder, styckningen flyter på som planerat.

Notering vecka 6

Notering lamm (märkes och ordinära) höjs 50 öre/kg. Ring slaktanmälan idag om du har lamm leveransklara tel: 0771-388 399.

Frågor om kontrakt ring din inköpare på tel: 0771-510 510.

Scan lammtillägg december-påsk

Nu är det många som ringer och undrar hur Scan-lammtillägg ser ut tiden framöver. I tabellen nedan hittar du tillägg/vecka för ScanSLS. Nyhlen Hugosons tillägg hittar du på www.scan.se/sls.

Vecka

Tillägg

Vecka

Tillägg

Vecka 49

Vecka 3

Vecka 50

Vecka 4

Vecka 51

Vecka 5

Vecka 52

Vecka 6

Vecka 53

Vecka 7

Vecka 1

Vecka 8

Vecka 2

Vecka 9-22

Bra kvalitet på lammen år 2009

Alla lammleverantörer har gjort ett jättebra jobb och bidragit till en kvalitetshöjning på lammen under förra året. Vi vill också passa på att säga extra grattis till lammproducenterna på Gotland som har bästa andel kvalitetslamm under år 2009 med hela 88,9%!

Scan 2009

Scan 2008

Medelvikt

18,7 kg

18,6 kg

Klass

R- (7,0)

R- (7,1)

Fett

2+ (6,2)

2+ (6,1)

Andel kvalitetslamm

Nu finns det livdjur till salu igen
Senaste veckorna har ganska många säljare börjat höra av sig att de har bra tackor eller tacklamm som är till salu. Gå in på: http://www.scan.se/sitebase/leverantor.aspx och klicka logga in leverantör. Under ”Nyheter från Scan” mitt på sidan hittar du rubrik ”Tackor och tacklamm till salu” klicka där så får du upp lista över djur som är till salu och kontaktuppgifter till säljare. Du som vill sälja livdjur ringer Scan Direkt tel: 0771-500 500 så registrerar de dina uppgifter.

Tips nya godkända öronmärken nyfödda lamm
Micro är ett nytt öronmärke i plast speciellt anpassat för nyfödda lamm och killingar - ett alternativ till Pat aluminium märken. Micro tillverkas i en mycket formstabil specialplast som tål temperatur svängningar och solljus samt slitage. Önskad text laserpräglas med stora lättlästa siffror som förblir lärbara även vid stort slitage. Vikt: 1,8 gram. Mått: 9 x 35 mm Ej godtjänt som SE märke. Minsta beställning 10 st märken. Micro märken appliceras med Micro tång.

Läs mera >>