Externa nyheter

Tamdjursägare ska varnas för rovdjur

Länsstyrelsen i Östergötland lanserar nu ett mobilbaserat system för tamdjursägare som ska varna för rovdjur.
SVT Östnytt »

Flest vargangrepp i Värmland

21 tamdjur i landet bekräftades angripna av rovdjur under 2014. Vargen stod bakom 68 procent av angreppen, som framför allt inträffade i Värmland.
SVT Värmland »

Lodjuren bakom viltskadorna i Uppsala

Här i Uppsala var det lodjuren, totalt 23 stycken, som ställde till det för fårägarna.
SVT Uppland »

HKScan i Linköping byter tråg till färdigförpackat kött, halverar koldioxidpåverkan

Förändringen innebär att koldioxidutsläppen för trågen halveras. Arbetet är ett steg i processen att minska den totala klimatpåverkan.
HKScan på Mynewsdesk »

Wales: Rekordsiffror för export

In the last four years the UK exported £523m of Welsh lamb with sales hitting £154.7m in 2013, an increase of 38% since 2010, supporting over 50,000 jobs in the region.
Farming UK »

Nepal: Utbrott av vad man tror är fårpest

Hundreds of sheep have died in Ghalegaun, Lamjung, one of the most popular tourist destinations of Nepal.
The Himalayan Times »

”Svenskt kött har mycket låg klimatpåverkan”

Att minska utsläppen från fossila bränslen måste rimligen vara huvuduppgiften, skriver företrädare för LRF och branschorganisationen Svenskt kött.
Dagens Nyheter »

The Wool Lab

The Woolmark Company presents The Wool Lab Spring/Summer 2016, the seasonal guide to the most interesting trends and best wool fabrics and yarns, at Milano Unica in Milan.
Textiles Update »

Australien: Stadsbarn får lära sig varifrån köttet kommer

Port Lincoln family raise lamb in town to teach children about the process of paddock-to-plate.
ABC Rural »

Skottland: Olja skyddar lamm från räv

It is an Irish product initially marketed in 2014 and is now being used effectively by some sheep farmers in Scotland, according to Michael Lynch, of OrlDen.
The Scottish Farmer »

Unga bönder, svensk dokumentärsserie i TV4 Play

Oscar och Regina driver en ekologisk fårgård på Bergsåkersgården mellan Umeå och Skellefteå.
WebbTVnu »

Brittisk fårgård ställs om till Nya Zeeländskt drift

As soon as the duo began the takeover of the farm in 2013-14, they wasted no time in converting it to a low-cost, New Zealand-style system.
Farmers Weekly »

Fårfarmare kräver arbetsro

Gudrun Haglund-Eriksson driver Ull och skinn i Närkesberg öster om Askersund. Hon är bekymrad över den uppgivenhet som finns i fårbranschen just nu.
ATL »

Danmark: Nya regler för återtag

Fåre- og lammeskin er nu blevet klassificeret som et Slutprodukt og er ikke længere et Biprodukt, Det betyder at slagtehuse nu frit kan udlevere skin til fåreavleren efter slagtning.
Dansk Fåreavl »

TV från Fårfesten

Bland annat visas hur man fotstampar vadmal. Det är ett inslag som drar publik och visar på kunskap som är på väg att gå förlorad.
SVT Värmlandsnytt »

Externa nyheter

Ny bok om stängsling mot stora rovdjur

På uppdrag av Svenska Fåravelsförbundet har Viltskadecente...

Nytt nummer till fårhälsovården

Svenska Djurhälsovården får nya telefonnummer runt 11 okto...

Dagbok från Ervalla

Vad innebär ett stort rovdjursangrepp när man lever av att fö...

NYTT PÅ FORUMET
Djurhälsa:

SENASTE ANNONSEN PÅ ANNONSTORGET:

Gårdarna blir färre men större

Söndag 07 februari 2010

Under förra året ökade slakten av lamm med 9% samtidigt som antalet lammleverantörer till Scan minskade med 2,6%.

Medelleveransen uppgick år 2009 till 49,04 lamm/leverantör vilket är en ökning med 3,8 lamm/leverantör.
I intervallet 1-30 lamm/leverantör minskar antalet leverantörer medan intervallet 51-150 är oförändrat och intervallet 151-499 lamm ökar med hela 20%!

Anmäl dina får och lamm nu!
Anmälan av får och lamm vecka 6 är lite bättre än den nivå som vi har haft de senaste veckorna och behovet av att hämta djur i förskott minskar. Tittar vi några veckor framåt så har vi behov av fler får och lamm för att möta upp marknadens behov. Vi har framför allt stor brist på helfall lamm till våra industrikunder, styckningen flyter på som planerat.

Notering vecka 6

Notering lamm (märkes och ordinära) höjs 50 öre/kg. Ring slaktanmälan idag om du har lamm leveransklara tel: 0771-388 399.

Frågor om kontrakt ring din inköpare på tel: 0771-510 510.

Scan lammtillägg december-påsk

Nu är det många som ringer och undrar hur Scan-lammtillägg ser ut tiden framöver. I tabellen nedan hittar du tillägg/vecka för ScanSLS. Nyhlen Hugosons tillägg hittar du på www.scan.se/sls.

Vecka

Tillägg

Vecka

Tillägg

Vecka 49

Vecka 3

Vecka 50

Vecka 4

Vecka 51

Vecka 5

Vecka 52

Vecka 6

Vecka 53

Vecka 7

Vecka 1

Vecka 8

Vecka 2

Vecka 9-22

Bra kvalitet på lammen år 2009

Alla lammleverantörer har gjort ett jättebra jobb och bidragit till en kvalitetshöjning på lammen under förra året. Vi vill också passa på att säga extra grattis till lammproducenterna på Gotland som har bästa andel kvalitetslamm under år 2009 med hela 88,9%!

Scan 2009

Scan 2008

Medelvikt

18,7 kg

18,6 kg

Klass

R- (7,0)

R- (7,1)

Fett

2+ (6,2)

2+ (6,1)

Andel kvalitetslamm

Nu finns det livdjur till salu igen
Senaste veckorna har ganska många säljare börjat höra av sig att de har bra tackor eller tacklamm som är till salu. Gå in på: http://www.scan.se/sitebase/leverantor.aspx och klicka logga in leverantör. Under ”Nyheter från Scan” mitt på sidan hittar du rubrik ”Tackor och tacklamm till salu” klicka där så får du upp lista över djur som är till salu och kontaktuppgifter till säljare. Du som vill sälja livdjur ringer Scan Direkt tel: 0771-500 500 så registrerar de dina uppgifter.

Tips nya godkända öronmärken nyfödda lamm
Micro är ett nytt öronmärke i plast speciellt anpassat för nyfödda lamm och killingar - ett alternativ till Pat aluminium märken. Micro tillverkas i en mycket formstabil specialplast som tål temperatur svängningar och solljus samt slitage. Önskad text laserpräglas med stora lättlästa siffror som förblir lärbara även vid stort slitage. Vikt: 1,8 gram. Mått: 9 x 35 mm Ej godtjänt som SE märke. Minsta beställning 10 st märken. Micro märken appliceras med Micro tång.

Läs mera >>