Externa nyheter

De 83 försvunna fåren en gåta

Ännu har varken han eller polisen någon ledtråd om hur det gått till. Men det finns teorier.
Helsingborgs Dagblad »

Lantbrukare i Ånge tvingas klippa

En lantbrukare i Ånge får krav från Länsstyrelsen i Västernorrland om att klippa sina får.
Sundsvalls Tidning »

Dagens Lantbruksnytt

berättar bl a om ett unikt projekt i Jönköping där betande får ska bekämpa Jättebjörnlokan.
Lantbruksnytt »

Svenska Köttföretagens tidning

Svenska Köttföretagen och Gård & Djurhälsans gemensamma tidning om vad som är på gång inom svensk köttproduktion.
Nr 1 2016 »

Ännu inga spår efter de 80 försvunna fåren

Den skånske fårägaren Lars Ånhammar blev av med 37 tackor och 43 lamm mellan söndagen och måndagen, men ännu har inga får setts till.
ATL »

Nu är det brist på bete!

Om du är lammproducent, här är några tips för dig ...
HKScan Agri »

Bagge hittad i fårhage med ben avslitet

Det fanns inget blod vid platsen och inget som tyder på att baggen attackerats. Det fanns inte heller några skador på staketet. Ägaren och polisen och står frågande inför skadorna, men säger att ...
Ystads Allehanda »

Lodjur tog sig in på gård - dödade får

I måndags fann Yvonne Frank Ljungberg att något dödat ett av hennes sällsynta finullsfår. Nu är det fastslaget att ett lodjur rev fåret.
Jönköpings-Posten »

Skyddsjakten har förlängts

Fortfarande har ingen varg skjutits i Gräsmark och nu har länsstyrelsen förlängt skyddsjaktstiden.
NWT »

Böter för köttfusk

En irländsk återförsäljare av kött ska böta 150 000 kronor för att ha märkt importerat kött som om det kom från Irland.
Jordbruksaktuellt »

DNA-prov bevisar vargattack

Ett DNA-prov bekräftar nu att det var en varg som dödade ett får på en gård i Östervåla. Samtidigt hoppas ägarna att förstärkt säkerhet ska skona dem från framtida attacker.
Sala Allehanda »

Han har får och höns i stan

Utanför Jonny Gson Lyrbergs bostadsrätt på Nybodahöjden kacklar det och bräker.
Mitt i »

Varg dödade tolv får

Nästan på dagen ett år efter att en varg dödat 32 av William Dicksons får hände det igen – denna gång var det tolv av hans djur som fick sätta livet till.
Filipstads Tidning »

Lamm rivna av lodjur

Ett lodjur har efter återkommande attacker mot får i vintras återigen varit inne bland får i hagar på en gård söder om Askersund.
Nerikes Allehanda »

DNA-prover tas på dödade får

Länsstyrelsen i Värmland gör nu en snabbutryckning för att försöka säkerställa DNA-prov på fåren som dödats på en gård i Gräsmark.
Jakt & Jägare »

Externa nyheter

Rovdjursangrepp 2016

Det här ska inte betraktas som en fullständig sammanställning &o...

Handlingsplan Lamm

I mars 2015 tog branscherna initiativ till att skapa en ...

Länsstyrelsen i Stockholm – ta ert ansvar!

Debattartikel undertecknad av Magnus Jönsson (ordf.) och Gudrun Haglun...

NYTT PÅ FORUMET
Foder, Bete & Vall:

• Re: Problem med ensilage
    Det låter som att problemet är att ensilaget...
    - Anna Bergström
  • Gå till forumet

SENASTE ANNONSEN PÅ ANNONSTORGET:

Gårdarna blir färre men större

Söndag 07 februari 2010

Under förra året ökade slakten av lamm med 9% samtidigt som antalet lammleverantörer till Scan minskade med 2,6%.

Medelleveransen uppgick år 2009 till 49,04 lamm/leverantör vilket är en ökning med 3,8 lamm/leverantör.
I intervallet 1-30 lamm/leverantör minskar antalet leverantörer medan intervallet 51-150 är oförändrat och intervallet 151-499 lamm ökar med hela 20%!

Anmäl dina får och lamm nu!
Anmälan av får och lamm vecka 6 är lite bättre än den nivå som vi har haft de senaste veckorna och behovet av att hämta djur i förskott minskar. Tittar vi några veckor framåt så har vi behov av fler får och lamm för att möta upp marknadens behov. Vi har framför allt stor brist på helfall lamm till våra industrikunder, styckningen flyter på som planerat.

Notering vecka 6

Notering lamm (märkes och ordinära) höjs 50 öre/kg. Ring slaktanmälan idag om du har lamm leveransklara tel: 0771-388 399.

Frågor om kontrakt ring din inköpare på tel: 0771-510 510.

Scan lammtillägg december-påsk

Nu är det många som ringer och undrar hur Scan-lammtillägg ser ut tiden framöver. I tabellen nedan hittar du tillägg/vecka för ScanSLS. Nyhlen Hugosons tillägg hittar du på www.scan.se/sls.

Vecka

Tillägg

Vecka

Tillägg

Vecka 49

Vecka 3

Vecka 50

Vecka 4

Vecka 51

Vecka 5

Vecka 52

Vecka 6

Vecka 53

Vecka 7

Vecka 1

Vecka 8

Vecka 2

Vecka 9-22

Bra kvalitet på lammen år 2009

Alla lammleverantörer har gjort ett jättebra jobb och bidragit till en kvalitetshöjning på lammen under förra året. Vi vill också passa på att säga extra grattis till lammproducenterna på Gotland som har bästa andel kvalitetslamm under år 2009 med hela 88,9%!

Scan 2009

Scan 2008

Medelvikt

18,7 kg

18,6 kg

Klass

R- (7,0)

R- (7,1)

Fett

2+ (6,2)

2+ (6,1)

Andel kvalitetslamm

Nu finns det livdjur till salu igen
Senaste veckorna har ganska många säljare börjat höra av sig att de har bra tackor eller tacklamm som är till salu. Gå in på: http://www.scan.se/sitebase/leverantor.aspx och klicka logga in leverantör. Under ”Nyheter från Scan” mitt på sidan hittar du rubrik ”Tackor och tacklamm till salu” klicka där så får du upp lista över djur som är till salu och kontaktuppgifter till säljare. Du som vill sälja livdjur ringer Scan Direkt tel: 0771-500 500 så registrerar de dina uppgifter.

Tips nya godkända öronmärken nyfödda lamm
Micro är ett nytt öronmärke i plast speciellt anpassat för nyfödda lamm och killingar - ett alternativ till Pat aluminium märken. Micro tillverkas i en mycket formstabil specialplast som tål temperatur svängningar och solljus samt slitage. Önskad text laserpräglas med stora lättlästa siffror som förblir lärbara även vid stort slitage. Vikt: 1,8 gram. Mått: 9 x 35 mm Ej godtjänt som SE märke. Minsta beställning 10 st märken. Micro märken appliceras med Micro tång.

Läs mera >>