Externa nyheter

Australien: Marknadens smak för kött ökar stölder

Farmers across the country are enjoying the spoils of a thriving beef and sheep market, but they are not the only ones taking advantage of the high prices — police say livestock theft is on the rise.
ABC Radio Australia »

Bonden tar över stan

Bilarna ska väck för att ersättas av kor, får, bönder - och förhoppningsvis massor av besökare. På lördag är det åter igen dags för en långvarig tradition i Ljungby centrum; Bonden i stan.
Smålänningen »

Sagan blir till verklighet på ullfestival i Sparreholm

Båvens spinnhus slår till med Ullfestival på lördag – i år för femte gången.
Ekuriren »

Nya Zeeland: Nya investeringar i fårmjölk

The Government has joined with private enterprise to inject $31.4 million into the growing sheep milk industry.
NZ Farmer »

Australien: Nu ska får i Victoria-regionen märkas

The millions of sheep born in Victoria each year must be fitted with electronic ear tags, under a major overhaul of livestock traceability systems to be introduced from 1 January 2017.
The Age »

Stort sug efter ekokött

Efterfrågan på ekologisk mat ökar stadigt. Men trots att bönderna får bra betalt står produktionen av ekologiskt kött och stampar.
Dagens Industri »

Två lösspringande hundar attackerade lamm

Polisen fick vid 08.30-tiden på onsdagsmorgonen ett larm om skadegörelse i Prässebo. Det visade sig i stället handla om en djurattack. Hur allvarligt skadad lammet blev är ännu oklart.
Ttela »

Varg har dödat 37 får utanför Örebro

Länsstyrelsen i Örebro län har nu beslutat om skyddsjakt på varg i Tångeråsa. Vargen har dödat totalt 37 får i angrepp som skett vid tre tillfällen under perioden 11 juni till 22 augusti.
ATL »

Rädsla för fler attacker

Det finns en rädsla för att helgens vargattack på Molstaberg ska följas av fler. Samtidigt fortsätter skyddsjakten.
LT »

Gotlandsfår till nytta och nöje

Det började med tre tackor och en bagge. Bara för att det är trevligt med får och för att stranden vid gården i Kronlund behövde betas av. Nu har Isabelle 11 tackor och 24 lamm, och hennes hobby ...
Arjeplognytt »

Glada lådan - en digital gårdsbutik i Jämtland

Glada Lådan är främst en webbutik där man kan beställa varor från omkring 30 småskaliga matproducenter i Jämtland.
Jordbruksaktuellt »

Här är de nominerade till årets Änglamarkspris

Adam Arnesson föder upp lamm på Jannelunds gård i Mullhyttan är en av fyra nominerade till Änglamarkspriset. Vinnaren får 100 000 kronor samt chansen att sälja sina produkter i Coops butiker.
Omni »

Storbritannien: Uppmuntras att använda datortomografi för avelsurval

A demonstration of Computed Tomography scanning of ram lambs will take place, in order to show how the technology can accurately measure key characteristics to help produce lambs which meet market ...
Farming UK »

Sju får vargdödade på Molstaberg

– Fyra får har påträffats dödade och tre har avlivats, säger länsstyrelsens besiktningsman, Arne Söderberg.
Jakt & Jägare »

Förmodligen blir det ingen skyddsjakt på björn och varg

Länsstyrelsen har beviljat skyddsjakt på björn och varg vid några fäbodar utanför Malung. Men nu ser det ut som det inte blir någon jakt.
De 5 Stora »

Externa nyheter

Rovdjursangrepp 2016

Det här ska inte betraktas som en fullständig sammanställning &o...

Handlingsplan Lamm

I mars 2015 tog branscherna initiativ till att skapa en ...

Länsstyrelsen i Stockholm – ta ert ansvar!

Debattartikel undertecknad av Magnus Jönsson (ordf.) och Gudrun Haglun...

NYTT PÅ FORUMET
Foder, Bete & Vall:

• Re: Problem med ensilage
    Det låter som att problemet är att ensilaget...
    - Anna Bergström
  • Gå till forumet

SENASTE ANNONSEN PÅ ANNONSTORGET:

Gårdarna blir färre men större

Söndag 07 februari 2010

Under förra året ökade slakten av lamm med 9% samtidigt som antalet lammleverantörer till Scan minskade med 2,6%.

Medelleveransen uppgick år 2009 till 49,04 lamm/leverantör vilket är en ökning med 3,8 lamm/leverantör.
I intervallet 1-30 lamm/leverantör minskar antalet leverantörer medan intervallet 51-150 är oförändrat och intervallet 151-499 lamm ökar med hela 20%!

Anmäl dina får och lamm nu!
Anmälan av får och lamm vecka 6 är lite bättre än den nivå som vi har haft de senaste veckorna och behovet av att hämta djur i förskott minskar. Tittar vi några veckor framåt så har vi behov av fler får och lamm för att möta upp marknadens behov. Vi har framför allt stor brist på helfall lamm till våra industrikunder, styckningen flyter på som planerat.

Notering vecka 6

Notering lamm (märkes och ordinära) höjs 50 öre/kg. Ring slaktanmälan idag om du har lamm leveransklara tel: 0771-388 399.

Frågor om kontrakt ring din inköpare på tel: 0771-510 510.

Scan lammtillägg december-påsk

Nu är det många som ringer och undrar hur Scan-lammtillägg ser ut tiden framöver. I tabellen nedan hittar du tillägg/vecka för ScanSLS. Nyhlen Hugosons tillägg hittar du på www.scan.se/sls.

Vecka

Tillägg

Vecka

Tillägg

Vecka 49

Vecka 3

Vecka 50

Vecka 4

Vecka 51

Vecka 5

Vecka 52

Vecka 6

Vecka 53

Vecka 7

Vecka 1

Vecka 8

Vecka 2

Vecka 9-22

Bra kvalitet på lammen år 2009

Alla lammleverantörer har gjort ett jättebra jobb och bidragit till en kvalitetshöjning på lammen under förra året. Vi vill också passa på att säga extra grattis till lammproducenterna på Gotland som har bästa andel kvalitetslamm under år 2009 med hela 88,9%!

Scan 2009

Scan 2008

Medelvikt

18,7 kg

18,6 kg

Klass

R- (7,0)

R- (7,1)

Fett

2+ (6,2)

2+ (6,1)

Andel kvalitetslamm

Nu finns det livdjur till salu igen
Senaste veckorna har ganska många säljare börjat höra av sig att de har bra tackor eller tacklamm som är till salu. Gå in på: http://www.scan.se/sitebase/leverantor.aspx och klicka logga in leverantör. Under ”Nyheter från Scan” mitt på sidan hittar du rubrik ”Tackor och tacklamm till salu” klicka där så får du upp lista över djur som är till salu och kontaktuppgifter till säljare. Du som vill sälja livdjur ringer Scan Direkt tel: 0771-500 500 så registrerar de dina uppgifter.

Tips nya godkända öronmärken nyfödda lamm
Micro är ett nytt öronmärke i plast speciellt anpassat för nyfödda lamm och killingar - ett alternativ till Pat aluminium märken. Micro tillverkas i en mycket formstabil specialplast som tål temperatur svängningar och solljus samt slitage. Önskad text laserpräglas med stora lättlästa siffror som förblir lärbara även vid stort slitage. Vikt: 1,8 gram. Mått: 9 x 35 mm Ej godtjänt som SE märke. Minsta beställning 10 st märken. Micro märken appliceras med Micro tång.

Läs mera >>