Externa nyheter

Får dödade av lo

Under onsdagen besiktigade länsstyrelsens personal lodjursrivna får på två platser i de södra delarna av Västra Götalands län.
Svensk Jakt »

Ny vargattack i Sörmland

Personal från länsstyrelsen i Sörmland är nu på plats och försöker överblicka skadorna efter nattens vargattack på en fårbesättning tillhörande Molstabergs Gård, strax utanför Gnesta.
Jaktjournalen »

Storbritannien: Slakterier varnas för stulna lamm

Police have involved UK abattoirs in the hunt for thieves who have stolen at least 480 lambs, ewes and rams in Somerset over a six-week period.
meat info »

Lantbrukare riskerar djurförbud efter brister

En lantbrukare i Södertälje har flera gånger kritiserats för bristande djurskötsel. Nu kräver länsstyrelsen bättring, annars kan lantbrukaren få djurförbud.
Lt.se »

Fler döda får och lamm i Molstaberg

Det såg först ut som 26 tackor och lamm hade fallit offer. Men det visade sig senare att ännu fler hade dödats i vargens, eller vargarnas, framfart. 35 stycken totalt.
Lt.se »

Afganistan: Smuggling av djur driver upp köttpriset

Herat officials have said that a huge number of sheep is being smuggled in to neighboring countries on a daily basis – a practice that is affecting livestock and meat prices in the western province.
Tolo News »

Irland: Ullen olönsam – många går över till Easycare

Shearing sheep hasn’t been a paying proposition for the past number of years, according to Co. Antrim sheep farmer Campbell Tweed.
Agriland »

Australien: Försöker samarbeta för att klara torkan

More than 60,000 breeding ewes have been sent out of the region, where recent rain has failed to encourage grass growth as it's too cold.
Radio New Zealand News »

Nya Zeeland: Översvämningsdrabbade tvingas sälja sina besättningar

Some farmers in the lower North Island have had no option but to sell their stock, including pregnant ewes, after floodwaters washed away feed and destroyed pasture.
Radio New Zealand News »

”Svenska livsmedel ska gynnas i upphandlingar”

I den nya nationella livsmedelsstrategin ska högre krav ställas på djurskydd och miljöhänsyn, skriver civilminister Ardalan Shekarabi (S) och LRF:s ordförande Helena Jonsson.
DN Debatt »

Länsstyrelsen fortsätter besluta om skyddsjakt

Fram till slutet av 2016 får länsstyrelserna besluta om skyddsjakt på björn, varg och lodjur.
Gefle Dagblad »

Skottland: Försöker få örnar att välja bort lammen

A national heritage quango is trying to stop sea eagles eating lambs by spending a small fortune on ‘scary men’, ‘flashing hawkeyes’ and ‘diversionary fish ponds’

Länets får mår bättre i år

Djurhållningen är överlag god på mindre fårgårdar i Västernorrland. Det visar en rapport från länsstyrelsen som har kontrollerat 27 fårbesättningar i länet under vintern och våren.
Allehanda »

Få fårbönder i Sörmland söker om bidrag till rovdjursstängsel

Bara 22 av Sörmlands 350 fåruppfödare har sökt om bidrag från länsstyrelsen för att sätta upp rovdjursstängsel.
SR P4 Sörmland »

Volontärer kan hjälpa till och stängsla

Länsstyrelsen kan bistå gårdar med pengar för att bygga rovdjursavvisande stängsel. Och frivilliga krafter ställer upp och hjälper till med arbetet.
Södermanlands Nyheter »

Externa nyheter

Rovdjursangrepp betessäsongen 2015

Det här ska inte betraktas som en fullständig sammanställning &o...

Ny bok om stängsling mot stora rovdjur

På uppdrag av Svenska Fåravelsförbundet har Viltskadecente...

Nytt nummer till fårhälsovården

Svenska Djurhälsovården får nya telefonnummer runt 11 okto...

Dagbok från Ervalla

Vad innebär ett stort rovdjursangrepp när man lever av att fö...

NYTT PÅ FORUMET
Skinn & ull:

• Re: Vill starta spinneri i Stockholm!
    Jag kan berätta att vi nu är 4 eldsjälar,...
    - Vendela
  • Gå till forumet

SENASTE ANNONSEN PÅ ANNONSTORGET:

Gårdarna blir färre men större

Söndag 07 februari 2010

Under förra året ökade slakten av lamm med 9% samtidigt som antalet lammleverantörer till Scan minskade med 2,6%.

Medelleveransen uppgick år 2009 till 49,04 lamm/leverantör vilket är en ökning med 3,8 lamm/leverantör.
I intervallet 1-30 lamm/leverantör minskar antalet leverantörer medan intervallet 51-150 är oförändrat och intervallet 151-499 lamm ökar med hela 20%!

Anmäl dina får och lamm nu!
Anmälan av får och lamm vecka 6 är lite bättre än den nivå som vi har haft de senaste veckorna och behovet av att hämta djur i förskott minskar. Tittar vi några veckor framåt så har vi behov av fler får och lamm för att möta upp marknadens behov. Vi har framför allt stor brist på helfall lamm till våra industrikunder, styckningen flyter på som planerat.

Notering vecka 6

Notering lamm (märkes och ordinära) höjs 50 öre/kg. Ring slaktanmälan idag om du har lamm leveransklara tel: 0771-388 399.

Frågor om kontrakt ring din inköpare på tel: 0771-510 510.

Scan lammtillägg december-påsk

Nu är det många som ringer och undrar hur Scan-lammtillägg ser ut tiden framöver. I tabellen nedan hittar du tillägg/vecka för ScanSLS. Nyhlen Hugosons tillägg hittar du på www.scan.se/sls.

Vecka

Tillägg

Vecka

Tillägg

Vecka 49

Vecka 3

Vecka 50

Vecka 4

Vecka 51

Vecka 5

Vecka 52

Vecka 6

Vecka 53

Vecka 7

Vecka 1

Vecka 8

Vecka 2

Vecka 9-22

Bra kvalitet på lammen år 2009

Alla lammleverantörer har gjort ett jättebra jobb och bidragit till en kvalitetshöjning på lammen under förra året. Vi vill också passa på att säga extra grattis till lammproducenterna på Gotland som har bästa andel kvalitetslamm under år 2009 med hela 88,9%!

Scan 2009

Scan 2008

Medelvikt

18,7 kg

18,6 kg

Klass

R- (7,0)

R- (7,1)

Fett

2+ (6,2)

2+ (6,1)

Andel kvalitetslamm

Nu finns det livdjur till salu igen
Senaste veckorna har ganska många säljare börjat höra av sig att de har bra tackor eller tacklamm som är till salu. Gå in på: http://www.scan.se/sitebase/leverantor.aspx och klicka logga in leverantör. Under ”Nyheter från Scan” mitt på sidan hittar du rubrik ”Tackor och tacklamm till salu” klicka där så får du upp lista över djur som är till salu och kontaktuppgifter till säljare. Du som vill sälja livdjur ringer Scan Direkt tel: 0771-500 500 så registrerar de dina uppgifter.

Tips nya godkända öronmärken nyfödda lamm
Micro är ett nytt öronmärke i plast speciellt anpassat för nyfödda lamm och killingar - ett alternativ till Pat aluminium märken. Micro tillverkas i en mycket formstabil specialplast som tål temperatur svängningar och solljus samt slitage. Önskad text laserpräglas med stora lättlästa siffror som förblir lärbara även vid stort slitage. Vikt: 1,8 gram. Mått: 9 x 35 mm Ej godtjänt som SE märke. Minsta beställning 10 st märken. Micro märken appliceras med Micro tång.

Läs mera >>