Externa nyheter

Lodjur låg bakom rivna får

På lördagsmorgonen hittade fårägaren IngMarie Wilhelmsson två får döda i hagen. Besiktningsmannens bedömning är entydig: Det är något av traktens lodjur som har varit framme.
Borås Tidning »

Köttskandalen oroar gotländska bönder

Köttskandalen slår hårt mot svenskt kött och Krav, men också mot kött från Gotland. "Det är mycket trist! När vi äntligen börjat få lite "cred" för de svenska mervärdena så händer det här."
Land Lantbruk/Skogsland »

Slakteriägare kräver staten på pengar

En slakteriägare i Halland kräver Livsmedelsverket på 151 714 kr för utebliven inkomst. Slakteriägaren fick slänga en stor mängd kött som blivit underkänt – för att myndighetens veterinär inte kom.
ATL »

Fårkadaver begravdes på gård i Lojo

Fåren på en gård i Lojo vansköttes och fick för lite föda i åratal. Dessutom begravdes flera tunnor med kadaver på gårdens marker. I en tunna rymdes minst 50 lamm.
Österbottens Tidning »

Får stals från gård

Tidigt fredag morgon skulle Pär Gräns göra tillsyn av djuren på Skålhamra gård strax väster om Vallentuna.
Mitt Täby »

Nya Zeeland: Torkan får bönder att ifrågasätta gängse kunskap

"We can't actually push this farm to be more productive, it's reached its peak but we can cut the costs back to make it more viable, that's the way I see it."
NZ Farmer »

“Det borde finnas ett bäst-efter-datum”

Lammbonden Magnus Jönsson i Östra Sallerup och Bessinge med sig av sina bästa tips om lammkött.
Svenskt Kött »

Fler vargar får skjutas i Ockelbo

Sex vargar fälldes under licensjakten första vecka i Ockelbo. Nu har Länsstyrelsen beslutat om att låta skjuta ytterligare två vargar. Syftet med jakten är att få bort hela reviret.
Arbetarbladet »

Island: Turism och fårflyttning från hästryggen

The Nordic country's annual sheep transfer is a generations-old tradition that has returned to fashion since the financial crisis, a chance to discover the Jökulgil River canyon and its landscape.
World Crunch »

Slutbesked om vargjakt i Västmanland

Det blir ingen licensjakt på varg i Västmanland, om Förvaltningsrätten i Uppsala får bestämma. På fredagen meddelade rätten att jakten strider mot såväl EU-lag som svensk lag.
Jakt & Jägare »

Mängder av anmälningar efter köttskandalen

Tonvis av utländskt kött kan ha sålts som kravmärkt svenskt kött i butiker runtom i landet. Efter Aftonbladets avslöjande utreder nu Livsmedelsverket flera företag för köttfusk.
Aftonbladet »

Tjuvar stal får

Skålhamra gård i norra Täby hade objudna gäster under natten. Någon har tagit sig in och stulit ett får.
Mitt i Stockholm »

"De köpte irländska lamm av oss"

På våren 2014 köpte Gothemsgården stora partier irländskt lamm av en grossist i Stockholm. Tvärtemot vad förre slakterichefen hävdar.
Hela Gotland »

Australien: Uppfödare vill se ändrade regler runt fotröta

Tasmanian sheep meat breeders are calling for a change in footrot protocols that they say is preventing exports to China.
ABC Radio »

Köttfuskbolag i konkurs – i fredags

Företaget Gothemsgården, som nu anklagas för att ha märkt stora mängder utländskt kött som svenskt Kravmärkt, försattes i konkurs redan i fredags. Men problemen har pågått länge.
Butikstrender »

Externa nyheter

Handlingsplan Lamm

I mars 2015 tog branscherna initiativ till att skapa en ...

Rovdjursangrepp 2016

Det här ska inte betraktas som en fullständig sammanställning &o...

Länsstyrelsen i Stockholm – ta ert ansvar!

Debattartikel undertecknad av Magnus Jönsson (ordf.) och Gudrun Haglun...

Rovdjursangrepp betessäsongen 2015

Det här ska inte betraktas som en fullständig sammanställning &o...

Välkomna till Svenska Fåravelsförbundets stämma oc...

NYTT PÅ FORUMET
Foder, Bete & Vall:

• Re: Problem med ensilage
    Det låter som att problemet är att ensilaget...
    - Anna Bergström
  • Gå till forumet

SENASTE ANNONSEN PÅ ANNONSTORGET:

Gårdarna blir färre men större

Söndag 07 februari 2010

Under förra året ökade slakten av lamm med 9% samtidigt som antalet lammleverantörer till Scan minskade med 2,6%.

Medelleveransen uppgick år 2009 till 49,04 lamm/leverantör vilket är en ökning med 3,8 lamm/leverantör.
I intervallet 1-30 lamm/leverantör minskar antalet leverantörer medan intervallet 51-150 är oförändrat och intervallet 151-499 lamm ökar med hela 20%!

Anmäl dina får och lamm nu!
Anmälan av får och lamm vecka 6 är lite bättre än den nivå som vi har haft de senaste veckorna och behovet av att hämta djur i förskott minskar. Tittar vi några veckor framåt så har vi behov av fler får och lamm för att möta upp marknadens behov. Vi har framför allt stor brist på helfall lamm till våra industrikunder, styckningen flyter på som planerat.

Notering vecka 6

Notering lamm (märkes och ordinära) höjs 50 öre/kg. Ring slaktanmälan idag om du har lamm leveransklara tel: 0771-388 399.

Frågor om kontrakt ring din inköpare på tel: 0771-510 510.

Scan lammtillägg december-påsk

Nu är det många som ringer och undrar hur Scan-lammtillägg ser ut tiden framöver. I tabellen nedan hittar du tillägg/vecka för ScanSLS. Nyhlen Hugosons tillägg hittar du på www.scan.se/sls.

Vecka

Tillägg

Vecka

Tillägg

Vecka 49

Vecka 3

Vecka 50

Vecka 4

Vecka 51

Vecka 5

Vecka 52

Vecka 6

Vecka 53

Vecka 7

Vecka 1

Vecka 8

Vecka 2

Vecka 9-22

Bra kvalitet på lammen år 2009

Alla lammleverantörer har gjort ett jättebra jobb och bidragit till en kvalitetshöjning på lammen under förra året. Vi vill också passa på att säga extra grattis till lammproducenterna på Gotland som har bästa andel kvalitetslamm under år 2009 med hela 88,9%!

Scan 2009

Scan 2008

Medelvikt

18,7 kg

18,6 kg

Klass

R- (7,0)

R- (7,1)

Fett

2+ (6,2)

2+ (6,1)

Andel kvalitetslamm

Nu finns det livdjur till salu igen
Senaste veckorna har ganska många säljare börjat höra av sig att de har bra tackor eller tacklamm som är till salu. Gå in på: http://www.scan.se/sitebase/leverantor.aspx och klicka logga in leverantör. Under ”Nyheter från Scan” mitt på sidan hittar du rubrik ”Tackor och tacklamm till salu” klicka där så får du upp lista över djur som är till salu och kontaktuppgifter till säljare. Du som vill sälja livdjur ringer Scan Direkt tel: 0771-500 500 så registrerar de dina uppgifter.

Tips nya godkända öronmärken nyfödda lamm
Micro är ett nytt öronmärke i plast speciellt anpassat för nyfödda lamm och killingar - ett alternativ till Pat aluminium märken. Micro tillverkas i en mycket formstabil specialplast som tål temperatur svängningar och solljus samt slitage. Önskad text laserpräglas med stora lättlästa siffror som förblir lärbara även vid stort slitage. Vikt: 1,8 gram. Mått: 9 x 35 mm Ej godtjänt som SE märke. Minsta beställning 10 st märken. Micro märken appliceras med Micro tång.

Läs mera >>