Externa nyheter

Ny forskning ska avslöja köttfusk

Forskare har utvecklat en ny metod för att identifiera hästkött som i hemlighet blandats med får- och nötkött, skriver irländska Agriland.

Torr september – har fallit 10 millimeter regn

Lantbrukarna verkar inte ha allt för stora problem – snarare tvärtom så tycker de att det är bra att marken är torr så att djuren kan fortsätta att gå ute, säger rådgivareEmelie Wickström.
Ulricehamns Tidning »

Så ska varg och lodjur upptäckas

Uppemot 20 kameror kan komma att sättas upp i träd runtom i Sörmland. De ska hjälpa Länsstyrelsen att få en så bra bild som möjligt av hur många rovdjur vi har i länet.
SVT Sörmland »

Fårets dag firar

För 20:e året i rad anordnas Fårets dagar på Borgholms slott, ett evenemang som lockar tusentals besökare varje år.
Ölandsbladet »

NA-tv: Så ska en fårskock hanteras

De kom från Lund i söder till Luleå i norr – de allra bästa vallhundarna i landet. Den tre dagar långa Agria cup hölls i år på Lekeberga gård nära Lanna.
Nerikes Allehanda »

Lodjuren blir fler

Antalet lodjur i Sverige ökar. Nu finns 1300.
ATL »

Slaktavfall i tanken hos sopåkare

En del av sopbilarna i Göteborgs stad har ersatt den traditionella dieseln som drivmedel med HVO-diesel, Hydrerade vegetabiliska oljor, från slakteriavfall.

Dyr bagge på gotlandsauktion

Den dyraste baggen för dagen på auktionen på Suderbys gård och ridskola i gotska Sjonhem, inbringade 41 000 kronor. Inte rekord, men ändå ett fysiskt praktexemplar.

Landsbygdsfest med lokala matproducenter

De lokala matproducenterna står i fokus i helgen. I år firar Matvandring i Väst 5-års jubileum och för första gången är Kalvhed Får med på festen.
Ttela »

Fårägare blev sjuk - vanvårdade djuren

En fårägare i norra länsdelarna mister samtliga får och lamm - samt en katt - efter beslut av länsstyrelsen.
Fagersta-Posten »

”Koppla ihop produktionsdata och ekonomi”

Gård & Djurhälsan ska jobba för att öka fokus på ekonomi, både i sin rådgivning och för att sprida tankesättet vidare till kunderna. För att uppnå detta ska veterinärer och produktionsrådgivare ...
Jordbruksaktuellt »

Lexby bjöd på lantliv

– Vi vill ge en förståelse för var djuren och kläderna, köttet och grönsakerna kommer i från, säger Kristina.
Partille Tidning »

Året med fåren på Åkemåla

Från lamning och mönstring till hullbedömning och scanning.
Vimmerby Tidning »

Raka får inget klipp - nu bränns ullen

– Efterfrågan är inte så stor så vi eldar upp den, för att vi ska bli av med den, säger fårfarmaren Pernilla Ardholt till P4 Jönköping.
SR P4 Jönköping »

Straffavgifter till EU betalas av lantbruket

I regeringens höständringsbudget för 2016 uppger de att 75 miljoner kronor ska betalas till EU i så kallade straffavgifter. Dessa pengar kommer att dras av från Landsbygdsprogrammet.
Jordbruksaktuellt »

Externa nyheter

Rovdjursangrepp 2016

Det här ska inte betraktas som en fullständig sammanställning &o...

Handlingsplan Lamm

I mars 2015 tog branscherna initiativ till att skapa en ...

Länsstyrelsen i Stockholm – ta ert ansvar!

Debattartikel undertecknad av Magnus Jönsson (ordf.) och Gudrun Haglun...

NYTT PÅ FORUMET
Övrigt:

• Re: skoluppgift
    Man brukar säga att fåret har fem ben:...
    - Anna Bergström
  • Gå till forumet

SENASTE ANNONSEN PÅ ANNONSTORGET:

Gårdarna blir färre men större

Söndag 07 februari 2010

Under förra året ökade slakten av lamm med 9% samtidigt som antalet lammleverantörer till Scan minskade med 2,6%.

Medelleveransen uppgick år 2009 till 49,04 lamm/leverantör vilket är en ökning med 3,8 lamm/leverantör.
I intervallet 1-30 lamm/leverantör minskar antalet leverantörer medan intervallet 51-150 är oförändrat och intervallet 151-499 lamm ökar med hela 20%!

Anmäl dina får och lamm nu!
Anmälan av får och lamm vecka 6 är lite bättre än den nivå som vi har haft de senaste veckorna och behovet av att hämta djur i förskott minskar. Tittar vi några veckor framåt så har vi behov av fler får och lamm för att möta upp marknadens behov. Vi har framför allt stor brist på helfall lamm till våra industrikunder, styckningen flyter på som planerat.

Notering vecka 6

Notering lamm (märkes och ordinära) höjs 50 öre/kg. Ring slaktanmälan idag om du har lamm leveransklara tel: 0771-388 399.

Frågor om kontrakt ring din inköpare på tel: 0771-510 510.

Scan lammtillägg december-påsk

Nu är det många som ringer och undrar hur Scan-lammtillägg ser ut tiden framöver. I tabellen nedan hittar du tillägg/vecka för ScanSLS. Nyhlen Hugosons tillägg hittar du på www.scan.se/sls.

Vecka

Tillägg

Vecka

Tillägg

Vecka 49

Vecka 3

Vecka 50

Vecka 4

Vecka 51

Vecka 5

Vecka 52

Vecka 6

Vecka 53

Vecka 7

Vecka 1

Vecka 8

Vecka 2

Vecka 9-22

Bra kvalitet på lammen år 2009

Alla lammleverantörer har gjort ett jättebra jobb och bidragit till en kvalitetshöjning på lammen under förra året. Vi vill också passa på att säga extra grattis till lammproducenterna på Gotland som har bästa andel kvalitetslamm under år 2009 med hela 88,9%!

Scan 2009

Scan 2008

Medelvikt

18,7 kg

18,6 kg

Klass

R- (7,0)

R- (7,1)

Fett

2+ (6,2)

2+ (6,1)

Andel kvalitetslamm

Nu finns det livdjur till salu igen
Senaste veckorna har ganska många säljare börjat höra av sig att de har bra tackor eller tacklamm som är till salu. Gå in på: http://www.scan.se/sitebase/leverantor.aspx och klicka logga in leverantör. Under ”Nyheter från Scan” mitt på sidan hittar du rubrik ”Tackor och tacklamm till salu” klicka där så får du upp lista över djur som är till salu och kontaktuppgifter till säljare. Du som vill sälja livdjur ringer Scan Direkt tel: 0771-500 500 så registrerar de dina uppgifter.

Tips nya godkända öronmärken nyfödda lamm
Micro är ett nytt öronmärke i plast speciellt anpassat för nyfödda lamm och killingar - ett alternativ till Pat aluminium märken. Micro tillverkas i en mycket formstabil specialplast som tål temperatur svängningar och solljus samt slitage. Önskad text laserpräglas med stora lättlästa siffror som förblir lärbara även vid stort slitage. Vikt: 1,8 gram. Mått: 9 x 35 mm Ej godtjänt som SE märke. Minsta beställning 10 st märken. Micro märken appliceras med Micro tång.

Läs mera >>