Externa nyheter

Fårägare: Måste bli enklare att få skjuta rovdjur

Ett 20-tal fårproducenter i Skaraborg hade rovdjursvaka i Härlunda igår kväll. Budskapet under manifestationen var att rovdjuren kommer allt närmare och att det måste bli lättare att få tillåtelse ...
SR P4 Skaraborg »

Fårägare håller nationell manifestation om rovdjur

Fårägare runt om i landet manifesterar idag mot att de åtgärder som fårägare får ta del av för att skydda sin djur mot rovdjur inte är tillräckliga.
SR P4 Värmland »

Färre vargangrepp – 30 dödade får hittills i år

Förra året dödades 135 får i samband med 18 vargangrepp i Värmland. – Det är betydligt lugnare i år, säger Fredrik Wilde, vilthandläggare vid länsstyrelsen.
Nya Wermlands-Tidningen »

Varg rev får på gård utanför Hölö

Sju får revs till döds och två skadades så illa att de fick avlivas efter vad som betecknas som vargangrepp natten till idag utanför Hölö i Södertälje kommun.
SR P4 Sörmland »

Skottland: Varför har lamm-priset dykt?

It's not just dairy farmers who are struggling at the moment - the price of Scottish lamb has reached a seven-year low.
ITV News »

Världen Världens ulligaste rekord slaget

Fåret Chris i Australien har slagit rekord i ullighet. Efter att ha varit på rymmen några år och undvikit frisören hade fåret samlat på sig drygt 40 kilo ull.
Göteborgs-Posten »

Finland: Fårfarmare kräver intensivare vargjakt

Nyligen påträffades tretton dödade får i Salo. Misstankarna riktade sig genast mot den vargflock på tio individer som på senare tid rört sig i trakten.
YLE Åboland »

Varg dödade fyra får i Krokoms kommun

I måndags upptäckte en fårägare på en ort i Krokoms kommun att fyra får rivits och dödats. En besiktningsman från Länsstyrelsen har konstatera att det är en varg som rivit djuren.
SR P4 Jämtland »

Förslag om ny ersättning för rovdjursdrabbade

Kostnaderna är större för lantbrukare i rovdjurstäta områden. Det fastslår en färsk forskningsrapport och föreslår därför nytt verktyg för ekonomiskt stöd.
Värmlands Folkblad »

Manifestation: När lammen tystnar

På torsdag är det dags att sitta på vakt i hagarna för att förhindra att lammen tystnar. Svenska Fåravelsförbundet bjuder till manifestation för att uppmärksamma rovdjurstrycket.
Jordbruksaktuellt »

Skottland: Rekordstor får-stöld

Police in Scotland are investigating what they believe to be one of the largest thefts of livestock ever recorded in the region.
Farmers Guardian »

Finland: "Det gäller att besöka fåren oftare"

13 döda får hittades vid Kyrksjön i Kisko i Salo tidigare under veckan. De har troligtvis dödats av vargflocken som rör sig i ett stort område mellan Raseborg och Salo.
Svenska YLE »

Avråds från att söka skyddsjakt

Knappt en vecka har gått sedan en varg hade ihjäl flera får i uppfödaren Kristina Ördes hage. Men hon avråds från att ansöka om skyddsjakt.
Uppsala Nya Tidning »

Förre ägaren till lammgård åtalas för djurbrott

Åtal har nu väckts mot en av de tidigare ägarna till Skymnings gård i Fleringe, för misstanke om brott mot djurskyddslagen.
SR P4 Gotland »

Fårägare får 7 400 i skadestånd

En fårägare i Västanby som fått tre djur dödade av varg får 7 400 kronor i skadestånd av staten.
Nerikes Allehanda »

Externa nyheter

Rovdjursangrepp betessäsongen 2015

Det här ska inte betraktas som en fullständig sammanställning &o...

Välkomna till Svenska Fåravelsförbundets stämma oc...

Ny bok om stängsling mot stora rovdjur

På uppdrag av Svenska Fåravelsförbundet har Viltskadecente...

NYTT PÅ FORUMET
Övrigt:

• Re: Grundkurs
    Hej! Ta kontakt med distriktsföreningen....
    - Anna Bergström
  • Gå till forumet

SENASTE ANNONSEN PÅ ANNONSTORGET:

Gårdarna blir färre men större

Söndag 07 februari 2010

Under förra året ökade slakten av lamm med 9% samtidigt som antalet lammleverantörer till Scan minskade med 2,6%.

Medelleveransen uppgick år 2009 till 49,04 lamm/leverantör vilket är en ökning med 3,8 lamm/leverantör.
I intervallet 1-30 lamm/leverantör minskar antalet leverantörer medan intervallet 51-150 är oförändrat och intervallet 151-499 lamm ökar med hela 20%!

Anmäl dina får och lamm nu!
Anmälan av får och lamm vecka 6 är lite bättre än den nivå som vi har haft de senaste veckorna och behovet av att hämta djur i förskott minskar. Tittar vi några veckor framåt så har vi behov av fler får och lamm för att möta upp marknadens behov. Vi har framför allt stor brist på helfall lamm till våra industrikunder, styckningen flyter på som planerat.

Notering vecka 6

Notering lamm (märkes och ordinära) höjs 50 öre/kg. Ring slaktanmälan idag om du har lamm leveransklara tel: 0771-388 399.

Frågor om kontrakt ring din inköpare på tel: 0771-510 510.

Scan lammtillägg december-påsk

Nu är det många som ringer och undrar hur Scan-lammtillägg ser ut tiden framöver. I tabellen nedan hittar du tillägg/vecka för ScanSLS. Nyhlen Hugosons tillägg hittar du på www.scan.se/sls.

Vecka

Tillägg

Vecka

Tillägg

Vecka 49

Vecka 3

Vecka 50

Vecka 4

Vecka 51

Vecka 5

Vecka 52

Vecka 6

Vecka 53

Vecka 7

Vecka 1

Vecka 8

Vecka 2

Vecka 9-22

Bra kvalitet på lammen år 2009

Alla lammleverantörer har gjort ett jättebra jobb och bidragit till en kvalitetshöjning på lammen under förra året. Vi vill också passa på att säga extra grattis till lammproducenterna på Gotland som har bästa andel kvalitetslamm under år 2009 med hela 88,9%!

Scan 2009

Scan 2008

Medelvikt

18,7 kg

18,6 kg

Klass

R- (7,0)

R- (7,1)

Fett

2+ (6,2)

2+ (6,1)

Andel kvalitetslamm

Nu finns det livdjur till salu igen
Senaste veckorna har ganska många säljare börjat höra av sig att de har bra tackor eller tacklamm som är till salu. Gå in på: http://www.scan.se/sitebase/leverantor.aspx och klicka logga in leverantör. Under ”Nyheter från Scan” mitt på sidan hittar du rubrik ”Tackor och tacklamm till salu” klicka där så får du upp lista över djur som är till salu och kontaktuppgifter till säljare. Du som vill sälja livdjur ringer Scan Direkt tel: 0771-500 500 så registrerar de dina uppgifter.

Tips nya godkända öronmärken nyfödda lamm
Micro är ett nytt öronmärke i plast speciellt anpassat för nyfödda lamm och killingar - ett alternativ till Pat aluminium märken. Micro tillverkas i en mycket formstabil specialplast som tål temperatur svängningar och solljus samt slitage. Önskad text laserpräglas med stora lättlästa siffror som förblir lärbara även vid stort slitage. Vikt: 1,8 gram. Mått: 9 x 35 mm Ej godtjänt som SE märke. Minsta beställning 10 st märken. Micro märken appliceras med Micro tång.

Läs mera >>