Externa nyheter

Utnyttja det svenska köttets försprång

Det går bra för det svenska köttet. Uppfödarna av nöt, lamm och gris har haft stabilt höga avräkningspriser en ovanligt lång period.
ATL »

Fem lamm stals från gård

Fem lamm har anmälts stulna från en gård i Lakene.
SVT Värmland »

Australien: Embryo-export till EU har blivit stort

The owner of one of only two sheep-genetic export businesses in Australia to export to Europe says in just 18 months, it has become one of his biggest markets.
ABC Rural »

Norge: Resignation och besvikelse

Kritikarar går hardt ut mot Bondelaget etter at ny modell for lammetilskotet blei droppa. Bonde håper landbruksminister grip inn.
Norsk Sau og Geit »

Australien: Droger + fårklippning

A new advertising campaign launched by PETA is urging Australian farmers to call for mandatory drug testing of shearers. However, the wool industry have called the campaign ill-informed and ...
Weekly Times Now »

Fransk köttjätte intar den svenska marknaden

Bigard vill utmana skandinaviska köttföretag och få svenskar att köpa franskt kött.
Food Supply »

Får får lamm - bråda dagar för fårägare

Anita tar "lamm-semester" för att vara med när tackorna lammar.
Västerviks kommunextra »

Storbritannien: Närmar sig den lukrativa amerikanska marknaden

The UK has moved a step closer to exporting beef and lamb to the US following talks between the two nations this week, according to the National Farmers Union (NFU).
Agriland »

1 000 djur ut på bete igen på Molstaberg

Elisabeth Aschan och Johan Lundgren har fått hjälp av familj och grannar att riva gamla stängsel och förbereda för ett nytt rovdjursskyddande stängsel. Arbetet gör de själva, bidraget från ...
ATL »

Länsstyrelsen vill försöka skrämma bort vargarna

Lapptyg, skrämmor, akutstängsel och nattfållor är länsstyrelsens förstahandsåtgärder om fåruppfödningen på Molstaberg skulle drabbas av nya vargattacker.
Land Lantbruk »

Storbritannien: Åter en storstöld

450 Cherviot sheep have been reported stolen from a hill farm in the Moffat area in Dumfries and Galloway, Scotland.
Farming UK »

De fruktar nya vargattacker

I fjol skedde elva vargattacker på Molstaberg. Nu ska fåren ut i hagarna igen. Från gården är budskapet klart: Länsstyrelsen måste ta ett snabbt beslut om skyddsjakt om nya angrepp inträffar.
LT-Play »

Sista dagen för SAM-ansökan på torsdag

På torsdag, den 21 april är sista dagen för att lämna in årets SAM-ansökan. Jordbruksverket och länstyrelsen har nu extra bemanning för att svara på eventuella frågor.
Jordbruksaktuellt »

Storbritannien: Fårcenter ska stötta höglandslantbruket

A project worth £430,000 to build a sheep husbandry training centre in Penrith could help the future of hill farming in the area.
Farming UK »

Mer pengar till djurskyddskontroll

Regeringen föreslår i vårbudgeten 30 miljoner kronor till djurskyddskontroll. Jordbruksverket får 5 miljoner kronor och länsstyrelserna 25 miljoner kronor.
statskoll.se »

Externa nyheter

Rovdjursangrepp 2016

Det här ska inte betraktas som en fullständig sammanställning &o...

Handlingsplan Lamm

I mars 2015 tog branscherna initiativ till att skapa en ...

Länsstyrelsen i Stockholm – ta ert ansvar!

Debattartikel undertecknad av Magnus Jönsson (ordf.) och Gudrun Haglun...

Rovdjursangrepp betessäsongen 2015

Det här ska inte betraktas som en fullständig sammanställning &o...

Välkomna till Svenska Fåravelsförbundets stämma oc...

NYTT PÅ FORUMET
Foder, Bete & Vall:

• Re: Problem med ensilage
    Det låter som att problemet är att ensilaget...
    - Anna Bergström
  • Gå till forumet

SENASTE ANNONSEN PÅ ANNONSTORGET:

Gårdarna blir färre men större

Söndag 07 februari 2010

Under förra året ökade slakten av lamm med 9% samtidigt som antalet lammleverantörer till Scan minskade med 2,6%.

Medelleveransen uppgick år 2009 till 49,04 lamm/leverantör vilket är en ökning med 3,8 lamm/leverantör.
I intervallet 1-30 lamm/leverantör minskar antalet leverantörer medan intervallet 51-150 är oförändrat och intervallet 151-499 lamm ökar med hela 20%!

Anmäl dina får och lamm nu!
Anmälan av får och lamm vecka 6 är lite bättre än den nivå som vi har haft de senaste veckorna och behovet av att hämta djur i förskott minskar. Tittar vi några veckor framåt så har vi behov av fler får och lamm för att möta upp marknadens behov. Vi har framför allt stor brist på helfall lamm till våra industrikunder, styckningen flyter på som planerat.

Notering vecka 6

Notering lamm (märkes och ordinära) höjs 50 öre/kg. Ring slaktanmälan idag om du har lamm leveransklara tel: 0771-388 399.

Frågor om kontrakt ring din inköpare på tel: 0771-510 510.

Scan lammtillägg december-påsk

Nu är det många som ringer och undrar hur Scan-lammtillägg ser ut tiden framöver. I tabellen nedan hittar du tillägg/vecka för ScanSLS. Nyhlen Hugosons tillägg hittar du på www.scan.se/sls.

Vecka

Tillägg

Vecka

Tillägg

Vecka 49

Vecka 3

Vecka 50

Vecka 4

Vecka 51

Vecka 5

Vecka 52

Vecka 6

Vecka 53

Vecka 7

Vecka 1

Vecka 8

Vecka 2

Vecka 9-22

Bra kvalitet på lammen år 2009

Alla lammleverantörer har gjort ett jättebra jobb och bidragit till en kvalitetshöjning på lammen under förra året. Vi vill också passa på att säga extra grattis till lammproducenterna på Gotland som har bästa andel kvalitetslamm under år 2009 med hela 88,9%!

Scan 2009

Scan 2008

Medelvikt

18,7 kg

18,6 kg

Klass

R- (7,0)

R- (7,1)

Fett

2+ (6,2)

2+ (6,1)

Andel kvalitetslamm

Nu finns det livdjur till salu igen
Senaste veckorna har ganska många säljare börjat höra av sig att de har bra tackor eller tacklamm som är till salu. Gå in på: http://www.scan.se/sitebase/leverantor.aspx och klicka logga in leverantör. Under ”Nyheter från Scan” mitt på sidan hittar du rubrik ”Tackor och tacklamm till salu” klicka där så får du upp lista över djur som är till salu och kontaktuppgifter till säljare. Du som vill sälja livdjur ringer Scan Direkt tel: 0771-500 500 så registrerar de dina uppgifter.

Tips nya godkända öronmärken nyfödda lamm
Micro är ett nytt öronmärke i plast speciellt anpassat för nyfödda lamm och killingar - ett alternativ till Pat aluminium märken. Micro tillverkas i en mycket formstabil specialplast som tål temperatur svängningar och solljus samt slitage. Önskad text laserpräglas med stora lättlästa siffror som förblir lärbara även vid stort slitage. Vikt: 1,8 gram. Mått: 9 x 35 mm Ej godtjänt som SE märke. Minsta beställning 10 st märken. Micro märken appliceras med Micro tång.

Läs mera >>