Externa nyheter

Får ersättning efter vargangrepp

Två djurägare får ersättning av Länsstyrelsen för skador på tamdjur efter vargangrepp. Djurägarna ersätts med mellan 5 000 och 5 500 kronor.
SR P4 Dalarna »

Hårt arbete bakom småskalig slakterisatsning

Efter år av centralisering av de stora slakterierna verkar pendeln ha bytt håll. Småskaliga slakterier ökar i antal och ett av dem ligger utanför Ljungskile.
Bohusläningen »

Jägare vägrar jaga vargen i Gimmenreviret

Skyddsjakten på varg i Gimmenreviret kunde ha påbörjats igår, men efter ett möte i går kväll med jaktledare från länsstyrelsen och lokala jägare så blev det ingen jakt.
SR P4 Dalarna »

USA: Barnens vinnande djur förlorar sina titlar

Dozens of Indiana State Fair contestants have been disciplined in the past four years after their show animals tested positive for drugs.
WTHR »

Storbritannien: Handeln tar inte sitt ansvar

Phil Stocker, NSA "There is a huge amount of frustration out there at the moment, as many of the factors currently forcing the price down are outside the hand of producers."
Farming UK »

Wales: #NoLambWeek

A group of Welsh farmers are encouraging others to withhold their prime lambs from August 1-7 in protest at the current downturn in the UK lamb trade.
Farmers Guardian »

Det blir skyddsjakt på en varg: "Det här är en bra början"

Susann Tollman, boende i Helgbo öster om Insjön, har på drygt en vecka drabbats av två vargattacker och blivit av med 20-talet får.
Dalarnas Tidningar »

"Nu finns det ett lite större hopp"

Ingela Portström förlorade flera får under en vargattack i lördags. Hon trodde inte att länsstyrelsens utredning skulle resultera i ett ja. Men hon är positivt överraskad och hoppas att situationen ..
SR P4 Dalarna »

Länsstyrelsen beviljar skyddsjakt på varg i Gimmenreviret

Länsstyrelsen beviljar skyddsjakt på en varg i Gimmenreviret med start 29 juli.
Lst Dalarna »

Ännu ett får dödat av varg

Ännu ett får har dödats av vargar från Sjundareviret. Den här gången är det en mindre gård med en liten fårbesättning som drabbats.
Södermanlands Nyheter »

Fårägarna känner sig otrygga efter upprepade vargattacker

Under helgen inträffade två vargangrepp i det så kallade Gimmenreviret här i Dalarna. Samtidigt flydde många djur från hagarna ut i skogarna.
SR P4 Dalarna »

USA: Inavel troligen inte orsaken till hälsoproblem

A new study led by researchers at the University of Colorado Boulder has found that inbreeding--a common hypothesis for a recent decline--likely isn't to blame.
Science Daily »

Onödigt fårrelaterat (?) vetande: Sjöfår

Bearing an uncanny resemblance to a cartoon land sheep, the leaf sheep is a species of sacoglossan sea slug that has the unusual ability to photosynthesize.
The Dodo »

Irland: Fransmännens uppmaning att köpa franskt påverkar

Irish meat exports to France are coming under increasing pressure as French farmer protests over ‘foreign’ meat escalate.
Agriland »

Nya Zeeland: Dålig tillgång på foder efter hård vinter

"Growth rates took a hammering. I would say it was a tough winter - but actually it was just a real winter and we're not used to it."
NZ Farmer »

Externa nyheter

Rovdjursangrepp betessäsongen 2015

Det här ska inte betraktas som en fullständig sammanställning &o...

Ny bok om stängsling mot stora rovdjur

På uppdrag av Svenska Fåravelsförbundet har Viltskadecente...

Nytt nummer till fårhälsovården

Svenska Djurhälsovården får nya telefonnummer runt 11 okto...

Dagbok från Ervalla

Vad innebär ett stort rovdjursangrepp när man lever av att fö...

NYTT PÅ FORUMET
Övrigt:

SENASTE ANNONSEN PÅ ANNONSTORGET:

Gårdarna blir färre men större

Söndag 07 februari 2010

Under förra året ökade slakten av lamm med 9% samtidigt som antalet lammleverantörer till Scan minskade med 2,6%.

Medelleveransen uppgick år 2009 till 49,04 lamm/leverantör vilket är en ökning med 3,8 lamm/leverantör.
I intervallet 1-30 lamm/leverantör minskar antalet leverantörer medan intervallet 51-150 är oförändrat och intervallet 151-499 lamm ökar med hela 20%!

Anmäl dina får och lamm nu!
Anmälan av får och lamm vecka 6 är lite bättre än den nivå som vi har haft de senaste veckorna och behovet av att hämta djur i förskott minskar. Tittar vi några veckor framåt så har vi behov av fler får och lamm för att möta upp marknadens behov. Vi har framför allt stor brist på helfall lamm till våra industrikunder, styckningen flyter på som planerat.

Notering vecka 6

Notering lamm (märkes och ordinära) höjs 50 öre/kg. Ring slaktanmälan idag om du har lamm leveransklara tel: 0771-388 399.

Frågor om kontrakt ring din inköpare på tel: 0771-510 510.

Scan lammtillägg december-påsk

Nu är det många som ringer och undrar hur Scan-lammtillägg ser ut tiden framöver. I tabellen nedan hittar du tillägg/vecka för ScanSLS. Nyhlen Hugosons tillägg hittar du på www.scan.se/sls.

Vecka

Tillägg

Vecka

Tillägg

Vecka 49

Vecka 3

Vecka 50

Vecka 4

Vecka 51

Vecka 5

Vecka 52

Vecka 6

Vecka 53

Vecka 7

Vecka 1

Vecka 8

Vecka 2

Vecka 9-22

Bra kvalitet på lammen år 2009

Alla lammleverantörer har gjort ett jättebra jobb och bidragit till en kvalitetshöjning på lammen under förra året. Vi vill också passa på att säga extra grattis till lammproducenterna på Gotland som har bästa andel kvalitetslamm under år 2009 med hela 88,9%!

Scan 2009

Scan 2008

Medelvikt

18,7 kg

18,6 kg

Klass

R- (7,0)

R- (7,1)

Fett

2+ (6,2)

2+ (6,1)

Andel kvalitetslamm

Nu finns det livdjur till salu igen
Senaste veckorna har ganska många säljare börjat höra av sig att de har bra tackor eller tacklamm som är till salu. Gå in på: http://www.scan.se/sitebase/leverantor.aspx och klicka logga in leverantör. Under ”Nyheter från Scan” mitt på sidan hittar du rubrik ”Tackor och tacklamm till salu” klicka där så får du upp lista över djur som är till salu och kontaktuppgifter till säljare. Du som vill sälja livdjur ringer Scan Direkt tel: 0771-500 500 så registrerar de dina uppgifter.

Tips nya godkända öronmärken nyfödda lamm
Micro är ett nytt öronmärke i plast speciellt anpassat för nyfödda lamm och killingar - ett alternativ till Pat aluminium märken. Micro tillverkas i en mycket formstabil specialplast som tål temperatur svängningar och solljus samt slitage. Önskad text laserpräglas med stora lättlästa siffror som förblir lärbara även vid stort slitage. Vikt: 1,8 gram. Mått: 9 x 35 mm Ej godtjänt som SE märke. Minsta beställning 10 st märken. Micro märken appliceras med Micro tång.

Läs mera >>