Banner_Faravelsforbundet_180x120px
Siltbergs_banner2020_2
Tranas2020

Uppdaterad: Studieresor under hösten

Länsstyrelserna i Örebro, Västmanlands, Uppsala och Södermanlands län erbjuder studieresor under hösten med olika teman inom fårnäringen.

Om du är sugen på att få inspiration och ny kunskap, se webbplatserna för respektive län för mer information och anmälan.

SÖDERMANLAND: Besök en större besättning med 900 tackor samt en gård med nya och gamla byggnader för får och en gårdsbutik.
Plats: Kärrbo Prästgård i Västerås och Norrby Gård i Kungsör
Tid: 3 oktober 2019, kl. 9.00-16.00
Sista anmälningsdag har passerat, sen anmälan tas emot i mån av plats.

ÖREBRO: På förmiddagen besöker vi först Gudrun Haglund Eriksson som har 500 tackor av raserna gotlandsfår och finull. Därefter besöker vi Lars Berg som har en besättning med cirka 50 tackor gotlandsfår. Eftermiddagen tillbringar vi hos Karin Strömberg Lundqvist och då fokuserar vi på vidareförädling av ull och skinn.
Plats: Bengtstorp, Luckebo och Östra Granhammar.
Samling på Aspholmen i Örebro Tid: 8 november 2019, kl. 8.00-16.30
Sista anmälningsdag: 1 nov 2019

UPPSALA: Vi besöker ett småskaligt certifierat ekologiskt lantbruk där Fia Söderberg berättar om gården och fåren med drygt 40 tackor med Gotlandsfår och Jämtlandsfår. Fia kommer också att berätta om Ullpodden och Ullförmedlingen som hon driver. Därefter åker vi till Åddebo Ullkarderi, som startade 1990 med två anställda och är ett växande företag. Familjen Skytt berättar om ull och visar sitt företag med kardverk för bearbetning till kardflor till försäljning. De har även en butik där man kan handla.
Plats: Sjökärrets ekogård i Almunge och Åddebo Ull i Hållnäs
Tid: 9 oktober kl 9–16
Samling i Uppsala (plats ej klar), för färd i gemensam buss.

VÄSTMANLAND: Besök på gård med försäljning av avelsdjur där vi bland annat pratar om Elitlamm. Besök på slakteri samt på Viltskadecenter där vi pratar om rovdjur och stängsel.
Plats: Samling på Brunnby Gård, Västerås
Tid: 13 nov, ca kl. 8.30-16.00EU-flagga+Europeiska+jordbruksfonden+färg