Amaskiner_2017_1

Magnus Håård
magnus.haard@faravelsforbundet.co
– –
Under menyvalet Elitlamm hittar du avelsrelaterad information – om Elitlamm (avelsregistret), avelsvärdering, semin, mönstring, riksbedömning med mera.
– –

Avelsvärdering 2017

De uppgifter som du registrerar om dina lamm ligger till grund för den avelsvärdering som görs två gånger per år. Sista registreringsdatum i Elitlamm för första avelsvärderingen är tisdag 20 juni.

Om du före dess i Avel & Produktion har stängt betäckningsgruppen och fört in lammen i en omgång, alternativt registrerat lammen i AvelMini, så får lammen avelsvärden främst baserade på släktingars avelsvärden. Men även på födelsevikt och 60 dagarsvikt om du har registrerat dessa. Om du har registrerat mönstring så får lammen avelsvärden baserade även på egna mönstringsuppgifter.

Årets andra avelsvärdering
Sista registreringsdatum i Elitlamm för årets andra avelsvärdering är fredag 25 augusti.

Mönstrare
Om du inte redan har kontaktat en mönstrare, gör det! Mönstrarna ska ofta mönstra i många besättningar och ju tidigare du är ute, desto större chans har du att välja dag för mönstring som passar din besättning. Om du har frågor runt mönstringen eller vill ha hjälp att hitta mönstrare så vänder du dig till kansliet support@elitlamm.com.
Lista över mönstrare ››

Mer detaljer här om vad du behöver göra i Elitlamm inför årets avelsvärdering ››

Varma sommarhälsningar
från Elitlamm Avel

Förtydligande angående SF:s beslut i laparoskopifrågan

Det finns ett ökande intresse i Sverige för att använda laparoskopisk semin och laparoskopisk embryotransfer. Dessa reproduktionsmetoder har hittills krävt ett dispensbeslut från Jordbruksverket för att kunna användas. Hösten 2016 kontaktade Jordbruksverket Svenska Fåravelsförbundet plus några andra aktörer i fårnäringen för att efterhöra våra åsikter kring ett slopande av dispensförfarandet.

SFs styrelse fattade sitt beslut beaktandes de fördelar systemen har för den svenska lammnäringen kontra risken för negativa konsumentreaktioner.

Laparoskopisk embryotransfer
Embryotransfer är en mycket effektivt metod att få in nytt avelsmaterial i landet, utan de risker för smittspridning som det innebär att importera levande djur. SF bedömer att metoden, på grund av höga kostnader och komplicerad teknik, bara kommer att få en begränsad användning i Sverige. Därför föreslog vi Jordbruksverket att slopa dispenskravet. All övrig veterinär lagstiftning runt ingreppen skall självklart följas.

Laparoskopisk semin
Hittills har frågan om dispens för laparoskopisk semin råkat hamna mellan två olika kolliderande regelverk. Det har i praktiken inneburit att det varit omöjligt för Jordbruksverket att ge dispens. Därför har inga sådana dispenser givits, trots att det funnits förfrågningar.

Jordbruksverket kan inte ändra reglerna på egen hand men SF har uppmanat dem att verka för en skyndsam förändring av regelverket så att det ska vara möjligt att ge dispens. Men i ljuset av att vi bedömer att laparoskopisk semin har potential att bli betydligt mer spridd i landet anser vi, åtminstone under en övergångsperiod, att dispensförfarandet ska kvarstå.  Idag finns inget system för att säkerställa att den person som utför laparoskopisk semin har rätt kompetens. I väntan på att ett sådant system skapas är dispensförfarandet ett bra sätt att säkra detta. SF bedömer att Jordbruksverket är den aktör som är bäst lämpad för en sådan bedömning.

När vi i en framtid ser hur stort intresset är för laparoskopisk semin, finns möjlighet att ompröva beslutet.

SF anser också att dispensförfarandet ska kvarstå vid uttag (spolning) av embryon.

Jordbruksverket har här inhämtat åsikter från flera aktörer i fårsverige. Det är Jordbruksverket som fattar besluten gällande dispenser.

SF: s styrelse

Seminverksamheten fortsätter

Nu går vi som seminerat och väntar på årets resultat i form av fina ”seminlamm”. För Gotlandsfårägarna fanns i år hela 9 toppbaggar att välja på så förhoppningarna på fina lamm är stora. Starten för ytterligare en ras, Dorper, blev lite tvekande. Bara en besättning seminerade med Dorper i höstas. Kanske kom informationen om Dorper för sent.

SF:s styrelse har tagit beslut om att fortsätta med seminverksamheten i minst två år. Men nu måste vi få med fler raser! Du som är intresserad av semin, skicka ett mail till semin@faravelsforbundet.com och tala om vilka raser Du vill ska erbjudas 2017. Vi kommer också att kontakta dem som visade intresse för semin i Webbenkäten och i samband med det senaste lammtåget.

Avelsvärden för korsningsraser

I samband med den första avelsvärdeskörningen i år kommer vi att testköra systemet och under förutsättning att det fungerar bra publiceras den första officiella avelsvärdeskörningen i början på september.

Kort från avelsutskottet

Avelsutskottet har i år haft rasgruppsmöten för att diskutera respektive rasgrupps frågor (päls, ull och tyngre raser). Gemensamt har bestämts att stängningsdatum för årets avelskörningar blir 20 juni respektive 25 augusti. Avelsvärden kommer sedan att publiceras den 7 juli respektive 8 september.

Rasföreningarna måste anpassa sina avelsplaner efter en ny EU förordning, den så kallade Zooteknikförordningen, men det innebär inte någon praktisk förändring av avelsarbetet.

Man vill få de genetiska trenderna åskådliggjorda på ett bättre sätt, helst i Elitlamm och så att man kan se den egna besättningens utveckling jämfört med den nationella.

Elitlamm visade att avelsvärden för EUROP klassificering och fett skattade före slakt stämde bra med utfallet efter slakt.
Därutöver diskuterades många olika detaljer om Elitlamm, avelsvärderingen, härstamningsbevisen etc. Protokollet har skickats ut till rasföreningarna.

Text: Magnus Håård

Export av gotlandsfår i strå

Första exporten plomberas av officiell veterinär inför transporten till Danmark.

Första paret ut blev Prästgårdens Najib och Gannarve TEO.

seminexport_med

Foto: Magnus Håård

Vi tackar årets seminbaggar och deras ägare!

Tidigt i morse åkte seminbaggarna hem efter väl förrättat värv. Men först en noggrann veterinärbesiktning och blodprovstagning.

Flest doser beställdes efter Erikshester Frej följd av Skinnarve Hector och Hamre Jakob. Nu börjar jobbet med semineringar i besättningar från Skåne till Överkalix.

aleback_hem

Stort tack även till Magnus & Margareta Håård, vars stora arbetsinsats för seminprojektet framåt!

Seminkatalog 2016

Presentaion av årets seminbaggar!

Seminbaggar hösten 2016 (pdf) ››

Foto: M & M Håård

erikshesterfrej

Erikshester Frej | Ej riksbedömd

hultetsdiesel

Hultets Diesel | Riksbedömnings-protokoll ››

hamrejakob

Hamre Jakob | Riksbedömnings-protokoll ››

skinnarveisak

Skinnarve Isak | Riksbedömnings-protokoll ››

kulla

Kulla Gård

Skinnarve Hector | Riksbedömnings-protokoll ››

Gräsljunga Poker | Riksbedömnings-protokoll ››

Kärrbo Yngvar | Riksbedömnings-protokoll ››

Prästgården Najib | Riksbedömnings-protokoll ››

Gannarve TEO | Riksbedömnings-protokoll ››

SF har fått tillstånd att bedriva seminverksamhet med får

Den 8 juli beslutade Jordbruksverket att ge SF tillstånd att bedriva seminverksamhet med får. Så nu är alla formalia inför höstens pilotprojekt med fårsemin klara.

Spermasamlingen kommer att ske på Alebäcks stuteri utanför Lidköping under oktober månad och sedan kommer sperman att distribueras till cirka 20 besättningar som anmält intresse av att vara med.

Projektet genomförs för att testa rutiner inför en större satsning kommande år. I år blir det bara sperma efter Gotlandsbaggar, men om allt går bra kommer det att produceras sperma från baggar av alla raser som det finns  efterfrågan på kommande år.

Det är ännu inte försent att gå med, är Du intresserad skicka ett mail till m.haard@telia.com, skriv ”Fårsemin 2015” i ämnesraden.

Magnus Håård, avelsansvarig i Svenska Fåravelsförbundet