annons_lamm

Ansvarig djurhälsofrågor
Magnus Håård
magnus.haard@faravelsforbundet.co

Hälsodeklaration vid försäljning av livdjur

Det är allmänt känt att den största risken att föra in smitta i sin besättning är vid köp av livdjur. Fåravelsförbundet och Gård & Djurhälsan har därför tillsammans tagit fram en hälsodeklaration som kan användas vid inköp och försäljning av får.

I Hälsodeklarationen läggs vikt vid smittämnen som lätt sprids vid livdjurshandel. Är säljarbesättningen ansluten till kontrollprogram som Maedi-Visnakontrollen eller Klövkontrollen ska intyg från dessa bifogas Hälsodeklarationen.

Klicka här för att hämta hälsodeklarationen ››

Se också smittskydds- och karantänsrekommendationer ››

Djurägarförsäkran

För att så långt som möjligt förebygga att nya djur smittas med Fotröta så har Gård & Djurhälsan i sammarbete med SF och Lammproducenterna satt ihop ett informationsblad kombinerat med en djurägarförsäkran.

Denna försäkran skall fyllas i vid baggauktioner, annan försäljning av djur och vid riksbedömningar.

Klicka här för Djurägarförsäkran 2017

Ny utlysning av Branschutvecklingspengen

Källa: Svenska Köttföretagen
Nu går det åter igen att söka anslag till projekt med fokus på bland annat att säkra fortsatt hög djurhälsa och djurvälfärd, fortsatt låg användning av antibiotika samt ökad lönsamhet inom näringen i linje med Handlingsplanerna för gris, nöt och lamm.

Slakterierna och producentföreningarna inom gris, nöt och lamm samverkar med en gemensam och bred finansiering av utvecklingsarbetet för att stärka den svenska uppfödningen, genom insamling av branschutvecklings-pengen. Senast den 17 maj ska ansökan inkommit till Svenska Köttföretagen.

Totalt finns 3 000 000 kronor att söka och anslagen fördelar sig mellan djurslagen så att projekt inom gris har ca 65 % av medlen att tillgå, nöt har ca 30 % och lamm ca 5 %. Ansökningarna administreras av Svenska Köttföretagen.

När det gäller lammkött så lägger vi i år särskilt fokus på projekt som gynnar kunskapsöverföring från forskare till gård samt projekt som förbättrar marknaden för svenskt lammkött.

Syftet med branschutvecklingspengen
Syftet med Branschutvecklingspengen är att genom finansiering av utvecklingsprojekt stärka svensk köttproduktion. Beviljade projekt ska ha en direkt påverkan på ökad lönsamhet samt även stötta genomförandet av handlingsplanerna för respektive djurslag.

Svenska Köttföretagen: Ny utlysning av Branschutvecklingspengen ››

svkottf

Information till dig som är FHP-användare

FHP i sin nuvarande form kommer att stängas ner från och med 2017.

Nu skapar vi tillsammans ett ännu bättre, mer komplett produktionsuppföljningsprogram där användarvänligheten för fårägaren sätts i fokus. Under ”byggtiden” kan vi inte hålla igång FHP, istället kommer de bästa delarna av dessa program att integreras med Elitlamm.

Mer om det nya djurhälso- och uppföljningsprogram som håller på att skapas här ››

Gård & Djurhälsan, Elitlamm och Fåravelsförbundet skapar gemensam djurhälso- och uppföljningsplattform till framtidens fårföretag!

I skrivande stund har arbetet startat med att bygga en förnyad djurhälso- och produktionsuppföljning för oss svenska lammuppfödare.

Glädjande är att det är 3 parter som går in i projektet med fullt engagemang. Gård & Djurhälsan med stor rådgivningskompetens på framförallt djurhälsofrågor, Elitlamm med Ulf & Britt Andreasson som förestår ett stort mått av datakompetens och framsynthet, samt Fåravelsförbundets representanter som företrädare för svenska lammuppfödarkåren.

Våra gemensamt uppsatta mål är att förmedla mer kunskap till producenten samt att förenkla uppföljningen av djurhälsa och produktionsekonomi genom en rad åtgärder i animaliebranschens vassaste dataprogram Elitlamm.

Karin Lindqvist Frisk, Gård & Djurhälsan:
Fårhälsoprogrammet (FHP) har varit ett väldigt bra verktyg för både fårägare och veterinär, men nu behöver det moderniseras för att hänga med i tiden rent programmeringsmässigt. Genom att plocka in de bästa delarna från Fårhälsoprogrammet i Elitlamm så kommer vi både att nå fler djurägare men också locka till användning under hela fåråret samt öka användarvänligheten genom att djurägaren bara behöver logga in på en plats.

Många av de viktigaste nyckeltalen inom lammproduktionen är samma för både hälsa och produktion och det känns därför helt rätt att bidra med vår kompetens inom fårhälsa för att hjälpa till att utveckla Elitlamm till en produkt som håller en standard för framtiden istället för att köra två parallella spår med FHP och Elitlamm var för sig.

Intentionen är att göra det lätt för djurägaren och rådgivaren att identifiera starka och svaga sidor i produktionen så att produktions- och hälsofrämjande åtgärder kan sättas in där de gör mest nytta.

Ulf Andreasson, Elitlamm:
Vi vill att Elitlamm ska kunna peka ut starka och svaga sidor i besättningen. Inte bara när det gäller tillväxt, slaktresultat och annan produktionsuppföljning, utan även när det gäller hälsa och ekonomi. Det här är inget som man gör en gång om året utan snarare något som man som djurägare ska kunna arbeta med under alla delar av fåråret. Elitlamm ska kunna tala om hur man står sig jämfört med tidigare år, jämfört med de mål man satt upp och vad andra besättningar uppnår. På köpet kommer Elitlamm kunna ge ett utmärkt underlag när veterinär eller rådgivare anlitas av besättningen.

Magnus Jönsson, Svenska Fåravelsförbundet:
Elitlamm Analys kokas ner tillsammans med Fårhälsoprogrammet, och vi skapar ett uppföljningsprogram för framåtsyftande uppfödning på våra gårdar som blir mer lättillgängligt via Elitlamm.

Elitlamm har länge varit ett viktigt verktyg i besättningarna för att hålla koll på sina djur, men det har varit lite svagt att visa på trender och förändringar i besättningen över tid. Detta hoppas vi på att kunna ändra nu.

Fåravelsförbundet har länge haft ett långsiktigt engagemang i Elitlamm. Med vårt relativt nya delägande i Gård & Djurhälsan har vi också gjort det tydligt att detta bolag inte enbart ska bedriva veterinärrådgivning utan även produktionsrådgivning. Nu knyter vi ihop säcken. Med våra resurser och erfarenheter i Elitlamm och Gård & Djurhälsan har vi nu alla möjligheter att skapa de viktiga verktyg som behövs för alla fårägare och rådgivare som vill förflytta sig framåt.

Ulf Andreasson igen:
Arbetet i Elitlamm är redan igång. Förutom att det skapas helt nya delar så kommer det märkas att vi fått in ny kompetens från Gård & Djurhälsan. De finns även en del mjuka värden i programmeringsarbetet som vi tar höjd för. Vi vill göra framtidens Elitlamm mer 3-dimensionellt.

fhpnytt

Text: Elof Nilsson, Karin Lindqvist Frisk, Ulf Andreasson
Foto: Einar de Wit

Information till dig som är FHP-användare

FHP i sin nuvarande form kommer att stängas ner från och med 2017. Detsamma kommer ske med Elitlamm Analys.

Under ”byggtiden” kan vi inte hålla igång FHP och Analys, istället kommer de bästa delarna av dessa program att integreras med Elitlamm.

Extra djuromsorg för får

Källa: Jordbruksverket
Det här är en ny djurvälfärdsersättning som är möjlig att söka 2016. Syftet med ersättningen är att förstärka arbetet med god djurhälsa inom fårproduktion.

Syftet med ersättningen är att förstärka arbetet med god djurhälsa inom fårproduktion. Detta ska göras genom:

• Produktionsplanering
  • Foderplanering
  • Klippning
  • Mottagningsrutiner när nya djur förs in i besättningen

För att få ersättningen måste du ha ett åtagande. Det året åtagandet gäller ska du följa villkoren för ersättningen. Du ska ha minst 1 djurenhet får i din ansökan om åtagande för att få ett åtagande. 1 får motsvarar 0,15 djurenheter, vilket innebär att du behöver ha med minst 7 stycken får i din ansökan för att kunna få ett åtagande.

Du ska ha en produktionsplan

Du ska ha en produktionsplan som hjälper dig att planera och utföra åtgärder i rätt tid. Ett exempel är om du behöver planera för att få hjälp vid lamning eller klippning. Åtgärder som inte genomförs eller genomförs vid mindre lämpliga tidpunkter kan försämra fårens välbefinnande.

Produktionsplanen måste finnas senast vid sista ansökningsdag och ska kunna visas vid kontroll.

Din produktionsplan ska innehålla detta

Continue Reading →

Elitlamm förenklar Djurvälfärdsersättning

Elitlamm har rivstartat 2016 med fokus på den nya Djurvälfärdsersättningen från Jordbruksverket.

Djurvälfärdsersättningen ställer krav på dokumentation och uppföljning, vår ambition är att Elitlamm ska vara ett bra verktyg för detta.

Mycket uppgifter finns redan i ditt Elitlamm
Om du tänker söka ersättning för extra djuromsorg för 2016 behöver du dokumentera ditt arbete i en produktionsplan. Mycket av arbetet med djuromsorg har du troligen redan registrerat i Elitlamm. När du skapar dina betäckningsgrupper så har du angett val av bagge, tackor och när de ska betäckas. När du tar emot djur från en annan besättning så finns information om vilka djur som kommit in och vilket datum. Uppgifter om lamning, slakt och försäljning finns också. Vår uppgift är nu att se till att Elitlamm kan ge dig hjälp att sammanställa de uppgifter som krävs. Det ger dig ett bra underlag för din produktionsplan.

Vi bygger ut Elitlamm
Din produktionsplan består egentligen av två delar; beskrivning av vad du tänker göra och en uppföljning av hur det blev. Vår tanke är att du ska kunna hämta det mesta av dina uppgifter till uppföljningen av produktionsplanen från Elitlamm.

Vissa krav i djurvälfärdsersättningen kräver helt nya funktioner i programmet. Vi bygger därför ut Elitlamm så att du kan registrera bl a klippning och klövvård, liksom datum för avvänjning och könsgruppering. Hullbedömning ska göras tre gånger per år enligt godkänd mall. Du kan redan nu registrera hullbedömning på dina djur i samband med vägning i Elitlamm. Vi kommer att anpassa funktionen för hullbedömning så att du kan redovisa detta individuellt för varje djur i din uppföljning av produktionsplanen.

Uppföljning av produktionsplanen
Vi har påbörjat arbetet med att i Elitlamm skapa ett underlag för uppföljning av produktionsplanen. Vår större ambition är att du ska kunna göra hela din produktionsplan i Elitlamm.

I skrivande stund är dock reglerna ännu inte helt beslutade, därför kan vi nu vid pressläggningen inte veta exakt hur de olika delarna i Elitlamm kommer att utformas eller när de blir färdiga. Vi kommer att tillsammans med SF bevaka utvecklingen. Du kan läsa mer om djurvälfärdsersättningen på Jordbruksverkets hemsida och i Birgit Fags artikel i förra numret av Fårskötsel. Mer information om hur arbetet fortlöper i Elitlamm kommer du att hitta i programmet och på vår facebooksida.

Elitlamm
Britt Andréasson

Nya djurvälfärds-ersättningar 2016

Ersättning kan sökas för extra djuromsorg för får. Det här är en ny djurvälfärdsersättning som är möjlig att söka 2016 och som vi arbetat för att få till stånd i syfte att förstärka arbetet med god djurhälsa och omsorg inom vår fårproduktion.

Villkor för att söka ersättningen och des syfte finns beskrivet på Jordbuksverkets hemsida: Djurvälfärdsersättningar 2016

Vad händer i utskottet för djurhälsa?

Så här är vår målsättning formulerad:
Hälsoutskottet skall aktivt sprida och fördjupa kunskapen om att ett förebyggande hälsoarbete med god djuromsorg, ett gott management och en hög biosäkerhet är förutsättningen för att nå en kvalitativt bra lammproduktion.

Detta skall ske genom ett organiserat samarbete med Gård & Djurhälsan. Samarbetet med Gård & Djurhälsan är organiserat på följande sätt:

• Vi har en samrådsgrupp avseende Fårhälsoprogrammet för drift och utveckling av programmet
  • Vi har en samrådsgrupp mellan Gård & Djurhälsan, Sveriges Fåravelsförbund (SF) och Lammproducenterna (LP) om näringens syn och behov.

Vad har vi gjort?
Under 2012 har vi i stor omfattning arbetat med att utveckla Fårhälsoprogrammet tillsammans med veterinärer inom Fårhälsovården (Gård & Djurhälsan). Programmet knyter ihop produktion, hälsa, biosäkerhet och ekonomi och fokuserar på de avgörande faktorerna för att få en friskare besättning som presterar bättre. Programmet skall också bidra till en effektivare och mer målinriktad veterinär konsultation.

Programmet lanserades i slutet på 2012 och har i nuläget knappt 100 medlemmar. Marknadsföringen av programmet har med avsikt mjukstartats och avses med full kraft marknadsföras från och med nästa år.

Parallellt med detta har vi på uppdrag av Jordbruksverket tillsammans med Gård & Djurhälsan och LP arbetat med en modell för Välfärdsersättning för får. Det är ännu för tidigt att ha en uppfattning om denna kan bli en realitet. Frågan avgörs av EU och besked väntas senare under 2013.

Vi har i februari i år lämnat in en ansökan till Jordbruksverket om finansiering av ett projekt som skall säkerställa att registrering av sjukdomar i Elitlamm kan göras på ett så tillförlitligt sätt som möjligt. Detta skall ske genom att vid varje sjukdom skall en kort förklarande text finnas om typiska symptom och där det är tillämpligt även exemplifieras med bild.

Benny Averpil, ansvarig för djurhälsofrågor t o m maj 2015