Tranas2020
Stallmästaren web gif
siltbergs hemsida

Medlemsfrågor och utbildning

Ansvarig för frågor som gäller rådgivning och medlemskommunikation
Ulf EkholmUE_mini
ekholmulf@hotmail.com

Ansvarig utbildningsfrågor
Claudia DillmannCD_mini
claudia@faravelsforbundet.com

Biträdande utbildningsfrågor
Anna BergströmAB_mini
hemsidan@faravelsforbundet.com

För frågor om fakturor, adressändring och liknande kontakta
Maria EdmanME_mini
maria@faravelsforbundet.com

Snabblänkar
Utbildningsmaterial i Kunskapsbasen Kurser & aktiviteter Tacka + bagge = lamm

Föreningen Svenska Finullsfår har intressanta kurser på gång

Telefonkurs

Diskussions- och lärotillfälle om finullsavel, avelsplanen, färgnedärvning, avelsvärdering mm.

Utbildningen är i diskussionsform och bygger på att deltagarna bidrar med egna frågeställningar.

Tisdag 4 februari kl 19.00-21.30

Kursledare: Stefan Styhr
Avgift: 100 kr per medlem, ej medlem i mån av plats 150 kr.

Anmälan till Stefan senast 21 januari, stefan.styhr@gmail.com.

När anmälningstiden gått ut får du instruktioner innehållande telefonnummer mm för att kunna delta. Du ringer upp angivet nummer och blir sammankopplad med övriga deltagare.

Från slaktkropp till korv – kurs i korvtillverkning

Praktiskt arbete med att skära ner köttet, mala, tillreda korvsmet och stoppa fjälster.

Lördag 8 februari kl 10.00 – ca 17.00
Plats: Ryssbygymnasiet, Kungsvägen 36, Ryssby

Kursledare: MattsAndersson, lärare på restaurang/ livsmedelsprogrammet vid Ryssby gymnasium

Avgift: 500 kr per medlem, ej medlem i föreningen 750 kr. Max 12 deltagare.

Fika, lunch och middag 120 kr. Dessutom tillkommer kostnaden för den korv du får med dig hem.

Anmälan till Elsa senast 26 januari, elsa.lilliebrunner@hotmail.com.

Föreningen Svenska Finullsfårs hemsida ››

Ljungstorpskvällarna i Skaraborg

distrikt

Skaraborgs Fåravelsförening anordnar tre kurstillfällen med olika teman berörande får- och lammproduktion.

Ljungstorp2020

Hämta programmet i pdf-format ››

Nytt om utskick från lokalföreningarna

forbundsnytt

Vi följer upp tävlingen om e-postadresserna och som vi presenterade på ordförandekonferensen 2019, med möjlighet för lokalföreningarna att få hjälp av kansliet med epostutskick.

Tidigare har ni i lokalföreningarna haft tillgång till att få adressetiketter för fyra utskick per år till era medlemmar. Ni har också kunnat debitera kostnad för porto, kuvert osv till SF centralt. Men nu ändrar vi upplägget och använder det register som har skapats med hjälp av er.

Ändringarnas syfte är både att ni i lokalföreningarna ska kunna nå ut till alla era medlemmar med mer information, och att vi behöver se över kostnaderna för medlemsutskick. Till nästa år höjer Post Nord portot med 2 kr, vilket betyder att kostnaden för 2 A4 blir 11 kr.

För att stimulera de lokalföreningar som inte riktigt fick till det när det gäller insamling av epostadresserna, så har vi delat lokalföreningarna i två grupper. De som saknar färre än 20 epostadresser och de som saknar fler än 20 epostadresser. Vi hoppas givetvis att vi snart ska kunna räkna in alla lokalföreningar i den gruppen med de som saknar färre än 20 epostadresser.

Så i fortsättningen gäller för er som saknar färre än 20 epostadresser följande:

• Vi hjälper er med 6 utskick per år, via epost till de med epostadress och via brev till övriga i lokalföreningen.
  • Underlaget ska vara i text-format, det vill säga text direkt i ett mail eller i en Word-fil. Även bilder kan bifogas eller klistras in i textfilen (bildformat jpg eller png).
  • Underlaget skickas till Britta.
  • Vill ni skicka ut medlemsinformationen själva, kan ni hur ofta som helst begära ut en medlemslista som innehåller epostadresserna

För er som saknar fler än 20 epostadresser så gäller samma villkor som innan epost-tävlingen, men vi har minskat antalet utskick med ett:

• Ni kan beställa adressetiketter via förbundet och få ersättning för utlägg för tre utskick per år.
  • Ni ombesörjer då brevutskicket själva, och skickar kvitto på summan för porto etc.
  • Ni får hur ofta som helst begära ut en medlemslista som innehåller epostadresser till era medlemmar.

Svenska Fåravelsförbundet

Om Får och Foder – nya kurstillfällen

Kursen där Du inspireras till att förbättra och utveckla hantering och planering av gårdens foder.

Kommande kurser:

• 6 februari kl 17.30–21.30, Vreta Kluster, Linköping
  • 2 mars kl 17.30–21.30, Rättvik
  • 5 mars kl 17–21.00, Skene
  • 16 mars kl 21.30–21.30, Sala
  • 30 mars kl 21.30–21.30, Skara
  • 2 april kl 21.30–21.30, Kramfors
  • 27 april kl 17.30–21.30, Växjö
  • 14 maj kl 17.30–21.30, Gotland

Fler datum/platser kommer!

Vid dessa träffar föreläser lammrådgivare Theo den Braver via länk.

• Gröda lämplig för får, skörda det du sår!
  • Foderslag och rätt foder vid rätt tillfälle för rätt grupp av får, vad behöver får för att må bra?
  • Utfodra smart, lösningar för optimal hantering av foder anpassat efter antal får som ska utfodras.

Avbrott med kaffe och smörgås, fika ingår i kursavgiften som faktureras av Svenska Fåravelsförbundet.

Arrangör: Svenska Fåravelsförbundet

Mer information om kursupplägget ››

Läs mer och anmäl via Gård & Djurhälsans hemsida ››

Om Får och Foder har en egen Facebookgrupp. Bidra gärna till kunskapsspridning kollegor emellan genom att lägga ut bilder med tips som gäller foder och foderhantering.

foderbild-m-loggor-red

Om Får och Foder – Foderplanering för får- och lammägare

Ett upplägg som passar Dig som vill utveckla och få ökad kunskap kring fårens foder och hanteringen från vallen/hagen till fårets magar. Ta del av olika sätt för att underlätta jobbet, förenkla hanteringen och spara pengar genom att minska ditt fodersvinn. En del i utbildningen erbjuder deltagaren att besöka olika fårgårdar för att i praktriken se hur man löst olika typer av hantering. Att se hur andra gör kan inspirera och ge nya uppslag kring arbetet på din egen gård.

Steg 1 sker som digital föreläsning om 4 timmar i form av videokonferens.

Steg 2 i utbildningen består av ett eller flera studiebesök på utvalda gårdar, där lammrådgivare Theo Den Braver tar emot, guidar er och berättar om gårdens lösningar kring foderhantering och foder.
Du som anmäler dig till den digitala föreläsningen är välkommen att vara med vid ett eller fler gårdsbesök. Totalt under kommande år, erbjuds fjorton gårdsbesök fördelade över landet och med olika infallsvinklar. Mer information och inbjudan till alla studie-/gårdsbesök skickas direkt till din e-postadress.

Kursen kommer att ges på många platser i landet. På gång efter nyår med klara datum och orter är Värmland, Dalarna, Skaraborg, Kronoberg och Gävleborg. Kurserna läggs löpande ut på Gård & Djurhälsans hemsida.

Vid dessa träffar föreläser lammrådgivare Theo den Braver via länk.

• Gröda lämplig för får, skörda det du sår!

Arrangör: Svenska Fåravelsförbundet

Anmälan via Gård & Djurhälsans hemsida ››

foderbild-m-loggor-red

Foto Gård & Djurhälsan

Skicka in deltagarlista efter genomförda mönstringskurser

Ni som går steg 1-kurs i pälsmönstring får ett intyg på genomförd kurs och alla som går Steg 2 får ett diplom, som bevis på sin utbildning.

Vi uppmanar alla kursarrangörer att skicka ifylld deltagarlista till Britta efter genomförd kurs.

Steg 2-deltagare kommer med på listan över tillgängliga mönstrare, om de godkänner det, med noteringen Steg 2 som utbildningsnivå.

Hämta mall för deltagarlista möstringskurs (xls) ››

Gårdsmönstrare, välkommen att finslipa dina mönstringsfärdigheter!

Som gårdsmönstrare har du egna instrument, ögonen och fingrarna, synen och känseln. Det är de allra viktigaste hjälpmedlen när vi bedömer kropp och pälsskinn.

Det är viktigt att vi tränar vår förmåga att spela med ”våra instrument” och det är lika viktigt att vi stämmer instrumenten tillsammans med andra mönstrare, detta för att bedömningarna ska bli så likformiga som möjligt. Då varje värde vi lämnar till Elitlamm påverkar många andra djurs avelsvärdering!

I år hoppas vi få se er alla på någon av de sambedömningskurser som erbjuds.

Ni som är rekommenderade gårdsmönstrare behöver gå sambedömning som minst vartannat år och hoppas att ni har möjlighet att delta. Även du som har många års erfarenhet av att mönstra och önskar att delta på sambedömning är välkommen att höra av dig med en intresseanmälan att delta vilket kan ske i mån av plats.

Sambedömning 2019 för rek. gårdsmönstrare päls

26 juli 2019 Sambedömning hos Stefan Josefsson Medeltorp, Ramkvilla, tel 070-533 53 21.

Eventuellt även lördag 27 juli om intresse finns. Ort ej klart.

Mer information om tider, anmälan med mera i inbjudan ››

Flest epostadresser den 30/9 vinner!

distrikt

En tävling om vilken distriktsförening som har flest epostadresser i sitt medlemsregister pågår.

Priset till vinnande lokalförening är 10 000 kronor

Det distrikt som har flest fungerande epostadresser i sin medlemslista (procentuellt) den 30/9 vinner. Notera datumet och glöm inte att skicka in era listor.

2:a pris är 7 500 kr, 3:e 5 000 kr, 4:e 2 500 kr, 5:e pris 1 500 kr och sista priset är 1 000 kr till respektive förenings verksamhet.

Är du en medlem som vill öka ditt distrikts chanser att vinna, se till att SF har din aktuella epostadress. Meddela Maria Edman centralt, eller din lokalförenings styrelse. Prissummorna ger en hint om hur stora pengar vi kan spara på att använda epost i stället för brevutskick.

Hälsningar
Förbundsstyrelsen

2019-06-27

Hjördis gör reklam för ull!

För alla som vill göra reklam för världen om ullens fantastiska egenskaper finns nu ett bokmärke med samlade ”säljargument” att sprida.

Förbundet säljer inga bokmärken men Hjördis bokmärke kan här laddas ner som pdf. Kan skrivas ut eller tryckas, för den som är hågad.

För mer information kontakta claudia@faravelsforbundet.com.

bokmarke2

Märket är i klassiskt avlångt ”bokmärkesformat”, fast här visas fram- och baksidan sida vid sida. Fotot är taget av Katarina Thurell och formgivningen är gjord av Stephane Lombard.

Foderplanering – kompetensutveckling för får och lammproducenter

Svenska Fåravelsförbundet ska under kommande två år, med hjälp av kompetens inom Gård & Djurhälsan fortbilda får och lammproducenter inom ämnet Foderplanering.

Kompetensutveckling i tre steg:
1. Digitala föreläsningar i realtid
2. Stall och gårdsvandringar
3. Lokala träffar/nätverksträffar

Målet med projektet är att fortbilda minst 200 får- och lammproducenter genom minst 20 videokurser/föreläsningar i realtid samt minst 14 gård/stallvandringar.

Projektet genomförs i form av digital föreläsning i realtid där deltagarna kan interagera med föreläsaren och övriga deltagare, uppföljande gård/stallvandringar med fokus på  frågor så som utfodring, bete, lagring, planering och foderproduktion i praktiken samt även ett antal lokala träffar där den kunskap som fångats upp under gårdsvandringen får ytterligare spridning och betydelse.

Genom upplägget av fortbildningen med en kombination av digitala möten, gårdsvandringar och nätverksträffar så når vi ut till många får/lammproducenter. Dessa kommer när projektet är slutfört, att ha ökad kunskap om foderproduktion, betesproduktion, lagring samt foderlogistik för får- och lammgårdar.

Ett sammarbete mellan Svenska Fåravelsförbundet och Gård & Djurhälsan som är möjligt tack vare finansiering från Europeiska jordbruksfonden för landsbygdsutveckling och Jordbruksverket.

EU-flagga+Europeiska+jordbruksfonden+färgjordbruksverket

gres2