lamm_gif
agria_banner_far_180x180
oviex_anuncio_180x120px

Medlemsfrågor och utbildning

Ansvarig för frågor som gäller utbildning, rådgivning och medlemskommunikation
Ulf Ekholm
ekholmulf@hotmail.com

För frågor om fakturor, adressändring och liknande kontakta
Maria Edman
0321-632 63 alt 072-706 82 62
maria@faravelsforbundet.com

Informationsmaterial – Lamm i Sverige

En affisch om Svensk lammproduktion som redovisar kalla fakta om lammproduktionens möjligheter och svårigheter efterfrågades i samband med 2015 års stämma.

Till Elmia togs en A4-version fram. Nu finns den även i A3, samt i storformat (85 cm x 202 cm) avsett att tryckas på tre stycken så kallade vepor (rollups).

lammsverige

Originalen kan hämtas och användas digitalt, skrivas ut eller tryckas upp på tryckeri. För frågor som gäller tryck eller originalen, kontakta Anna.

A4 och A3
Lamm i Sverige A4 ››
Lamm i Sverige A3 ››

Vepor/rollups
Lamm i Sverige 3 st 85 cm x 202 cm (utan utfall) ››
Lamm i Sverige 3 st 85 cm x 202 cm (med 5 mm utfall) ››

Korta fakta om svensk lammproduktion

Hämta broschyr (pdf)

Svensk lammproduktion har flera fördelar

Korta fakta om svensk lammproduktion är en folder om svensk lammproduktion framtagen av LRF.

Vi har en sund och bra lammproduktion i Sverige. Våra får och lamm går ute på bete hela sommarhalvåret. De förädlar gräs till kött, skinn, ull och fårmjölk för osttillverkning. Svenska får är viktiga för att uppfylla miljö­ kvalitetsmålet ”Ett rikt odlingslandskap” som bland annat innefattar att befintliga ängs­ och betesmarker ska skötas på ett sätt som bevarar deras värden. Får passar på känsliga betesmarker eftersom de inte trampar sönder grässvålen. Resultatet blir ett vackert och öppet landskap såväl på landsbygd som i stad eller stadsnära marker.

Vi föder upp lammen med respekt för djurens behov av naturligt beteende och vi har ett gott djurhälsoläge. Svenska lamm får behålla sina svansar och bagglammen kastreras inte ­ något som i flera stora fårländer görs utan bedövning. All slakt i Sverige sker med bedövning – inga undantag ges – vilket är något som skiljer oss från flera europeiska länder.

Svensk lammproduktion skapar arbetstillfällen på landsbygden – inte enbart inom produktionen utan även inom förädling och turism. Genom att välja svenskt lammkött utvecklas den svenska landsbygden. Dessutom får vi njuta av ett mycket gott och näringsrikt kött!

Ny informationsbroschyr från SF

Svenska Fåravelsförbundet har fått förfrågningar om ett skolmaterial till mellanstadieklasser som de kan använda då de har lantbruksdagar.

Continue Reading →

Kurser för fårbönder

Vi har tagit fram ett häfte med förslag på upplägg av kurser som kan hållas i distrikten.

Det vänder sig i första hand till studieansvarig ute i distrikten. Det baseras på utbildningar som fungerat bra i några distrikt samt förslag på några nya, som önskats av andra distrikt.

Hämta Kurser för fårbönder (pdf)

Ett häfte till stöd för er i distrikten som arrangerar kurser.

Ny bok om ull med specialpris för medlemmar

Äntligen något nyskrivet för alla oss ullälskare! De flesta böcker i ämnet är sedan länge utgångna på förlagen och den som vill läsa om ull och olika tekniker är hänvisad till antikvariat, oftast på nätet.

Förbundet har uppmärksammat denna brist och tog kontakt med Kerstin Paradis Gustafsson som är författare till många ullskrifter genom tiderna. Hon fick frågan om att skriva en ny bok om ullen och dess användningsområden och hon nappade genast på idén.

ULL OCH ULLTEKNIKER är en ny bok om ull, dess sorter och egenskaper, värde, betydelse, hantering och användningsområden, toppad med de flesta tekniker som går att använda för tillverkning av ullprodukter. Författaren kommer med exempel från hela världen, de flesta upplevda på plats.

Boken är mycket pedagogiskt upplagd, den är både intressant och lätt att läsa. Jag tror till och med att den, som är riktigt biten, ska kunna lära sig att spinna, bara genom att läsa kapitlen om att spinna! I boken ges också många förslag på produkter man kan tillverka själv.

Hela texten präglas av ett miljötänk, som känns rätt i tiden. Författaren ger oss exempel att själva fundera över och blickar även ut mot framtida användningsområden för ullen. Kort sagt, denna bok behövs i varje ullhantverkarhem!

Medlemsrabatt

Medlemmar i SF köper boken till specialpris, 160 kr + porto. Skicka ett mail till: maria@faravelsforbundet.com och ange ditt namn och adress.

Övriga köper boken direkt av förlaget www.gml.se.
Tel 08-650 28 40. Då kostar den 220 kr + frakt och administration.

Text & foto: Angelica Skarin

Continue Reading →

Svenskt Kött lanserar nya broschyrer med kunskap och inspiration

Tre nya broschyrer – en för respektive köttslag gris, nöt och lamm – med fakta om styckningsdetaljer, tillagningsmetoder och inspirerande recept finns nu klara att beställa kostnadsfritt.

Varje broschyr är på 24 sidor och fylld med information om svenskt kött, djuromsorg, fakta om styckningsdetaljer, tillagningsmetoder och tillbehör. Recepten är moderna och enkla vardagsrecept.

Läs mer på Svenskt Kötts blogg ››