siltbergs hemsida
hgens webb
trns2017

Medlemsfrågor och utbildning

Ansvarig för frågor som gäller utbildning, rådgivning och medlemskommunikation
Ulf Ekholm
ekholmulf@hotmail.com

För frågor om fakturor, adressändring och liknande kontakta
Maria Edman
0321-632 63 alt 072-706 82 62
maria@faravelsforbundet.com

Ännu inte medlem i Fåravelsförbundet? 16 dagar kvar att bli medlem till kampanjpris!

Fram till 31/12 2017 erbjuds du kampanjpris på medlemskap i Svenska Fåravelsförbundet. Kampanjmedlemskapet kostar 500 kr och gäller för nya medlemmar.

Man kan anmäla sig som medlem direkt här på hemsidan ››
…………………………………………………………………………………………….
SF arbetar för alla fårägares intressen oavsett fårras, antal djur eller mål med fårhållningen. Vi vill bli fler medlemmar för att kunna påverka mer. Gå med och bidra till utvecklingen av svensk fårnäring. Lär känna kolleger och utveckla ditt nätverk på samma gång.

Välkommen till Svenska Fåravelsförbundet och din lokala distriktsförening!

kampanj2017

Det finns en informationsfolder om medlemserbjudandet, om vad man får som medlem och vad Fåravelsförbundet gör för Sveriges fårägare. Alla som vill är välkommen ladda hem foldern, och sprid den gärna vidare.
Hämta foldern här ››

Erfa-grupper Lamm

Projektet kommer att pågå under hela 2018 och halva 2019, slutredovisning är 2019-12-31. Projektet består i att skapa Erfagrupper och fysiska möten ute på gård runt om i hela Sverige.

Erfa-gruppmötena har tre olika fokusområden:

• Byggnader och management (djurvälfärd på stall, hantering av lösgående djur, smittskydd, foderhantering)
  • Lammöverlevnad (avel, urval, skötsel av ungtackan, management & logistik vid dräktighet och lamning)
  • Bete och grassmanagement (parasitkontroll, stressfri hantering av djur på bete, smittskydd)

Det skall bildas 30 st Erfa-grupper runt om i landet dessa kommer att träffas 3 gånger under denna period dvs det blir totalt 90 st Erfa-möten i hela landet med fokus på effektivisering, lönsamhet och produktion. Expertis inom olika områden kommer att vara med vid vissa möten. Detta är ett stort projekt som skall rullas igång och många blir involverade i detta, resultatet blir betydelsefullt för många producenter och för den totala lammproduktionen i landet. Projektpartners är LRF Kött, Svenska Fåravelsförbundet och Sveriges Lammköttsproducenter. Projektet finansieras av EU-medel från landsbygdsprogrammet.

Projektledare: Theo den Braver. Har du frågor eller förslag till mig så ring eller maila: theo.denbraver@gardochdjurhalsan.se, 070-393 30 89

EU-flaggaEuropeiskajordbruksfondenfarg

Köttskola

Svenskt Kött har skapat en köttskola för dagligvaruhandeln samt intresserade konsumenter. Köttskolan är en gratis och helt öppen digital skola för alla som vill sig mer om kött ur olika perspektiv.

Köttskolan.se samlar och åskådliggör fakta om kött och köttkvalitet på ett lättillgängligt och pedagogiskt sätt. Du får lära dig att välja, laga och hantera kött, kött som näringstätt livsmedel och fördelarna med det svenska köttet.

Alla kursdeltagare kan följa en utbildningsplan och skaffa sig kunskap i egen takt och efter eget intresse.

Utbildningar
Klicka här för att se Köttskolans utbildningar. Du kan börja var du vill. När du genomfört alla kurser i en utbildning kan du välja att göra ett test.

Köttskolan ››

kottskolan

Informationsmaterial – Lamm i Sverige

En affisch om Svensk lammproduktion som redovisar kalla fakta om lammproduktionens möjligheter och svårigheter efterfrågades i samband med 2015 års stämma.

Till Elmia togs en A4-version fram. Nu finns den även i A3, samt i storformat (85 cm x 202 cm) avsett att tryckas på tre stycken så kallade vepor (rollups).

lammsverige

Originalen kan hämtas och användas digitalt, skrivas ut eller tryckas upp på tryckeri. För frågor som gäller tryck eller originalen, kontakta Anna.

A4 och A3
Lamm i Sverige A4 ››
Lamm i Sverige A3 ››

Vepor/rollups
Lamm i Sverige 3 st 85 cm x 202 cm (utan utfall) ››
Lamm i Sverige 3 st 85 cm x 202 cm (med 5 mm utfall) ››

Korta fakta om svensk lammproduktion

Hämta broschyr (pdf)

Svensk lammproduktion har flera fördelar

Korta fakta om svensk lammproduktion är en folder om svensk lammproduktion framtagen av LRF.

Vi har en sund och bra lammproduktion i Sverige. Våra får och lamm går ute på bete hela sommarhalvåret. De förädlar gräs till kött, skinn, ull och fårmjölk för osttillverkning. Svenska får är viktiga för att uppfylla miljö­ kvalitetsmålet ”Ett rikt odlingslandskap” som bland annat innefattar att befintliga ängs­ och betesmarker ska skötas på ett sätt som bevarar deras värden. Får passar på känsliga betesmarker eftersom de inte trampar sönder grässvålen. Resultatet blir ett vackert och öppet landskap såväl på landsbygd som i stad eller stadsnära marker.

Vi föder upp lammen med respekt för djurens behov av naturligt beteende och vi har ett gott djurhälsoläge. Svenska lamm får behålla sina svansar och bagglammen kastreras inte ­ något som i flera stora fårländer görs utan bedövning. All slakt i Sverige sker med bedövning – inga undantag ges – vilket är något som skiljer oss från flera europeiska länder.

Svensk lammproduktion skapar arbetstillfällen på landsbygden – inte enbart inom produktionen utan även inom förädling och turism. Genom att välja svenskt lammkött utvecklas den svenska landsbygden. Dessutom får vi njuta av ett mycket gott och näringsrikt kött!

Ny informationsbroschyr från SF

tackabaggelamm

Svenska Fåravelsförbundet har fått förfrågningar om ett skolmaterial till mellanstadieklasser som de kan använda då de har lantbruksdagar.

Continue Reading →

Kurser för fårbönder

Vi har tagit fram ett häfte med förslag på upplägg av kurser som kan hållas i distrikten.

Det vänder sig i första hand till studieansvarig ute i distrikten. Det baseras på utbildningar som fungerat bra i några distrikt samt förslag på några nya, som önskats av andra distrikt.

Hämta Kurser för fårbönder (pdf)

Ett häfte till stöd för er i distrikten som arrangerar kurser.

Ny bok om ull med specialpris för medlemmar

Äntligen något nyskrivet för alla oss ullälskare! De flesta böcker i ämnet är sedan länge utgångna på förlagen och den som vill läsa om ull och olika tekniker är hänvisad till antikvariat, oftast på nätet.

Förbundet har uppmärksammat denna brist och tog kontakt med Kerstin Paradis Gustafsson som är författare till många ullskrifter genom tiderna. Hon fick frågan om att skriva en ny bok om ullen och dess användningsområden och hon nappade genast på idén.

ULL OCH ULLTEKNIKER är en ny bok om ull, dess sorter och egenskaper, värde, betydelse, hantering och användningsområden, toppad med de flesta tekniker som går att använda för tillverkning av ullprodukter. Författaren kommer med exempel från hela världen, de flesta upplevda på plats.

Boken är mycket pedagogiskt upplagd, den är både intressant och lätt att läsa. Jag tror till och med att den, som är riktigt biten, ska kunna lära sig att spinna, bara genom att läsa kapitlen om att spinna! I boken ges också många förslag på produkter man kan tillverka själv.

Hela texten präglas av ett miljötänk, som känns rätt i tiden. Författaren ger oss exempel att själva fundera över och blickar även ut mot framtida användningsområden för ullen. Kort sagt, denna bok behövs i varje ullhantverkarhem!

Medlemsrabatt

Medlemmar i SF köper boken till specialpris, 160 kr + porto. Skicka ett mail till: maria@faravelsforbundet.com och ange ditt namn och adress.

Övriga köper boken direkt av förlaget www.gml.se.
Tel 08-650 28 40. Då kostar den 220 kr + frakt och administration.

Text & foto: Angelica Skarin

Continue Reading →

Svenskt Kött lanserar nya broschyrer med kunskap och inspiration

Tre nya broschyrer – en för respektive köttslag gris, nöt och lamm – med fakta om styckningsdetaljer, tillagningsmetoder och inspirerande recept finns nu klara att beställa kostnadsfritt.

Varje broschyr är på 24 sidor och fylld med information om svenskt kött, djuromsorg, fakta om styckningsdetaljer, tillagningsmetoder och tillbehör. Recepten är moderna och enkla vardagsrecept.

Läs mer på Svenskt Kötts blogg ››