Banner_Faravelsforbundet_180x120px_2003
Siltbergs_banner2020
Stallmästaren web gif

Medlemsfrågor och utbildning

Ansvarig för frågor som gäller rådgivning och medlemskommunikation
Ulf EkholmUE_mini
ekholmulf@hotmail.com

Ansvarig utbildningsfrågor
Claudia DillmannCD_mini
claudia@faravelsforbundet.com

Biträdande utbildningsfrågor
Anna BergströmAB_mini
hemsidan@faravelsforbundet.com

Adressändring
Britta WendeliusBW_mini
sekreterare@faravelsforbundet.com

Fakturafrågor
Maria EdmanME_mini
maria@faravelsforbundet.com

Snabblänkar
Utbildningsmaterial i Kunskapsbasen Kurser & aktiviteter Nytt om utskick från lokalföreningar

Förbundsnytt om Corona/Covid-19

Till våra medlemmar och lokalföreningarnas styrelser

Hej! På bara några dagar har nu situationen med Covid-19 förändrats och åtgärderna i samhället blivit rätt långtgående. Det pågår diskussioner vad som är rätt och hur stora åtgärder som ska vidtas.

SF diskuterar i dagsläget hur vi ska göra med stämman, vi avvaktar någon tid till innan vi tar beslut att flytta fram eller genomför den digitalt. Enligt stadgarna kan vi flytta på den fram till sista augusti, kallelsen skall vara tillhanda senast 14 dagar innan.

Gör som vanligt, skicka i funktionärsrapporter och ev. motioner, nominering till Året Fårföretagare senast den 1 april. Ni som är delegater och tänker att ni ska vara med på stämman anmäl er, vid minsta tecken på att detta eskalerar flyttar vi stämman. Vi kommer att hålla er underrättade om vidare planer under närmsta veckorna.

Övriga möten och träffar, använd sunt förnuft. De möten som går att genomföra digitalt – gör det.

Träffas ni behöver man inte hälsa, gemensamt fika eller vara extremt nära varandra och de som har minsta tecken på förkylning stannar hemma.

Vi vet av erfarenhet, torkan och bränderna att bönder/fårägare ställer upp för varandra. Nu får vi hjälpas åt att hålla produktionen och skötsel av djur i gång, om det skulle bli ett extremt dåligt läge här i landet.

Många av oss fårbönder har en hög arbetsbelastning nu under våren, tvätta händerna ofta, res inte i onödan och alla som har minsta symtom stanna hemma till två dagar efter att ni blivit symtomfria!

Ta hand om er och hoppas ni håller er friska!

Svenska Fåravelsförbundets styrelse
genom Gudrun Haglund-Eriksson

Publicerat 2020-03-16

Folkhälsomyndighetens informationssida ››
LRF: 6 vanligaste frågorna om corona covid-19 ››

Om Får och Foder – nya kurstillfällen

Kursen där Du inspireras till att förbättra och utveckla hantering och planering av gårdens foder.

Kommande kurser:

• 16 april kl 17.30–21.30, Falkenberg
  • 27 april kl 17.30–21.30, Ljungby Obs ny ort!
  • 14 maj kl 17.30–21.30, Gotland
  • 15 juni kl 17.30–21.30, Ljungskile

Vid dessa träffar föreläser lammrådgivare Theo den Braver via länk.

• Gröda lämplig för får, skörda det du sår!
  • Foderslag och rätt foder vid rätt tillfälle för rätt grupp av får, vad behöver får för att må bra?
  • Utfodra smart, lösningar för optimal hantering av foder anpassat efter antal får som ska utfodras.

Avbrott med kaffe och smörgås, fika ingår i kursavgiften som faktureras av Svenska Fåravelsförbundet.

Arrangör: Svenska Fåravelsförbundet

Mer information om kursupplägget ››

Läs mer och anmäl via Gård & Djurhälsans hemsida ››

Om Får och Foder har en egen Facebookgrupp. Bidra gärna till kunskapsspridning kollegor emellan genom att lägga ut bilder med tips som gäller foder och foderhantering.

foderbild-m-loggor-red

Vi hjälps åt med #kollpålammen

#kollpålammen är lammbranschens satsning för att skapa fler värdefulla lamm till en hungrig marknad. Här får du som lammproducent värdefulla tips och idéer om hur du på bästa och enklaste vis når hela vägen fram med lammen.

I lammproduktion är timing väldigt viktigt, det gäller att satsa sina resurser i rätt tid och på rätt plats för att lyckas.

#kollpålammen hjälper dig att hålla riktningen, det är gratis och du kan själv bidra med dina erfarenheter genom att dela ett inlägg med #kollpålammen. Följ & Gilla Kollpålammen på Facebook, så kommer det uppdateringar till dig löpande.

Viktigt för alla att vi hjälps åt

#kollpålammen är en satsning från flera organisationer och företag i Lammbranschen. Satsningen finansieras till största del av 2019 års branschutvecklingspeng (de kronor och ören som dras på slaktavräkningen på större slakterier och en del mindre).

Satsningen har till syfte att fler lamm skall få ett högre värde genom att nå, en för konsumenten, bättre vikt och klassning i rätt tid.

För lamproducenten kan det betyda inkomstökning med ca 20 %.

För slakterierna betyder det bättre logistik, bättre kundnöjdhet, bättre lönsamhet.

Branschen står bakom #kollpålammen

#kollpålammen uppdateras och hanteras av Theo den Braver, lammrådgivare på Gård & Djurhälsan.

#kollpålammen är öppet för alla som är intresserade och det är kostnadsfritt.

Representanter från Svenska Fåravelsförbundet, Lammproducenterna, LRF Kött, HKScan, KLS Ugglarps, Gotlands Slagteri AB och Gård & Djurhälsan AB sitter med i den styrgrupp som driver #kollpålammen. Satsningen pågår under hela 2020.

kollpalammen2

#12 Fårpodden: Fåren och klimatet

Är idisslarna hjältar eller bovar? Kan man verkligen jämföra köttätande med bilkörning och flygresor? Vad stog det egentligen i IPCC-rapporten? Hur ska vi få vår omvärld att förstå att fåren behövs för en hållbar framtid?

Våra frågor om fåren och klimatet är många men vi får också många svar i denna podd, där vi har ansträngt oss att samla fakta som vi saknat i debatten och att få en bättre bild av vår framtid tillsammans med fåren. Eller är det så illa att vi efter 11 000 år av samarbete snart ska behöva klara oss utan får?

• Ann-Helen Meyer von Bremen är journalist, författare och oberoende debattör med miljö, lantbruk och mat som favoritämnen. Vi måste ta debatten om köttet och klimatet, anser Ann-Helen och hon hjälper oss att samla styrka och argument.
  • Jens Berggren är LRFs hållbarhetsexpert som är övertygad om att mänskligheten kommer att lösa klimatkrisen och att bönderna är lösningen, inte problemet. Jens är agronom i botten och har jobbat med miljö- och hållbarhetsfrågor, bland annat utomlands för SIDA och UD.
  • Elof Nilsson, lamm och nötbonde på Gotland som prioriterar hållbarhet i alla led. Djurhållning, brukande av jorden, byggande och företagets ekonomi – hållbarhet krävs överallt. Elof är också med på många möten med myndigheter och branschkollegor som handlar om miljö, stöd, regelverk och myndighetsutövning. Hur långt har våra myndigheter kommit i klimatfrågan?

Välkommen till Fårpodden!

Hungry & Angry
Jens Berggren, LRFs hållbarhetsexpert om IPCC-rapporten
LRF Det gröna näringslivet och klimatet
Kunskapsbasen om miljö och klimat
Klimatklivet
FAO: GLEAM 2.0 – Assessment of greenhouse gas emissions and mitigation potential (snygga visualiseringar av siffror om utsläpp av växthusgaser och minskningspotential)

Kontakta gärna Fårpoddens redaktion, hälsar Anna, Einar och Titti.

Fårpodden finns på Soundcloud, iTunes, Acast och andra ställen där poddar finns.

Om medlemsfakturan med rättelse

forbundsnytt

Medlemsfakturor för årets SF-medlemsskap har skickats ut, men kom i år lite senare än vanligt.

Att fakturorna inte lyckades ta sig fram i vanlig tid beror på förseningar i samband med transport och packning av breven, och på grund av överlämning av de arbetsuppgifter som Maria tagit hand om under många år.

Vi beklagar förseningen och hoppas att ni har överseende med detta.

Förfallodatum för medlemsavgiften är 15 februari. Påminnelser kommer att gå ut tidigast i början av mars.

(I veckobrevet den 31 januari angavs en annan tid för planerat utskick av påminnelser, men den var inte korrekt – hade helt enkelt råkat ut för ett redigeringsfel.)

Föreningen Svenska Finullsfår har intressanta kurser på gång

Telefonkurs

Diskussions- och lärotillfälle om finullsavel, avelsplanen, färgnedärvning, avelsvärdering mm.

Utbildningen är i diskussionsform och bygger på att deltagarna bidrar med egna frågeställningar.

Tisdag 4 februari kl 19.00-21.30

Kursledare: Stefan Styhr
Avgift: 100 kr per medlem, ej medlem i mån av plats 150 kr.

Anmälan till Stefan senast 21 januari, stefan.styhr@gmail.com.

När anmälningstiden gått ut får du instruktioner innehållande telefonnummer mm för att kunna delta. Du ringer upp angivet nummer och blir sammankopplad med övriga deltagare.

Från slaktkropp till korv – kurs i korvtillverkning

Praktiskt arbete med att skära ner köttet, mala, tillreda korvsmet och stoppa fjälster.

Lördag 8 februari kl 10.00 – ca 17.00
Plats: Ryssbygymnasiet, Kungsvägen 36, Ryssby

Kursledare: MattsAndersson, lärare på restaurang/ livsmedelsprogrammet vid Ryssby gymnasium

Avgift: 500 kr per medlem, ej medlem i föreningen 750 kr. Max 12 deltagare.

Fika, lunch och middag 120 kr. Dessutom tillkommer kostnaden för den korv du får med dig hem.

Anmälan till Elsa senast 26 januari, elsa.lilliebrunner@hotmail.com.

Föreningen Svenska Finullsfårs hemsida ››

Ljungstorpskvällarna i Skaraborg

distrikt

Skaraborgs Fåravelsförening anordnar tre kurstillfällen med olika teman berörande får- och lammproduktion.

Ljungstorp2020

Hämta programmet i pdf-format ››

Nytt om utskick från lokalföreningarna

forbundsnytt

Vi följer upp tävlingen om e-postadresserna och som vi presenterade på ordförandekonferensen 2019, med möjlighet för lokalföreningarna att få hjälp av kansliet med epostutskick.

Tidigare har ni i lokalföreningarna haft tillgång till att få adressetiketter för fyra utskick per år till era medlemmar. Ni har också kunnat debitera kostnad för porto, kuvert osv till SF centralt. Men nu ändrar vi upplägget och använder det register som har skapats med hjälp av er.

Ändringarnas syfte är både att ni i lokalföreningarna ska kunna nå ut till alla era medlemmar med mer information, och att vi behöver se över kostnaderna för medlemsutskick. Till nästa år höjer Post Nord portot med 2 kr, vilket betyder att kostnaden för 2 A4 blir 11 kr.

För att stimulera de lokalföreningar som inte riktigt fick till det när det gäller insamling av epostadresserna, så har vi delat lokalföreningarna i två grupper. De som saknar färre än 20 epostadresser och de som saknar fler än 20 epostadresser. Vi hoppas givetvis att vi snart ska kunna räkna in alla lokalföreningar i den gruppen med de som saknar färre än 20 epostadresser.

Så i fortsättningen gäller för er som saknar färre än 20 epostadresser följande:

• Vi hjälper er med 6 utskick per år, via epost till de med epostadress och via brev till övriga i lokalföreningen.
  • Färdigt underlag ska vara i text-format, det vill säga text direkt i ett mail eller i en Word-fil. Även bilder kan bifogas eller klistras in i textfilen (bildformat jpg eller png).
  • Underlaget skickas till Britta och behöver inkomma 5 vardagar före senaste utskicksdag.
  • Vill ni skicka ut medlemsinformationen själva, kan ni hur ofta som helst begära ut en medlemslista som innehåller epostadresserna

För er som saknar fler än 20 epostadresser så gäller samma villkor som innan epost-tävlingen, men vi har minskat antalet utskick med ett:

• Ni kan beställa adressetiketter via förbundet och få ersättning för utlägg för tre utskick per år.
  • Ni ombesörjer då brevutskicket själva, och skickar kvitto på summan för porto etc.
  • Ni får hur ofta som helst begära ut en medlemslista som innehåller epostadresser till era medlemmar.

Svenska Fåravelsförbundet

Om Får och Foder – Foderplanering för får- och lammägare

Ett upplägg som passar Dig som vill utveckla och få ökad kunskap kring fårens foder och hanteringen från vallen/hagen till fårets magar. Ta del av olika sätt för att underlätta jobbet, förenkla hanteringen och spara pengar genom att minska ditt fodersvinn. En del i utbildningen erbjuder deltagaren att besöka olika fårgårdar för att i praktriken se hur man löst olika typer av hantering. Att se hur andra gör kan inspirera och ge nya uppslag kring arbetet på din egen gård.

Steg 1 sker som digital föreläsning om 4 timmar i form av videokonferens.

Steg 2 i utbildningen består av ett eller flera studiebesök på utvalda gårdar, där lammrådgivare Theo Den Braver tar emot, guidar er och berättar om gårdens lösningar kring foderhantering och foder.
Du som anmäler dig till den digitala föreläsningen är välkommen att vara med vid ett eller fler gårdsbesök. Totalt under kommande år, erbjuds fjorton gårdsbesök fördelade över landet och med olika infallsvinklar. Mer information och inbjudan till alla studie-/gårdsbesök skickas direkt till din e-postadress.

Kursen kommer att ges på många platser i landet. På gång efter nyår med klara datum och orter är Värmland, Dalarna, Skaraborg, Kronoberg och Gävleborg. Kurserna läggs löpande ut på Gård & Djurhälsans hemsida.

Vid dessa träffar föreläser lammrådgivare Theo den Braver via länk.

• Gröda lämplig för får, skörda det du sår!

Arrangör: Svenska Fåravelsförbundet

Anmälan via Gård & Djurhälsans hemsida ››

foderbild-m-loggor-red

Foto Gård & Djurhälsan

Skicka in deltagarlista efter genomförda mönstringskurser

Ni som går steg 1-kurs i pälsmönstring får ett intyg på genomförd kurs och alla som går Steg 2 får ett diplom, som bevis på sin utbildning.

Vi uppmanar alla kursarrangörer att skicka ifylld deltagarlista till Britta efter genomförd kurs.

Steg 2-deltagare kommer med på listan över tillgängliga mönstrare, om de godkänner det, med noteringen Steg 2 som utbildningsnivå.

Hämta mall för deltagarlista möstringskurs (xls) ››