Far_gif
siltbergs hemsida
Knarrhult2018

Medlemsfrågor och utbildning

Ansvarig för frågor som gäller rådgivning och medlemskommunikation
Ulf EkholmUE_mini
ekholmulf@hotmail.com

Ansvarig utbildningsfrågor
Claudia DillmannCD_mini
claudia@faravelsforbundet.com

Biträdande utbildningsfrågor
Anna BergströmAB_mini
hemsidan@faravelsforbundet.com

För frågor om fakturor, adressändring och liknande kontakta
Maria EdmanME_mini
maria@faravelsforbundet.com

Snabblänkar
Utbildningsmaterial i Kunskapsbasen Kurser & aktiviteter Tacka + bagge = lamm

Om Får och Foder – Foderplanering för får- och lammägare

Kursen där Du inspireras till att förbättra och utveckla hantering och planering av gårdens foder.

Ett upplägg som passar Dig som vill utveckla och få ökad kunskap kring fårens foder och hanteringen från vallen/hagen till fårets magar. Ta del av olika sätt för att underlätta jobbet, förenkla hanteringen och spara pengar genom att minska ditt fodersvinn. En del i utbildningen erbjuder deltagaren att besöka olika fårgårdar för att i praktriken se hur man löst olika typer av hantering. Att se hur andra gör kan inspirera och ge nya uppslag kring arbetet på din egen gård.

Steg 1 sker som digital föreläsning om 4 timmar i form av videokonferens.

Steg 2 i utbildningen består av ett eller flera studiebesök på utvalda gårdar, där lammrådgivare Theo Den Braver tar emot, guidar er och berättar om gårdens lösningar kring foderhantering och foder.
Du som anmäler dig till den digitala föreläsningen är välkommen att vara med vid ett eller fler gårdsbesök. Totalt under kommande år, erbjuds fjorton gårdsbesök fördelade över landet och med olika infallsvinklar. Mer information och inbjudan till alla studie-/gårdsbesök skickas direkt till din e-postadress.

Kursen kommer att ges på många platser i landet, nu är de fem första kurstillfällena klara:

• 21 november kl 17.30–21.30, Hultsfred
  • 25 november kl 17.30–21.30, Falkenberg
  • 26 november kl 17.30–21.30, Jönköping
  • 2 december kl 17.30–21.30, Flen
  • 3 december kl 17.30–21.30, Örebro

Vid dessa träffar föreläser lammrådgivare Theo den Braver via länk.

• Gröda lämplig för får, skörda det du sår!
  • Foderslag och rätt foder vid rätt tillfälle för rätt grupp av får, vad behöver får för att må bra?
  • Utfodra smart, lösningar för optimal hantering av foder anpassat efter antal får som ska utfodras.

Avbrott med kaffe och smörgås, fika ingår i kursavgiften som faktureras av Svenska Fåravelsförbundet.

Arrangör: Svenska Fåravelsförbundet

Anmälan via Gård & Djurhälsans hemsida ››

foderbild-m-loggor-red

Foto Gård & Djurhälsan

Skicka in deltagarlista efter genomförda mönstringskurser

Ni som går steg 1-kurs i pälsmönstring får ett intyg på genomförd kurs och alla som går Steg 2 får ett diplom, som bevis på sin utbildning.

Vi uppmanar alla kursarrangörer att skicka ifylld deltagarlista till Britta efter genomförd kurs.

Steg 2-deltagare kommer med på listan över tillgängliga mönstrare, om de godkänner det, med noteringen Steg 2 som utbildningsnivå.

Hämta mall för deltagarlista möstringskurs (xls) ››

Gårdsmönstrare, välkommen att finslipa dina mönstringsfärdigheter!

Som gårdsmönstrare har du egna instrument, ögonen och fingrarna, synen och känseln. Det är de allra viktigaste hjälpmedlen när vi bedömer kropp och pälsskinn.

Det är viktigt att vi tränar vår förmåga att spela med ”våra instrument” och det är lika viktigt att vi stämmer instrumenten tillsammans med andra mönstrare, detta för att bedömningarna ska bli så likformiga som möjligt. Då varje värde vi lämnar till Elitlamm påverkar många andra djurs avelsvärdering!

I år hoppas vi få se er alla på någon av de sambedömningskurser som erbjuds.

Ni som är rekommenderade gårdsmönstrare behöver gå sambedömning som minst vartannat år och hoppas att ni har möjlighet att delta. Även du som har många års erfarenhet av att mönstra och önskar att delta på sambedömning är välkommen att höra av dig med en intresseanmälan att delta vilket kan ske i mån av plats.

Sambedömning 2019 för rek. gårdsmönstrare päls

26 juli 2019 Sambedömning hos Stefan Josefsson Medeltorp, Ramkvilla, tel 070-533 53 21.

Eventuellt även lördag 27 juli om intresse finns. Ort ej klart.

Mer information om tider, anmälan med mera i inbjudan ››

Flest epostadresser den 30/9 vinner!

distrikt

En tävling om vilken distriktsförening som har flest epostadresser i sitt medlemsregister pågår.

Priset till vinnande lokalförening är 10 000 kronor

Det distrikt som har flest fungerande epostadresser i sin medlemslista (procentuellt) den 30/9 vinner. Notera datumet och glöm inte att skicka in era listor.

2:a pris är 7 500 kr, 3:e 5 000 kr, 4:e 2 500 kr, 5:e pris 1 500 kr och sista priset är 1 000 kr till respektive förenings verksamhet.

Är du en medlem som vill öka ditt distrikts chanser att vinna, se till att SF har din aktuella epostadress. Meddela Maria Edman centralt, eller din lokalförenings styrelse. Prissummorna ger en hint om hur stora pengar vi kan spara på att använda epost i stället för brevutskick.

Hälsningar
Förbundsstyrelsen

2019-06-27

Hjördis gör reklam för ull!

För alla som vill göra reklam för världen om ullens fantastiska egenskaper finns nu ett bokmärke med samlade ”säljargument” att sprida.

Förbundet säljer inga bokmärken men Hjördis bokmärke kan här laddas ner som pdf. Kan skrivas ut eller tryckas, för den som är hågad.

För mer information kontakta claudia@faravelsforbundet.com.

bokmarke2

Märket är i klassiskt avlångt ”bokmärkesformat”, fast här visas fram- och baksidan sida vid sida. Fotot är taget av Katarina Thurell och formgivningen är gjord av Stephane Lombard.

Foderplanering – kompetensutveckling för får och lammproducenter

Svenska Fåravelsförbundet ska under kommande två år, med hjälp av kompetens inom Gård & Djurhälsan fortbilda får och lammproducenter inom ämnet Foderplanering.

Kompetensutveckling i tre steg:
1. Digitala föreläsningar i realtid
2. Stall och gårdsvandringar
3. Lokala träffar/nätverksträffar

Målet med projektet är att fortbilda minst 200 får- och lammproducenter genom minst 20 videokurser/föreläsningar i realtid samt minst 14 gård/stallvandringar.

Projektet genomförs i form av digital föreläsning i realtid där deltagarna kan interagera med föreläsaren och övriga deltagare, uppföljande gård/stallvandringar med fokus på  frågor så som utfodring, bete, lagring, planering och foderproduktion i praktiken samt även ett antal lokala träffar där den kunskap som fångats upp under gårdsvandringen får ytterligare spridning och betydelse.

Genom upplägget av fortbildningen med en kombination av digitala möten, gårdsvandringar och nätverksträffar så når vi ut till många får/lammproducenter. Dessa kommer när projektet är slutfört, att ha ökad kunskap om foderproduktion, betesproduktion, lagring samt foderlogistik för får- och lammgårdar.

Ett sammarbete mellan Svenska Fåravelsförbundet och Gård & Djurhälsan som är möjligt tack vare finansiering från Europeiska jordbruksfonden för landsbygdsutveckling och Jordbruksverket.

EU-flagga+Europeiska+jordbruksfonden+färgjordbruksverket

gres2

Foto Elof Nilsson

Kocken Sven-Erik Larsson om att förädla nacke, slaksida, revben och baklägg

Text Sven-Erik Larsson, foto Elmia

SvenErikELMIA_LANTBRUK_181024-0254

Tankar kring min matlagningsfilosofi

Jag tycker att man redan i styckboden ska bestämma vad man kommer tillaga för maträtt. Det är när man styckar ut köttet som man skapar möjligheter och begränsningar med rätterna man kan tillaga. Det är också i styckboden som man bestämmer hur man packar, förvarar och eventuellt fryser in köttet.

Jag förespråkar anatomisk styckning. Det vill säga att man skär ut muskel för muskel. Det blir mycket lättare att få ett bra resultat vid matlagningen om hela köttbitens egenskaper är likadana. Det vill säga hur seg eller mör den är, hela biten blir färdig samtidigt och oftast går fler muskelfibrer åt samma håll. Man får en högre kvalitet på slutprodukten på tallriken. Vinsten med detta godare mat och nöjdare konsumenter.

Jag gillar också att man gör det så enkelt som möjligt både i styckbod och köket, att ingen någonstans i förädlingskedjan överarbetar sin del.

Jag tycker att recept ofta är en kompromiss. Det är för många aspekter och förutsättningar som ska stämma överens. Premisserna måste vara väldigt lika för mig och receptförfattaren för att det ska bli ett bra resultat. En tidsangivelse på en koktid i ett recept kan skilja mycket beroende på vilken köttkvalitet, som jag som lagar maten har.

Processbeskrivningar

Jag berättar hellre om en beskrivning av en process, än detaljerat om måttangivelser och recept. Det är viktigt när man lagar mat, att man hela tiden smakar. Då får man mer kunskap om hela processen, så att man redan under matlagningen, vet om man är på rätt spår. Att man också håller koll på hur råvarorna beter sig under tillagningen, detta också för att få erfarenhet.

Fyra fina rätter man kan laga av nacke, revben, slaksida och baklägg kommer att presenteras här på hemsidan. Det är styckdetaljer som annars ofta slutar som färs.

Nacke – Confiterad lammnacke
Slaksida/bringa – Slaksida fylld med citrus, ingefära och timjan
Revben – Äppelmustkokta och grillade revben
Baklägg – Rödvinsbräserad lammlägg

Elmia Lantbruk 2018

Aktiviteten på Lantbruksmässan var ett samarbete mellan Svenska Fåravelsförbundet, Elmia och mig. Det var ett ganska enkelt upplägg. Jag styckade och tillagade lamm på en scen i anslutning till fåravelsförening i hall C. Mässan pågick under tre dagar. Jag körde tre en timmes pass per dag. Så det blev nio timmar på scen under tre dagar. Jag hann med att stycka två lamm, samt att nästan tillaga samtliga styckningsdelar. Det var några delar i bakparten, jag inte hann med att tillaga. Men det jag fokuserade på var de lite mindre publika styckningsdelarna. För att visa hur man kan öka nyttjandegraden på hela djurkroppen. Jag vill visa att dessa styckningsdelar har ett högre värde mat mässigt och definitivt förtjänar ett bättre öde än köttkvarnen.

Presentation av kocken

Jag heter Sven-Erik Larsson och är utbildad kock. Jag arbetar som lärare på restaurangskolan i Töreboda. Undervisar i alla praktiska och teoretiska yrkesämnen samt hemkunskap åk 1-9. De senaste tio åren har jag arbetat som rådgivare åt livsmedelsproducenter. Producentgruppen som jag stöttat är, små och medelstora producenter och vidareförädlare, ofta med en stark lokal förankring och inte sällan ekologiska. Rådgivningen har till största del handlat om produktion, marknad och försäljning. Under dessa år har jag skaffat mig en gedigen kunskap om livsmedel och produktion av livsmedel, tack vare det täta sammaarbetet med producenter. I mitt egna bolag arbetar jag idag med mat i flera olika perspektiv, destinationsutveckling, evenemang, föreläsningar tävlingar som alla har gemenast att maten alltid spelar en central roll.

Kurser & aktiviteter – förslag och idéer till lokala aktiviteter

Vår samling med förslag till aktiviteter och kurser håller på att uppdateras.

Nedan finns länkar till befintliga kurs- och aktivitetsförslag. Vi kommer att fylla på med fler efterhand.

Tips och önskemål
Tipsa oss gärna om kurser som ni hållit och vill dela med er av. Det går också bra att önska sig kursupplägg, hör av er så ska vi försöka plocka fram material som efterfrågas.

Fler kurser
Se också Gård & Djurhälsans kursutbud, de har ett helt batteri av kurser som de kan anlitas att komma och hålla ute i lokalföreningarna.

Högkvalitativa kurser och längre utbildning i småskalig livsmedelsförädling, som chark och mejeri, anordnas av Eldrimner – nationellt centrum för mathantverk.

kurser2018

Förbundssekreterare
Britta Wendelius
sekreterare@faravelsforbundet.com

Utbildningsansvarig
Claudia Dillmann
claudia@faravelsforbundet.com

Biträdande utbildningsfrågor
Anna Bergström
hemsidan@faravelsforbundet.com

kurseraktiviteter2018Hämta hem hela kurshäftet (pdf) ››

Nedan finns kurserna som “lösblad”.

Fårskötsel och djurhälsa

Pälsmönstring 2
Ullmönstring 1
Ullmönstring 2
Att hantera och använda ull
Ull, prova-på-workshop
Skinn, introduktionskurs

Erfa-grupper Lamm

Projektet kommer att pågå under hela 2018 och halva 2019, slutredovisning är 2019-12-31. Projektet består i att skapa Erfagrupper och fysiska möten ute på gård runt om i hela Sverige.

Erfa-gruppmötena har tre olika fokusområden:

• Byggnader och management (djurvälfärd på stall, hantering av lösgående djur, smittskydd, foderhantering)
  • Lammöverlevnad (avel, urval, skötsel av ungtackan, management & logistik vid dräktighet och lamning)
  • Bete och grassmanagement (parasitkontroll, stressfri hantering av djur på bete, smittskydd)

Det skall bildas 30 st Erfa-grupper runt om i landet dessa kommer att träffas 3 gånger under denna period dvs det blir totalt 90 st Erfa-möten i hela landet med fokus på effektivisering, lönsamhet och produktion. Expertis inom olika områden kommer att vara med vid vissa möten. Detta är ett stort projekt som skall rullas igång och många blir involverade i detta, resultatet blir betydelsefullt för många producenter och för den totala lammproduktionen i landet. Projektpartners är LRF Kött, Svenska Fåravelsförbundet och Sveriges Lammköttsproducenter. Projektet finansieras av EU-medel från landsbygdsprogrammet.

Projektledare: Theo den Braver. Har du frågor eller förslag till mig så ring eller maila: theo.denbraver@gardochdjurhalsan.se, 070-393 30 89

EU-flaggaEuropeiskajordbruksfondenfarg