Wiromin2020_liten
Knarrhult2018
Siltbergs_banner2020_2

Medlemsfrågor och utbildning

Ansvarig för frågor som gäller rådgivning och medlemskommunikation
Ulf EkholmUE_mini
ekholmulf@hotmail.com

Utbildningsfrågor
Claudia DillmannCD_mini
claudia@faravelsforbundet.com

Utbildningsfrågor
Thomas ErikssonTE_mini
thomas.eriksson@faravelsforbundet.com

Adressändring och annat som förbundets sekreterare kan hjälpa till med
Britta WendeliusBW_mini
sekreterare@faravelsforbundet.com

Fakturafrågor
Anna TörnfeltAT_mini
anna.tornfelt@faravelsforbundet.com

Snabblänkar
Utbildningsmaterial i Kunskapsbasen Kurser & aktiviteter Nytt om utskick från lokalföreningar

Om Får och Foder – dags för intressanta gårdsbesök!

Om Får och Foder innefattar en digital föreläsning som nu följs av stall/gårdsbesök under ledning av lammrådgivare Theo den Braver. Här är besöksgårdarna!

Du som deltagit på någon av de digitala föreläsningarna får en personligen inbjudan via mail till alla fjorton gårdsbesök. Stallvandring/Gårdsbesök ingår i kursavgiften och du är välkommen att delta på en eller flera gårdsbesök. En extra förmån är att du som deltagare kan bjuda med ”en vän” på gårdsbesöket. Mer om detta framgår i inbjudan.

Missa inte att följa med på intressanta och lärorika besök till utvalda gårdar, och nätverkande och erfarenhetsutbyte oss fårägare emellan.

Frågor eller funderingar, kontakta Britta. Om du inte fått inbjudan, eller känner någon som kan bjuda mied dig, men vill följa med på Gårdsbesök så kontaktar du Britta för mer information.

Den digitala föreläsningen ges som webbinarium två gånger under juli. Passa på om du har missat kursen!

Besöksgårdarna
Tis 7 juli Ulkeröds Gård, Hedekas
Fre 10 juli Gräsljunga Gård, Visseltofta
Tis 14 juli Kongagårdens B&B, Kågeröd
Tor 23 juli Gunnarshult, Gunnarshult
Fre 24 juli Linds Gård, Askersund
Tis 11 aug Hälla Gård, Liden
On 12 aug Elmer Stefansson, Ånäset
Tor 20 aug Graute Får och Lammgård, Tingstäde
Tor 27 aug Långaryds Lamm, Långaryd
Tis 8 sept Lindås Lamm, Karlstad
On 23 sept Långasjö Lamm, Långasjö
Må 5 okt Kärrbo Prästgård, Västerås
Ti 6 okt Onsängs gård, Ljusdal
On 7 okt Nyby Gård, Borlänge

Öppna kartan i eget fönster ››

Svenska Fåravelsförbundet och intresserade lokalföreningar i samarbete med lammrådgivare Theo den Braver från Gård & Djurhälsan har genomfört digitala föreläsningar, på temat ”Om Får och Foder”. Nu följs föreläsningarna upp med gårdsbesök och betesvandringar.

Projektet har varit möjligt att genomföra tack vare finansieringsstöd från Jordbruksverket och Europeiska jordbruksfonden för landsbygdsutveckling.

logga SJV EU

Svenska Fåravelsförbundets allmänna råd kring hantering av covid-19 vid sammankomster och aktiviteter

Spridningen av covid-19 har under de senaste månaderna påverkat oss alla. Vi kommer med stor sannolikhet att påverkas av viruset under överskådlig framtid. Många av fårnäringens aktiviteter sker redan idag utomhus, men i dessa tider finns det anledning att ytterligare se över hur vi agerar och att vi alla tar vår del av ansvaret för att minska smittspridning och minimerar risker för spridning av covid-19.

Svenska Fåravelsförbundet har samlat ett antal allmänna råd kring hantering av covid-19, för att underlätta planeringen av sammankomster och aktiviteter.
Dessa allmänna råd utgår från Folkhälsomyndighetens aktuella rekommendationer.

Varje persons ansvar själv för att hålla sig uppdaterad om de senaste råden och rekommendationerna från Folkhälsomyndigheten. Detta är extra viktigt om man själv eller någon närstående tillhör en riskgrupp.

Personer som deltar i någon av Svenska Fåravelsförbundets eller de tillhörande lokalföreningarnas aktiviteter ska vara fullt symtomfria innan aktiviteten påbörjas.

Svenska Fåravelsförbundet uppmanar alla att i övrigt följa Folkhälsomyndighetens rekommendation.

Vid arrangerade fysiska möten behöver arrangören först kontrollera att förutsättningarna för möte/aktivitet gör det möjligt att följa Folkhälsomyndighetens gällande rekommendationer. Om åtgärder för att förhindra risk för smittspridning inte är möjliga att vidtas så bör möte/aktivitet istället ställas in eller skjutas på framtiden. Vi har alla ansvar för att arrangemang och aktiviteter genomförs så deltagare kan känna trygghet. Syftet är att undvika att smittspridning sker i samband med av förbundet eller lokalförening arrangerad aktivitet.

Fysiska möten och aktiviteter kan med fördel hållas utomhus om mötets/träffens form så medger. Det finns även digitala lösningar som alternativ om aktivitetens/mötets form så medger.

Samåkning till och från aktiviteter och för förflyttningar inom aktivitetens ramar bör undvikas av personer som inte till vardags umgås. Detta för att inte utsätta varandra för onödiga risker.

Personer som tillhör riskgrupper bör vara extra försiktiga och undvika tillfällen som kan innebära smittorisk.

Svenska Fåravelsförbundet ställer sig positiv till aktiviter/möten där arrangören vidtagit lämpliga åtgärder för att följa Folkhälsomyndighetens rekommendationer.

Svenska Fåravelsförbundet har även förståelse för och stödjer ställningstagandet i de fall där aktörer väljer att avstå från att fullfölja arrangemang, ställa in aktiviteter eller skjuta aktiviteter på framtiden.

Styrelsen för Svenska Fåravelsförbundet

Exempel på rekommendationer hämtat från Folkhälsomyndighetens hemsida (20200605)

Privatpersoner
Det är allas ansvar att hindra spridningen av sjukdomen covid-19. Här kommer några viktiga saker som alla kan göra:

• Stanna hemma även om du bara känner dig lite förkyld
  • Tvätta händerna ofta med tvål och vatten i minst 20 sekunder
  • Håll avstånd till andra både inomhus och utomhus
  • Håll avstånd till andra på bussen, tåget, tunnelbanan, spårvagnen och andra allmänna färdmedel
  • Undvik större sociala sammanhang som fester, begravningar, dop, kalas eller bröllop
  • Håll avstånd till andra på idrottsplatser, badhus och gym och undvik att byta om i allmänna omklädningsrum
  • Res inte i rusningstid om du kan undvika det
  • Avstå från onödiga resor
  • Är du 70 år eller äldre är det extra viktigt att du begränsar dina sociala kontakter och undviker platser där människor samlas

Verksamheter
Det är allas ansvar att hindra spridningen av sjukdomen covid-19. Åtgärder för att förhindra smittspridning kan t.ex. vara att verksamheten:

• Sätter upp information till medlemmar, personal, kunder och andra besökare
  • Markerar avstånd på golvet
  • Möblerar om eller på annat sätt skapar utrymme för att undvika trängsel
  • Håller digitala möten
  • Erbjuder möjlighet att tvätta händerna med tvål och vatten och erbjuder handsprit
  • Undviker att flera personer samlas, särskilt i trånga lokaler

Folkhälsomyndigheten ansvarar för allmänna råd inom verksamhetsområdet smittskydd. Råden gäller fram till 31 december 2020.

Om Får och Foder – platser kvar i Söderhamn

Det finns platser lediga till kursen Om Får och Foder – Foderplanering för får- och lammägare i Söderhamn.

Tid: Måndag den 4 maj 2020, kl  17.30-21.30
Plats: Vuxenskolan, Söderhamn

Allt om kursen och anmälan finns här ››

Speciella hänsyn med tanke på Corona
Svenska Fåravelsförbundet och Gård och Djurhälsan följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer för att begränsa smittspridning, läs mer här.

Det här innebär i korthet att alla har eget ansvar för att stanna hemma vid symptom. Ni som deltar vid genomförandet uppmanas att hålla distans till varandra och att vara noga med handhygienen. Vi ber er att inte hälsa genom att ta i hand, och att undvika närkontakt. Tillhör du riskgrupperna så uppmanar vi dig att stanna hemma för din egen skull.

foderbild-m-loggor-red

Om Får och Foder – nya kurstillfällen

Kursen där Du inspireras till att förbättra och utveckla hantering och planering av gårdens foder.

Kommande kurser:

• 8 juli kl 17.30–21.30, Ljungby
  • 13 juli kl 13.00–16.00, webbinarium via Teams Videokonferens
  • 15 juli kl 17.00–21.00, webbinarium via Teams Videokonferens

Vid dessa träffar föreläser lammrådgivare Theo den Braver via länk.

• Gröda lämplig för får, skörda det du sår!
  • Foderslag och rätt foder vid rätt tillfälle för rätt grupp av får, vad behöver får för att må bra?
  • Utfodra smart, lösningar för optimal hantering av foder anpassat efter antal får som ska utfodras.

Avbrott med kaffe och smörgås, fika ingår i kursavgiften som faktureras av Svenska Fåravelsförbundet.

Arrangör: Svenska Fåravelsförbundet

Mer information om kursupplägget ››

Läs mer och anmäl via Gård & Djurhälsans hemsida ››

Om Får och Foder har en egen Facebookgrupp. Bidra gärna till kunskapsspridning kollegor emellan genom att lägga ut bilder med tips som gäller foder och foderhantering.

foderbild-m-loggor-red

Fårklippning och liknande besök – rekommendationer med anledning av covid-19

För att undvika smittspridning av covid-19 bör djurägare och besök till verksamheten (tex fårklippare) vidta de åtgärder som situationen kräver.

Vi uppmanar alla att hålla sig uppdaterade, följa Folkhälsomyndighetens råd och använda sunt förnuft så vi tillsammans minskar risken för smitta.

Allmänna råd

• Ha god handhygien
  • Håll avstånd och undvik fysisk kontakt
  • Hosta och nys i armvecket
  • Undvik att röra ögon näsa och mun
  • Håll dig uppdaterad och följ Folkhälsomyndighetens råd

För djurägare

• Om du tillhör riskgrupp, avboka ej nödvändiga besök och undvik att medverka vid de besök av utomstående som är nödvändiga
  • Känner du dig det minsta sjuk så meddela besökande och avboka
  • Möjlighet att tvätta händer ska finnas

För besökande (t ex fårklippare)

• Stanna hemma om du tillhör en riskgrupp eller känner dig det minsta sjuk
  • Besök ej kund i riskgrupp eller kund som uppvisar sjukdomssymptom
  • Gå ej in i privatbostad

2020-04-08
Fårklipparförbundet och Svenska Fåravelsförbundet

Utlysning av Branschutvecklingspengen 2020

Årligen sätter Sveriges köttbönder av totalt 3 Mkr i form av branschutvecklingspengen med fokus på minskad klimatpåverkan ökad djuromsorg samt lönsamhet i hela värdekedjan.

Totalt finns 3 000 000 kronor att dela ut och anslagen fördelar sig mellan djurslagen så att projekt inom gris har ca 65 % av medlen att tillgå, nöt har ca 30 % och lamm ca 5 %. Ansökningarna administrera av Svenska Köttföretagen. I beslutsgruppen finns representanter från Sveriges Grisföretagare, Sveriges Nötköttsproducenter, Svenska Fåravelsförbundet och LRF Kött.

Beslutsgruppen anger också vilka kriterier som gäller för utlysningen. Nytt för i år är att kriterierna skiljer sig åt mellan djurslagen gris, nöt och lamm. Kriterierna är satta utifrån varje djurslags behov och utmaningar.

Kriterier för utlysning för lamm

• Undersöka möjligheten att införa en extra slaktkategori på svenska slakterier mellan lamm och får.

Gemensamt för alla djurslag önskas

• Projekt som är innovativa och nytänkande.
  • Projekt som uppmuntrar samarbete mellan flera aktörer som genomför projekten och bidrar till finansiering.
  • Projekt som bidrar till lönsamhet i hela värdekedjan.

Läs mer och om hur man ansöker
Svenska Köttföretagen: Utlysning av Branschutvecklingspengen 2020 ››

Undrar du vad Branschutvecklingspengen pengen är?
Grisföretagaren har en bra artikel som besvarar de flesta frågor.

Förbundsnytt om Corona/Covid-19

Till våra medlemmar och lokalföreningarnas styrelser

Hej! På bara några dagar har nu situationen med Covid-19 förändrats och åtgärderna i samhället blivit rätt långtgående. Det pågår diskussioner vad som är rätt och hur stora åtgärder som ska vidtas.

SF diskuterar i dagsläget hur vi ska göra med stämman, vi avvaktar någon tid till innan vi tar beslut att flytta fram eller genomför den digitalt. Enligt stadgarna kan vi flytta på den fram till sista augusti, kallelsen skall vara tillhanda senast 14 dagar innan.

Gör som vanligt, skicka i funktionärsrapporter och ev. motioner, nominering till Året Fårföretagare senast den 1 april. Ni som är delegater och tänker att ni ska vara med på stämman anmäl er, vid minsta tecken på att detta eskalerar flyttar vi stämman. Vi kommer att hålla er underrättade om vidare planer under närmsta veckorna.

Övriga möten och träffar, använd sunt förnuft. De möten som går att genomföra digitalt – gör det.

Träffas ni behöver man inte hälsa, gemensamt fika eller vara extremt nära varandra och de som har minsta tecken på förkylning stannar hemma.

Vi vet av erfarenhet, torkan och bränderna att bönder/fårägare ställer upp för varandra. Nu får vi hjälpas åt att hålla produktionen och skötsel av djur i gång, om det skulle bli ett extremt dåligt läge här i landet.

Många av oss fårbönder har en hög arbetsbelastning nu under våren, tvätta händerna ofta, res inte i onödan och alla som har minsta symtom stanna hemma till två dagar efter att ni blivit symtomfria!

Ta hand om er och hoppas ni håller er friska!

Svenska Fåravelsförbundets styrelse
genom Gudrun Haglund-Eriksson

Publicerat 2020-03-16

Folkhälsomyndighetens informationssida ››
LRF: 6 vanligaste frågorna om corona covid-19 ››

Vi hjälps åt med #kollpålammen

#kollpålammen är lammbranschens satsning för att skapa fler värdefulla lamm till en hungrig marknad. Här får du som lammproducent värdefulla tips och idéer om hur du på bästa och enklaste vis når hela vägen fram med lammen.

I lammproduktion är timing väldigt viktigt, det gäller att satsa sina resurser i rätt tid och på rätt plats för att lyckas.

#kollpålammen hjälper dig att hålla riktningen, det är gratis och du kan själv bidra med dina erfarenheter genom att dela ett inlägg med #kollpålammen. Följ & Gilla Kollpålammen på Facebook, så kommer det uppdateringar till dig löpande.

Viktigt för alla att vi hjälps åt

#kollpålammen är en satsning från flera organisationer och företag i Lammbranschen. Satsningen finansieras till största del av 2019 års branschutvecklingspeng (de kronor och ören som dras på slaktavräkningen på större slakterier och en del mindre).

Satsningen har till syfte att fler lamm skall få ett högre värde genom att nå, en för konsumenten, bättre vikt och klassning i rätt tid.

För lamproducenten kan det betyda inkomstökning med ca 20 %.

För slakterierna betyder det bättre logistik, bättre kundnöjdhet, bättre lönsamhet.

Branschen står bakom #kollpålammen

#kollpålammen uppdateras och hanteras av Theo den Braver, lammrådgivare på Gård & Djurhälsan.

#kollpålammen är öppet för alla som är intresserade och det är kostnadsfritt.

Representanter från Svenska Fåravelsförbundet, Lammproducenterna, LRF Kött, HKScan, KLS Ugglarps, Gotlands Slagteri AB och Gård & Djurhälsan AB sitter med i den styrgrupp som driver #kollpålammen. Satsningen pågår under hela 2020.

kollpalammen2

#12 Fårpodden: Fåren och klimatet

Är idisslarna hjältar eller bovar? Kan man verkligen jämföra köttätande med bilkörning och flygresor? Vad stog det egentligen i IPCC-rapporten? Hur ska vi få vår omvärld att förstå att fåren behövs för en hållbar framtid?

Våra frågor om fåren och klimatet är många men vi får också många svar i denna podd, där vi har ansträngt oss att samla fakta som vi saknat i debatten och att få en bättre bild av vår framtid tillsammans med fåren. Eller är det så illa att vi efter 11 000 år av samarbete snart ska behöva klara oss utan får?

• Ann-Helen Meyer von Bremen är journalist, författare och oberoende debattör med miljö, lantbruk och mat som favoritämnen. Vi måste ta debatten om köttet och klimatet, anser Ann-Helen och hon hjälper oss att samla styrka och argument.
  • Jens Berggren är LRFs hållbarhetsexpert som är övertygad om att mänskligheten kommer att lösa klimatkrisen och att bönderna är lösningen, inte problemet. Jens är agronom i botten och har jobbat med miljö- och hållbarhetsfrågor, bland annat utomlands för SIDA och UD.
  • Elof Nilsson, lamm och nötbonde på Gotland som prioriterar hållbarhet i alla led. Djurhållning, brukande av jorden, byggande och företagets ekonomi – hållbarhet krävs överallt. Elof är också med på många möten med myndigheter och branschkollegor som handlar om miljö, stöd, regelverk och myndighetsutövning. Hur långt har våra myndigheter kommit i klimatfrågan?

Välkommen till Fårpodden!

Hungry & Angry
Jens Berggren, LRFs hållbarhetsexpert om IPCC-rapporten
LRF Det gröna näringslivet och klimatet
Kunskapsbasen om miljö och klimat
Klimatklivet
FAO: GLEAM 2.0 – Assessment of greenhouse gas emissions and mitigation potential (snygga visualiseringar av siffror om utsläpp av växthusgaser och minskningspotential)

Kontakta gärna Fårpoddens redaktion, hälsar Anna, Einar och Titti.

Fårpodden finns på Soundcloud, iTunes, Acast och andra ställen där poddar finns.