Wiromin2020_liten

ekholmulf@hotmail.com

Snabblänkar
Lista över rovdjursansvariga i distrikten SFs Rovdjurspolicy Viltskadecenter

Fåravelsförbundet: Skyddsjakt på varg och mer bidrag behövs

• Fåravelsförbundet har tagit emot samtal från många oroliga fårägare runt om i Sverige.
  • Nu vill Fåravelsförbundet se mer skyddsjakt på varg och mer bidrag till rovdjursstängsel.
  • I veckan dödades nio får av en varg i Östfora, nordväst om Uppsala.

Lyssna här
SR P4 Uppland: Fåravelsförbundet: “Skyddsjakt på varg och mer bidrag behövs” ››

Politikerträff om varg i Askersund

I Askersund hölls i onsdags en träff om varg för politiker på riks, regional och kommunal nivå, initierad av LRF Örebro.

Uppslutningen var enorm, 23 politiker från alla nivåer och nästan alla partier deltog, utom V som inte anmälde sig och KD som lämnade återbud. Det kom även flera journalister till träffen.

Askersund2020b
Suverän uppslutning och stort intresse för vargfrågan. Foto Carin Grafström

Fårbönder i Örebro län är extra utsatta för vargangrepp. Riksdagen har 2013 beslutat att Sverige ska ha 170-270 vargar för att säkra långsiktig överlevnad av varg i Sverige. Enligt inventeringen i vintras har Sverige ca 365 vargar, nästan 100 individer fler än vad som beslutats. I Örebro län finns idag ca 50 vargar på en yta som motsvarar mindre än 2 % av Sveriges totala yta. I länet har man också hårt tryck av kron- och dovhjort, vildsvin, fåglar och älg som orsakar skador på grödor och skog. Vargen och andra rovdjur orsakar skadar på tamdjur, bidrar till oro för djurhållaren, påverkar investeringsvilja och framtidstro.

LRF har som mål att halvera vildsvinsstammen, vilket är helt nödvändigt. Jakt, natur och rekreation framställs ofta som väldig värdefull, men de bör sättas i förhållande produktionens värde. Enligt uppgift är jakt och rekreations samlade värde 4,7 miljarder, lantbrukets värde 55,7 miljarder och skogsbrukets värde 155 miljarder. En tankeställare!

Frågan till träffens deltagare var hur vi kan öka livsmedelsproduktionen med varg i Örebro län och vi hade tre medskick till politikerna:

• Följa upp det som är beslutat i Rovdjurspropositionen
  • Full ersättning både för direkta och indirekta skador
  • Ska livsmedelsförsörjningen öka måste det till en attitydförändring -> skapa framtidstro och lönsamhet ute på gårdarna

Vi var i hagen där Kalle och Anne Dufwa hade ett stort angrepp (29 djur) för två år sedan innanför RAS. Kalle berättade om angreppet och tiden därefter. Hur djuren påverkades, de ekonomiska konsekvenserna, oron och om kontakten med länsstyrelsen, som stöttade och hjälpte till mycket i samband med angreppet.

Askersunds Kommungruppsordförande Janne Lundberg redogjorde runt problemen som 43 utskrämda stutar orsakade förra året, och som det tog 6 veckor att hitta och fånga in.

Vi fick även information om hur Statsstödsreglerna påverkar, bland annat genom sitt maxtak på tre år som gör att man inte får mer bidrag om “man slår i taket”.

Träffen gav mycket bra diskussioner och frågeställningar och flera medskick till riksdagspolitikerna.

Det är inte bara varg som påverkar djurhållning och betesdrift, men det är ofta det som får droppen att rinna över.

Text Gudrun Haglund Eriksson

Stora indirekta kostnader för rovdjursangrepp

Källa: SLU Forskningsnytt

Rovdjursangrepp på lantbruksdjur leder till indirekta kostnader för lantbrukare genom ökat arbete och minskad produktivitet. Syftet med vår studie var att undersöka de indirekta kostnaderna för fårbönder i Sverige till följd av rovdjurs angrepp och närvaro. En enkät skickades ut där lantbrukare fick beskriva förhållanden under 2013. Enkäten skickades till 563 fårbönder och 38 procent av dessa svarade.

Resultaten visade att besättningar i områden med hög rovdjurstäthet och angripna besättningar hade cirka 25 procent lägre reproduktion jämfört med besättningar i områden med låg rovdjurstäthet. Lantbrukare som haft angrepp spenderade mer tid på underhåll av staket, att leta efter försvunna djur samt nattintag. Dessa effekter räknades om till kostnader för en genomsnittlig besättning med 31 tackor. Gårdar i områden med hög rovdjurstäthet som inte drabbats av angrepp hade en merkostnad på cirka 230 kronor per tacka, medan gårdar som haft angrepp hade en merkostnad på cirka 710 kronor per tacka. I båda fallen jämförs med gårdar i områden med låg rovdjurstäthet. Fäbodar som haft angrepp hade en merkostnad på cirka 1000 kronor per tacka jämfört med fäbodar som inte angripits.

Om man från politiskt håll vill behålla fårproduktion i rovdjurstäta områden kan det finnas skäl att införa en schablonmässig ersättning för de indirekta kostnader som följer på angrepp och närvaro av rovdjur.

Läs mer ››

Små förändringar i vargstammen

Resultatet från inventeringsperioden 2018/19 visar att det fanns 300 vargar i Sverige. Det är en marginell förändring från förra vintern då inventeringsresultatet visade cirka 305 vargar.

Det totala antalet vargar i Skandinavien inventeringsperioden 2018/19 beräknas till cirka 380 vargar inklusive de vargar som dött under samma period. Osäker- hetsfaktorn (konfidensintervallet) ligger mellan 300 och 494 vargar. I Sverige beräknas antalet vargar till 300 med ett konfidensintervall mellan 237 och 390. Det är en marginell förändring i Sverige från förra året.

Under inventeringsperioden 1 oktober 2018 – 31 mars 2019 har 10 vargar dokumenterats döda i Sverige. Hur många vargar som dör totalt är okänt eftersom det inte går att hitta alla djur som dör.

Sverige delar vargpopulationen med Norge och den största delen av populationen återfinns i Sverige. Den finns framför allt i Mellansverige koncentrerad till Värmlands, Dalarnas, Örebro, Gävleborgs, Västmanlands och delar av Västra Götalands län. Vargar som lämnar sitt födelserevir kan röra sig över stora arealer och kan därför dyka upp varsomhelst på den skandinaviska halvön.

Naturvårdsverket: Rovdjursinventering varg 2019 ››

Nya miniminivåer för varg i Sverige

Naturvårdsverket har beslutat om nya miniminivåer för varg, det vill säga det lägsta antalet vargar som ska finnas i olika delar av landet.

Naturvårdsverket rapporterar till EU att det minsta antalet vargar i Sverige för att populationen ska ha gynnsam bevarandestatus är 300.

Vart sjätte år rapporterar Naturvårdsverket till EU statusen för olika arter och naturtyper enligt artikel 17 i EU:s art- och habitatdirektiv. Rapporteringen genomfördes 29 april.
– I rapporteringen anges även att referensvärdet för varg är 300 individer. Det är det lägsta antal vargar som ska finnas i Sverige säger Marcus Öhman, chef för Viltförvaltningsenheten på Naturvårdsverket.

Naturvårdsverket: Nya miniminivåer för varg i Sverige ››
Pressmeddelande från NV: Referensvärdet för antalet vargar i Sverige är 300 individer

2019-05-10

Fårsverige togs emot i riksdagen

Efter dagens demonstrationer för bättre rovdjurskontroll lämnades namninsamlingar med underskrifter från närmare 5000 personer och kravlistor över till politiker i riksdagshuset.

Åtta politiker tog i dag, torsdag, emot representanter för Fårsverige i riksdagshuset. På plats var bland annat Gudrun Haglund-Eriksson, ordförande för Svenska fåravelsförbundet och Martina Hallström, den som startade namninsamlingen ”Skyddsjakt på Sjundareviret nu”.

”Hämmar tillväxt och framtidstro”

Svenska Fåravelsförbundets ordförande var först med att tala.
– Vi ser med jättestor oro att de beslut som ni tagit här i riksdag och regering inte efterlevs. Att enskilda tjänstemän tillåts driva igenom beslut som går tvärt emot de politiska målen. Det här skapar en stor osäkerhet bland fårägarna som hämmar både tillväxten, framtidstron och ligger som en död hand över hela landsbygden, sa Gudrun Haglund-Eriksson

Hela artikeln
Land Lantbruk: Fårsverige togs emot i riksdagen ››

Manifestation 14 juni 2018

Den 14 juni 2018 hölls en manifestation i Stockholm för att uppmärksamma rådande brister i rovdjursförvaltningen och överlämna den namninsamling som gjorts. Namninsamlingen undertecknades av 1323 personer och är nu avslutad.

Foto Karin Ericsson

manifestation2018_3

Gudrun Haglund-Erikssons tal

Svenska Fåravelsförbundet (SF) finns representerade i hela landet med 24 distriktsföreningar och 10 rasföreningar. SF samlar ca 2500 av Sveriges ca 9300 fårägare.

Fårnäringen ser stora möjligheter att öka produktionen av svenskt lammkött om förutsättningar och möjligheter ges. Sverige behöver fler betande djur som håller vårt landskap öppet, det har försvunnit många hektar (1).

Vi fårägare värnar både våra djur och miljön. I dag importeras 72 % av det lammkött som äts i Sverige. Trots att marknaden ger positiva signaler ser vi bara en marginell ökning av produktionsleden, medan konsumtionen ökar med ca 8,5 %.

SF ser med stor oro på att de beslut som är tagna av Riksdag och Regering inte efterlevs, utan att enskilda tjänstemän tillåts genomdriva beslut som går på tvärs mot de politiska mål som satts. Fårföretag, särskilt förstås de i rovdjurstäta områden, lever med en ständig oro och risk för angrepp.

Att myndigheter och tjänstemäns gör helt olika bedömningar och beslut, till exempel när det gäller skyddsjakt, gör osäkerheten och oron än större. Denna osäkerhet hämmar företagens tillväxt, överlevnad och framtidstro. Det lägger en död hand över fårnäringen.

Continue Reading →

Klart med tid och plats för Manifestation i Stockholm

Torsdag den 14 juni kl. 11.00–12.30
Vasaplan/Vasagatan, strax intill Näringsdepartementet, Stockholm

Slut upp denna dag för att väcka våra politiker och uppmärksamma bristerna i rovdjursförvaltningen.

Medtag gärna skyltar och banderoller

Våra budskap är:

• Vi värnar våra djur!
  • Låt bonden fixa maten!
  • När lammen tystnar växer hagarna igen!
  • Betande djur för biologisk mångfald!
  • FULLT STÖD till förebyggande åtgärder!
  • Vi tar ansvar för våra djur I HAGEN!
  • FULL ersättning till förebyggande åtgärder!
  • Regeringsbeslut måste följas, ÄVEN på tjänstemannanivå!

Sprid våra taggar i sociala medier

#vivärnarvåradjur #låtbondenfixamaten #betandedjurförbiologiskmångfald

Välkomna att delta och sprid informationen vidare!

Upprop från Svenska Fåravelsförbundet ››
Stämmouttalande 18 maj 2018 ››
ATL: Fårägare planerar vargdemonstration ››

Gudrun Haglund-Eriksson, Claudia Dillmann eller Ulf Ekholm. Kontaktuppgifter ››

budskap

Stämmouttalande om rovdjursfrågan

rovdjur

Förbundsstämman den 18 maj 2018 har gjort ett Stämmouttalande om rovdjur som kommer att gå ut till politiker, myndigheter och media.

Budskapet är att fårnäringen har stora möjligheter att öka produktionen av svenskt lammkött om förutsättningar och möjligheter ges. Men samtidigt ser vi med stor oro på att de beslut som är tagna av Riksdag och Regering inte efterlevs, utan att enskilda tjänstemän tillåts genomdriva beslut som går på tvärs mot uppsatta politiska mål.

Vi vill med detta uttalande påminna om beslutet ”…att bibehålla gynnsam bevarandestatus enligt art- och habitatdirektivet, samtidigt som tamdjurshållning inte påtagligt försvåras och socioekonomisk hänsyn tas.” och att ”att vargens förekomst i län med fäbodbruk, intensiv fårskötsel eller skärgårdar i huvudsak ska begränsas till de områden där den gör minst skada”.

Stämmouttalande 2018 ››

Upprop från Svenska Fåravelsförbundet

Sprid uppropet nedan vidare

Hämta som pdf ›› | Finns också på vår Facebooksida ››

Se också Stämmouttalande 2018 ››

Namninsamlingen som startades den 11 maj 2018 undertecknades av 1323 personer och är nu avslutad (1311 hade undertecknat vid inlämnandet). Listan har överlämnats till Kristina Yngwe, vice ordförande i landsbygds- och miljöutskottet.

Enligt Rovdjurspropositionen, beslutad av Riksdagen, ska tamdjurshållning inte påtagligt försvåras i någon del av landet på grund av rovdjurförvaltningen. Vidare ska socioekonomiska hänsyn tas.

Vi kräver att landets myndigheter följer dessa beslut. Enskilda tjänstemän får inte tillåtas att tolka lagar och driva principer efter eget tyckande.
Continue Reading →

Vet vi vilka rovdjursavvisande åtgärder som fungerar?

Källa: SLUs kunskapsbank
Åtgärder som förebygger rovdjursangrepp på tamdjur är viktiga i områden där människor och stora rovdjur lever sida vid sida. Angrepp har förekommit i tusentals år, men förvånansvärt lite forskning finns kring åtgärdernas effekt.

I en genomgång av vetenskapliga artiklar publicerade åren 1990–2016 hittades 21 studier där man utvärderat effekten av olika åtgärder genom att jämföra tamdjursförluster i besättningar som använt en åtgärd med förluster i besättningar som inte använt åtgärden. Bland de åtgärder som studerats finns olika typer av hägn, vakt/herde, boskapsvaktande hund, skrämsel/lapptyg samt avlivning av rovdjur.

I de publicerade studierna har man funnit att en åtgärd kan minska tamdjursförlusterna om den är anpassad till problemsituationen. Eftersom det gjorts så få studier, och effekten av åtgärderna varierade med situation och rovdjursslag, är det dock svårt att utifrån resultaten ge generella rekommendationer.

För att i framtiden basera användningen av åtgärder på forskningsresultat, och inte enbart förlita sig på det sunda förnuftet, bör forskare i större utsträckning samarbeta med tamdjursägare och myndigheter för att vidta åtgärder på ett sätt som tillåter utvärdering av deras effekt.

Länk till artikeln (engelska) ››

Forskningsnyhet från SLU, publicerad augusti 2017

Dokumentation av seminarium om rovdjur och tamdjur

Den 24 maj hölls ett seminarium med tema rovdjur-tamdjur. Deltog gjorde tamdjursägare, intresseorganisationer och länsstyrelsen Gävleborg.

Dagen syftade till att ge en återblick och uppföljning från föregående seminarier med samma tema samt att presentera aktuella nyheter.

Nu finns dokumentation från seminariet att hämta: Dokumentation seminarium 24 maj rovdjur-tamdjur ››

Rovdjursseminarium med tema tamdjur

Den 24 maj bjuder De 5 Stora in tamdjursägare, intresseorganisationer och myndigheter till ett seminarium med tema rovdjur-tamdjur.

Dagen syftar till att ge en återblick och uppföljning från föregående seminarier med samma tema – samt att presentera aktuella nyheter. SFs Gudrun Haglund-Eriksson kommer att tala om utbildningar för tjänstemän i tamdjurshållning.

Datum: 24 maj
Plats: Rovdjurscentret i Järvsö
Pris: 350 kr inkl moms, lunch och fika

Se hela programmet och information om anmälan i inbjudan ››

de5storaseminarium

Länsstyrelserna får fatta beslut om skyddsjakt även i fortsättningen

Naturvårdsverket har beslutat att fortsätta delegera rätten att fatta beslut om skyddsjakt på stora rovdjur till alla berörda länsstyrelser.

Naturvårdsverket delegerar rätten att fatta beslut om skyddsjakt på björn, lodjur och varg till samtliga länsstyrelser förutom Gotland. Delegationen gäller från och med 1 januari 2017 fram till och med 30 juni 2020.

– Den politiska inriktningen är att rovdjursförvaltningen ska skötas regionalt och då ska beslut om skyddsjakt även i fortsättningen fattas nära de som berörs säger Gunilla Ewing Skotnicka på Naturvårdsverket.

Naturvårdsverket: Länsstyrelserna får fatta beslut om skyddsjakt även i fortsättningen

Besked från Högsta förvaltningsdomstolen

rovdjur

Då kom det slutgiltiga vargjaktsbeslutet från Högsta förvaltningsdomstolen. Det är en enhällig domstol som ger beskedet att det var fel att stoppa 2016 års vargjakt i Värmland.

Årets vargjakt på 24 vargar startar den 2/1 2017 som planerat i Värmland, Örebro, Dalarna och Gävleborg. Ett glädjande besked som förhoppningsvis ger en tryggare situation framöver när det gäller aktiv förvaltning.

SF ser det som en delseger och vill med detta tacka alla som aktivt jobbar i rovdjurs frågorna runt om i landet, efter långt och uthålligt arbete ser vi resultat. Ett steg till i rätt riktning!

Gott nytt år på er alla!
Gudrun Haglund-Eriksson, Rovdjursansvarig