Svenska Foder

ekholmulf@hotmail.com

Snabblänkar
Lokalföreningarnas rovdjursansvariga SFs Rovdjurspolicy Viltskadecenter

Protest mot regeringens planer att flytta varg

rovdjur

Miljödepartementet har givit länsstyrelserna i Dalarnas, Örebro, Västmanlands, Uppsala, Stockholms, Södermanlands, Östergötlands och Västra Götalands län i uppdrag att redovisa områden för utsättning av genetiskt viktiga vargar.

Vi anser att detta fullständigt äventyrar acceptansen för rovdjurspolitiken. SF har dessutom varken tillfrågats eller informerats.

En skrivelse där vi protesterar mot planerna att flytta och placera ut nya vargar i områden som inte är förberedda för detta har skickats till Regeringskansliet.

Läs skrivelsen ››

Simuleringar kan förutsäga vargstammens spridning i Sverige

Källa De 5 Stora
Simuleringar som SLU-forskare har gjort visar att vargpopulationen mest sannolikt inte kommer att kolonisera Götaland under de närmaste 10-15 åren.

Stora rovdjur återkoloniserar delar av sina historiska utbredningsområden i Europa. Detta skapar stora utmaningar för förvaltningen av dessa arter eftersom detta ofta skapar starka konflikter med människor. Att förstå mekanismerna som styr denna spridningsprocess och kunna förutsäga hur snabbt och var återetableringar sker är viktig information i förvaltningen.

Forskare vid SLU har använt en speciell typ av matematiska simuleringsmodeller för att förstå och kunna förutsäga vargpopulationens fortsatta kolonisering av södra Sverige under de närmaste 10-15 åren. De undersökte bland annat effekten av trafikerade vägar och dödlighet (orsakad av legal och illegal jakt) på kolonisationen av södra Sverige. Simuleringarna visade på en låg effekt av trafikrelaterade barriärer medan omfattningen av dödlighet hade en stark inverkan på möjligheten till kolonisation.

Simuleringarna visade att vargpopulationen mest sannolikt inte kommer att kolonisera den södra landsdelen (Götaland) under de närmaste 10-15 åren. Denna typ av simuleringsmodeller kan utgöra ett viktigt verktyg för förvaltningen att förstå och förutsäga den framtida utvecklingen av olika koloniserande arter.

Läs den vetenskapliga artikeln

Boken Stängsling mot stora rovdjur

En bok på 127 sidor med mjuk pärm. Tryckåret är 2014, men innehållet är fortfarande aktuellt.

Boken kan hämtas gratis som pdf, men medlemmar som föredrar en riktig bok kan köpa den för 120 kr inklusive frakt. Beställ av Britta så meddelar hon Swishnummer för betalning. Är man ännu inte medlem i SF kostar boken pris 200 kr inkl. frakt.

RASbok
Foto Britta Wendelius

Stor uppmärksamhet för rovdjursvaka

Källa Jordbruksaktuellt
Den 16 september anordnade Svenska Fåravelsförbundet rovdjursvaka för att belysa de problem som rovdjur orsakar för näringen.

– Vi tycker att rovdjurspolitiken har havererat. De beslut som är tagna följs inte upp och verkställs, säger Gudrun Haglund-Eriksson, ordförande i Svenska Fåravelsförbundet.

Under manifestationen, som anordnades runt om i Sverige, vakade fårägare med familj och bekanta över sina djur i hagen.
– Här i Örebro län var det vakor på åtta platser vad jag vet, eller nio för det var en som vakade över nöt. På evenemangssidan på Facebook hade vi 400 personer runt om i landet som fyllt i att de kommer eller var intresserade, säger hon och tillägger:
– Det här kunde vi göra trots pandemin eftersom vi inte var så många på varje ställe.

Rovdjurspropositionen måste följas
Syftet med vakan var att belysa rovdjursproblematiken, och få action i rovdjurspolitiken.

Hela artikeln
Jordbruksaktuellt: Stor uppmärksamhet för rovdjursvaka ››

Rovdjursvaka 2020

Nu tycker vi att det är dags igen. Den 16 september 2020 kl 19–21 vakar vi tillsammans över våra får.

Vi vakar över våra egna djur
Ta gärna hjälp med vakandet från vänner och bekanta och gör det till en trevlig aktivitet. Parallellt med detta arrangeras pressträffar runt om i landet.

Vårt huvudbudskap är att svensk fårnäring har stor potential, att Sverige behöver en inhemsk matproduktion och att både den och biologisk mångfald hotas om vi inte kan bedriva fårskötsel på grund av en ohållbar rovdjurssituation. Vi kommer att belysa hur det är att leva i rovdjursland, och hur den press man upplever påverkar djurägarens vardag på kort och lång sikt.

Ingamay Lindgren Mossberga

Bilden är från Rovdjursvaka 2014 och tagen i Mossberga när det vakades över fåren medan solen sjönk. Foto Ingamay Lindgren.

Vad behöver förändras?

• Näringen har inte råd att stå för de kostnader som statens djur förorsakar, det måste vi alla i samhället bekosta. Vi tar ansvar för våra djur inne i hagen, och då får staten ta ansvar för sina djur utanför.
  • De regeringsbeslut som är tagna måste följas, även på tjänstemannanivå.
  • SF kräver full ersättning vid skada och förebyggande åtgärder.
  • Vi vill påminna om beslutet ”… att bibehålla gynnsam bevarandestatus enligt art- och habitatdirektivet, samtidigt som tamdjurshållning inte påtagligt försvåras och socioekonomisk hänsyn tas.” och att ”att vargens förekomst i län med fäbodbruk, intensiv fårskötsel eller skärgårdar i huvudsak ska begränsas till de områden där den gör minst skada”.
  • Skyddsjakt måste beviljas snabbt och i förhållande till hur stor skada som skett. Risken för kommande skador ska vägas in.
  • Sveriges djurägare ska bli trodda, respekterade och väl bemötta.

Rovdjursvaka på Facebook
För att öka gemenskapen bland oss som samtidigt vakar i hagarna, och för att ge en aning om hur många vi är, så har vi skapat ett event på SFs Facebooksida Rovdjursvaka 2020. Här är alla fårägare och de som sympatiserar med manifestationen välkomna att lägga in en bild och/eller en kort kommentar som ögonblicksbild från vaket i hagen.

Denna sida är inte avsedd för rovdjursdiskussion eller liknande utan enbart ett sätt att visa sitt deltagande i manifestationen. Alla inlägg stridande mot sidans regler kommer att raderas.

Väl mött i fårhagarna!

Informationsmaterial
Rovdjursvaka 2020 – talespunkter
Detta tycker SF om rovdjursförvaltningen
Stängsel till får – vad säger lagen och vad kostar det?
Om fårägares möjligheter att skydda sina djur från rovdjur
Jaktförordningens paragraf 28
Lamm i Sverige – kalla fakta om lammproduktionens möjligheter och svårigheter i A4-format
Fakta om svenska får och lamm
Råd vid mediakontakter
Viltskadecenters publikationer

Mer kommer …

Gudrun Haglund-Eriksson
gudrun@faravelsforbundet.com

Ulf Ekholm
ekholmulf@hotmail.com

Lotta wallberg OnsÑng Ljusdal

Lotta Wallberg med vapendragare vakar i Ljusdal 2014. Vi vakar för att få uppmärksamhet i rovdjursfrågan. Mys med fåren, och gärna också med familj/vänner/grannar/inbjudna, ingår i konceptet.

Lantbruksnytt om den kommande rovdjursvakan

Tisdagens Lantbruksnytt har ett reportage om Rovdjursvaka 2020.

Börja titta en minut in i programmet.

ATL: Efter attackerna – fårägare håller rovdjursvaka

Den 16 september bjuds Sveriges fårägare in till en gemensam rovdjursvaka. Många känner sig svikna av politikerna och tjänstemännen som bestämmer i rovdjursfrågan, enligt Svenska Fåravelsförbundet.

– Nu tycker vi att det måste vara nog. Det är angrepp i hela landet och det händer ingenting. Vi måste få till en skyddsjakt som är värd namnet, säger Gudrun Haglund-Eriksson vid Svenska Fåravelsförbundet.

I år har det skett många uppmärksammade och omfattande rovdjursangrepp mot får i bland annat Halland, Småland, Västerbotten och Uppland.

Nu kraftsamlar näringen till en rovdjursvaka, som pågår under två timmar på kvällen den 16 september ända till mörkret faller.

– Man kommer att sitta i sin egen hage och vaka över sina djur den kvällen, som en ren manifestation. Gärna med andra sympatisörer också, och så får man gärna dela med sig av bilder i sociala medier.

Hela artiklen
ATL: Efter attackerna – fårägare håller rovdjursvaka ››

Här finns mer information om Rovdjursvaka 2020 ››

Risar slopad vargjakt i Halland

Källa: Jakt & Jägare
”Helt galet”, enligt Fåravelsförbundets bas.

Att inte länsstyrelsen i Halland på en gång beslutar om skyddsjakt på varg efter att sammanlagt 44 får dödats i tre vargattacker i Veddige är ”helt galet”. Det anser Gudrun Haglund-Eriksson, ordförande för Svenska Fåravelsförbundet. Hon vill ha en utökad paragraf 28, så att vargar kan spåras och skjutas när de lämnat en hage.

Den vargdrabbade fårägaren i Veddige har cirka 1 000 får. Ska alla hagar ha elstängsel är det cirka två mil som ska stängslas. Gudrun Haglund-Eriksson, basen för Fåravelsförbundet, vänder sig kraftigt mot att länsstyrelsen i Halland kräver att det sätts upp godkända ”rovdjursavvisande” elstängsel innan det kan beslutas om skyddsjakt på varg.

Laddar för ny rovdjursvaka
Den 16 september kommer Fåravelsförbundet att arrangera rovdjursvakor i hagarna igen. Senast det skedde var 2014 och 2015.
– Nu gör vi om den manifestationen för att få fram modiga beslut i vargfrågan. Det går inte att bara lyssna på bevarandesidan i rovdjursfrågorna. Nu gäller det att det värnas om de betande tamdjuren. De behövs. Betet bidrar till den biologiska mångfalden och ger en artrikedom som är större än i regnskogar, argumenterar Gudrun Haglund-Eriksson.

Hela artikeln
Jakt & Jägare: Risar slopad vargjakt i Halland ››

Läs om Rovdjursvaka 2020 ››

Rovdjursansvariga i SFs lokalföreningar

Ansvarig för rovdjursfrågor inom SF är Gudrun Haglund-Eriksson tel 0583-222 52 alt 0768-48 64 65.

Om du har frågor om rovdjur i ditt distrikt så kan du vända dig till distriktsföreningens rovdjursansvariga.

Blekinge

610 24  Vikbolandet
0125-503 89, 0708691399
012550389@bahnhof.se

Fåravelsförbundet: Skyddsjakt på varg och mer bidrag behövs

• Fåravelsförbundet har tagit emot samtal från många oroliga fårägare runt om i Sverige.
  • Nu vill Fåravelsförbundet se mer skyddsjakt på varg och mer bidrag till rovdjursstängsel.
  • I veckan dödades nio får av en varg i Östfora, nordväst om Uppsala.

Lyssna här
SR P4 Uppland: Fåravelsförbundet: “Skyddsjakt på varg och mer bidrag behövs” ››

Politikerträff om varg i Askersund

I Askersund hölls i onsdags en träff om varg för politiker på riks, regional och kommunal nivå, initierad av LRF Örebro.

Uppslutningen var enorm, 23 politiker från alla nivåer och nästan alla partier deltog, utom V som inte anmälde sig och KD som lämnade återbud. Det kom även flera journalister till träffen.

Askersund2020b
Suverän uppslutning och stort intresse för vargfrågan. Foto Carin Grafström

Fårbönder i Örebro län är extra utsatta för vargangrepp. Riksdagen har 2013 beslutat att Sverige ska ha 170-270 vargar för att säkra långsiktig överlevnad av varg i Sverige. Enligt inventeringen i vintras har Sverige ca 365 vargar, nästan 100 individer fler än vad som beslutats. I Örebro län finns idag ca 50 vargar på en yta som motsvarar mindre än 2 % av Sveriges totala yta. I länet har man också hårt tryck av kron- och dovhjort, vildsvin, fåglar och älg som orsakar skador på grödor och skog. Vargen och andra rovdjur orsakar skadar på tamdjur, bidrar till oro för djurhållaren, påverkar investeringsvilja och framtidstro.

LRF har som mål att halvera vildsvinsstammen, vilket är helt nödvändigt. Jakt, natur och rekreation framställs ofta som väldig värdefull, men de bör sättas i förhållande produktionens värde. Enligt uppgift är jakt och rekreations samlade värde 4,7 miljarder, lantbrukets värde 55,7 miljarder och skogsbrukets värde 155 miljarder. En tankeställare!

Frågan till träffens deltagare var hur vi kan öka livsmedelsproduktionen med varg i Örebro län och vi hade tre medskick till politikerna:

• Följa upp det som är beslutat i Rovdjurspropositionen
  • Full ersättning både för direkta och indirekta skador
  • Ska livsmedelsförsörjningen öka måste det till en attitydförändring -> skapa framtidstro och lönsamhet ute på gårdarna

Vi var i hagen där Kalle och Anne Dufwa hade ett stort angrepp (29 djur) för två år sedan innanför RAS. Kalle berättade om angreppet och tiden därefter. Hur djuren påverkades, de ekonomiska konsekvenserna, oron och om kontakten med länsstyrelsen, som stöttade och hjälpte till mycket i samband med angreppet.

Askersunds Kommungruppsordförande Janne Lundberg redogjorde runt problemen som 43 utskrämda stutar orsakade förra året, och som det tog 6 veckor att hitta och fånga in.

Vi fick även information om hur Statsstödsreglerna påverkar, bland annat genom sitt maxtak på tre år som gör att man inte får mer bidrag om “man slår i taket”.

Träffen gav mycket bra diskussioner och frågeställningar och flera medskick till riksdagspolitikerna.

Det är inte bara varg som påverkar djurhållning och betesdrift, men det är ofta det som får droppen att rinna över.

Text Gudrun Haglund Eriksson

Stora indirekta kostnader för rovdjursangrepp

Källa: SLU Forskningsnytt

Rovdjursangrepp på lantbruksdjur leder till indirekta kostnader för lantbrukare genom ökat arbete och minskad produktivitet. Syftet med vår studie var att undersöka de indirekta kostnaderna för fårbönder i Sverige till följd av rovdjurs angrepp och närvaro. En enkät skickades ut där lantbrukare fick beskriva förhållanden under 2013. Enkäten skickades till 563 fårbönder och 38 procent av dessa svarade.

Resultaten visade att besättningar i områden med hög rovdjurstäthet och angripna besättningar hade cirka 25 procent lägre reproduktion jämfört med besättningar i områden med låg rovdjurstäthet. Lantbrukare som haft angrepp spenderade mer tid på underhåll av staket, att leta efter försvunna djur samt nattintag. Dessa effekter räknades om till kostnader för en genomsnittlig besättning med 31 tackor. Gårdar i områden med hög rovdjurstäthet som inte drabbats av angrepp hade en merkostnad på cirka 230 kronor per tacka, medan gårdar som haft angrepp hade en merkostnad på cirka 710 kronor per tacka. I båda fallen jämförs med gårdar i områden med låg rovdjurstäthet. Fäbodar som haft angrepp hade en merkostnad på cirka 1000 kronor per tacka jämfört med fäbodar som inte angripits.

Om man från politiskt håll vill behålla fårproduktion i rovdjurstäta områden kan det finnas skäl att införa en schablonmässig ersättning för de indirekta kostnader som följer på angrepp och närvaro av rovdjur.

Läs mer ››

Små förändringar i vargstammen

Resultatet från inventeringsperioden 2018/19 visar att det fanns 300 vargar i Sverige. Det är en marginell förändring från förra vintern då inventeringsresultatet visade cirka 305 vargar.

Det totala antalet vargar i Skandinavien inventeringsperioden 2018/19 beräknas till cirka 380 vargar inklusive de vargar som dött under samma period. Osäker- hetsfaktorn (konfidensintervallet) ligger mellan 300 och 494 vargar. I Sverige beräknas antalet vargar till 300 med ett konfidensintervall mellan 237 och 390. Det är en marginell förändring i Sverige från förra året.

Under inventeringsperioden 1 oktober 2018 – 31 mars 2019 har 10 vargar dokumenterats döda i Sverige. Hur många vargar som dör totalt är okänt eftersom det inte går att hitta alla djur som dör.

Sverige delar vargpopulationen med Norge och den största delen av populationen återfinns i Sverige. Den finns framför allt i Mellansverige koncentrerad till Värmlands, Dalarnas, Örebro, Gävleborgs, Västmanlands och delar av Västra Götalands län. Vargar som lämnar sitt födelserevir kan röra sig över stora arealer och kan därför dyka upp varsomhelst på den skandinaviska halvön.

Naturvårdsverket: Rovdjursinventering varg 2019 ››