agria_banner_far_180x180

Biträdande rovdjursfrågor
Ulf Ekholm
ekholmulf@hotmail.com

Lista över rovdjursansvariga i distrikten ››

Vet vi vilka rovdjursavvisande åtgärder som fungerar?

Källa: SLUs kunskapsbank
Åtgärder som förebygger rovdjursangrepp på tamdjur är viktiga i områden där människor och stora rovdjur lever sida vid sida. Angrepp har förekommit i tusentals år, men förvånansvärt lite forskning finns kring åtgärdernas effekt.

I en genomgång av vetenskapliga artiklar publicerade åren 1990–2016 hittades 21 studier där man utvärderat effekten av olika åtgärder genom att jämföra tamdjursförluster i besättningar som använt en åtgärd med förluster i besättningar som inte använt åtgärden. Bland de åtgärder som studerats finns olika typer av hägn, vakt/herde, boskapsvaktande hund, skrämsel/lapptyg samt avlivning av rovdjur.

I de publicerade studierna har man funnit att en åtgärd kan minska tamdjursförlusterna om den är anpassad till problemsituationen. Eftersom det gjorts så få studier, och effekten av åtgärderna varierade med situation och rovdjursslag, är det dock svårt att utifrån resultaten ge generella rekommendationer.

För att i framtiden basera användningen av åtgärder på forskningsresultat, och inte enbart förlita sig på det sunda förnuftet, bör forskare i större utsträckning samarbeta med tamdjursägare och myndigheter för att vidta åtgärder på ett sätt som tillåter utvärdering av deras effekt.

Länk till artikeln (engelska) ››

Forskningsnyhet från SLU, publicerad augusti 2017

Dokumentation av seminarium om rovdjur och tamdjur

Den 24 maj hölls ett seminarium med tema rovdjur-tamdjur. Deltog gjorde tamdjursägare, intresseorganisationer och länsstyrelsen Gävleborg.

Dagen syftade till att ge en återblick och uppföljning från föregående seminarier med samma tema samt att presentera aktuella nyheter.

Nu finns dokumentation från seminariet att hämta: Dokumentation seminarium 24 maj rovdjur-tamdjur ››

Rovdjursseminarium med tema tamdjur

Den 24 maj bjuder De 5 Stora in tamdjursägare, intresseorganisationer och myndigheter till ett seminarium med tema rovdjur-tamdjur.

Dagen syftar till att ge en återblick och uppföljning från föregående seminarier med samma tema – samt att presentera aktuella nyheter. SFs Gudrun Haglund-Eriksson kommer att tala om utbildningar för tjänstemän i tamdjurshållning.

Datum: 24 maj
Plats: Rovdjurscentret i Järvsö
Pris: 350 kr inkl moms, lunch och fika

Se hela programmet och information om anmälan i inbjudan ››

de5storaseminarium

Länsstyrelserna får fatta beslut om skyddsjakt även i fortsättningen

Naturvårdsverket har beslutat att fortsätta delegera rätten att fatta beslut om skyddsjakt på stora rovdjur till alla berörda länsstyrelser.

Naturvårdsverket delegerar rätten att fatta beslut om skyddsjakt på björn, lodjur och varg till samtliga länsstyrelser förutom Gotland. Delegationen gäller från och med 1 januari 2017 fram till och med 30 juni 2020.

– Den politiska inriktningen är att rovdjursförvaltningen ska skötas regionalt och då ska beslut om skyddsjakt även i fortsättningen fattas nära de som berörs säger Gunilla Ewing Skotnicka på Naturvårdsverket.

Naturvårdsverket: Länsstyrelserna får fatta beslut om skyddsjakt även i fortsättningen

Besked från Högsta förvaltningsdomstolen

rovdjur

Då kom det slutgiltiga vargjaktsbeslutet från Högsta förvaltningsdomstolen. Det är en enhällig domstol som ger beskedet att det var fel att stoppa 2016 års vargjakt i Värmland.

Årets vargjakt på 24 vargar startar den 2/1 2017 som planerat i Värmland, Örebro, Dalarna och Gävleborg. Ett glädjande besked som förhoppningsvis ger en tryggare situation framöver när det gäller aktiv förvaltning.

SF ser det som en delseger och vill med detta tacka alla som aktivt jobbar i rovdjurs frågorna runt om i landet, efter långt och uthålligt arbete ser vi resultat. Ett steg till i rätt riktning!

Gott nytt år på er alla!
Gudrun Haglund-Eriksson, Rovdjursansvarig

Vi arbetar vidare med rovdjursfrågan …

Rapport gällande Fåravelsförbundets arbete med rovdjursfrågan. Förutom det vi gör på egen hand sker mycket av arbetet med rovdjursfrågan i samarbete med LRF. Läs även LRFs text om hur man jobbar med rovdjursfrågan.

Under de senaste två åren har förbundet svarat på ett tiotal olika remisser, varav fem under våren 2016 kring rovdjursfrågor – Skyddsjakt på varg, Ändring av jaktförordningen och förordningen om allmänna förvaltningsdomstolars behörighet, Angående femårig genetisk förstärkning, Åtgärder för att förebygga angrepp på tamdjur av stora rovdjur samt utredning kring Rovdjursangrepps påverkan på landsbygdsföretagens ekonomi.

Två år i rad har en manifestation hållits regionalt och lokalt mot att den beslutade rovdjurspolitiken inte genomförs. Dessa gav en mängd politikerkontakter och olika mediala inslag som resultat.

Förbundet har återkommande kontakter med Naturvårdsverket och ansvariga politiker. I maj 2016 träffade förbundet Landsbygdsministern för att bland annat diskutera rovdjursfrågor.

Förbundet är representerade i brukarrådet på Viltskadecenter i Grimsö samt i ”De fem stora” och har på olika håll i landet representant i Viltförvaltningsdelegationerna.

Vi har deltagit på Jordbruksverket i diskussion kring ”Åtgärder för att förebygga angrepp på tamdjur av stora rovdjur” och inte minst skrivit ett flertal debattartiklar både lokalt, regionalt och nationellt – bland annat i DN.

Resultat är givetvis något alla som jobbar med påverkansarbete vill se och visst kan man vara besviken över att allt arbete inte gett det resultat som vi vill se. Tyvärr står ju inte arbetsinsatsen alltid i relation till resultatet och varför inte? Jo politiska beslut grundas i stor omfattning i omsorg om väljarna, och just i detta fall så väger tyvärr nog både landsbygdsväljare och fårföretagare lätt.

LRF: Så jobbar LRF med rovdjursfrågan ››

Rovdjurspolicy

Nedanstående rovdjurspolicy utgör riktlinje för Svenska Fåravelsförbundets (SF) arbete avseende förekomst av fritt levande populationer av rovdjur i Sverige.

SF som organisation accepterar rovdjursförekomst(en) i Sverige förutsatt att nedanstående principer och riktlinjer beaktas vid förvaltning av rovdjursstammarna.

Principer
Rovdjurstrycket får inte vare sig nationellt eller lokalt vara så stort att det försvårar fårföretagande.

Samtliga merkostnader, såväl direkta som indirekta, som rovdjursförekomst medför för svenska fårföretag skall i sin helhet bekostas med samhälliga resurser.

En av de centrala utgångspunkterna i svensk rovdjursförvaltning bör vara att minimera skadorna i svenska fårföretag, på såväl nationell som lokal nivå.

Rovdjursförvaltningen skall kännetecknas av öppenhet, effektivitet och kompetens.

SF skall ges möjlighet att delta i beslutsprocessen.

Denna rovdjurspolicy antogs 2012.

Svenska fåravelsförbundet har också ställt sig bakom den LRFs rovdjurspolicy antagen 2013.