Stallmästaren web gif
knarrhult
keenan_ny

Skinn och ull

Ansvarig för frågor som rör skinn och ull
Claudia Dillmann
claudia@faravelsforbundet.com

Biträdande skinnfrågor
Gudrun Haglund-Eriksson
0583-222 52 alt 0768-48 64 65
gudrun@bengtstorp.se

Inbjudan till mönstringskurs för pälsfår

Den här inbjudan riktar sig till dig som har gått steg 1 och 2 i pälsmönstring och nu vill lära dig mer om hur man mönstrar pälsfår.

Kursen är tänkt för dig som vill ut och mönstra pälsfår i andras besättningar. Kursen är förberedande för att efter kursen kunna göra en examination. Vid godkänd examination så kallas man sedan för rekommenderad mönstrare gällande pälsfår.

Kursen hålls den 5 augusti på Gotland hos Marianne och Lars Nobell, Katthammarsvik. Kursledare är Katarina Fritjofsson. Dagen startar kl 10.00. För att kursen ska bli av måste deltagarantalet vara minst 8 st och som mest kan det vara 12 st.

Efter avslutad kurs kommer det finnas möjlighet att göra ett prov för att bli rekommenderad mönstrare.

Anmälan senast den 25 juli till maria@faravelsforbundet.com. Kostnad för kursen är 600 kr + moms.

Tänk på att ha rena kläder och skor, samt matsäck att kunna äta mitt på dagen.

Välkomna
Svenska Fåravelsförbundet

Kö på ull från Jämtlandsfår

Även SVT Jämtland rapporterar om ökade efterfrågan på ull och Fjällrävens samarbete med jämtlandsfåruppfödare.

Ull, som en gång värmde både fattig och rik, har blivit en biprodukt inom fåraveln. Ullen har bränts, slängts och grävts ner. Men nu växer efterfrågan på ull från svenska får.

Fjällräven har inlett ett samarbete med Brattlandsgården som föder upp jämtlandsfår och tingat ullen från ännu fler får av samma ras. Till hösten kommer den första kollektionen ut på marknaden.

– Fjällräven köper all ull de kan komma över! Vi som har jämtlandsfår har nog tre års kö på ullen, säger Anna Hedendahl, som är ullansvarig på Svenska fåravelsförbundet.

Anna Hedendahl ser att intresset för ull växer, både inom fåraveln och i samhället i stort.

-Det finns en stor frustration över att vi inte använder ullen. Slit- och slängsamhället driver fram en efterfrågan på klimatsmarta och etiska alternativ och fåret klimatkompenserar sig själv.

Hela artikeln
SVT Jämtland: Kö på ull från Jämtlandsfår ››

Sprida kunskap om ull

forbundsnytt

Den första mars startade projektet som går under namnet ”Skinn- och Ullkunskap”.

Projekt drivs av Claudia Dillman och SF, och det finansieras av LRF Kött. Claudia och fotografen Stéphane Lombard kommer att stå för merparten av arbetet, detta med stöttning från förbundet.

Genom att spela in korta och instruktiva filmer som ska kunna läggas ut på sociala medier, samt djupdykningar i ämnet som kan användas vid föreläsningar, ska den kunskap som finns om ullen samlas. Filmerna kommer att vända sig till en bred publik, förutom fårbönder och ullförädlare även konsumenter och andra med intresse för ull.

Arbetet med att filma har redan startat, man passade på när branschen var samlad för Fårfest i Kil.

Läs UNTs stora artikel om Claudia och projektet här
Uppsala Nya Tidning: Ambassadör för fårens (sk)ull ››

Jubiluemsullen avtäckt

Fåravelsförbundets projekt Jubileumsull blev centralfigur under Fårfestens invigning.

En högtidlig avtäckning skedde och det fantastiska konstverket har redan blivit en av Fårfestens mest fotograferade föremål.

Text & foto: Einar de Wit

jubileumsullen

På bilden syns Tuulikki Rooke och Anna Hedendal som drivit projektet och textilkonstnären Lena Köster som skapat konstverket av alla inskickade bidrag.

kil17_3

Vår förbundssekreterare Britta och Elof i SFs monter.

kil17_2

kil17_1

FÅReställning i Kil.

Unik ull till unika tröjor

När Fjällräven gör unika ulltröjor i ett projekt hämtas ullen från den kanske minst kända fårrasen – Jämtlandsfår.

ATL skriver om Fjällrävens pilotprojekt där de arbetar med jämtlandsfårens ull. Läs mer här ››

Natascha Skott, Lammproducent i Jämtland, kommer att tala om projektet på årets Lammriksdag. Det ser vi fram emot!

Mer om projektet inkl. snygga bilder
Our Swedish Sheep – The Journey Begins ››

Fler svenska varumärken uppmärksammar ull
Filippa K Circle: Why don’t we talk about wool? ››

Jubileumsull!

logga_100_small

För att fira Svenska Fåravelsförbundets 100-årsjubileum och göra något tillsammans kom idén upp att skapa ett stort ullkonstverk. Något vi kan visa upp på mässor och utställningar för att visa den fantastiska variationen som finns i svensk ull och vad vi kan göra med den. En manifestation för den svenska ullen!

Konstverket kommer att skapas av rutor på 10 x 10 cm av svenska får. Renrasiga, korsningar, allmogefår, köttraser eller vad ni har hemma i fårhuset är välkommet. Rutan kan göras i valfri teknik och vi använder ullens naturliga färger, ingen färgad ull alltså!

jubileumsull

Den första rutan som kom in skapades av Skåningsmåla Mohair. Vi hoppas på många fler!

Till varje ruta vill vi ha dokumentation om ursprunget. Vilka tackor, vilken gård, vilken bonde, vem som klippt, vem som hantverkat, teknik osv. Detta kommer att sammanställas till ett dokument som följer konstverket så att alla som deltagit kan hitta sin del i det. Den fantastiska ullkonstnären Lena Köster kommer sedan att sätta ihop alla rutor till ett färdigt konstverk.

Idén till projektet har väckts av Anna Hedendal som är ullansvarig i Fåravelsförbundets styrelse. Tillsammans med ullexperten Kia Gabrielsson startade hon en grupp på Facebook som heter ”Jubileumsull”. Där kan fårägare och hantverkare vara med och skapa, inspirera och interagera. Kommentarerna hittills i gruppen är mycket positiva och redan har den första rutan skickats in.

Vill du vara med och skapa detta unika konstverk så gå med i gruppen ”Jubileumsull” på Facebook och skicka in din ruta senast den 27 december till:
Anna Hedendal, Lits-Böl 125, 836 91 Lit

Text: Einar de Wit, foto: Anna Hedendal.

Ny bok om ull med specialpris för medlemmar

Äntligen något nyskrivet för alla oss ullälskare! De flesta böcker i ämnet är sedan länge utgångna på förlagen och den som vill läsa om ull och olika tekniker är hänvisad till antikvariat, oftast på nätet.

Förbundet har uppmärksammat denna brist och tog kontakt med Kerstin Paradis Gustafsson som är författare till många ullskrifter genom tiderna. Hon fick frågan om att skriva en ny bok om ullen och dess användningsområden och hon nappade genast på idén.

ULL OCH ULLTEKNIKER är en ny bok om ull, dess sorter och egenskaper, värde, betydelse, hantering och användningsområden, toppad med de flesta tekniker som går att använda för tillverkning av ullprodukter. Författaren kommer med exempel från hela världen, de flesta upplevda på plats.

Boken är mycket pedagogiskt upplagd, den är både intressant och lätt att läsa. Jag tror till och med att den, som är riktigt biten, ska kunna lära sig att spinna, bara genom att läsa kapitlen om att spinna! I boken ges också många förslag på produkter man kan tillverka själv.

Hela texten präglas av ett miljötänk, som känns rätt i tiden. Författaren ger oss exempel att själva fundera över och blickar även ut mot framtida användningsområden för ullen. Kort sagt, denna bok behövs i varje ullhantverkarhem!

Medlemsrabatt

Medlemmar i SF köper boken till specialpris, 160 kr + porto. Skicka ett mail till: maria@faravelsforbundet.com och ange ditt namn och adress.

Övriga köper boken direkt av förlaget www.gml.se.
Tel 08-650 28 40. Då kostar den 220 kr + frakt och administration.

Text & foto: Angelica Skarin

Continue Reading →