Siltbergs_banner2020_2
Far_gif
Knarrhult2018

Skinn och ull

Ansvariga för frågor som rör skinn och ull

Claudia DillmannCD_mini
claudia@faravelsforbundet.com

Gudrun Haglund-ErikssonGHE_mini
0583-222 52 alt 0768-48 64 65
gudrun@faravelsforbundet.com

Snabblänkar
Svensk ull och ullförädling i siffror och bilder Ullförädlingskartan (Google) Våra filmer och trycksaker om ull

Svensk Forms designpris till A New Sweden

Swedish Design Awards 2020, klassen Mode & accessoarer vanns av A New Sweden för deras sweatshirt i svensk ull. Grattis!

Juryns motivering: En till synes enkel design rymmer en revolutionerande idé: svensk, giftfri ull är en resurs som ska användas. Förslaget kan inspirera andra branscher och därmed leda till en radikal uppvärdering av lokala råvaror. Detta plagg, del av svenskt kulturarv, har potential att förändra hela den internationella ullindustrin.

Swedish Design Award är Sveriges nationella designutmärkelse och delas ut vartannat år av Svensk Form.

Här finns alla vinnare ››

Lästips: Tidigare brändes svensk ull – nu intar den catwalken

För två år sedan kom ett larm om att svensk ull slängs på sophögen eller eldas upp. Nu har trenden vänt, humlorna surrar och fåren fiser, och nog finns det hopp om svensk ull på catwalken.

Tidningen Vi: Tidigare brändes svensk ull – nu intar den catwalken ››

Ull som resurs

Välkommen till Lilla Böslid den 4 november 2020 eller följ konferensen digitalt!

Se den fina utställningen av produkter och resultat från projektet.

Hämta inbjudan som pdf ››

Ull-som-resurs

Följesedel vid ullförsäljning

Denna följesedel har tagits fram för att underlätta ullförsäljning, framför allt när det gäller större kvantiteter.

Ladda ner Följesedel ull som pdf ››

Där finns också förklaringar om hur den ska fyllas i.

ullmall

Ullvilja har tagit fram en följesedel som ger utrymme för mer specifik information.

Hämta Följesedel/Bedömning av fårull ››
Förklaringar till Ullviljas följesedel ››
Följebrev till Ullviljas följesedel ››

Prova gärna båda följesedlarna och återkoppla till SF respektive Ullvilja vad som fungerar för er på fältet och om ni har idéer till förbättringar.

Från råull till glänsande garn

Sista helgen i juli höll Svenska Leicesterfårföreningen sitt årsmöte på Båvens Spinnhus AB med tema ull. Birgit Sturesson, Leicesterfårföreningens ordförande berättar.

Trots covid-19 risken deltog ett drygt 25-tal medlemmar. Mycket handspritande blev det, men det vackra sommarvädret gjorde det möjligt att vistas utomhus och hålla avstånd. Värd var Karin Strömberg-Lundqvist, VD för Båvens Spinnhus AB som hon ansvarar för sedan ett år tillbaka. Under två intensiva dagar erbjöds vi kunskap om de 10 moment som görs från det att ullsäcken töms, tills det att ullen blivit slutprodukter som kardflor och en mängd olika sorters garn. Spinneriet har en rad maskiner importerade från Canada, som möjliggör spinning av ull från 5 kg.

Årsmötet-2020-gruppbild
Drygt 25 personer deltog, så alla är inte med på gruppbilden. Foto Arne Sturesson

Från medlemmar hade ull lämnats in från de tasmanska leicesterlammen, som via embryoimport föds i Sverige våren 2018 och 2019. Resultatet var gott, men det fanns klara skillnader i ullens egenskaper mot de svenska leicesterfårens ull, ansåg Karin och Kerstin Karlén. Ja, det var även skillnader i resultatet av gotlandsuppfödda lamm och de från mellansverige.

Carin-Strömberg-vd-på-Båvens-Spinnhus-visar-det-första-garnet-som-spunnit-från-tasmanska-leicesterlamm.
Karin visar det första garnet som spunnits från tasmanska leicesterlamm. Foto Arne Sturesson

Vid årsmötet omvaldes hela styrelsen med ordf. Birgit Sturesson, Göran Nästorp, Magnus Gröntoft, Marie Rydin Andersson och Anna Alm, ersättare Inga-Greta Nilsson och Dag Stenkvist.

Svenska Fåravelsförbundets ordförande Gudrun Haglund Eriksson gästade årsmötet under eftermiddagen, och vi gavs information om aktuella frågor som förbundet arbetar med. Inte minst rovdjursläget oroar Gudrun liksom vår förenings medlemmar. Under Gudruns drivande ordförandeskap kan det konstateras att förbundet arbetar med bredd och kraft för oss alla som har djurslaget får. Att Gudrun själv även har en flock leicester känns extra hedrande!

Birgit-Sturesson,-Gudrun-Haglund-och-Carin-Strömberg
Birgit Sturesson, Leicesterfårföreningens ordförande, Gudrun Haglund, SF och Karin Strömberg, Båvens Spinnhus. Foto Rose-Marie Billefält

På söndagen fortsatte arbetet med färdigställandet av ullgarnet och vi kunde följa de processer som slutligen ger produkten. Men, påpekade Karin, garnets egenskaper är inte färdiga förrän det stickats och tvättats. Hon slog ett slag för att den allra mesta ullen kan användas och visade på tråkig, sträv lårull som förvandlats till slitstarka mattor och plädar till hundar. Kasta inte bort ullen uppmanade hon oss!

Carin-demonstrerar-undret-att-en-oansenlig-tuss-ull-kan-bli-så-fint-garn_0640
Båvens VD Karin Strömberg-Lundqvist demonstrerar undret hur en oansenlig tuss ull kan bli ett så fint garn. Foto Arne Sturesson

På spinneriet bygger man nu om för att också kunna färga garner, vilket ger möjlighet att utnyttja även den ull som inte har den rätta färgen och tonen. Under helgen hölls också visning av medlemmars prisbelönta skinn och exempel på färgad, exklusiv nappa från leicestertackor och vinterlamm. Nappaskinnen av leicester var mycket smidiga och vackra. Ett nytt alternativ kanske när pälskvalitén inte är tillräckligt god.

Detta årsmöte 2020 öppnade mångas ögon för hur värdefull leicesterullen är. Båvens Spinneri, kan vidarförädla vår ull till unikt vitt och glänsande garn och andra produkter. Karin uppmanade oss att hantera ullen väl vid klippning och inte kasta den. Ull från leicesterfår kan nyttjas till många intressanta produkter. Spännande affärsidéer framkom på samma sätt som nu sker med den grå pälsullen.

Sträckverket-lägger-fibrerna-parallellt-och-drar-ut-förgarnet-inför-spinningen.
Kerstin Karlén visar sträckverket som lägger fibrerna parallellt och drar ut förgarnet inför spinningen. Foto Arne Sturesson

Från föreningen kan vi bara tacka för en fantastisk helg i Sparreholm och tipsa andra fårföreningar om besök på detta spinneri, en pärla vid sjön Båven. Jag rekommendera ett besök på anrika Sparreholm slott för boende och mat i slottmiljö.

Birgit Sturesson, 070 234 25 82
Båvens Spinnhus AB, Sparreholm, Flen
31 juli till 2 aug. 2020

Kurs i pälsmönstring steg 2

Kursen vänder sig till dig som gått kurs i pälsmönstring steg 1 eller högre.

Kursen omfattar skinnbedömning, teori och framför allt träning i mönstring.

Datum: 1 aug 2020 kl 10–15
Plats: Stefan Josefson, Medeltorp, Ramkvilla (Södra Jönköpings län)

Kursledare: Birgit Fag
Pris: 600:- per person, medlem i Jönköpings Läns Fåravelsförening betalar 400:-

Anmälan görs till Birgit Fag på telefon 0706-401 601. Anmälan är bindande. Max 10 deltagare.

Ta med eget fika, skrivunderlägg och penna samt rena kläder och skor som inte varit i kontakt med dina egna eller andras får.

Är du inte helt frisk med avseende på förkylning eller har andra Coronaliknande symtom ber vi dig meddela detta och lämna återbud till kursen.

Välkomna!

steg2kurs

Svensk ull – en framgångssaga!

Hämta som pdf ››
Mer och mer svensk ull används och till en mängd olika produkter. Idag tillverkas både tröjor, filtar, häst- och hundprodukter, madrasser och mycket mer av vår fantastiska svenska ull! Mervärden som biologisk mångfald och god djuromsorg bakas in i värmande och ventilerande ullprodukter.

Vi i Svenska Fåravelsförbundet ser en märkbar ökning i efterfrågan på den svenska ullen och har här sammanställt en grafik över denna ökning från de senaste åren.

Anledningen till denna ökning anser vi beror på dels ett flertal breda gräsrotsprojekt från Ullihop i Väster- och Norrbotten till Ull som resurs i Halland i söder. Även Vinnovaprojektet Cirkulära Yllekläder och den stora mediala uppmärksamheten har bidragit till att flytta fram positionerna för den svenska ullen.

En tidigare råvara som mest setts som en biprodukt är nu på väg att bli en premiumprodukt och efterfrågas av allt från kända klädmärken, inredningsföretag, outdoor-branschen men också till häst- och husdjursutrustning. Svensk ull finns i en mängd olika färger och kvaliteter som lämpar sig väl i såväl framtida garderober, inredning men också i bilklädslar, som ljudabsorbenter och som isolering i byggnader.

Visste du detta om ull:

• Ull brinner dåligt – den är naturligt flamsäker
  • Man kan böja en ullfiber 20 000 ggr utan att den går av – bomull 3000 gr och viskos 75 ggr
  • Den är töjbar och elastisk och kan förädlas i många grovlekar och kvaliteter med låg energiåtgång
  • Ull är värmande även i blött tillstånd – den kan absorbera upp till 35% av sin egen vikt
  • Ullfibern är ljudabsorberande, värmeutjämnande och motverkar dålig lukt samt statisk elektricitet

Hälsningar
Svenska Fåravelsförbundet

Frågor? Kontakta Claudia Dillmann som är ull- och skinnansvarig på 070-231 39 92 eller
claudia@faravelsforbundet.com

Bilderna nedan får användas om källa uppges.

Ullfakta2020
Siffror om ull 2016–2019, grafik Svenska Fåravelsförbundet
Hämta bilden som pdf ››

Foto Einar de Wit
Såhär års jobbar svenska får och lamm som naturvårdare, och de producerar ull och kött av gräs, foto Einar de Wit
Hämta högupplöst bild ››

Foto Claudia Dillmann
Paus på ljugarebänken, foto Claudia Dillmann
Hämta högupplöst bild ››

Hantverksutbildning till Ullrådgivare

Till hösten börjar Liselotte Erixon, 50, resan mot att bli Sveriges första ullrådgivare.

Under våren 2020 har Nämnden för hemslöjdsfrågor tillsammans med ett tiotal representanter från ull- och fårnäringen planerat för en 2-årig lärlingsutbildning inom ullområdet i Sverige. Myndigheten för yrkeshögskolan fattade i maj beslut om att utbildning till Ullrådgivare kommer att starta under hösten 2020.

En elev finns redan antagen. I varje klass finns det flera olika yrken representerade. I den klass som gick ut i våras fanns det till exempel 27 yrken representerade bland de 34 studeranden. Utbildningen är till 80 procent förlagd till lärlingsplatser och till 20 procent förlagd till skolan, där teori läses. Då handlar det om bland annat juridik, ekonomi och hantverkshistoria. Utbildningen är CSN-berättigad. Det kommer att bli möjligt för fler att söka då ullrådgivare nu är ett av de drygt 80 yrken Hantverksakademin har tillstånd att utbilda inom. Dock är klassen full för höstens start, så inte i år som det ser ut nu. Ansökan sker via skolans hemsida och yhantagning.se under första kvartalet varje år.

– Det har saknats ett flertal sammanhållande länkar för ullhanteringen i Sverige. Fårägarna behöver hitta rätt kund till ullen, som måste samlas in rationellt. Många fårägare har hittills inte insett värdet av ullen. Det är några av de viktigaste orsakerna till det stora ullsvinnet, säger Annkristin Hult, nationell utvecklare på Nämnden för hemslöjdsfrågor, och fortsätter:
– Under självhushållningens tid sas det att fyra får kunde hålla familjen varm och mätt under hela året. Istället för att kasta bort ullen, som görs nu, kan nya användningsområden utvecklas genom design och forskning och därigenom medverka i strävan efter en mer hållbar produktion och konsumtion. Därför är den här nya utbildningen, vars yrkesplan tagits fram av organisationer inom den svenska fårnäringen, oerhört viktig.

– Hantverksakademin är en modern lärlingsutbildning, där vi har tagit det bästa från århundraden av hantverksutbildning och anpassat till 2000-talet. Att tillsammans med Nämnden för hemslöjdsfrågor kunna bidra aktivt till att öka kunskapen om ull och hur vi kan tillvarata den gör mig både stolt och glad. Det ligger helt i linje med Stockholms Hantverksförenings ambition att verka för hållbart hantverk, säger Nicole Pluntke, vd för Stockholms Hantverksförening och Hantverksakademin.

För mer information kontakta:
Nicole Pluntke, VD Stockholms Hantverksförening, tel. 070-493 93 72, nicole.pluntke@hantverkarna.se

Mer svensk ull används, importen minskar och mycket lite går på export

Vi har sammanställt ullstatistik för 2019.

Siffrorna över hur mycket ull som tillvaratas bygger till stor del på uppgifter som vi samlat in från landets spinnerier, karderier och tvätterier. Det är alltså reda siffror över hur mycket ull som köpts in från fårbönder eller lönspunnits.

Se bilden större | Hämta som pdf

Ullfakta2020