VENO adv.ZW.59x126/2015.indd
bildspel_blommor2
bildspel_blommor3
bildspel_blommor4

Vad gör Svenska Fåravelsförbundet för dig?

Svenska Fåravelsförbundet (SF) är en rikstäckande branschorganisation med 24 länsföreningar spridda över hela landet. Ett tiotal rasföreningar är också anslutna till förbundet. Organisationen är fristående, opolitisk och ideell utan några personliga vinstintressen.

SF är registerförande avelsorganisation för samtliga fårraser i Sverige. Sedan det bildades 1917 har vi verkat för fåravelns främjande och lönsamhet och för en ökad avsättning för får- och lammkött, ull och skinn.

Vi bevakar fårägarnas intressen näringspolitiskt kring slaktfrågor och beslut från statliga myndigheter och riksdag. Målsättning för oss är att det ska gå att bedriva fårskötsel i hela Sverige med bra villkor för alla produktionsformer som kött, pälsskinn, ull och naturvård.

Elitlamm
Elitlamm är ett internetbaserat fårdataprogram för besättningar som vill ha ökad lönsamhet, god kontroll och stor säkerhet. Här har du möjlighet att samla all information om djuren i din besättning samt ta del av den utveckling som sker inom fårnäringen.

Djur registreras i den svenska härstamningskontrollen/avelsregistret genom Elitlamms avelsprogram Elitlamm Avel och Produktion eller Elitlamm Avel Mini.

24 länsföreningar
Som medlem i SF blir du också automatiskt medlem i din distriktsförening. De anordnar utbildning, medlemsmöten, resor och temadagar kring får och lammproduktion. Distriktsstyrelserna bevakar medlemmarnas intressen lokalt.

Tidningen Fårskötsel
Som medlem får du tidningen Fårskötsel, Sveriges enda facktidskrift för fårägare och lammproducenter. I den kan du läsa om allt som har med får att göra. Avel, ekonomi, byggnader, utfodring, betesskötsel, fårens hälsovård, näringsbevakning och allt som rör avsättningen av fårets produkter. Dessutom får du tips om lokala arrangemang. Du får även praktiska tips som gör vardagen lättare, förbättrar din ekonomi och ökar glädjen i att vara fårägare!