trns2017
Far_gif
Knarrhult2018

Välkommen till Svenska Fåravelsförbundets Årsstämma 2019 i Mora, Dalarna

Stämman hålls den 11–12 maj på Mora Hotell och Spa invid Siljan i vackra Dalarna. Svenska Fåravelsförbundet med stöd av Dalarnas Fåravelsförening står som arrangör.

Föreläsningar, programpunkter och tider kan komma att justeras/uppdateras löpande. Senaste versionen finns här på hemsidan.

Information om hotell, konferenspaket och bokning, klicka här ››

Stamman2019_1 Dalarna är kanske som vackrast i maj! Välkommen på riksstämma i Mora. Foto Berit G Bergfors, Ål-Kilens fårgård, Dalarna

Stämmohelgen Program

Lördag 11 maj
10.30–11.30  Fikabuffé – kom in, landa och ta dig sen en kopp kaffe!
Stämmodelegater och deltagare ankommer, tid för att träffas och prata av sig, incheckning och mässbesök.

12.30  Samling för gemensam lunch
13.45  Välkomna till årets Stämma! (tal och invigning)
14.00  Stämmans officiella öppnande
15.30  Kaffe
16.00  Stämman fortsätter
17.30  Stämman avslutas

19.15  Återsamling inför kvällens festligheter – Eva-Lena Frick , VD Vasaloppet – berättelsen om Vasaloppet!

20.00  Stämmomiddag med Smakverkstad – Varmrätt – Efterrätt

• Ange eventuella allergier vid anmälan
  • Dryck mineralvatten/lättöl, alternativa drycker erbjuds i baren
  • Hederpriser och utmärkelser, Årets Fårföretagare, SF´s Speciella Pris
  • Kvällens underhållning; Tivoli Blå, Dalarnas gladaste band!

Söndag 12 maj

… med reservation för förändringar

07.00  Frukostbuffé
08.00  Mässan / Utställningen öppnar
08.15  Inledning – Välkommen till Årets Lammriksdag
08.30  Lär känna din råvara och kommunicera dess värde – Erika Olsson, Exceptionell råvara
09.00  Lammlyftet – resultat hittills och vad vi gör framöver – Helena Stenberg, Svenska Köttföretagen och Katarina Arvidsson Segerkvist, SLU
09.30  Effekt av slaktmetod och fryslagring på lammköttets sensoriska och teknologiska kvalitet – Elin Stenberg, SLU
10.00  ANDELSLAMM®, ett nytt sätt att köpa och sälja lammkött – Marie o David Naraine, Andelslamm
10.30  Ökad utevistelse för får – Titti Strömne, Glada Fåret
11.00  Ull och Ullskörd – Magnus Wuolo, Svenska Fårklipparförbundet
11.30  Klok korsningsavel i vårlammproduktionen – Gimrarna, lammrådgivarna

12.00  Gemensam lunch

13.00  En resa i Elitlamm – Ulf Andreasson, Elitlamm
13.30  Är du säker? Smittskydd och sjukdomar i svenska fårbesättningar – Anne Mörner, Svenska Djurbönders Smittskyddskontroll och Ulrika König, Gård & Djurhälsan
14.00  Eldrimner, om småskalig förädling – Aksel Ydren, Eldrimner
14.30  Ull och Nappaskinn – Claudia Dillmann, Svenska Fåravelsförbundet
15.00  SF Ordförande – Tack för i år, därefter kaffe!
16.00  Hemresa

Smakverkstad vid årets stämmomiddag!

Temat för stämman i år är lammköttskvalitet, förädling och smaker i kombination med upplevelse! Vi kan se fram emot att få uppleva och avsmaka produkter från fler kvalificerade mathantverkare inom området får- och lamm.

Oviken Ost från Jämtland, Bjärhus gård från Skåne och Lilla Spännefalla från Skaraborg är nu med på tåget. Alla de engagerade producenterna har tagit guldmedaljer i SM i Mathantverk. Stämman bjuder på mathantverk från hela vårt avlånga land, högsta kvalitet, bredd på produkterna och inte minst snyggt exponerat på tallriken. Dessa producenter är både duktiga mathantverksföretagare och personer som kan tala för branschen och inspirera andra till att våga göra mer av sina lammprodukter.

Efterrätten vid årets stämmomiddag kommer att bli något alldeles extra, nämligen en utsökt glass gjord av fårmjölk från En får tacka®. Björn Johansson på Masmästaregården i byn Danshyttan är idag den enda i Sverige som tillverkar glass av fårmjölk. En glass som närmast kan beskrivas som en Gelato av italiensk typ. Glassen har rönt stort intresse från media och stor uppskattning från kunderna.

Bjorn_Stamma2019

Björn har fått flera fina priser för sin fårglass. Här har han tagit emot pris i tävlingen Mathantverk Närke. Foto privat

Lammriksdagen, utställning/föreläsningar är ett årligt återkommande arrangemang för lammproducenter och fårföretagare i Sverige. Lammriksdagens mål och syfte är att främja erfarenhetsutbyte och kunskapsspridning samt att fungera som forum för aktuella branschfrågor.

Vi tackar Stämmans sponsorer!

Guldsponsorer

S19YHForslundaS19Djurfarmacia_ApotekTrollet-logga