siltbergs hemsida
trns2017
Far_gif

Välkomna till Baggauktion Mälardalen 2019

Vi inbjuder till vår sjunde baggauktion i Uppsalaområdet. Samma plats som tidigare dvs Lena Prästgård, Vattholma, onsdagen den 25 september 2019.

Alla intresserade fårmänniskor och andra nyfikna är välkomna! Oavsett var ni bor i Sverige, är ni välkomna med anmälan till årets auktion. En baggauktion är ett mycket lämpligt tillfälle att inköpa nya och varudeklarerade baggar. Du har möjlighet att se alla baggar live! Vi brukar också sälja tacklamm och även dessa utgör ett enkelt sätt att skaffa nya blodslinjer.

Spika: Onsdag den 25 september vid Lena prästgård, Vattholma!

Välkomna liksom tidigare år, är: Bagglamm och äldre baggar födda tidigast 2015 samt tacklammsgrupper om 3 st. av raserna Gotlandsfår, Leicester, och lantraserna (finull, rya och allmoge). Rekommenderas att tacklammen klipps minst 3 v. före auktionen för att presentera sig bra.

Alla baggar ska vara riksbedömda och ha goda avelsvärden samt lägsta vikt 35 kg vid riksbedömningen. Deltagande besättningar ska vara fria från smittsamma sjukdomar dvs ha MV-fri status samt ha F-status.

Lägsta utropspriset är satt till 4.500 kr för bagge/bagglamm och 7.000 kr för tacklammsgrupp om 3 st. för raserna Gotlandsfår och Leicester. Lägsta utropspris för lantraserna är satt till 4.000 kr resp. 6.000 kr för tacklammsgrupp.

Ladda ner anmälningsblanketten här ››

Till anmälan bifogas ett exemplar för varje djur/djurgrupp:

• Fullständigt ifyllt härstamningsbevis utskrivet från Elitlamm. OBS! komplettera ”för hand” med tex. Besättningsnamn där det saknas.
  • Riksbedömningsprotokoll i original. (Gäller ej tacklamm)
  • Intyg om MV-fri besättning samt intyga att rekommendationerna på sidan 2 följts på MV-blanketten. Kolla datum!
  • Intyg F-status (fotrötecertifiering). Kolla datum!
  • Djurägarförsäkring angående frihet från fotröta och resistent Haemonchus på sid. 2.
  • Hälsodeklaration. (Ett ex. per besättning)

Anmälan sändes till:
Lena Bäckman, Lännaby 68, 761 93 Norrtälje. Anmälan ska ha inkommit senast onsdag 4 september. Epost lena.backman@yahoo.se,  tel 0709-160849

Katalog kan gratis beställas från:
Barbro Nord, barbro.i.nord@gmail.com  Tel. 0706-261030. Katalogen kommer också kunna hämtas här på SFs hemsida. Följ oss på Facebook, där heter vi Baggauktion Mälardalen.

Ytterligare upplysningar lämnas av Barbro Nord och Lena Bäckman.

Välkommen in med din anmälan!

Program:
08.00 – 09.30 Installning
Kaffeservering med hembakat bröd hela dagen

11.30 – 13.00 Serveras lunch.
Lokalproducerad lammkorv och potatisgratäng.

13.15 Prisutdelningar

13.30 Auktionen startar.
Auktionist är Kjell Nilsson, Graute gård, Gotland.

Dessutom intressanta utställare, lotteriförsäljning och rösta på ”Publikens favorit”.

Varmt välkomna till Lena Prästgård, Vattholma, hälsar styrelsen för Baggauktion Mälardalen!